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市場調査レポート
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1198294

電気自動車向け半導体デバイス市場- 成長、動向、予測(2023年-2028年)

Semiconductor Devices Market For Electric Vehicles - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 120 Pages | 納期: 2~3営業日

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電気自動車向け半導体デバイス市場- 成長、動向、予測(2023年-2028年)
出版日: 2023年01月23日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

電気自動車向け半導体デバイス市場は、予測期間中に30.2%のCAGRで成長すると予想されています。

政府による電気自動車導入への取り組みが活発化していること、電気自動車の走行距離の延長や充電時間の短縮に対する需要が高まっていることが、電気自動車向け半導体デバイスのニーズを後押ししています。

主なハイライト

  • 自動車製造業界は、世界の半導体チップ不足の影響を強く受けています。大手自動車メーカーでは、半導体チップの不足により約40%の生産減が報告されています。このため、チップの生産量を増やすために、地域ごとにさまざまな取り組みが行われています。例えば、2022年8月、米国はCHIPS法(Creating Helpful Incentives to Producing Semiconductors)を成立させました。同部門には527億米ドルの資金が投入され、半導体の研究開発や生産に使われる見込みです。
  • さらに、2022年9月には、Vedanta Ltd.と台湾のFoxconnが、グジャラート州政府と、半導体・ディスプレイFAB製造装置の設立に向けた1兆5400億米ドルの投資に関するMoUに調印しました。Vedanta Displays Ltd.は、94,500クローネ(945,000米ドル)を投じてディスプレイFABユニットを設立する予定です。
  • SiC半導体市場は、CO2排出量削減に関する政府の要求の変化や、大手自動車メーカーによる乗用車の電動化などにより、需要が伸びています。また、SiCは電気自動車用電池の用途にも使用されています。電池に使用されることにより、1回の充電での走行距離が延び、充電にかかる時間が短縮され、電池容量や重量が少なくて済むため、電池の効率が向上します。
  • この市場では、様々な自動車メーカーが電気自動車の生産に向け、多額の投資を行っています。例えば、2022年4月、本田技研工業は、今後10年間で電気自動車開発に630億米ドルを投資する計画を発表しました。この自動車メーカーは、研究開発費として約8兆円(610億米ドル)の予算を計画しており、そのうち約5兆円(380億米ドル)を電動化とソフトウェアに集中させるとしています。
  • COVID-19の流行は、半導体製造市場全体に需要面、供給面で影響を及ぼしました。また、世界の半導体工場の操業停止や閉鎖が供給不足に拍車をかけました。しかし、これらの影響の多くは短期的なものです。世界各国の政府が自動車と半導体分野を支援するための予防措置や安全対策を講じることで、業界の成長を回復させることができると思われます。
  • 韓国自動車技術院(Katech)によると、2020年ごろから始まった自動車用半導体の世界の不足は、2、3年かけて世界の自動車産業に影響を与え続けるだろうとのこと。2023年以降も、一部の企業は影響を受ける可能性があります。2021年9月まで、Volkswagen、GM Motors、Stellantis、Hondaなどの世界の主要自動車メーカーは、累積生産量が2019年の同時期から30%程度減少するのを示したとKatechは述べています。しかし、Hyundai Motor Group傘下の韓国の大手自動車会社であるHyundai MotorとKiaは、2021年の第1~3四半期の生産台数が2019年比で14%減少したにとどまっています。

電気自動車向け半導体デバイスの市場動向

電気自動車におけるセンサー、IC、自動化システムの採用が増加し、市場の成長を牽引すると予想される

  • EV市場において、より小さなノード(約10nm)へのシフトは、電力と性能の向上により、半導体企業に競争力を与えるでしょう。
  • 電気自動車にADASシステムが広く採用されることは、半導体デバイス市場の大きな促進要因です。この点で、自律走行技術などの高度なモビリティ・ソリューションの導入は、APAC自動車用半導体市場の大きな促進要因となっています。自律走行車には、アダプティブクルーズコントロール(ACC)、ブラインドスポットモニター、グレアフリーハイビームとピクセルライト、自動駐車システム、自動車用暗視システム、自動ブレーキシステム、横風安定装置、促進要因眠気検出システム、車線変更支援システムなど、高度な運転支援システムが搭載されています。これらの高度なドライビングシステムは、半導体の力を借りて刺激されます。
  • 2022年7月、ソニーは電気自動車と自律走行への取り組みの次のステップとして、自動車の車載システムが使用する電力を最大70%削減できる自律走行用の新しいセンサーを準備すると発表しました。さらに2022年には、ソニーがEV部門を立ち上げ、ホンダと提携し、自律走行用イメージセンサーの供給を目標に掲げるなど、この分野への取り組みがより積極的になると見られています。したがって、これらのEV市場の要因が、車載用半導体市場を世界に牽引しています。
  • インフィニオン・テクノロジーズは、高出力モジュールやパワー半導体からセンサーやディスクリート部品に至るまで、電力効率やマイクロコントローラーを最適化するソリューションで、電動化車両の中の5つの主要分野に狙いを定めています。これらの措置は、調査された市場に影響を与え、その成長に積極的に貢献することが期待されます。
  • あらゆるトップクラスの自動車メーカーが、電気自動車をより身近なものにするために努力を続けています。例えば、BMWは今後数年間で、販売台数全体の15~25%を電気自動車にすることを推進しており、ホンダは2030年までに販売台数全体の3分の2を電気自動車にすることを目標としています。これらの目標は、EV市場における半導体デバイスを広範囲に推進することになります。
  • マイクロチップ社は2022年6月、誘導型位置センサの幅広いラインアップをEVモータ制御市場に拡張し、EVモータ制御アプリケーション向けに特化したLX34070 ICを発表しました。LX34070は、差動出力、高速サンプルレート、ASIL-C(Automotive Safety Integrity Level-C)分類におけるISO 26262準拠の機能安全対応機能を搭載しています。このような大手企業の技術革新が、調査対象市場の成長を継続的に後押ししています。

