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市場調査レポート
商品コード
1776777
EVバッテリーリース市場の2032年までの予測: 化学組成、バッテリー、車種、ビジネスモデル、用途、地域別の世界分析EV Battery Leasing Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Chemistry (Lead Acid, FlowBattery and Sodium Sulfur), Battery, Vehicle, Business Model, Application, and By Geography |
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カスタマイズ可能
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EVバッテリーリース市場の2032年までの予測: 化学組成、バッテリー、車種、ビジネスモデル、用途、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のEVバッテリーリース市場は2025年に59億米ドルを占め、予測期間中のCAGRは24.6%で、2032年には278億米ドルに達する見込みです。
EVバッテリーリースは、電気自動車のバッテリーを車両と一緒に販売せず、リース方式で個別に提供するサービスモデルです。この仕組みにより、ユーザーはバッテリーの交換やアップグレードに柔軟に対応しながら、バッテリーの使用料を定期的に支払うことができます。車両とバッテリーは別個の資産として扱われ、バッテリーの所有権と責任はプロバイダーに移されます。これにより、電気自動車利用における資本支出と運用コストが分離されます。
電気自動車の普及
世界の電動モビリティへの移行の高まりは、電気自動車の普及が急増するにつれて、バッテリーリース・ソリューションの需要を大幅に押し上げています。初期購入コストを削減する必要性に後押しされ、バッテリーリースは、バッテリーの所有権を車両コストから切り離す実行可能な財務モデルとして登場しました。商用フリートやモビリティ・アズ・ア・サービス事業者にとってこのモデルの拡張性が動機となり、地域間で採用が広がっています。バッテリーのエネルギー密度の上昇とバッテリー・アズ・ア・サービス(BaaS)プラットフォームの進歩に支えられ、リースは持続可能なEVイネーブラーとして位置づけられています。
限られたバッテリーリースインフラ
市場が成長する可能性があるにもかかわらず、バッテリーリースインフラが限られていることが、特に新興市場において大きな抑制要因となっています。標準化されたリース政策の欠如と断片的なサービスネットワークに後押しされ、導入は物流上の課題に直面しています。一部の地域では官民パートナーシップが不十分なため、サービスステーション、診断、デジタルプラットフォームなど、リースに必要なエコシステムが未整備のままです。こうしたギャップを背景に、EVメーカーと政府は、拡張可能で互換性のあるリースの枠組みを確立するために協力する必要があります。
革新的なバッテリーリサイクルソリューション
持続可能性と循環型経済モデルが重視されるようになり、リースプログラムと一体化したバッテリーリサイクルに有利な機会が生まれています。エネルギー貯蔵システムにおけるセカンドライフバッテリー用途の台頭に後押しされ、リースされたバッテリーはモビリティ以外の幅広い価値を生み出すことができます。リース業者とリサイクル業者間のパートナーシップに後押しされ、材料回収を最適化するクローズドループシステムが展開されています。環境規制や生産者責任指令に後押しされ、バッテリーの回収、再生、再処理における技術革新が加速しています。
従来のEV購入との競合
EVの完全所有の魅力の高まりは、バッテリーリースモデルの広範な採用に対する課題を続けています。家庭用充電ソリューションと高度なバッテリー保証の普及に支えられ、一部のセグメントでは外部リースサービスの必要性が低下しています。OEM主導の車両完全所有のインセンティブに導かれて、メーカーはしばしば、バンドルされていないバッテリーサービスよりもバンドルされたサービスを優先します。このような市場行動に後押しされ、バッテリーリース事業者は競争力を維持するために、サービスの透明性、残価保証、利用しやすさを強化する必要があります。
COVID-19の大流行はEVの状況を一変させ、ユニークな形でバッテリーリースの普及に影響を与えました。経済の不確実性と資本調達可能性の減少に拍車がかかり、多くの消費者がバッテリーリースを含む柔軟な所有モデルへの嗜好をシフトさせました。ロックダウン中の車両利用率の低下に後押しされ、リースモデルは運用コストの優位性を提供し、長期的なコミットメントを最小限に抑えました。パンデミック後の持続可能な復興という焦点に突き動かされ、各国政府はリースやエネルギー共有ソリューションと結びついた新たなインセンティブを模索し始めました。
予測期間中、リチウムイオン(Li-ion)セグメントが最大となる見込み
リチウムイオン(Li-ion)セグメントは、EVに好まれる化学物質として優位を占めていることから、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。リチウムイオンの優れた性能と信頼性が、リースプログラムに選ばれています。リチウムイオン技術の拡張性により、さまざまなタイプのEVで柔軟なリースモデルが可能になります。急速充電と軽量リチウムイオン電池の進歩は、リースの魅力を高めています。リチウムイオンバッテリーを搭載したEVの生産台数が増加しているため、リースソリューションに対する需要が高まっています。リチウムイオン電池の確立されたインフラとコスト面の優位性は、市場の主導権をさらに強固なものにしています。
予測期間中、有料モデル分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、柔軟でユーザー中心のバッテリーアクセスソリューションの需要に影響され、ペイ・パー・ユース・モデル分野が最も高い成長率を示すと予測されます。このモデルでは、ユーザーは走行距離や時間に応じてバッテリーの使用料を支払うことができ、初期費用を抑えることができます。使用量に応じた支払いモデルは、共有モビリティの増加や都市部でのEV導入に合致しています。バッテリーモニタリングとデジタル決済システムの技術的進歩が、このモデルの拡大を支えています。ペイ・パー・ユース・リースの利便性は、柔軟なEVソリューションを求めるコスト意識の高い消費者を惹きつけています。
予測期間中、アジア太平洋地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。これは、急速な交通の電化と、バッテリーリースの枠組みに対する政府の広範な支援が要因です。中国は、EVの導入とバッテリーリースプログラムを積極的に推進しており、この地域の優位性を牽引しています。政府のインセンティブとバッテリー技術への投資が市場をさらに強化しています。大手EVメーカーとリースプロバイダーの存在が成長を促進。可処分所得の増加と環境意識の高まりが同地域のリーダーシップに拍車をかける。
予測期間中、北米地域は最も高いCAGRを示すと予測されます。米国は、バッテリーリースとスワッピング技術への多額の投資でリードしています。EVに対する消費者の需要が高く、費用対効果の高いリース・モデルが急成長の原動力となっています。クリーンエネルギーとEVの導入を促進する政府の政策が市場拡大を加速。同地域の強力な金融エコシステムがリースプログラム開発を支えます。サブスクリプションベースのリースモデルの採用拡大が成長をさらに後押し。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global EV Battery Leasing Market is accounted for $5.9 billion in 2025 and is expected to reach $27.8 billion by 2032 growing at a CAGR of 24.6% during the forecast period. EV Battery Leasing is a service model where the electric vehicle's battery is not sold with the vehicle but is provided separately on a lease basis. This structure allows users to pay a recurring fee for battery use while retaining flexibility around battery replacement and upgrades. The vehicle and the battery are treated as distinct assets, shifting the ownership and responsibility of the battery to the provider. It separates capital expenditure from operating cost in electric vehicle usage.
Rising adoption of electric vehicles
The rising global transition toward electric mobility is significantly driving demand for battery leasing solutions as EV adoption surges. Spurred by the need to reduce upfront purchase costs, battery leasing has emerged as a viable financial model that separates battery ownership from vehicle cost. Motivated by the scalability of this model for commercial fleets and mobility-as-a-service operators, adoption is widening across regions. Backed by rising energy density in batteries and advancements in battery-as-a-service (BaaS) platforms, leasing is positioned as a sustainable EV enabler.
Limited battery leasing infrastructure
Despite the market's growth potential, limited battery leasing infrastructure poses a major restraint, especially in emerging markets. Driven by a lack of standardized leasing policies and fragmented service networks, adoption faces logistical challenges. Backed by inadequate public-private partnerships in some regions, the required ecosystem for leasing-including service stations, diagnostics, and digital platforms-remains underdeveloped. Fueled by these gaps, EV manufacturers and governments must collaborate to establish scalable, cross-compatible leasing frameworks.
