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1776744

小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場の2032年までの予測: コンポーネント、没入モード、組織規模、小売業種、小売チャネル採用、技術、用途、地域別の世界動向分析

AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Forecasts to 2032 - Global Analysis by Component, Immersion Mode, Organization Size, Retail Vertical, Retail Channel Adoption, Technology, Application and Geography


出版日
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英文 200+ Pages
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2~3営業日
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小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場の2032年までの予測: コンポーネント、没入モード、組織規模、小売業種、小売チャネル採用、技術、用途、地域別の世界動向分析
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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概要

Stratistics MRCによると、世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場は、2025年に99億8,000万米ドルを占め、予測期間中に24.8%のCAGRで成長し、2032年までに470億7,000万米ドルに達すると予想されています。

小売業におけるAR/VRは、デジタル体験と物理的空間を融合させることで、消費者の買い物方法を変革しています。拡張現実(Augmented Reality)により、買い物客は現実世界で商品を視覚化することができ、仮想現実(Virtual Reality)により、どこからでも没入感のある店舗環境を作り出すことができます。これらのテクノロジーはエンゲージメントを高め、返品率を下げ、ショッピングジャーニーをパーソナライズします。没入型技術がより身近になるにつれ、ブランドはそれを活用して売上、ロイヤルティ、全体的な顧客体験を向上させています。

VertebraeのCEOが共有した洞察によると、ARを導入することで、特に商品のビジュアライゼーションやバーチャル試着体験に統合した場合、コンバージョン率を最大90%高めることができるといいます。また、Shopifyは、ARコンテンツが、特に顧客がモバイルARツールを使って3Dモデルとインタラクションしたり、商品を自分の環境に配置したりする場合に、コンバージョン率を最大250%向上させることができると報告しています。

顧客体験とエンゲージメントの強化

AR/VR技術の統合は、従来の小売業にはない没入感のあるインタラクティブな環境を提供することで、顧客のショッピング体験を大きく変えます。これらのテクノロジーはバーチャルな試着を可能にし、顧客が購入前に商品を視覚化することを可能にします。さらに、ARショッピングアシスタントやインタラクティブディスプレイは、顧客満足度を高めるパーソナライズされたショッピングジャーニーを実現します。さらに、360度の製品ビューとバーチャルショールームを提供する能力は、顧客ロイヤルティとリピート購入を促進する魅力的なブランド体験を生み出します。

技術的限界と互換性の問題

不十分な処理能力、グラフィックス性能の問題、複数のプラットフォームにまたがるデバイスの互換性など、ハードウェアの限界がシームレスなユーザー体験の障壁となっています。リアルタイムのデータ処理とレンダリングをサポートする堅牢なネットワークインフラが必要なため、実装が複雑になります。AR/VRインタラクション中の個人データ収集に関するプライバシーとセキュリティの懸念は、展開戦略をさらに複雑にしています。さらに、専門的な技術的専門知識と継続的なソフトウェアのアップデートが必要なため、運用コストが増大し、小売業者がすべての顧客接点で一貫したサービス品質を維持することが難しくなります。

バーチャルショールームとオンラインプレゼンスの拡大

バーチャルショールームは、顧客が自宅から3D店舗環境を探索することを可能にし、オンラインショッピングと店舗でのショッピングのギャップを埋める、詳細な商品ビジュアライゼーションと空間認識を提供します。AI主導のバーチャルアシスタントと予測分析を統合することで、顧客エンゲージメントを高める超パーソナライズされたショッピング体験が実現します。さらに、バーチャル環境は地理的な制約を受けることなく24時間稼動するため、小売業者は異なるタイムゾーンの顧客に継続的にサービスを提供することができます。また、バーチャル店舗の持続可能性という側面は、環境意識の高い消費者にアピールし、包括的な商品提供を維持しながら、物理的な小売スペースの必要性を低減します。