アジア太平洋地域が重要な市場シェアを占める

  • この地域では、顧客の大きな需要に応えるため、電気自動車の生産が増加しています。中国自動車工業会によると、中国は2021年にバッテリー電気自動車を290万台生産し、2020年から166%増となります。同年、中国ではプラグインハイブリッド車が約60万1,000台生産され、2020年比131%増となりました。
  • 電気自動車(EV)の普及に伴い、高出力でエネルギー効率の高い炭化ケイ素(SiC)系部品や窒化ガリウム(GaN)チップ、コンポーネントなどの化合物半導体の需要が高まっています。電気自動車の電力効率向上、充電時間の延長、高速化、牽引力強化のために、SiCベースのデバイスも提供されています。
  • 様々な政府が車載用チップの生産を促進するための取り組みを行っています。例えば、2021年3月、韓国政府は、今後2年間で国内の車載用半導体市場に1768億米ドルを投資すると宣言しました。潜在的な長期的影響を打ち消すため、政府は世界のチップ不足に対応した対策をとっています。
  • さらに、この地域では様々なベンダーの戦略的提携が見られ、半導体デバイスの需要を後押ししています。例えば、2022年3月、ソニー株式会社と本田技研工業株式会社は、バッテリー駆動の電気自動車の開発・販売で提携することを発表しました。今年中に合弁会社を設立し、2025年に最初のモデルの販売開始を目指します。
  • さらに、2022年6月には、日本のチップメーカーであるルネサスエレクトロニクスが、タタ・モーターズと半導体ソリューションの設計・開発・製造に関して提携しました。両社が視野に入れる協業分野には、ADAS(先進運転支援システム)や5Gを含む無線ネットワークソリューションなどの新興自動車技術に関する非独占的な提携が含まれています。

電気自動車向け半導体デバイス市場の競合他社分析

電気自動車向け半導体デバイス市場は、国内外の多くのプレーヤーが活動しており、競争が激しいです。市場が広がり、より多くの機会が得られると予想されることから、近々、より多くのプレイヤーが市場に参入することが予想されます。調査対象市場の主要プレイヤーは、STマイクロエレクトロニクス、ルネサスエレクトロニクス、テキサス・インスツルメンツなどです。これらの主要プレイヤーは、この市場での地位を強化するために、新製品の発売、M&A、事業拡大、パートナーシップ、ジョイントベンチャーなど、様々な成長戦略を採用しています。

  • 2022年10月-STマイクロエレクトロニクスは、ドメイン指向の無線更新可能なシステムと電動化されたドライブトレインを利用する電動化車両向けの新しいマイクロコントローラ(MCU)をリリースしました。
  • 2022年5月- 日立エネルギーは、先駆的な電気自動車用パワー半導体モジュール「RoadPak」の発売を発表しました。ロードパックは、炭化ケイ素(SiC)技術を用いた小型モジュールで、高速充電のための優れた電力密度レベル、車両寿命にわたる信頼性、最長の走行距離のための最小限の電力損失を実現します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査対象範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 マーケットインサイト

  • 市場概要
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • COVID-19の市場インパクトの評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 電気自動車におけるセンサー、IC、自動化システムの利用拡大
    • 電気自動車における航続距離の延長と充電時間の短縮に対する要求の高まり
  • 市場の課題
    • 自動車全体のコスト上昇
    • チップの不足

