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市場調査レポート
商品コード
1801856

貨物機の市場機会、成長促進要因、産業動向分析、2025~2034年予測

Freighter Aircraft Market Opportunity, Growth Drivers, Industry Trend Analysis, and Forecast 2025 - 2034


出版日
ページ情報
英文 160 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=149.02円
貨物機の市場機会、成長促進要因、産業動向分析、2025~2034年予測
出版日: 2025年08月13日
発行: Global Market Insights Inc.
ページ情報: 英文 160 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

世界の貨物機市場は、2024年には62億米ドルとなり、CAGR 4.5%で成長し、2034年には95億米ドルに達すると推定されています。

世界のeコマースの台頭、医薬品や生鮮品の輸送需要の増加、国際貿易の拡大、老朽化したフリートのアップグレードの必要性など、いくつかの重要な要因がこの成長を後押ししています。越境貿易が加速するにつれ、世界のサプライチェーンは、配送スピードと信頼性を確保するため、効率的で信頼性の高い航空貨物ネットワークへの依存度を高めています。同時に、環境規制やコスト効率の目標により、運航会社は老朽化した航空機をより燃費の良い新型モデルに置き換える必要に迫られています。オンライン購入の増加により、迅速な配送スケジュールに対応するための専用貨物機の必要性がさらに高まっています。これは、貨物流通チャネルの進化と相まって、先進国、新興経済諸国ともに長期的な成長に影響を与え続けています。

貨物機市場-IMG1

コスト圧力、運航の俊敏性、eコマースの要件により、貨物用航空機に対する需要は急速に変化しています。旅客機の貨物機への転換は、こうした進化するニーズに応える上で重要な役割を果たしています。

市場範囲
開始年 2024年
予測年 2025~2034年
開始金額 62億米ドル
予測金額 95億米ドル
CAGR 4.5%

旅客機から貨物機への転換(P2F)セグメントは、2024年に56.6%のシェアで市場をリードしました。この優位性は、費用対効果の高い取得オプション、入手しやすい退役旅客機、大幅に短縮されたリードタイムによってもたらされます。航空会社や賃貸人は、地域路線や世界路線で高まる貨物需要に対応しつつ、既存資産の有用性を最大化するために転換を選択する傾向が強まっています。新たな成長市場に対応し、競合を維持するためには、P2F能力を拡大し、老朽化した航空機を適時に改造できるようにすることが極めて重要になります。

2024年には、商業カテゴリーは88.1%のシェアを占めます。産業リーダーは、貿易量の増加、デジタル商取引の拡大、航空会社主導の転換が、商用セグメントの優位性を強めていると指摘しました。航空各社は、急増する需要に対応するため、既存の機材による運航効率の向上に積極的に取り組むとともに、貨物専用機への投資を加速させています。世界のサプライチェーンの急速なシフトに対応するため、商業貨物部門は、高速でタイムクリティカルな配送をサポートするロジスティクスの合理化を進めています。航空機のアップグレードとインテリジェント貨物ソリューションの統合は、貨物輸送の最適化に不可欠であると予想されます。

米国の貨物機2024年の市場規模は22億4,000万米ドル。急成長するeコマースインフラ、堅調な工業生産高、合理化されたロジスティクスの必要性に後押しされ、米国は世界の航空貨物において中心的な役割を果たし続けています。一貫した航空貨物需要の増加は、在庫削減、効率的な製造スケジュール、迅速な配送への期待を全米で支えています。企業は、最新の燃費効率の良い航空機への投資を加速させる一方、市場の優位性を維持し、業務範囲を拡大するために、ロジスティクスやハイテク先進の商取引プラットフォームと戦略的提携関係を構築しています。

世界の貨物機市場を形成する主要企業には、Leonardo S.p.A.、Israel Aerospace Industries、Boeing、Elbe Flugzeugwerke GmbH、Airbus、Lockheed Martin Corporation、Commercial Aircraft Corporation of China、HAECO Group、ST Engineeringなどがあります。競争の激しい貨物機市場での地位を確保するため、主要企業は3つの戦略的柱に注力しています。第一に、一刻を争う貨物需要を効率的かつコスト効率よく満たすため、旅客機から貨物機への転換(P2F)プログラムを強化しています。OEMやMROプロバイダとの提携により、迅速なターンアラウンドタイムを実現し、確実な能力拡大を実現しています。第二に、企業は規制や環境目標を達成するため、次世代の燃費効率の良い貨物機に投資しています。最後に、eコマース企業やロジスティクス企業との連携を強化することで、航空機開発と進化する配送ニーズとの整合性を図っています。

