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市場調査レポート
商品コード
1644801
イタリアの交通インフラ建設:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)Italy Transportation Infrastructure Construction - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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イタリアの交通インフラ建設:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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イタリアの交通インフラ建設市場規模は2025年に527億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは5.73%で、2030年には697億4,000万米ドルに達すると予測されます。
イタリアではここ数年、交通インフラ部門の建設活動が大幅に増加しています。一方、この成長はEUの復興基金によって支えられ、政府はいくつかのプロジェクトで投資を加速させることができました。
同国における都市化の進展は、輸送や電力といったセクターのインフラ整備を後押しすると考えられます。経済的繁栄は、主に消費財製造のための原料を供給・流通させる製造業や運輸部門に財政を回すと考えられます。
2022年に報じられたように、イタリアの鉄道会社FSは今後10年間で、インフラに1,600億ユーロ(1,722億6,000万米ドル)、陸上輸送全体に1,900億ユーロ(2,045億6,000万米ドル)を投資します。これは「2022-2031 Industrial Plan」の一環であり、鉄道輸送に対する新たなビジョンです。
イタリアでは、鉄道のモーダル・スプリットは10%で、アルプスの交通の75%が鉄道で移動するスイスなどの近隣諸国に比べると比較的低いです。Ferrovie dello Stato Italiane(FS Group)は、この輸送量を倍増させたいと考えており、これを達成するために、「ガバナンスの再定義と新しい組織構造」に着手し、この輸送モードに多額のユーロを投入します。
イタリアでは、電気バス用の信頼できるインフラの存在により、トロリーバスの需要が顕著に増加しています。欧州諸国では「ゼロ・エミッション」運動が進行しており、メーカーは技術革新と開発戦略の再定義を迫られています。
欧州のトロリーバス市場の利害関係者は、環境面だけでなく運行面でも効率的なトロリーバスを提供しようと、常に最先端技術を活用しています。欧州諸国の中でも、イタリアはトロリーバスの巨大な市場需要を生み出すと期待されています。
また、大手メーカーのひとつであるVan Hoolは、地元の公共輸送向けにトロリーバスを発売するため、地元の運輸省と協定を結んでいます。フランスとギリシャがイタリアをリードすると予想されているが、これは政府の支援施策によるもので、今後数年間でトロリーバスの販売が盛んになると予測されています。
南イタリアのナポリから東へ約50kmに位置するアヴェッリーノ市は、2023年4月3日に新しいトロリーバス路線を開通させました。この目標が達成されるまでには、計画、再計画、世論、政治的議論、路線の建設、車両の納入、長い認可プロセスなど、23年の歳月を要しました。しかし現在、赤いヴァン・フール社のトロリーバスは、月曜日から土曜日まで、フラテルニタ・デッラ・ミゼリコルディア通りと鉄道駅の間を30分間隔で運行し、全長11km(往復を含む)、39の停留所に停車しています。
イタリア政府は、復興・強靭化国家計画(NRRP)の下、2021年にパンデミック危機後の同国経済再生のために2,660億米ドルを承認し、2023年にもこれを活用しています。このサステイナブルモビリティ・ミッションのための復旧・復興計画(RRPs)インフラから、政府は2022年に高速鉄道283億ユーロ(304億7,000万米ドル)、道路整備40億ユーロ(43億1,000万米ドル)、複合一貫輸送・総合物流37億ユーロ(39億8,000万米ドル)を含むインフラ投資に320億ユーロ(344億5,000万米ドル)を割り当てました。
貨物・旅客両部門の需要増加が見込まれるため、RRPsミッション3のもと、5年間(2021~2026年)にメガプロジェクトが建設される予定です。たとえば、旅客・貨物用の南回り高速鉄道リンクの建設、欧州を結ぶ北の高速路線、対角線接続、港湾建設の拡大による港湾容量の増加などがあります。
イタリアで交通インフラ建設活動が活発化しているもう一つの理由は、国民の需要にあります。イタリアの国営輸出信用機関SACEは2023年第1四半期に、今後10年間のフレームワークへの投資総額は約1,000億ユーロ(1,076億6,000万米ドル)になると算出しました。その内訳は、NRRPが400億1,000万ユーロ(430億8,000万米ドル)で、同省はこれをインフラプロジェクトに充てる。これに加え、高度に複雑な計画に対して割り当てられる補助的な民事スポンサーとして201億1,000万ユーロ(216億5,000万米ドル)が計上されます。
予算はさらに361億ユーロ(388億7,000万米ドル)をMIMSに割り当て、サステイナブル開発を視野に入れた国のモビリティシステムのアップグレードに投資します。数多くのプロジェクトを合計すると、1,000億ユーロ(1,076億6,000万米ドル)にものぼる壮大な基金が、国のインフラ網、特に交通部門を合理化するために、今後10年間で費やされることになります。その中心は、高速鉄道網の開発、TEN-Tコリドーの完成、道路、ノード、地域ネットワークの高度化、工業化された北部と未開発の南部との格差の縮小など、主要な戦略的プロジェクトです。この枠組みは、一方ではイタリアを近代化し、他方ではイタリアの福祉と富の向上に貢献すると考えられます。
イタリア市場は細分化されており、競争が激しいです。高速道路、トンネル、橋、堤防、ダム、地下鉄、その他の交通プロジェクトなどの重インフラ建設プロジェクトでは、複数の参入企業が主要シェアを争っています。さらに、国内における建設投資の増加や今後の大型プロジェクトにより、予測期間中の市場拡大が見込まれています。主要参入企業としては、WeBuild、Salecf Group、Astaldi、Grandi Lavori Fincosit SPA、Rizzani de Eccherなどが挙げられます。
The Italy Transportation Infrastructure Construction Market size is estimated at USD 52.78 billion in 2025, and is expected to reach USD 69.74 billion by 2030, at a CAGR of 5.73% during the forecast period (2025-2030).
