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市場調査レポート
商品コード
1200885
日本のチョコレート市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)Japan Chocolate Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028) |
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日本のチョコレート市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年) |
出版日: 2023年01月23日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 90 Pages
納期: 2~3営業日
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日本のチョコレート市場は、今後5年間にCAGR7.5%で推移すると予測されています。
高カカオチョコレートは、血圧を下げ、動脈硬化、肥満、がんを予防し、ストレスやアレルギー、リウマチを抑えるなど、カカオの健康効果について様々なメディアで紹介され、日本でのチョコレート菓子類の拡大に大きな役割を果たしました。また、労働力不足に対応するため、政府の政策や雇用主の取り組みにより女性の有給労働者数が増加しており、女性消費者は、頑張った自分へのご褒美として高級チョコレートに購買意欲を高めているようです。
また、原材料のサプライチェーンの混乱や施錠による専門店の長期休業により、プレミアムチョコレートの消費量が減少し、プレミアムチョコレートメーカーの売上高が減少しているとの報告も増えています。プレミアムチョコレートの消費を後押しする要因として、消費者はプレミアムチョコレートに対してより高い透明性を求める傾向があります。
消費者の健康志向の高まりと、人工的な原材料を摂取することのデメリットに関する意識の高まりが、日本市場におけるオーガニック・無糖チョコレートの売上を後押ししています。健康志向の製品の売上は、消費者の変化や選択肢の変化と相関しています。同様に、フリーフロム製品の市場も、この地域で一貫した成長を遂げています。フリーフロム製品の市場は、原材料にこだわる今日の消費者によって大きく左右され、グルテンフリーブランド、砂糖不使用の菓子類、ビーガンチョコレートなどの市場が活況を呈しています。植物由来の食品や非乳製品の動向が高まり続ける中、乳製品を含まないチョコレート製品の需要が高まっています。現在、この業界では、体に良いというカテゴリーにおいて、いくつかの革新的な技術が生み出されています。その結果、乳製品、グルテン、大豆の成分を含まないチョコレートが現在、市場で人気を博しています。消費者の習慣や食生活が急速に変化する中、市場は乳製品を含まないチョコレートに関連する製品の発売が増えると予想されます。例えば、2022年5月、リンツとスプリングリは、ヘーゼルナッツ、塩キャラメル、オリジナルといった刺激的なフレーバーの新しいビーガンチョコレートバーを発売しました。
市場のハイパーマーケット/スーパーマーケット部門は、チョコレート売上のかなりのシェアを占めており、ダークチョコレート、チョコレートバー、マルチパック、箱入りチョコレートが消費者の間で最も人気のある選択肢となっています。より広い棚スペースとより大きな製品展示により、プレーヤーは様々なスーパーマーケットチェーンで製品提供を拡大しています。事業拡大やハイパーマーケットやスーパーマーケットの増加といった要因が、これらの小売業態の売上にプラスされ、チョコレート市場への高い浸透に大きく寄与しています。また、ハイパーマーケット・スーパーマーケットでの買い物は、頻繁な価格プロモーションにより有用と認識されており、世界プレイヤーや地域プレイヤーは、ターゲット市場を通じて消費者層を拡大するために、これらの店舗で製品を発売する独自の戦略を採っています。京王グループが展開するスーパーマーケットチェーン「京王ストア」は、日本全国で親しまれています。京王ストアは、郊外や駅前などに多く出店しているため、多くの人が日々の食料品を買いに訪れます。さらに、ハイパーマーケット部門の市場シェアが拡大しているのは、消費者が商品をまとめ買いしたり、ファミリーパックで購入したりする習慣があるためと思われます。消費者は、よりお得な買い物をするために店舗に行く回数を減らすことを好み、その結果、日本におけるチョコレートやその他の菓子類の売上を伸ばしているのです。
日本のチョコレート市場は、大手企業がシェアの大半を占めているため、統合されています。日本のチョコレート市場の主要プレイヤーには、ネスレ日本、明治ホールディングス、森永製菓、リンツ&シュプルングリAG、株式会社ロッテなどがいます。市場の主要プレイヤーは、消費者を惹きつけるための主要な戦略として、製品のイノベーションを採用しています。消費者の嗜好の変化に伴い、様々な市場関係者による製品の開発がかなり進んでいます。Yildiz HoldingやFerrero SpAなどの調査対象市場のプレーヤーは、このセグメントで定期的に新しいフレーバーを追加しながら、定評のあるチョコレートの形態とフレーバーで事業を展開してきました。また、これらのプレイヤーは、より多くの人々にリーチする方法を模索しています。
The Japanese Chocolate Market is projected to witness a CAGR of 7.5% over the next five years.