Innovative battery recycling solutions
The growing emphasis on sustainability and circular economy models is creating lucrative opportunities in battery recycling integrated with leasing programs. Backed by the rise of second-life battery applications in energy storage systems, leased batteries can generate extended value beyond mobility. Fueled by partnerships between leasing providers and recycling firms, closed-loop systems are being deployed to optimize material recovery. Motivated by environmental regulations and producer responsibility directives, innovation in battery collection, refurbishing, and reprocessing is accelerating.
Competition from traditional EV purchasing
The growing appeal of outright EV ownership continues to challenge the widespread adoption of battery leasing models. Backed by the proliferation of home-charging solutions and advanced battery warranties, the need for external leasing services diminishes in some segments. Guided by OEM-led incentives on full vehicle ownership, manufacturers often prioritize bundled offerings over unbundled battery services. Motivated by these market behaviors, battery leasing providers must enhance service transparency, residual value assurance, and ease of access to stay competitive.
The COVID-19 pandemic reshaped the EV landscape, influencing battery leasing uptake in unique ways. Spurred by economic uncertainty and reduced capital availability, many consumers shifted their preference toward flexible ownership models, including battery leasing. Driven by lower vehicle utilization during lockdowns, leasing models offered operational cost advantages and minimized long-term commitments. Motivated by the post-pandemic focus on sustainable recovery, governments began exploring new incentives tied to leasing and energy-sharing solutions.
The lithium-ion (Li-ion) segment is expected to be the largest during the forecast period
The lithium-ion (Li-ion) segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, propelled by its dominance as the preferred chemistry in EVs. Their superior performance and reliability make them the preferred choice for leasing programs. The scalability of lithium-ion technology allows for flexible leasing models across various EV types. Advances in fast-charging and lightweight lithium-ion batteries enhance leasing appeal. The growing production of EVs with lithium-ion batteries drives demand for leasing solutions. Their established infrastructure and cost advantages further solidify market leadership.
The pay-per-use model segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the pay-per-use model segment is predicted to witness the highest growth rate, influenced by demand for flexible and user-centric battery access solutions. This model allows users to pay for battery usage based on mileage or time, reducing upfront costs. Pay-per-use models align with the rise of shared mobility and urban EV adoption. Technological advancements in battery monitoring and digital payment systems support this model's expansion. The convenience of pay-per-use leasing attracts cost-conscious consumers seeking flexible EV solutions.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, fuelled by, rapid electrification of transport and widespread government support for battery leasing frameworks. China's aggressive push for EV adoption and battery leasing programs drives regional dominance. Government incentives and investments in battery technology further strengthen the market. The presence of major EV manufacturers and leasing providers enhances growth. Rising disposable incomes and environmental awareness fuel the region's leadership.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by a growing focus on energy resilience and modular EV ownership. The U.S. leads with significant investments in battery leasing and swapping technologies. High consumer demand for EVs and cost-effective leasing models drive rapid growth. Government policies promoting clean energy and EV adoption accelerate market expansion. The region's strong financial ecosystem supports leasing program development. Increasing adoption of subscription-based leasing models further boosts growth.
Key players in the market
Some of the key players in EV Battery Leasing Market include Easymile, BlueSG, Mahindra Electric, Ampere Vehicles, Ather Energy, Hero Electric, Bollore Group, HOP Energy, Eneco eMobility, Go Electric, NIO Inc., Tesla Inc., BYD Company Limited, Hyundai Motor Company, LG Energy Solution Ltd., SK Innovation Co., Ltd., Panasonic Holdings Corporation, BMW AG, Daimler Truck AG, and Volkswagen Group.
In June 2025, Easymile introduced a battery leasing program for its autonomous shuttles. It reduces upfront costs for urban mobility solutions, offering flexible payment plans and maintenance services to enhance affordability and accessibility.
In April 2025, Mahindra Electric introduced a battery leasing model for its electric SUVs. It offers flexible payment plans for fleet operators, reducing ownership costs and promoting EV adoption in commercial transportation sectors.
In March 2025, Ampere Vehicles unveiled a battery leasing program for its electric two-wheelers. Targeting cost-conscious consumers in India, it offers affordable battery subscriptions with maintenance, boosting EV accessibility and sustainability.