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市場調査レポート
商品コード
1775472
ヘッドマウントディスプレイ市場:2025年~2030年の予測Head Mounted Display Market - Forecasts from 2025 to 2030 |
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カスタマイズ可能
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ヘッドマウントディスプレイ市場:2025年~2030年の予測 |
出版日: 2025年06月30日
発行: Knowledge Sourcing Intelligence
ページ情報: 英文 152 Pages
納期: 即日から翌営業日
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ヘッドマウントディスプレイ市場は、2025年の66億363万米ドルから2030年には151億2,491万米ドルにCAGR18.03%で成長すると予測されています。
没入型ゲームへの需要の高まり
ゲーム分野は、没入型体験の需要に牽引され、HMD市場の成長を大きく促進しています。2024年、世界のゲーム産業は大きな収益を上げ、MetaのHorizon WorldsのようなVRゲームプラットフォームがソーシャル体験やマルチプレイ体験で人気を集めています。Meta Quest 3やSonyのPlayStation VR2のような手頃な価格の高性能HMDは、4K有機ELディスプレイと精密なコントローラーを提供し、ゲームプレイへの没入感を高めています。2025年までに2億1,600万人のAR/VRゲーマーが登場すると予測されており、HMDの普及を促進する上でこの分野が果たす役割がさらに強調されています。
拡大するVR/ARアプリケーション
HMDは多様な業界で採用が進んでいます。ヘルスケアでは、MicrosoftのHoloLens 2のようなAR HMDは、外科医が手術中に3D解剖学モデルを重ね合わせることを可能にし、精度を向上させます。2024年には、ARヘッドセットは複雑な手術のためのリアルタイムのデータ可視化を容易にし、VR HMDは仮想シミュレーションを通じて医療トレーニングをサポートしました。教育現場では、VRを利用したバーチャルな現場見学が役立っており、Boeingのような産業界では、リモートメンテナンスやトレーニングにARが利用され、効率が向上しています。HMDの多用途性は、企業や消費者向けアプリケーションでの採用を後押ししています。
技術の進歩
マイクロLED、OLED、導波路光学などのディスプレイ技術の革新により、HMDの視覚品質とコンパクト性が向上しています。2024年には、Xreal Airのようなデバイスが導波路ディスプレイを利用して、従来のサングラスに似た軽量のARメガネを実現しました。視線追跡センサーと空間マッピングセンサーは、視線ベースのコントロールなどの直感的なインタラクションを可能にし、ユーザーのエンゲージメントを高めます。5G、AI、IoTの統合はパフォーマンスをさらに向上させ、5Gの低遅延により、手頃な価格のスタンドアロンデバイスでクラウドベースのレンダリングが可能になります。
持続可能性への注力
持続可能性が注目を集めており、メーカーは環境に優しい素材やエネルギー効率の高いコンポーネントを模索しています。2024年には、HMDのエコロジカルフットプリントを削減するため、リサイクル可能なプラスチックや低消費電力ディスプレイの実験が開始され、世界の環境目標に沿ったものとなっています。
市場抑制要因
高コスト
Apple'のVision Pro(2024年)のようなハイエンドのHMDは依然として高価で、主流への普及を制限しています。Meta Quest 3のような手ごろな価格帯の製品もありますが、機能面で妥協していることが多く、市場拡大の課題となっています。
健康と快適性の問題
HMDを長時間使用すると、眼精疲労、頭痛、乗り物酔いを引き起こす可能性があります。調整可能なストラップやバランスの取れた重量配分など、人間工学に基づいた改良が施されているものの、ゲームやプロの現場での長時間の使用は依然として課題となっています。
プライバシーとデータセキュリティ
リアルタイムの環境データを収集するAR HMDは、プライバシーに関する懸念を引き起こします。2024年には、EUのような地域における規制の監視により、メーカーのコンプライアンスコストが増加し、消費者の信頼を損なう可能性があります。
市場セグメンテーション分析
技術別
VR分野は、没入型ゲームやトレーニングアプリケーションに牽引され、優位を占めています。SonyのPlayStation VR2やMeta Quest 3など、4K有機ELディスプレイと空間オーディオを搭載したデバイスが市場を牽引しています。5Gとクラウドレンダリングは、外部ハードウェアへの依存を減らすことでアクセシビリティを高めます。
製品タイプ別
Meta Quest 3などのスタンドアロン型HMDは、ワイヤレスでオールインワン設計のため、ゲーム、旅行、企業での使用に適した携帯性を提供し、市場を席巻しています。これらのデバイスはプロセッサとセンサを統合しており、外付けのPCやコンソールを必要としません。
ディスプレイタイプ別
AppleのVision Proのような一体型HMDは、自己完結型のデザインと、4KマイクロOLEDディスプレイやジェスチャーコントロールのような高度な機能により、急速に拡大しています。バーチャルミーティングや3Dデザインなど、コンシューマー向けとプロフェッショナル向けの両方に対応しています。
業界別
ヘルスケア分野は急成長している分野であり、AR HMDはリアルタイムの手術データの可視化を可能にし、VRは医療トレーニングをサポートします。2024年には、HMDは遠隔診察や遠隔医療を促進し、専門家の指導へのアクセスを改善します。
地理的洞察
北米が市場をリードしており、米国の高度な技術インフラとゲームやヘルスケアでの高い導入率がその要因となっています。2024年には、MicrosoftやMetaのような企業に支えられ、この地域が大きなシェアを占めました。アジア太平洋は、中国のゲーム市場(2023年に427億米ドル)と日本および韓国の政府投資が原動力となり、急成長している地域です。
競合考察
Meta、Sony、Microsoft、Appleなどの主要企業は、先進光学とAI統合を通じてイノベーションを推進しています。2024年、SonyはSiemensと提携し、産業トレーニング用のVRベースのHMDを開発し、AppleのVision Proは空間コンピューティングを導入しました。戦略的な提携と研究開発投資が市場の優位性を維持しています。
どのような用途で利用されていますか?
業界と市場考察、事業機会評価、製品需要予測、市場参入戦略、地理的拡大、設備投資の決定、規制の枠組みと影響、新製品開拓、競合の影響
The head-mounted display market is predicted to grow at a CAGR of 18.03% from US$6,603.630 million in 2025 to US$15,124.910 million by 2030.
Growing Demand for Immersive Gaming
The gaming sector significantly fuels HMD market growth, driven by the demand for immersive experiences. In 2024, the global gaming industry generated substantial revenue, with VR gaming platforms like Meta's Horizon Worlds gaining traction for social and multiplayer experiences. Affordable, high-performance HMDs, such as Meta Quest 3 and Sony's PlayStation VR2, offer 4K OLED displays and precise controllers, enhancing gameplay immersion. The projected 216 million AR/VR gamers by 2025 further underscores the sector's role in driving HMD adoption.
Expanding VR/AR Applications
HMDs are increasingly adopted across diverse industries. In healthcare, AR HMDs like Microsoft's HoloLens 2 enable surgeons to overlay 3D anatomical models during procedures, improving precision. In 2024, AR headsets facilitated real-time data visualization for complex surgeries, while VR HMDs supported medical training through virtual simulations. Education benefits from VR-enabled virtual field trips, and industries like Boeing use AR for remote maintenance and training, enhancing efficiency. The versatility of HMDs drives their adoption in enterprise and consumer applications.
Technological Advancements
Innovations in display technologies, such as micro-LED, OLED, and waveguide optics, have improved HMD visual quality and compactness. In 2024, devices like Xreal Air utilized waveguide displays for lightweight AR glasses, resembling traditional sunglasses. Eye-tracking and spatial mapping sensors enable intuitive interactions, such as gaze-based controls, enhancing user engagement. The integration of 5G, AI, and IoT further enhances performance, with 5G's low latency enabling cloud-based rendering for affordable, standalone devices.
Sustainability Focus
Sustainability is gaining traction, with manufacturers exploring eco-friendly materials and energy-efficient components. In 2024, companies began experimenting with recyclable plastics and low-power displays to reduce HMDs' ecological footprint, aligning with global environmental goals.
Market Restraints
High Costs
High-end HMDs, such as Apple's Vision Pro (2024), remain expensive, limiting mainstream adoption. While affordable options like Meta Quest 3 exist, they often compromise on features, posing challenges for market expansion.
Health and Comfort Issues
Prolonged HMD use can cause eye strain, headaches, and motion sickness, particularly in VR applications with high latency. Despite ergonomic improvements, such as adjustable straps and balanced weight distribution, extended use in gaming or professional settings remains a challenge.
Privacy and Data Security
AR HMDs collecting real-time environmental data raise privacy concerns. In 2024, regulatory scrutiny in regions like the EU increased compliance costs for manufacturers, potentially undermining consumer trust.
Market Segmentation Analysis
By Technology
The VR segment dominates, driven by immersive gaming and training applications. Devices like Sony's PlayStation VR2 and Meta Quest 3, with 4K OLED displays and spatial audio, lead the market. 5G and cloud rendering enhance accessibility by reducing reliance on external hardware.
By Product Type
Standalone HMDs, such as Meta Quest 3, dominate due to their wireless, all-in-one design, offering portability for gaming, travel, and enterprise use. These devices integrate processors and sensors, eliminating the need for external PCs or consoles.
By Display Type
Integrated HMDs, like Apple's Vision Pro, are expanding rapidly due to their self-contained design and advanced features like 4K micro-OLED displays and gesture controls. They cater to both consumer and professional applications, such as virtual meetings and 3D design.
By Industry Vertical
The healthcare sector is a fast-growing segment, with AR HMDs enabling real-time surgical data visualization and VR supporting medical training. In 2024, HMDs facilitated remote consultations and telemedicine, improving access to expert guidance.
Geographical Insights
North America leads the market, driven by the U.S.'s advanced technological infrastructure and high adoption in gaming and healthcare. In 2024, the region accounted for a significant share, supported by companies like Microsoft and Meta. Asia-Pacific is the fastest-growing region, fueled by China's gaming market (USD 42.7 billion in 2023) and government investments in Japan and South Korea.
Competitive Insights
Key players, including Meta, Sony, Microsoft, and Apple, drive innovation through advanced optics and AI integration. In 2024, Sony partnered with Siemens to develop a VR-based HMD for industrial training, while Apple's Vision Pro introduced spatial computing. Strategic collaborations and R&D investments maintain their market dominance.
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