コンテンツ過多とユーザー疲労

限られた消費者の認識とバーチャルショッピング環境のナビゲートへの不慣れは、フラストレーションとショッピング体験の放棄につながる可能性があります。VRデバイスの使用やインターフェイスのナビゲーションに関連する学習曲線は、従来のショッピング方法を好むかもしれない技術に詳しくない消費者にとって課題となります。さらに、これらの技術の没入的な性質は、長時間の使用中に身体的な不快感や疲労を引き起こす可能性があり、顧客がAR/VR小売アプリケーションに関与することを躊躇させる可能性があります。

COVID-19の影響:

COVID-19の大流行は、企業がロックダウンや社会的距離を置く措置の間、顧客とのエンゲージメントを維持するための革新的なソリューションを求めたため、小売業におけるAR/VRの採用を加速させました。小売企業は、実店舗の閉鎖を補うためにバーチャル技術に多額の投資を行い、Flipkartのような企業はeコマース体験を強化するためにAR事業を買収しました。さらに、パンデミックはオンラインショッピング行動の増加を促し、バーチャル試着や没入型商品ビジュアライゼーションツールの需要を生み出しました。非接触型ショッピング体験へのシフトは、AR/VRを不確実な時代の事業継続に不可欠な技術として位置づけた。

予測期間中、大企業セグメントが最大となる見込み

大企業セグメントは、AR/VR導入に必要な潤沢な資金力と技術力を有しているため、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。これらの組織は、包括的な顧客体験を提供する洗練されたAR/VRソリューションに投資するために必要なインフラ、専門知識、予算を保有しています。大企業は、複数の場所や顧客接点にこれらのテクノロジーを展開する際に、スケールメリットの恩恵を受けることができます。さらに、大企業は小売業における技術革新をリードすることが多く、中小の競合他社が最終的に追随する業界標準を設定し、継続的な優位性を確保しています。

予測期間中、複合現実(MR)分野のCAGRが最も高くなる見込み

予測期間中、純粋なVRの没入感とARの利便性の中間のユニークなポジショニングにより、複合現実(MR)分野が最も高い成長率を示すと予測されます。複合現実(MR)技術は、デジタルオーバーレイを現実の環境とシームレスに融合させることで、仮想と現実のショッピング体験のギャップを効果的に埋める。さらに、より軽量なパススルーカメラやAIを駆使した空間マッピングアルゴリズムの進歩により、小売店での用途においてMRがより身近で使いやすいものとなっています。さらに、小売業者は、視覚的没入感を維持しながら、デジタルコンテンツと物理的空間の両方を認識する必要がある、バーチャルインテリアデザインコンサルティングやパーソナライズされたスタイリングセッションのようなアプリケーションにMRを採用する傾向が強まっており、MRは次世代リテール体験に適した選択肢となっています。

最大のシェアを占める地域:

予測期間中、北米地域は技術に精通した消費者ベースとデジタル革新の早期導入により、最大の市場シェアを占めると予想されます。同地域の消費者は新技術に対する受容性が高く、71%がショッピング体験にARを使用することに関心を示しています。さらに、北米の大手小売企業はAR/VRへの投資を大幅に増やしています。さらに、主要テクノロジー企業の存在と強固なデジタルインフラが、AR/VRソリューションの迅速な展開と拡張を支えています。この地域の強力なeコマース基盤とソーシャルコマースの統合は、AR/VR小売の採用と市場拡大に理想的な条件を作り出しています。

CAGRが最も高い地域:

予測期間中、アジア太平洋地域が最も高いCAGRを示すと予測され、その原動力は急速なデジタル化と新興経済圏でのスマートフォン普及率の増加です。この地域は人口が多く、中間所得層が増加しているため、AR/VR技術が実現できる革新的なショッピング体験に対する需要が高まっています。さらに、小売部門におけるデジタルトランスフォーメーションと技術導入を支援する政府の取り組みが、主要国での市場開拓を加速させています。さらに、この地域の製造能力とコスト優位性は、より手頃な価格のAR/VRハードウェア生産を可能にし、これらの技術をより幅広い消費者層が利用できるようにします。