High cacao chocolate played a significant role in the expansion of chocolate confectionery in Japan due to the widespread and prominent publicity across various media in Japan regarding the health benefits of cacao, including helping to reduce blood pressure and to prevent arteriosclerosis, obesity, and cancer, as well as minimizing levels of stress and the effects of allergies and rheumatism. With government policy and employer initiatives driving an increase in the number of women in the paid workforce to address the country's labor shortage, female consumers are spending their increased purchasing power on premium chocolate treats to reward themselves for their hard work.
An increasing number of specialty stores had also remained closed for an extended period owing to disruptions in the supply chain of raw materials followed by lockdowns, resulting in lower volume consumption of premium chocolates, and an increasing number of premium chocolate manufacturers reported declining sales of their premium chocolate. Consumers seeking to consume premium chocolates are more likely to demand greater transparency from the product, as considerations such as authenticity are some of the prime factors likely to boost the consumption of premium chocolates.
The rise in health consciousness among consumers and the increased awareness about the disadvantages of consuming artificial ingredients fuel the sales of organic and sugar-free chocolate in the Japanese market. Healthier products' sales are correlated with consumer transformations and shifts in choices. Similarly, the market for free-from products witnessed consistent growth in the region. The market for free-from products is largely driven by today's ingredient-conscious shoppers, which led the market to flourish with gluten-free brands, sugar-free confectioneries, and vegan chocolates. As the trend of plant-based foods and non-dairy products continues to rise, the market is witnessing a high demand for dairy-free chocolate products. Currently, several innovations are being made in the industry in the better-for-you category. As a result, chocolates that are free from dairy, gluten, and soy ingredients are now gaining popularity in the market studied. As consumer habits and diets change rapidly, the market is expected to witness more product launches related to dairy-free chocolates. For instance, in May 2022, Lindt and Springuli launched new vegan chocolate bars in exciting flavors like hazelnut, salted caramel, and original.
The hypermarkets/supermarkets segment of the market accounts for a considerable share of chocolate sales, with dark chocolates, chocolate bars, multipacks, and boxed chocolates being the most popular choice among consumers. With the wider shelf space and greater product exhibition, players are expanding their product availability in various supermarket chains. The factors, such as business expansion and the rising number of hypermarkets and supermarkets, add to the sales of these retail formats and significantly contribute to the high penetration into the chocolate market. Shopping at hypermarkets/supermarkets is also perceived as useful due to the frequent price promotions, and the global players and regional players adopt unique strategies to launch their products in these stores to increase their consumer base through the target market. Keio Store, a supermarket chain operated by Keio Group, is a familiar sight across Japan. As Keio Stores are commonly found in the suburbs and next to train stations, they are visited by many people to buy daily groceries. Moreover, the increasing market share of the hypermarket segment may be attributed to the consumers' practice of purchasing products in bulk and family packs. Consumers prefer making fewer trips to the stores to receive more value for their money, which, in turn, increases the sales of chocolate and other confectionery products in Japan.
Japan's Chocolate Market is consolidated due to the major players having the majority of the share. Some leading players in the Japanese chocolate market include Nestle Japan Co. Ltd., Meiji Holdings Co. Ltd, Morinaga & Company Ltd, Lindt & Sprungli AG, and Lotte Corporation. The major players in the market are adopting product innovation as their major strategy to attract consumers. Due to consumers' changing tastes and preferences, there have been considerable developments in products by various market players. The players in the market studied, including Yildiz Holding and Ferrero SpA, have been operating with well-established chocolate forms and flavors, with periodic addition of new flavors in this segment. These players are also looking for ways to reach a wider audience.