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市場調査レポート
商品コード
1473268
半固体電池技術:開発と将来展望<2024> Semi-Solid Battery Technology: Development and Future Prospects |
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半固体電池技術:開発と将来展望 |
出版日: 2024年04月08日
発行: SNE Research
ページ情報: 英文 241 Pages
納期: お問合せ
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大手電池メーカーや自動車OEMは、全固体電池の大量生産を計画しています。しかし、これらの電池の大量生産には5~10年かかると予想されています。その一方で、従来のリチウムイオン電池 (LiB) よりも安全性、寿命、コスト面で優れている可能性があるとして、半固体電池への関心が高まっています。こうした期待から、特に中国の多くの企業が半固体電池の量産計画を発表しています。
半固体電池は、液体電池と固体電池の中間的な製品です。半固体電池は、界面を強化するために電池内に電解質の一部を組み込んでいます。液体電池と比較して、半固体電池は材料システムの変更を最小限に抑え、セパレーターと液体電解質を利用し、液体電解質の体積を減らすことができます。この削減により、電池のエネルギー密度と安全性を高めることができます。さらに、半固体電池の製造工程は、従来のリチウムイオン電池の技術や設備と密接に連携しています。
半固体電池では、液体を添加することで、電子輸送を損なうことなく複合材料を介したイオン輸送を促進し、電極の電気化学的性能を向上させることができます。そのためには、固体/液体の界面を通る低抵抗のイオン輸送が必要です。最近のin-situ重合技術は、半固体電池の元の液体成分を固化させることによって液体含有量を減らすために採用されています。
有機/無機複合固体電解質は、半固体電池において最も普及している形態の一つであり、有機固体電解質と無機固体電解質の両方の利点を兼ね備えています。これらの複合材料は、典型的には酸化物固体電解質とポリマー電解質からなり、卓越した引張強度と機械的特性、優れた加工性、十分なイオン伝導性を示し、大規模生産に適しています。
半固体電池の開発は、主にCATL、WeLion、Qingtao Energy、Ganfeng Lithium、Guoxuan、Farasis、Tailanなどの中国企業が牽引しています。さらに、LGES、Factorial Energy、SES、ProLogiumも独自に、あるいは自動車OEMと共同でこの技術を開発しています。
2023年の上海モーターショーで、CATLは待望のコンデンス・バッテリーを発表し、業界の注目を集めました。この画期的な技術は、高出力のバイオニック凝縮電解質を利用し、適応性のあるマイクロレベルネットワーク構造を特徴としています。これらの技術革新により、動的性能とリチウムイオンの輸送効率が向上し、従来のリチウムイオン電池を上回る500Wh/kgという驚異的なセルエネルギー密度を実現しました。さらに、CATLの技術革新は安定性と生産能力にも及んでおり、将来の電気自動車向けに信頼性と拡張性の高いソリューションを約束するものです。
固体電池の応用はすでに始まっており、150kWhを誇るWeLionの360Wh/kg半固体電池を搭載したNIO ET7は、従来の電池を上回る1145kmの航続距離を達成しました。量産開始は2024年4月とされています。
SNE Researchによると、世界の固体電池の生産能力は2030年には約168GWh、2035年には300GWhに達すると予想されています。電池市場全体のシェアでは、2030年の約5.7%から2033年には約6.55%でピークを迎え、その後、固体電池の普及に伴い2035年には再び5.7%まで低下すると予測されています。
当レポートでは、世界の半固体電池の技術・市場動向について分析し、半固体電池の概要・特性や分類、全固体電池との技術面での比較、電気自動車 (EV) などでの活用の見通し、今後の技術開発・市場成長の方向性、主要企業の中核特許、といった情報を取りまとめてお届けいたします。
Major battery manufacturers and automotive OEMs are planning to mass-produce all-solid-state batteries. However, large-scale production of these batteries is expected to take 5-10 years. In the meantime, there's increasing interest in semi-solid-state batteries due to their potential safety, longevity, and cost advantages over conventional lithium-ion batteries (LiBs). This anticipation is driving many companies, especially in China, to announce mass production plans for semi-solid-state batteries.
Semi-solid-state batteries serve as a transitional product between liquid-state and solid-state batteries. They incorporate a portion of electrolyte within the battery to enhance the interface. Compared to liquid-state batteries, semi-solid-state batteries necessitate minimal alterations to the material system, utilize separators and liquid electrolytes, and can decrease the volume of liquid electrolyte present. This reduction can enhance battery energy density and safety. Moreover, the manufacturing processes for semi-solid-state batteries closely align with traditional lithium-ion battery techniques and equipment.
In semi-solid-state batteries, the addition of a liquid can enhance ion transport through the composite material without compromising electron transport, leading to improved electrochemical performance of the electrodes. This requires a low-resistance ion transport through the solid/liquid interface. Recent in-situ polymerization techniques have been employed to reduce the liquid content by solidifying the original liquid components of the semi-solid-state battery.
Organic-inorganic composite solid electrolytes, one of the most prevalent forms in semi-solid-state batteries, combine the advantages of both organic and inorganic solid electrolytes. These composite materials, typically consisting of oxide solid electrolytes and polymer electrolytes, exhibit exceptional tensile strength and mechanical properties, excellent processability, and adequate ion conductivity, making them suitable for large-scale production.
The development of semi-solid-state batteries is primarily being driven by Chinese companies, including CATL, WeLion, Qingtao Energy, Ganfeng Lithium, Guoxuan, Farasis, and Tailan. Additionally, LGES, Factorial Energy, SES, and ProLogium are also independently or collaboratively developing this technology with automotive OEMs.
At the 2023 Shanghai Auto Show, CATL unveiled its highly anticipated Condensed Battery, grabbing industry attention. This groundbreaking technology utilizes a high-power bionic condensed electrolyte and features an adaptive micro-level network structure. These innovations enhance dynamic performance and lithium ion transport efficiency, resulting in an impressive cell energy density of 500 Wh/kg, surpassing conventional lithium-ion batteries. Moreover, CATL's innovation extends to stability and production capabilities, promising a reliable and scalable solution for electric vehicles in the future.
The application of solid-state batteries has already begun, and the NIO ET7 equipped with WeLion's 360Wh/kg semi-solid-state battery, boasting 150kWh, achieved a range of 1145km, surpassing conventional batteries. It's reported that mass production started in April 2024.
According to SNE Research, global solid-state battery production capacity is expected to reach approximately 168GWh by 2030 and 300GWh by 2035. In terms of overall battery market share, it is projected to peak at around 6.55% in 2033 from approximately 5.7% in 2030, before declining to 5.7% again by 2035 as solid-state batteries are widely adopted.