目次

第1章 調査手法

  • 市場の範囲と定義
  • 調査デザイン
    • 調査アプローチ
    • データ収集方法
  • データマイニングソース
    • 世界
    • 地域/国
  • 基本推定と計算
    • 基準年計算
    • 市場予測の主要動向
  • 一次調査と検証
    • 一次情報
  • 予測モデル
  • 調査の前提と限界

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 産業考察

  • エコシステム分析
    • サプライヤーの情勢
    • 利益率分析
    • コスト構造
    • 各段階での付加価値
    • バリューチェーンに影響を与える要因
    • ディスラプション
  • 産業への影響要因
    • 促進要因
      • 国際貿易とグローバリゼーションの拡大
      • 艦隊の近代化と老朽化の置き換え貨物機
      • 世界のeコマースと速達小包配達の成長
      • ジャストインタイム製造による航空貨物輸送の需要増加
      • 医薬品と生鮮品輸送の需要増加
    • 産業の潜在的リスク・課題
      • 貨物機の運用・保守コストが高め
      • 厳しい環境規制と騒音制限
    • 市場機会
      • 燃費が良くエコフレンドリー貨物機の開発
      • 旅客機から改造された貨物機プログラムの拡大
      • 航空貨物インフラの拡大による新興市場の成長
  • 成長可能性分析
  • 規制情勢
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
  • ポーターの分析
  • PESTEL分析
  • 技術とイノベーションの情勢
    • 現在の技術動向
    • 新興技術
  • 価格動向
    • 地域別
    • 製品別
  • 価格戦略
  • 新たなビジネスモデル
  • コンプライアンス要件
  • 国防予算分析
  • 世界の防衛費の動向
  • 地域防衛予算配分
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • 中東・アフリカ
    • ラテンアメリカ
  • 主要な防衛近代化プログラム
  • 予算予測(2025~2034)
    • 産業の成長への影響
    • 国別防衛予算
  • サプライチェーンのレジリエンス
  • 地政学的分析
  • 人材分析
  • デジタル変革
  • 合併、買収、戦略的提携の情勢
  • リスク評価と管理
  • 主要契約の締結(2021~2024年)

第4章 競合情勢

  • イントロダクション
  • 企業の市場シェア分析
    • 地域別
      • 北米
      • 欧州
      • アジア太平洋
      • ラテンアメリカ
      • 中東・アフリカ
  • 主要参入企業の競合ベンチマーキング
    • 財務実績の比較
      • 収益
      • 利益率
      • 研究開発
    • 製品ポートフォリオの比較
      • 製品ラインナップの広さ
      • 技術
      • 革新
    • 地理的プレゼンスの比較
      • 世界フットプリント分析
      • サービスネットワークの範囲
      • 地域による市場浸透率
    • 競合ポジショニングマトリックス
      • リーダー
      • 課題者
      • フォロワー
      • ニッチ参入企業
    • 戦略的展望マトリックス
  • 主要開発、2021~2024年
    • 合併と買収
    • パートナーシップとコラボレーション
    • 技術的進歩
    • 拡大と投資戦略
    • デジタル変革の取り組み
  • 新興企業/スタートアップ企業の競合情勢

第5章 市場推定・予測:機種別、2021~2034年

  • 主要動向
  • ナローボディ貨物機
  • ワイドボディ貨物機
  • 地域航空機

第6章 市場推定・予測:貨物船タイプ別、2021~2034年

  • 主要動向
  • OEM構成
  • 旅客機から貨物機への転換(P2F)

第7章 市場推定・予測:ペイロード別、2021~2034年

  • 主要動向
  • 小型貨物船(20トン以下)
  • 中型貨物船(20~60トン)
  • 大型貨物船(60トン以上)

第8章 市場推定・予測:最終用途別、2021~2034年

  • 主要動向
  • 商業
    • 統合エクスプレスキャリア
    • 定期貨物航空会社
    • チャーターとACMIオペレーター
    • コンビネーションキャリア
  • 軍事

第9章 市場推定・予測:地域別、2021~2034年

  • 主要動向
  • 北米
    • 米国
    • カナダ
  • 欧州
    • ドイツ
    • 英国
    • フランス
    • イタリア
    • スペイン
    • オランダ
  • アジア太平洋
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • オーストラリア
    • 韓国
  • ラテンアメリカ
    • ブラジル
    • メキシコ
    • アルゼンチン
  • 中東・アフリカ
    • 南アフリカ
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦

第10章 企業プロファイル

  • 世界の主要企業
    • Airbus
    • Boeing
    • Lockheed Martin Corporation
    • Embraer
    • ATR Aircraft
  • 地域別主要企業
    • 北米
      • Aeronautical Engineers Inc.
      • De Havilland Canada
      • GE Capital Aviation Services
      • Pemco
      • Precision Aircraft Solutions
      • Textron Aviation Inc.
    • 欧州
      • Elbe Flugzeugwerke GmbH
      • Leonardo S.p.A.
    • アジア太平洋
      • Commercial Aircraft Corporation of China
      • HAECO Group
      • Israel Aerospace Industries
      • ST Engineering
  • ニッチ参入企業/ディスラプター
    • Ilyushin Aviation Complex
    • Tupolev
目次
Product Code: 14613

The Global Freighter Aircraft Market was valued at USD 6.2 billion in 2024 and is estimated to grow at a CAGR of 4.5% to reach USD 9.5 billion by 2034. Several key factors are fueling this growth, including the rise of global e-commerce, increased demand for pharmaceutical and perishable goods transport, international trade growth, and the need to upgrade aging fleets. As cross-border trade accelerates, the global supply chain increasingly relies on efficient and dependable air freight networks to ensure delivery speed and reliability. At the same time, environmental regulations and cost-efficiency goals are pushing operators to replace outdated aircraft with newer, more fuel-efficient models. The growing volume of online purchases is further intensifying the need for dedicated freighter capacity to meet rapid delivery timelines. This, combined with the evolution of cargo distribution channels, continues to influence long-term growth in both advanced and developing economies.

Freighter Aircraft Market - IMG1

The demand for cargo aircraft is shifting rapidly due to cost pressures, operational agility, and e-commerce requirements. Conversions of passenger aircraft into freighters are playing a vital role in meeting these evolving needs.

Market Scope
Start Year2024
Forecast Year2025-2034
Start Value$6.2 billion
Forecast Value$9.5 billion
CAGR4.5%

The passenger-to-freighter (P2F) conversion segment led the market in 2024 with a 56.6% share. This dominance is driven by cost-effective acquisition options, readily available retired passenger planes, and significantly reduced lead times. Airlines and lessors are increasingly opting for conversions to maximize the utility of existing assets while keeping pace with the rising cargo demand across regional and global routes. Expanding P2F capabilities and securing aging aircraft for timely modification will be crucial to address emerging growth markets and maintain competitiveness.

In 2024, the commercial category represented an 88.1% share. Industry leaders pointed out that increased trade volumes, growing digital commerce, and airline-led conversions are reinforcing the commercial segment's dominance. Airlines are actively working to enhance operational efficiency using existing fleets and accelerating investment in dedicated cargo aircraft to keep up with surging demand. In response to rapid shifts in global supply chains, the commercial cargo sector is streamlining logistics to support high-speed, time-critical deliveries. Upgrading fleets and integrating intelligent cargo solutions is expected to be critical for optimizing freight movement.

U.S. Freighter Aircraft Market was valued at USD 2.24 billion in 2024. Driven by fast-growing e-commerce infrastructure, strong industrial output, and the need for streamlined logistics, the US continues to play a central role in global air cargo. The consistent rise in air freight demand supports inventory reduction, efficient manufacturing schedules, and rapid delivery expectations across the country. Companies are accelerating their investment in modern fuel-efficient aircraft while building strategic alliances with logistics and tech-forward commerce platforms to maintain market advantage and expand operational reach.

Key players shaping the Global Freighter Aircraft Market include Leonardo S.p.A., Israel Aerospace Industries, Boeing, Elbe Flugzeugwerke GmbH, Airbus, Lockheed Martin Corporation, Commercial Aircraft Corporation of China, HAECO Group, and ST Engineering. To secure their position in the competitive freighter aircraft market, leading companies are focusing on three strategic pillars. First, they are ramping up passenger-to-freighter (P2F) conversion programs to meet time-sensitive cargo demand efficiently and cost-effectively. Partnerships with OEMs and MRO providers are enabling faster turnaround times and ensuring reliable capacity expansion. Secondly, firms are investing in next-generation, fuel-efficient freighter aircraft to meet regulatory and environmental targets. Finally, strengthening ties with e-commerce and logistics companies helps to align aircraft development with evolving delivery needs.