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  • 企業プロファイル
    • 追加市場企業の包括的プロファイリング(3社まで)
    • 主要企業のSWOT分析(3社まで)
  • 地域セグメンテーション
    • 顧客の関心に応じた主要国の市場推計・予測・CAGR(注:フィージビリティチェックによる)
  • 競合ベンチマーキング
    • 製品ポートフォリオ、地理的プレゼンス、戦略的提携に基づく主要企業のベンチマーキング

目次

第1章 エグゼクティブサマリー

第2章 序文

  • 概要
  • ステークホルダー
  • 調査範囲
  • 調査手法
    • データマイニング
    • データ分析
    • データ検証
    • 調査アプローチ
  • 調査資料
    • 1次調査資料
    • 2次調査情報源
    • 前提条件

第3章 市場動向分析

  • 促進要因
  • 抑制要因
  • 機会
  • 脅威
  • エンドユーザー分析
  • 新興市場
  • COVID-19の影響

第4章 ポーターのファイブフォース分析

  • 供給企業の交渉力
  • 買い手の交渉力
  • 代替品の脅威
  • 新規参入業者の脅威
  • 競争企業間の敵対関係

第5章 世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場:コンポーネント別

  • ハードウェア
    • ヘッドマウントデバイス(HMD)
    • ARグラス/スマートグラス
    • VRヘッドセット
    • 追跡およびインタラクションデバイス
    • 没入型ディスプレイシステム
    • センサー
  • ソフトウェア
    • AR/VR開発プラットフォームとSDK
    • 3Dモデリングとコンテンツ作成ツール
    • クラウドベースのAR/VRプラットフォーム
    • WebベースのAR/VR(WebAR/WebVR)インターフェース
  • サービス
    • プロフェッショナルサービス
    • マネージドサービス

第6章 世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場:没入モード別

  • 受動的な没入
  • アクティブイマージョン
  • 共同没入

第7章 世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場:組織規模別

  • 大企業
  • 中小企業

第8章 世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場:小売業種別

  • ファッション&アパレル
  • 美容・化粧品
  • 家庭用品と家具
  • 家電
  • 食料品・飲食品
  • 自動車小売業
  • 高級品
  • 雑貨店・百貨店
  • その他の小売業

第9章 世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場:小売チャネルの採用別

  • 実店舗
  • eコマースプラットフォーム
  • ハイブリッド小売業者

第10章 世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場:技術別

  • 拡張現実(AR)
    • マーカーベースのAR
    • マーカーレスAR
    • 投影ベースのAR
  • バーチャルリアリティ(VR)
    • 非没入型VR
    • 半没入型VR
    • 完全没入型VR
  • 複合現実(MR)

第11章 世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場:用途別

  • バーチャル試着室
  • 店内ナビゲーションとインタラクティブキオスク
  • 仮想店舗シミュレーション
  • 3D製品視覚化
  • 没入型広告、マーケティング、ブランドエンゲージメント
  • スタッフのトレーニングと開発
  • リモートショッピングとライブストリーミングコマース

第12章 世界の小売業におけるAR/VR-没入型ショッピング動向市場:地域別

  • 北米
    • 米国
    • カナダ
    • メキシコ
  • 欧州
    • ドイツ
    • 英国
    • イタリア
    • フランス
    • スペイン
    • その他欧州
  • アジア太平洋
    • 日本
    • 中国
    • インド
    • オーストラリア
    • ニュージーランド
    • 韓国
    • その他アジア太平洋地域
  • 南米
    • アルゼンチン
    • ブラジル
    • チリ
    • その他南米
  • 中東・アフリカ
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
    • カタール
    • 南アフリカ
    • その他中東とアフリカ