The construction activities in the Transportation Infrastructure sector have increased significantly in the past few years in Italy. Meanwhile, the growth was supported by EU recovery funds, allowing the government to accelerate investments in some projects.
Growing urbanization in the country will help boost the infrastructure in sectors such as transport and power. Economic prosperity will channel finances toward the manufacturing and transportation sectors, which primarily provide and distribute raw materials for the manufacture of consumer goods.
As reported in 2022, in the next ten years, the Italian railway company FS will invest EUR 160 billion (USD 172.26 billion) in infrastructure and EUR 190 billion (USD 204.56 billion) in overland transport overall. This is part of the 2022-2031 Industrial Plan, a new vision toward rail transport that should be a game-changer in Italy.
In Italy, rail has a modal split of 10%, which is relatively low in comparison with neighboring countries such as Switzerland, where 75% of Alpine traffic moves by rail. Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) wants to double the volumes, and in order to accomplish this, it embarks on a 'redefinition of governance and a new organizational structure,' paired with a lot of euros dedicated to the transport mode.
Italy has a notable increase in demand for trolleybuses, owing to the presence of reliable infrastructure for electric buses. The ongoing 'zero-emission' movement across European countries has compelled manufacturers to redefine their innovation and development strategies.
Stakeholders in the European trolley bus market are constantly leveraging cutting-edge technologies in an attempt to offer environmentally as well as operationally efficient trolley buses. Among all the European countries, Italy is expected to create a huge market demand for trolleybuses.
Also, Van Hool, one of the leading manufacturers, is entering into agreements with the local transport ministry to launch trolley buses for local public transportation. France and Greece are expected to lead Italy, in the view of supportive government policies, which are projected to flourish the sales of trolleybuses over the coming years.
The municipality of Avellino, placed some 50 km east of Naples in Southern Italy, eventually opened its new trolleybus route to the public on 3 April 2023. It took 23 years of planning, re-planning, public opinions, political discussions, construction of the line and delivery of the vehicles, and a long authorization process before this target could have been achieved. However, now the red Van Hool trolleybuses operate Monday- Saturday at half-hourly intervals between Via Fraternita della Misericordia and the railway station, over a length of 11 km (including return trip) serving 39 stops as published in the authorized agenda of the company.
The infrastructure sector is witnessing robust growth in construction activities because, under the National Plan for Recovery and Resilience (NRRP), the Italian government approved USD 266 billion in 2021 for the renovation of the country's economy after the pandemic crisis, which is being utilized in 2023 as well. From this recovery and resilience plans (RRPs) infrastructure for the sustainable mobility mission, the government has allocated EUR 32 billion (USD 34.45) for infrastructural investment, including EUR 28.3 billion (USD 30.47 billion) in high-speed railways and road maintenance EUR 4 billion (USD 4.31 billion) as well as EUR 3.7 billion (USD 3.98 billion) in intermodal transport and integrated logistics in 2022.
Due to the expected rise in demand from both freight and passenger sectors, under the RRPs mission 3, megaprojects will be constructed in the span of five years (2021-2026), such as the construction of Southbound high-speed rail links for passengers and freight, high-speed lines in the north connecting Europe, diagonal connections, and increasing port capacity by expanding the port constructions.
Another reason why transportation infrastructure construction activities are increasing in Italy is due to demand from the public. Italy's state-held export credit agency SACE calculated in Q1 2023 that the total investment for framework comes to about EUR 100 billion (USD 107.66 billion) over the coming ten years. The report outlined a breakdown whereby the NRRP contributes EUR 40.01 billion (USD 43.08 billion), which the ministry will allocate to infrastructure projects. Added to this are EUR 20.11 billion (USD 21.65 billion) in supplementary civil sponsorship allocated for schemes with an advanced degree of complexity.
The budget allocated further capitalization of EUR 36.1 billion (USD 38.87 billion) to the MIMS, which is to be invested in upgrading the country's mobility systems with a view to sustainable development. Adding up the numerous projects, the grand aggregated fund comes around to EUR 100 billion (USD 107.66 billion) to be spent over the following ten years to streamline the country's infrastructure network, especially the transportation sector. At the center are major strategic projects, resembling as the development of the high-speed rail network, the completion of the TEN-T corridors, the advancement of roads, nodes, and regional networks, and the narrowing of the gap between the industrialized north and the underdeveloped south. This framework will modernize the country on the one hand and contribute to boosting its welfare and wealth on the other.
The Italy market is fragmented and highly competitive, with several players competing for the major share in heavy infrastructure construction projects such as highways, tunnels, bridges, dikes, dams, subways, and other transit projects. Furthermore, the market is expected to grow during the forecast period due to the increase in construction investments and upcoming major projects in the country. Some of the major players include WeBuild, Salecf Group, Astaldi, Grandi Lavori Fincosit SPA, Rizzani de Eccher, etc.