Table of Contents

Chapter 1 Methodology

  • 1.1 Market scope and definition
  • 1.2 Research design
    • 1.2.1 Research approach
    • 1.2.2 Data collection methods
  • 1.3 Data mining sources
    • 1.3.1 Global
    • 1.3.2 Regional/Country
  • 1.4 Base estimates and calculations
    • 1.4.1 Base year calculation
    • 1.4.2 Key trends for market estimation
  • 1.5 Primary research and validation
    • 1.5.1 Primary sources
  • 1.6 Forecast model
  • 1.7 Research assumptions and limitations

Chapter 2 Executive Summary

  • 2.1 Industry 3600 synopsis, 2021 - 2034
  • 2.2 Key market trends
    • 2.2.1 Aircraft type trends
    • 2.2.2 Freighter type trends
    • 2.2.3 Payload trends
    • 2.2.4 End use trends
    • 2.2.5 Regional trends
  • 2.3 TAM Analysis, 2025-2034
  • 2.4 CXO perspectives: Strategic imperatives
    • 2.4.1 Executive decision points
    • 2.4.2 Critical success factors
  • 2.5 Future outlook and strategic recommendations

Chapter 3 Industry Insights

  • 3.1 Industry ecosystem analysis
    • 3.1.1 Supplier landscape
    • 3.1.2 Profit margin analysis
    • 3.1.3 Cost structure
    • 3.1.4 Value addition at each stage
    • 3.1.5 Factor affecting the value chain
    • 3.1.6 Disruptions
  • 3.2 Industry impact forces
    • 3.2.1 Growth drivers
      • 3.2.1.1 Expansion of international trade and globalization
      • 3.2.1.2 Fleet modernization and replacement of aging freighter aircraft
      • 3.2.1.3 Growth in global e-commerce and express parcel deliveries
      • 3.2.1.4 Increasing demand for air cargo transport due to just-in-time manufacturing
      • 3.2.1.5 Rising demand for pharmaceutical and perishable goods transportation
    • 3.2.2 Industry pitfalls and challenges
      • 3.2.2.1 High operating and maintenance costs of freighter aircraft
      • 3.2.2.2 Stringent environmental regulations and noise restrictions
    • 3.2.3 Market opportunities
      • 3.2.3.1 Development of fuel-efficient and environmentally friendly freighter aircraft
      • 3.2.3.2 Expansion of converted freighter aircraft programs from passenger jets
      • 3.2.3.3 Growth in emerging markets with increasing air cargo infrastructure
  • 3.3 Growth potential analysis
  • 3.4 Regulatory landscape
    • 3.4.1 North America
    • 3.4.2 Europe
    • 3.4.3 Asia Pacific
    • 3.4.4 Latin America
    • 3.4.5 Middle East & Africa
  • 3.5 Porter’s analysis
  • 3.6 PESTEL analysis
  • 3.7 Technology and Innovation landscape
    • 3.7.1 Current technological trends
    • 3.7.2 Emerging technologies
  • 3.8 Price trends
    • 3.8.1 By region
    • 3.8.2 By product
  • 3.9 Pricing strategies
  • 3.10 Emerging business models
  • 3.11 Compliance requirements
  • 3.12 Defense budget analysis
  • 3.13 Global defense spending trends
  • 3.14 Regional defense budget allocation
    • 3.14.1 North America
    • 3.14.2 Europe
    • 3.14.3 Asia Pacific
    • 3.14.4 Middle East and Africa
    • 3.14.5 Latin America
  • 3.15 Key defense modernization programs
  • 3.16 Budget forecast (2025-2034)
    • 3.16.1 Impact on industry growth
    • 3.16.2 Defense budgets by country
  • 3.17 Supply chain resilience
  • 3.18 Geopolitical analysis
  • 3.19 Workforce analysis
  • 3.20 Digital transformation
  • 3.21 Mergers, acquisitions, and strategic partnerships landscape
  • 3.22 Risk assessment and management
  • 3.23 Major contract awards (2021-2024)