第13章 主な発展

  • 契約、パートナーシップ、コラボレーション、ジョイントベンチャー
  • 買収と合併
  • 新製品発売
  • 事業拡大
  • その他の主要戦略

第14章 企業プロファイリング

  • Matterport, Inc.
  • FXGear, Inc.
  • Koncept VR
  • Panedia Pty Ltd
  • Subvrsive, Inc.
  • VIAR
  • Visualise Creative Ltd.
  • VREI
  • Scapic Innovations Pvt. Ltd.
  • WeMakeVR
  • Google LLC(Alphabet Inc.)
  • Microsoft Corporation
  • Amazon Web Services, Inc.
  • Shopify Inc.
  • Snap Inc.
  • Apple Inc.
  • Meta Platforms, Inc.
  • Perfect Corp.
図表

List of Tables

  • Table 1 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Region (2024-2032) ($MN)
  • Table 2 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Component (2024-2032) ($MN)
  • Table 3 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Hardware (2024-2032) ($MN)
  • Table 4 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Head-Mounted Devices (HMDs) (2024-2032) ($MN)
  • Table 5 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By AR Glasses / Smart Glasses (2024-2032) ($MN)
  • Table 6 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By VR Headsets (2024-2032) ($MN)
  • Table 7 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Tracking & Interaction Devices (2024-2032) ($MN)
  • Table 8 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Immersive Display Systems (2024-2032) ($MN)
  • Table 9 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Sensors (2024-2032) ($MN)
  • Table 10 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Software (2024-2032) ($MN)
  • Table 11 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By AR/VR Development Platforms & SDKs (2024-2032) ($MN)
  • Table 12 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By 3D Modeling & Content Creation Tools (2024-2032) ($MN)
  • Table 13 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Cloud-Based AR/VR Platforms (2024-2032) ($MN)
  • Table 14 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Web-Based AR/VR (WebAR/WebVR) Interfaces (2024-2032) ($MN)
  • Table 15 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Services (2024-2032) ($MN)
  • Table 16 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Professional Services (2024-2032) ($MN)
  • Table 17 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Managed Services (2024-2032) ($MN)
  • Table 18 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Immersion Mode (2024-2032) ($MN)
  • Table 19 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Passive Immersion (2024-2032) ($MN)
  • Table 20 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Active Immersion (2024-2032) ($MN)
  • Table 21 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Collaborative Immersion (2024-2032) ($MN)
  • Table 22 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Organization Size (2024-2032) ($MN)
  • Table 23 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Large Enterprises (2024-2032) ($MN)
  • Table 24 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) (2024-2032) ($MN)
  • Table 25 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Retail Vertical (2024-2032) ($MN)
  • Table 26 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Fashion & Apparel (2024-2032) ($MN)
  • Table 27 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Beauty & Cosmetics (2024-2032) ($MN)
  • Table 28 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Home Goods & Furniture (2024-2032) ($MN)
  • Table 29 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Consumer Electronics (2024-2032) ($MN)
  • Table 30 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Grocery & Food & Beverage (2024-2032) ($MN)
  • Table 31 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Automotive Retail (2024-2032) ($MN)
  • Table 32 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Luxury Goods (2024-2032) ($MN)
  • Table 33 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By General Merchandise & Department Stores (2024-2032) ($MN)
  • Table 34 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Other Retail Verticals (2024-2032) ($MN)
  • Table 35 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Retail Channel Adoption (2024-2032) ($MN)
  • Table 36 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Brick-and-Mortar Stores (2024-2032) ($MN)
  • Table 37 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By E-commerce Platforms (2024-2032) ($MN)
  • Table 38 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Hybrid Retailers (2024-2032) ($MN)
  • Table 39 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Technology (2024-2032) ($MN)
  • Table 40 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Augmented Reality (AR) (2024-2032) ($MN)
  • Table 41 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Marker-based AR (2024-2032) ($MN)
  • Table 42 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Marker-less AR (2024-2032) ($MN)
  • Table 43 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Projection-based AR (2024-2032) ($MN)
  • Table 44 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Virtual Reality (VR) (2024-2032) ($MN)
  • Table 45 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Non-Immersive VR (2024-2032) ($MN)
  • Table 46 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Semi-Immersive VR (2024-2032) ($MN)
  • Table 47 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Fully Immersive VR (2024-2032) ($MN)
  • Table 48 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Mixed Reality (MR) (2024-2032) ($MN)
  • Table 49 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Application (2024-2032) ($MN)
  • Table 50 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Virtual Try-On & Fitting Rooms (2024-2032) ($MN)
  • Table 51 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By In-Store Navigation & Interactive Kiosks (2024-2032) ($MN)
  • Table 52 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Virtual Store Simulation (2024-2032) ($MN)
  • Table 53 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By 3D Product Visualization (2024-2032) ($MN)
  • Table 54 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Immersive Advertising, Marketing & Brand Engagement (2024-2032) ($MN)
  • Table 55 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Staff Training & Development (2024-2032) ($MN)
  • Table 56 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market Outlook, By Remote Shopping & Live Streaming Commerce (2024-2032) ($MN)

Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.

目次
Product Code: SMRC30075

According to Stratistics MRC, the Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market is accounted for $9.98 billion in 2025 and is expected to reach $47.07 billion by 2032 growing at a CAGR of 24.8% during the forecast period. AR/VR in retail is transforming how consumers shop by blending digital experiences with physical spaces. Augmented reality lets shoppers visualize products in real-world settings, while virtual reality creates immersive store environments from anywhere. These technologies enhance engagement, reduce return rates, and personalize shopping journeys. As immersive tech becomes more accessible, brands are leveraging it to boost sales, loyalty, and overall customer experience.

According to insights shared by Vertebrae's CEO, AR implementations can boost conversion rates by up to 90%, especially when integrated into product visualization and virtual try-on experiences. Shopify has also reported that AR content can increase conversion rates by up to 250%, particularly when customers interact with 3D models or place products in their environment using mobile AR tools.

Market Dynamics:

Driver:

Enhanced customer experience and engagement

The integration of AR/VR technologies significantly transforms customer shopping experiences by providing immersive, interactive environments that traditional retail cannot match. These technologies enable virtual try-ons, allowing customers to visualize products before purchasing, which increases confidence and reduces return rates. Moreover, AR shopping assistants and interactive displays create personalized shopping journeys that enhance customer satisfaction. Furthermore, the ability to provide 360-degree product views and virtual showrooms creates engaging brand experiences that drive customer loyalty and repeat purchases.

Restraint:

Technological limitations and compatibility issues

Hardware limitations, including insufficient processing power, graphics performance issues, and device compatibility across multiple platforms, create barriers for seamless user experiences. The need for robust network infrastructure to support real-time data processing and rendering adds complexity to implementation. Privacy and security concerns regarding personal data collection during AR/VR interactions further complicate deployment strategies. Moreover, the requirement for specialized technical expertise and continuous software updates increases operational costs, making it challenging for retailers to maintain consistent service quality across all customer touchpoints.

Opportunity:

Expansion of virtual showrooms and online presence

Virtual showrooms enable customers to explore 3D store environments from home, providing detailed product visualization and spatial awareness that bridges the gap between online and in-store shopping. The integration of AI-driven virtual assistants and predictive analytics creates hyper-personalized shopping experiences that enhance customer engagement. Additionally, virtual environments operate around the clock without geographic constraints, allowing retailers to serve customers across different time zones continuously. The sustainability aspect of virtual storefronts also appeals to environmentally conscious consumers, reducing the need for physical retail space while maintaining comprehensive product offerings.

Threat:

Content overload and user fatigue

Limited consumer awareness and unfamiliarity with navigating virtual shopping environments can lead to frustration and abandonment of the shopping experience. The learning curve associated with VR device usage and interface navigation poses challenges for less tech-savvy consumers who may prefer traditional shopping methods. Additionally, the immersive nature of these technologies can cause physical discomfort or fatigue during extended use, potentially deterring customers from engaging with AR/VR retail applications.

Covid-19 Impact:

The COVID-19 pandemic accelerated AR/VR adoption in retail as businesses sought innovative solutions to maintain customer engagement during lockdowns and social distancing measures. Retailers made substantial investments in virtual technologies to compensate for physical store closures, with companies like Flipkart acquiring AR businesses to enhance e-commerce experiences. Additionally, the pandemic drove increased online shopping behavior, creating demand for virtual try-ons and immersive product visualization tools. The shift toward contactless shopping experiences positioned AR/VR as essential technologies for maintaining business continuity during uncertain times.

The large enterprises segment is expected to be the largest during the forecast period

The large enterprises segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to their substantial financial resources and technical capabilities required for AR/VR implementation. These organizations possess the infrastructure, expertise, and budget necessary to invest in sophisticated AR/VR solutions that deliver comprehensive customer experiences. Large enterprises benefit from economies of scale when deploying these technologies across multiple locations and customer touchpoints. Furthermore, large enterprises often lead technological innovation in retail, setting industry standards that smaller competitors eventually follow, ensuring their continued dominance.

The mixed reality (MR) segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period

Over the forecast period, the mixed reality (MR) segment is predicted to witness the highest growth rate due to its unique positioning between pure VR immersion and AR convenience. Mixed reality (MR) technology effectively bridges the gap between virtual and physical shopping experiences by seamlessly blending digital overlays with real-world environments. Additionally, advances in lighter pass-through cameras and AI-powered spatial-mapping algorithms make MR more accessible and user-friendly for retail applications. Moreover, retailers are increasingly adopting MR for applications like virtual interior design consultations and personalized styling sessions that require both digital content and physical space awareness, while maintaining visual immersion positions it as the preferred choice for next-generation retail experiences.

Region with largest share:

During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share due to its tech-savvy consumer base and early adoption of digital innovations. The region's consumers demonstrate high receptivity to new technologies, with 71% expressing interest in using AR for shopping experiences. Furthermore, major North American retailers are significantly increasing their AR/VR investments. Additionally, the presence of leading technology companies and robust digital infrastructure supports rapid deployment and scaling of AR/VR solutions. The region's strong e-commerce foundation and social commerce integration create ideal conditions for AR/VR retail adoption and market expansion.

Region with highest CAGR:

Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by rapid digitization and increasing smartphone penetration across emerging economies. The region's large population base and growing middle class create substantial demand for innovative shopping experiences that AR/VR technologies can fulfill. Moreover, government initiatives supporting digital transformation and technology adoption in retail sectors accelerate market development across key countries. Furthermore, the region's manufacturing capabilities and cost advantages enable more affordable AR/VR hardware production, making these technologies accessible to broader consumer segments.

Key players in the market

Some of the key players in AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market include Matterport, Inc., FXGear, Inc., Koncept VR, Panedia Pty Ltd, Subvrsive, Inc., VIAR, Visualise Creative Ltd., VREI, Scapic Innovations Pvt. Ltd., WeMakeVR, Google LLC (Alphabet Inc.), Microsoft Corporation, Amazon Web Services, Inc., Shopify Inc., Snap Inc., Apple Inc., Meta Platforms, Inc. and Perfect Corp.

Key Developments:

In February 2025, Matterport was officially acquired by CoStar Group for about US $1.6 billion, accelerating its push into advanced 3D digital twin solutions for retail and real estate.

In May 2024, Google announced integrating its 3D "Beam" video conferencing (formerly Project Starline) into Google Meet and Zoom, partnering with HP; the HP "Dimension" unit is expected in 2025 for US $24,999.