第6章 市場セグメンテーション

  • 車種別
    • バッテリー電気自動車(BEV)
    • プラグインハイブリッド車(PHEV)
  • 部品別
    • アナログ
    • メモリ
    • ディスクリート
    • ロジック
    • その他の部品
  • アプリケーション別
    • パワートレイン
    • シャシー&セーフティー
    • インフォテインメント&テレマティクス
    • ボディ・利便性
    • ADAS
  • 地域別構成比
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋地域
    • 世界のその他の地域

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Infineon Technologies
    • STMicroelectronics
    • NXP Semiconductors
    • Texas Instruments
    • Renesas Electronic
    • Microchip Technology
    • On Semiconductor Corporation
    • Analog Devices Inc.
    • ROHM Co. Ltd
    • Toshiba Corporation

第8章 投資分析

第9章 市場の将来性

目次
Product Code: 92617

The semiconductor devices market for electric vehicles is expected to grow at a CAGR of 30.2% over the forecast period. The growing initiatives by the government for the adoption of electric vehicles and the rising demand for the longer driving range and faster charging time in EVs drive the need for electric vehicles' semiconductor devices.

Key Highlights

  • The automobile manufacturing industry has been hit hard by semiconductor chip shortages globally. Leading carmakers reported a reduction in production by as much as about 40% due to these shortages. Owing to this, various initiatives were taken by regions to boost chip production. For instance, in August 2022, the United States passed the CHIPS act (Creating Helpful Incentives to Produce Semiconductors). The division received funding of USD 52.7 billion, which is expected to be used for the research, development, and production of semiconductors.
  • Furthermore, in September 2022, Vedanta Ltd and Taiwan's Foxconn signed an MoU with the Gujarat government for a USD 1.54 trillion investment for setting up a semiconductor and display FAB manufacturing unit. Vedanta Displays Ltd. will set up the display FAB unit at an investment of INR 94,500 crore (USD 945,000 million) .
  • The changing government requirements regarding the reduction of CO2 emissions, coupled with the electrification of passenger vehicles by various major automakers, are contributing to the growth of demand for SiC-based semiconductors in the market. Moreover, SiC is used for applications in EV batteries. As a result of its use in batteries, it extends the driving range per charge, reduces the time it takes to charge the battery, and increases battery efficiency by requiring less battery capacity and weight.
  • The market is witnessing significant investments from various carmakers to produce Electric Vehicles. For instance, in April 2022, Honda Motor Co. Ltd. announced its plans to invest USD 63 billion in electric vehicle development over the next decade. The auto manufacturer plans to budget approximately JPY 8 trillion (USD 61 Billion) for its research and development expenses, with approximately JPY 5 trillion (USD 38 billion) focused on electrification and software.
  • The COVID-19 pandemic influenced the overall semiconductor manufacturing market from the demand and supply sides. Additionally, the global lockdowns and closure of semiconductor plants further fueled the supply shortage. However, many of these effects are to be short-term effects. Precautions and safeguards by governments globally to support automotive and semiconductor sectors could help revive industry growth.
  • According to the Korea Automotive Technology Institute or Katech, the global shortage of automotive semiconductors that started around 2020 will continue to affect the global car industry over a couple of years. Even after 2023, some companies may still be affected.​ Until September 2021, major global automakers such as Volkswagen, GM Motors, Stellantis, and Honda witnessed their accumulated production volume fall by around 30% from the same period in 2019, according to Katech. However, Hyundai Motor and Kia, Korea's two leading automotive firms under Hyundai Motor Group, produced only 14% fewer vehicles during the first three quarters of 2021 compared to 2019.​

Electric Vehicles Semiconductor Devices Market Trends

Increased Use of Sensors, ICs and Automated Systems in Electric Vehicles is Expected to Drive the Market Growth

  • The shift towards smaller nodes (approximately 10 nm) in the EV market will give semiconductor companies a competitive advantage by offering increased power and performance.
  • The extensive use of ADAS systems in electric vehicles is a significant driver for the semiconductor device market. In this regard, introducing advanced mobility solutions, such as autonomous driving technology, is a significant growth driver for the APAC automotive semiconductor market. Autonomous vehicles are equipped with advanced driver-assistance systems, such as adaptive cruise control (ACC), blind spot monitor, glare-free high beam and pixel light, automatic parking system, automotive night vision system, automatic braking system, crosswind stabilizer, driver drowsiness detection system, lane change assistance system, and others. These advanced driving systems are stimulated with the help of semiconductors.
  • In July 2022, Sony announced its next step in its electric vehicle and autonomous driving efforts, preparing a new sensor for autonomous driving that could slash the power used by a vehicle's onboard systems by as much as 70%. Furthermore, in 2022, Sony has been seen as more active in this area, launching an EV division and partnership with Honda and setting a goal to supply autonomous driving image sensors. These factors in the EV market, therefore, drive the automotive semiconductor market globally.
  • Infineon Technologies targets five key areas within the electrified vehicle with solutions to optimize power efficiency and microcontrollers, ranging from high-power modules and power semiconductors to sensors and discrete components. These steps are expected to impact the studied market and help in its growth positively.
  • Every top automaker continues to make electric cars more accessible. For instance, BMW is pushing for electric vehicles to make up 15-25% of overall sales over the coming years, while Honda is striving for two-thirds of its overall sales to be electric cars by 2030. These goals will extensively drive the semiconductor devices in the EV market.
  • In June 2022, extending the broad line of inductive position sensors into the EV motor control market, Microchip Technology announced the LX34070 IC purpose-built for EV motor control applications. The LX34070 IC includes differential outputs, fast sample rates, and features that make it functional-safety-ready for ISO 26262 compliance in the Automotive Safety Integrity Level-C (ASIL-C) classification. These innovations from leading market players are continuously driving the studied market toward growth.