Chapter 4 Competitive Landscape, 2024

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Company market share analysis
    • 4.2.1 By region
      • 4.2.1.1 North America
      • 4.2.1.2 Europe
      • 4.2.1.3 Asia Pacific
      • 4.2.1.4 Latin America
      • 4.2.1.5 Middle East & Africa
  • 4.3 Competitive benchmarking of key players
    • 4.3.1 Financial performance comparison
      • 4.3.1.1 Revenue
      • 4.3.1.2 Profit margin
      • 4.3.1.3 R&D
    • 4.3.2 Product portfolio comparison
      • 4.3.2.1 Product range breadth
      • 4.3.2.2 Technology
      • 4.3.2.3 Innovation
    • 4.3.3 Geographic presence comparison
      • 4.3.3.1 Global footprint analysis
      • 4.3.3.2 Service network coverage
      • 4.3.3.3 Market penetration by region
    • 4.3.4 Competitive positioning matrix
      • 4.3.4.1 Leaders
      • 4.3.4.2 Challengers
      • 4.3.4.3 Followers
      • 4.3.4.4 Niche players
    • 4.3.5 Strategic outlook matrix
  • 4.4 Key developments, 2021-2024
    • 4.4.1 Mergers and acquisitions
    • 4.4.2 Partnerships and collaborations
    • 4.4.3 Technological advancements
    • 4.4.4 Expansion and investment strategies
    • 4.4.5 Digital transformation initiatives
  • 4.5 Emerging/ startup competitors landscape

Chapter 5 Market Estimates and Forecast, By Aircraft Type, 2021 - 2034 (USD Million & Units)

  • 5.1 Key trends
  • 5.2 Narrow-body freighters
  • 5.3 Wide-body freighters
  • 5.4 Regional aircraft

Chapter 6 Market Estimates and Forecast, By Freighter Type, 2021 - 2034 (USD Million & Units)

  • 6.1 Key trends
  • 6.2 OEM configured
  • 6.3 Passenger-to-Freighter conversions (P2F)

Chapter 7 Market Estimates and Forecast, By Payload, 2021 - 2034 (USD Million & Units)

  • 7.1 Key trends
  • 7.2 Light freighters (<20 tons)
  • 7.3 Medium freighters (20-60 tons)
  • 7.4 Heavy freighters (>60 tons)

Chapter 8 Market Estimates and Forecast, By End Use, 2021 - 2034 (USD Million & Units)

  • 8.1 Key trends
  • 8.2 Commercial
    • 8.2.1 Integrated express carriers
    • 8.2.2 Scheduled cargo airlines
    • 8.2.3 Charter & ACMI operators
    • 8.2.4 Combination carriers
  • 8.3 Military

Chapter 9 Market Estimates & Forecast, By Region, 2021 - 2034 (USD Million & Units)

  • 9.1 Key trends
  • 9.2 North America
    • 9.2.1 U.S.
    • 9.2.2 Canada
  • 9.3 Europe
    • 9.3.1 Germany
    • 9.3.2 UK
    • 9.3.3 France
    • 9.3.4 Italy
    • 9.3.5 Spain
    • 9.3.6 Netherlands
  • 9.4 Asia Pacific
    • 9.4.1 China
    • 9.4.2 India
    • 9.4.3 Japan
    • 9.4.4 Australia
    • 9.4.5 South Korea
  • 9.5 Latin America
    • 9.5.1 Brazil
    • 9.5.2 Mexico
    • 9.5.3 Argentina
  • 9.6 MEA
    • 9.6.1 South Africa
    • 9.6.2 Saudi Arabia
    • 9.6.3 UAE

Chapter 10 Company Profiles

  • 10.1 Global Key Players
    • 10.1.1 Airbus
    • 10.1.2 Boeing
    • 10.1.3 Lockheed Martin Corporation
    • 10.1.4 Embraer
    • 10.1.5 ATR Aircraft
  • 10.2 Regional Key Players
    • 10.2.1 North America
      • 10.2.1.1 Aeronautical Engineers Inc.
      • 10.2.1.2 De Havilland Canada
      • 10.2.1.3 GE Capital Aviation Services
      • 10.2.1.4 Pemco
      • 10.2.1.5 Precision Aircraft Solutions
      • 10.2.1.6 Textron Aviation Inc.
    • 10.2.2 Europe
      • 10.2.2.1 Elbe Flugzeugwerke GmbH
      • 10.2.2.2 Leonardo S.p.A.
    • 10.2.3 Asia Pacific
      • 10.2.3.1 Commercial Aircraft Corporation of China
      • 10.2.3.2 HAECO Group
      • 10.2.3.3 Israel Aerospace Industries
      • 10.2.3.4 ST Engineering
  • 10.3 Niche Players / Disruptors
    • 10.3.1 Ilyushin Aviation Complex
    • 10.3.2 Tupolev