Components:

  • Hardware
  • Software
  • Services

Immersion Modes Covered:

  • Passive Immersion
  • Active Immersion
  • Collaborative Immersion

Organization Sizes Covered:

  • Large Enterprises
  • Small and Medium-sized Enterprises (SMEs)

Retail Verticals Covered:

  • Fashion & Apparel
  • Beauty & Cosmetics
  • Home Goods & Furniture
  • Consumer Electronics
  • Grocery & Food & Beverage
  • Automotive Retail
  • Luxury Goods
  • General Merchandise & Department Stores
  • Other Retail Verticals

Retail Channel Adoptions Covered:

  • Brick-and-Mortar Stores
  • E-commerce Platforms
  • Hybrid Retailers

Technologies Covered:

  • Augmented Reality (AR)
  • Virtual Reality (VR)
  • Mixed Reality (MR)

Applications Covered:

  • Virtual Try-On & Fitting Rooms
  • In-Store Navigation & Interactive Kiosks
  • Virtual Store Simulation
  • 3D Product Visualization
  • Immersive Advertising, Marketing & Brand Engagement
  • Staff Training & Development
  • Remote Shopping & Live Streaming Commerce

Regions Covered:

  • North America
    • US
    • Canada
    • Mexico
  • Europe
    • Germany
    • UK
    • Italy
    • France
    • Spain
    • Rest of Europe
  • Asia Pacific
    • Japan
    • China
    • India
    • Australia
    • New Zealand
    • South Korea
    • Rest of Asia Pacific
  • South America
    • Argentina
    • Brazil
    • Chile
    • Rest of South America
  • Middle East & Africa
    • Saudi Arabia
    • UAE
    • Qatar
    • South Africa
    • Rest of Middle East & Africa

What our report offers:

  • Market share assessments for the regional and country-level segments
  • Strategic recommendations for the new entrants
  • Covers Market data for the years 2024, 2025, 2026, 2028, and 2032
  • Market Trends (Drivers, Constraints, Opportunities, Threats, Challenges, Investment Opportunities, and recommendations)
  • Strategic recommendations in key business segments based on the market estimations
  • Competitive landscaping mapping the key common trends
  • Company profiling with detailed strategies, financials, and recent developments
  • Supply chain trends mapping the latest technological advancements

Free Customization Offerings:

All the customers of this report will be entitled to receive one of the following free customization options:

  • Company Profiling
    • Comprehensive profiling of additional market players (up to 3)
    • SWOT Analysis of key players (up to 3)
  • Regional Segmentation
    • Market estimations, Forecasts and CAGR of any prominent country as per the client's interest (Note: Depends on feasibility check)
  • Competitive Benchmarking
    • Benchmarking of key players based on product portfolio, geographical presence, and strategic alliances

Table of Contents

1 Executive Summary

2 Preface

  • 2.1 Abstract
  • 2.2 Stake Holders
  • 2.3 Research Scope
  • 2.4 Research Methodology
    • 2.4.1 Data Mining
    • 2.4.2 Data Analysis
    • 2.4.3 Data Validation
    • 2.4.4 Research Approach
  • 2.5 Research Sources
    • 2.5.1 Primary Research Sources
    • 2.5.2 Secondary Research Sources
    • 2.5.3 Assumptions

3 Market Trend Analysis

  • 3.1 Introduction
  • 3.2 Drivers
  • 3.3 Restraints
  • 3.4 Opportunities
  • 3.5 Threats
  • 3.6 End User Analysis
  • 3.7 Emerging Markets
  • 3.8 Impact of Covid-19

4 Porters Five Force Analysis

  • 4.1 Bargaining power of suppliers
  • 4.2 Bargaining power of buyers
  • 4.3 Threat of substitutes
  • 4.4 Threat of new entrants
  • 4.5 Competitive rivalry

5 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market, By Component

  • 5.1 Introduction
  • 5.2 Hardware
    • 5.2.1 Head-Mounted Devices (HMDs)
    • 5.2.2 AR Glasses / Smart Glasses
    • 5.2.3 VR Headsets
    • 5.2.4 Tracking & Interaction Devices
    • 5.2.5 Immersive Display Systems
    • 5.2.6 Sensors
  • 5.3 Software
    • 5.3.1 AR/VR Development Platforms & SDKs
    • 5.3.2 3D Modeling & Content Creation Tools
    • 5.3.3 Cloud-Based AR/VR Platforms
    • 5.3.4 Web-Based AR/VR (WebAR/WebVR) Interfaces
  • 5.4 Services
    • 5.4.1 Professional Services
    • 5.4.2 Managed Services