Asia-Pacific to Hold Significant Market Share

  • The region is witnessing an increased production of Electric Vehicles owing to the significant customer demand. According to the China Association of Automobile Manufacturers, China produced 2.9 million battery-electric vehicles in 2021, up 166% from 2020. Around 601,000 plug-in hybrid vehicles were produced in China in the same year, up by 131% from 2020.
  • Demand for high-power, energy-efficient compound semiconductors, such as silicon carbide (SiC)-based components, gallium nitride (GaN) chips, and components is rising as more electric vehicles (EVs) are being used. SiC-based devices are also available to improve the power efficiency of EVs, lengthen charge times, increase speed, and boost towing capacity.
  • Various governments are taking initiatives to boost the production of automotive chips. For instance, in March 2021, the South Korean government declared it would invest USD 176.8 billion in the domestic automotive semiconductor market over the next two years. To counteract potential long-term impacts, the government is taking measures in response to the global chip shortage.
  • Furthermore, the region is witnessing strategic collaborations from various vendors, propelling the demand for semiconductor devices. For instance, in March 2022, Sony Corporation and Honda Motor Co. Ltd. announced their partnership to develop and sell battery-powered electric vehicles. The company will form a joint venture this year and aim to begin selling the first model in 2025.
  • Moreover, in June 2022, Renesas Electronics, a Japan-based chipmaker, partnered with Tata Motors to design, develop and make semiconductor solutions. Areas of collaboration eyed by the firms include a non-exclusive partnership on emerging automotive technologies, such as advanced driver-assistance systems (ADAS) and wireless network solutions, including 5G.

Electric Vehicles Semiconductor Devices Market Competitor Analysis

The semiconductor devices market for electric vehicles is highly competitive, with many local and international players active. With the market expected to broaden and yield more opportunities, more players are expected to enter the market soon. The key players in the market studied include STMicroelectronics, Renesas Electronics, and Texas Instruments, among others. These major players have adopted various growth strategies, such as new product launches, mergers and acquisitions, expansions, partnerships, joint ventures, and others, to strengthen their position in this market.

  • October 2022 - STMicroelectronics released new microcontrollers (MCUs) for electrified vehicles that utilize domain-oriented, over-the-air updatable systems and electrified drivetrains.
  • May 2022 - Hitachi Energy announced the launch of RoadPak, its pioneering power semiconductor module for electric vehicles. It is a compact module that uses silicon carbide (SiC) technology to achieve exceptional power density levels for faster charging, reliability over the vehicle's lifetime, and least power losses for the longest possible driving range.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Use of Sensors, ICs and Automated Systems in Electric Vehicles
    • 5.1.2 Rising demand for longer driving range and faster charging time in EVs
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Increase in Overall Cost of the Vehicle
    • 5.2.2 Chip Shortage

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Vehicle Type
    • 6.1.1 Battery Electric Vehicles (BEV)
    • 6.1.2 Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV)
  • 6.2 By Component
    • 6.2.1 Analog
    • 6.2.2 Memory
    • 6.2.3 Discrete
    • 6.2.4 Logic
    • 6.2.5 Other Components
  • 6.3 By Application
    • 6.3.1 Powertrain
    • 6.3.2 Chassis and Safety
    • 6.3.3 Infotainment and Telematics
    • 6.3.4 Body and Convenience
    • 6.3.5 Advanced Driver Assistance Systems
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
    • 6.4.2 Europe
    • 6.4.3 Asia-Pacific
    • 6.4.4 Rest of the World

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Infineon Technologies
    • 7.1.2 STMicroelectronics
    • 7.1.3 NXP Semiconductors
    • 7.1.4 Texas Instruments
    • 7.1.5 Renesas Electronic
    • 7.1.6 Microchip Technology
    • 7.1.7 On Semiconductor Corporation
    • 7.1.8 Analog Devices Inc.
    • 7.1.9 ROHM Co. Ltd
    • 7.1.10 Toshiba Corporation

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET