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市場調査レポート
商品コード
1776759
アジア太平洋地域の電動二輪車市場の2032年までの予測: 車両タイプ別、推進タイプ別、バッテリータイプ別、電圧容量別、バッテリー容量別、技術別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Asia Pacific Electric Two-Wheeler Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Vehicle Type, Propulsion Type, Battery Type, Voltage Capacity, Battery Capacity, Technology, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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アジア太平洋地域の電動二輪車市場の2032年までの予測: 車両タイプ別、推進タイプ別、バッテリータイプ別、電圧容量別、バッテリー容量別、技術別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、アジア太平洋地域の電動二輪車市場は2025年に176億1,000万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは14.5%で成長し、2032年には454億3,000万米ドルに達する見込みです。
アジア太平洋地域の電動二輪車市場とは、アジア太平洋地域の国々で個人および商用輸送に使用される電動モーターサイクル、スクーター、モペットのセグメントを指します。これらの車両は充電式電池と電気モーターを動力源としており、従来の燃料ベースの二輪車に代わる環境に優しい選択肢を提供しています。都市化、環境問題、政府の奨励策に後押しされ、この市場は特に中国、インド、日本、東南アジア諸国などで急速に拡大しています。
eコマースと宅配分野の成長
都市中心部の人口密度が高く、迅速で費用対効果の高い配送に対する需要が高まっているため、電動スクーターや電動バイクは、低運用コスト、操縦性、環境に優しいという点で、理想的なソリューションを提供しています。インド、中国、東南アジアなどの国々では、物流や食品配送プラットフォームからの需要が急増しています。政府のインセンティブ、バッテリー技術の向上、充電インフラの拡大が、さらに採用を加速させています。都市モビリティの進化に伴い、電動二輪車はアジア太平洋の活況を呈するデジタル経済における持続可能で効率的な輸送に不可欠な存在になりつつあります。
充電インフラの不足
インド、インドネシア、ベトナムなど、アジア太平洋地域の多くの国々では、特に半都市部や農村部において、公共の充電ネットワークが不十分です。急速充電ステーションの数が限られていることや、遠隔地では送電網の接続性が低いことが普及の妨げとなっているほか、一貫性のない政策や断片的な投資がさらに開発を遅らせています。消費者は航続距離に不安を感じることが多く、信頼できる充電ポイントを探すのが不便なため、従来型自動車からの移行に消極的です。加えて、高い設置コストと、民間企業がインフラを構築するための限られたインセンティブが課題を助長し、地域全体の電動二輪車への大規模な移行を遅らせています。
可処分所得の増加
中国、インド、インドネシア、タイなどの経済諸国が着実な経済発展を遂げるにつれて、購買力のある中間所得層が増加しています。この変化によって、より多くの消費者が電動二輪車を購入できるようになり、費用対効果が高く、従来のバイクに代わる近代的な選択肢として注目されています。また、手頃な価格帯になったことで、航続距離、機能、性能に優れたプレミアム電動モデルの採用も促進されています。都市化とライフスタイルの変化は、若い消費者がよりクリーンで効率的なモビリティソリューションを選ぶことをさらに促しています。さらに、可処分所得の増加は、持続可能な交通手段への投資意欲を高め、地域全体の電動二輪車需要を加速させています。
サプライチェーンの混乱
このセクターは、半導体、リチウムイオン電池、レアアース磁石といった重要部品の調達において、特に主要サプライヤーである中国からのボトルネックに直面しています。こうした混乱は、地政学的緊張、パンデミックの余震、国境を越えた物流の制約によって悪化しています。E2W生産を急速に拡大しているインドやベトナムのような国々は、輸入部品に依存しているため、遅延やコスト変動に悩まされています。サプライチェーンを現地化し、地域的なパートナーシップを結んでいるメーカーもあるが、弾力性のある多様な調達先の欠如は、アジア太平洋全域での電動二輪車の安定した生産とタイムリーな納入を引き続き妨げています。
COVID-19の大流行はアジア太平洋の電動二輪車市場に大きな影響を与え、初期のサプライチェーンの混乱と、操業停止と経済不安による売上減少を引き起こしました。しかし、この危機はまた、持続可能で手頃な価格のモビリティソリューションへのシフトを加速させました。燃料価格の上昇、環境意識の高まり、電気自動車に対する政府の優遇措置が、ロックダウン後の需要を押し上げました。都市部の消費者が健康と費用対効果の高い交通手段を優先するようになったため、この地域では力強い回復が見られ、電動二輪車はパンデミック後の都市モビリティの主要企業として位置づけられました。
予測期間中、電動モペッド分野が最大となる見込み
都市部の混雑、燃料価格の上昇、環境意識の高まりにより、電動モペッド分野は予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。これらのコンパクトで費用対効果の高い車両は、特にインド、中国、東南アジアの人口密集都市における短時間の通勤やラストワンマイルの配達に最適です。補助金や税制優遇措置といった政府の優遇措置が、採用をさらに後押ししています。バッテリー効率の技術的進歩や共有モビリティプラットフォームの台頭も、この地域における電動モペットの需要急増に寄与しています。
予測期間中にCAGRが最も高くなると予想されるのは鉛蓄電池セグメント
予測期間中、鉛蓄電池分野が最も高い成長率を示すと予測されます。これは、初期費用が低く、現地生産が普及しているため、手頃な価格で簡単に交換できるためです。充電と交換のインフラが確立されていることも、その利便性とアクセシビリティを支えています。加えて、リサイクルシステムが簡素化され、サプライチェーンが成熟しているため、環境面や物流面での障壁が低く、費用対効果が性能面の制約を上回る新興市場の予算重視の消費者や車両運行業者に魅力的です。
予測期間中、アジア太平洋地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。これは、急速な都市化と人口密度により、コンパクトで渋滞を解消する輸送手段への需要が高まっているためです。中国、インド、タイなどでは、補助金、減税、排ガス規制などの政府政策により、電気自動車の導入が大きく促進されています。バッテリーコストの低下、リチウムイオン技術の向上、インフラの拡大も、航続距離への不安と総所有コストを軽減します。
予測期間中、北米地域は最も高いCAGRを示すと予想されます。これは、環境意識の高まり、持続可能な都市モビリティに対する需要、および成功したAPACモデルの影響によるものです。北米の消費者は、電動スクーターや電動バイクの手頃な価格、効率性、低メンテナンス性にますます惹かれています。さらに、バッテリー技術の進歩やシェアードモビリティサービスの人気の高まりが、アジア太平洋の革新的でスケーラブルなEVエコシステムに触発され、普及を加速させています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Asia Pacific Electric Two-Wheeler Market is accounted for $17.61 billion in 2025 and is expected to reach $45.43 billion by 2032 growing at a CAGR of 14.5% during the forecast period. The Asia Pacific Electric Two-Wheeler market refers to the segment of electric-powered motorcycles, scooters, and mopeds used for personal and commercial transportation across countries in the Asia Pacific region. These vehicles are powered by rechargeable batteries and electric motors, offering an eco-friendly alternative to traditional fuel-based two-wheelers. Driven by urbanization, environmental concerns, and government incentives, this market is rapidly expanding, especially in countries like China, India, Japan, and Southeast Asian nations.
Growing e-commerce and delivery sectors
With densely populated urban centers and rising demand for fast, cost-effective deliveries, electric scooters and bikes offer an ideal solution due to their low operating costs, maneuverability, and eco-friendliness. Countries like India, China, and those in Southeast Asia are witnessing a surge in demand from logistics and food delivery platforms. Government incentives, improved battery technologies, and expanding charging infrastructure further accelerate adoption. As urban mobility evolves, electric two-wheelers are becoming indispensable for sustainable, efficient transport in Asia-Pacific's booming digital economy.
Lack of charging infrastructure
Many countries in the region, including India, Indonesia, and Vietnam, face inadequate public charging networks, especially in semi-urban and rural areas. The limited number of fast-charging stations and poor grid connectivity in remote locations hinder adoption, while inconsistent policies and fragmented investments further slow development. Consumers often experience range anxiety and are reluctant to shift from conventional vehicles due to the inconvenience of locating reliable charging points. Additionally, high installation costs and limited incentives for private players to build infrastructure add to the challenge, delaying the large-scale transition to electric two-wheelers across the region.
Rising disposable incomes
As economies such as China, India, Indonesia, and Thailand witness steady economic development, a growing middle-class population with increased purchasing power is emerging. This shift enables more consumers to afford electric two-wheelers, which are seen as cost-effective, modern alternatives to conventional bikes. Enhanced affordability also encourages the adoption of premium electric models offering better range, features, and performance. Urbanization and lifestyle changes are further prompting young consumers to opt for cleaner and more efficient mobility solutions. Additionally, higher disposable incomes support greater willingness to invest in sustainable transportation, accelerating demand for electric two-wheelers across the region.
Supply chain disruptions
The sector has faced bottlenecks in sourcing critical components such as semiconductors, lithium-ion batteries, and rare earth magnets especially from China, a dominant supplier. These disruptions have been exacerbated by geopolitical tensions, pandemic aftershocks, and logistical constraints across borders. Countries like India and Vietnam, which are rapidly scaling up E2W production, struggle with delays and cost volatility due to their dependence on imported parts. While some manufacturers are localizing supply chains and forming regional partnerships, the lack of resilient, diversified sourcing continues to hinder consistent production and timely delivery of electric two-wheelers across Asia-Pacific.
The COVID-19 pandemic significantly impacted the Asia Pacific electric two-wheeler market, causing initial supply chain disruptions and declining sales due to lockdowns and economic uncertainty. However, the crisis also accelerated a shift toward sustainable and affordable mobility solutions. Rising fuel prices, increased environmental awareness, and government incentives for electric vehicles boosted demand post-lockdown. As urban consumers prioritized health and cost-effective transport, the region witnessed a strong recovery, positioning electric two-wheelers as a key player in post-pandemic urban mobility.
The electric mopeds segment is expected to be the largest during the forecast period
The electric mopeds segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to rising urban congestion, increasing fuel prices, and growing environmental awareness. These compact, cost-effective vehicles are ideal for short commutes and last-mile delivery, especially in densely populated cities across India, China, and Southeast Asia. Government incentives, such as subsidies and tax breaks, further encourage adoption. Technological advancements in battery efficiency and the rise of shared mobility platforms also contribute to the surging demand for electric mopeds in the region.
The lead-acid batteries segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the lead-acid batteries segment is predicted to witness the highest growth rate, due to their low upfront cost and widespread local manufacturing, making them affordable and easily replaceable. The established charging and swapping infrastructure supports their convenience and accessibility. Additionally, simpler recycling systems and mature supply chains reduce environmental and logistical barriers, appealing to budget-conscious consumers and fleet operators in emerging markets where cost-effectiveness outweighs performance limitations.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, owing to rapid urbanization and population density, which amplify demand for compact, congestion busting transport. Government policies such as subsidies, tax breaks, and emission standards in China, India, Thailand, and beyond, heavily promote electric vehicle adoption. Falling battery costs, improving lithium-ion technology, and expanding infrastructure also reduce range anxiety and total ownership costs.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, due to rising environmental awareness, demand for sustainable urban mobility, and the influence of successful APAC models. North American consumers are increasingly drawn to the affordability, efficiency, and low maintenance of electric scooters and bikes. Additionally, advancements in battery technology and the growing popularity of shared mobility services are accelerating adoption, inspired by Asia-Pacific's innovative and scalable EV ecosystem.
Key players in the market
Some of the key players in Asia Pacific Electric Two-Wheeler Market include Yadea Group Holdings Ltd., Hero Electric, Ultraviolette Automotive, Ather Energy, Emflux Motors, Okinawa Autotech, Super Soco, TVS Motor Company, Revolt Motors, NIU Technologies, Ampere Vehicles, Bajaj Auto, Terra Motors, Gogoro Inc., and Vmoto Soco.
In October 2024, Ultraviolette (UV), an electric vehicle platform and battery technology company, expands its store footprint to six cities in India, including Chennai, Mumbai, Delhi, Mangaluru, Surat, and Coimbatore by the end of this year. This expansion is part of the EV start-up's goal to reach 25 cities. Ultraviolette has a presence in six Indian cities which include, Pune, Kochi, Hyderabad, Ahmedabad, Vizag, and Bengaluru.
In May 2024, TVS Motor Company (TVSM) has launched its operations in Italy. The company will introduce a selection of its advanced, high-quality thermic and electric scooters and motorcycles. TVS Motor, ranked as the world's fourth-largest two and three-wheeler manufacturer and third in market capitalization, already markets its products in 80 countries.