6 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market, By Immersion Mode

  • 6.1 Introduction
  • 6.2 Passive Immersion
  • 6.3 Active Immersion
  • 6.4 Collaborative Immersion

7 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market, By Organization Size

  • 7.1 Introduction
  • 7.2 Large Enterprises
  • 7.3 Small and Medium-sized Enterprises (SMEs)

8 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market, By Retail Vertical

  • 8.1 Introduction
  • 8.2 Fashion & Apparel
  • 8.3 Beauty & Cosmetics
  • 8.4 Home Goods & Furniture
  • 8.5 Consumer Electronics
  • 8.6 Grocery & Food & Beverage
  • 8.7 Automotive Retail
  • 8.8 Luxury Goods
  • 8.9 General Merchandise & Department Stores
  • 8.10 Other Retail Verticals

9 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market, By Retail Channel Adoption

  • 9.1 Introduction
  • 9.2 Brick-and-Mortar Stores
  • 9.3 E-commerce Platforms
  • 9.4 Hybrid Retailers

10 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market, By Technology

  • 10.1 Introduction
  • 10.2 Augmented Reality (AR)
    • 10.2.1 Marker-based AR
    • 10.2.2 Marker-less AR
    • 10.2.3 Projection-based AR
  • 10.3 Virtual Reality (VR)
    • 10.3.1 Non-Immersive VR
    • 10.3.2 Semi-Immersive VR
    • 10.3.3 Fully Immersive VR
  • 10.4 Mixed Reality (MR)

11 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market, By Application

  • 11.1 Introduction
  • 11.2 Virtual Try-On & Fitting Rooms
  • 11.3 In-Store Navigation & Interactive Kiosks
  • 11.4 Virtual Store Simulation
  • 11.5 3D Product Visualization
  • 11.6 Immersive Advertising, Marketing & Brand Engagement
  • 11.7 Staff Training & Development
  • 11.8 Remote Shopping & Live Streaming Commerce

12 Global AR/VR in Retail - Immersive Shopping Trends Market, By Geography

  • 12.1 Introduction
  • 12.2 North America
    • 12.2.1 US
    • 12.2.2 Canada
    • 12.2.3 Mexico
  • 12.3 Europe
    • 12.3.1 Germany
    • 12.3.2 UK
    • 12.3.3 Italy
    • 12.3.4 France
    • 12.3.5 Spain
    • 12.3.6 Rest of Europe
  • 12.4 Asia Pacific
    • 12.4.1 Japan
    • 12.4.2 China
    • 12.4.3 India
    • 12.4.4 Australia
    • 12.4.5 New Zealand
    • 12.4.6 South Korea
    • 12.4.7 Rest of Asia Pacific
  • 12.5 South America
    • 12.5.1 Argentina
    • 12.5.2 Brazil
    • 12.5.3 Chile
    • 12.5.4 Rest of South America
  • 12.6 Middle East & Africa
    • 12.6.1 Saudi Arabia
    • 12.6.2 UAE
    • 12.6.3 Qatar
    • 12.6.4 South Africa
    • 12.6.5 Rest of Middle East & Africa

13 Key Developments

  • 13.1 Agreements, Partnerships, Collaborations and Joint Ventures
  • 13.2 Acquisitions & Mergers
  • 13.3 New Product Launch
  • 13.4 Expansions
  • 13.5 Other Key Strategies

14 Company Profiling

  • 14.1 Matterport, Inc.
  • 14.2 FXGear, Inc.
  • 14.3 Koncept VR
  • 14.4 Panedia Pty Ltd
  • 14.5 Subvrsive, Inc.
  • 14.6 VIAR
  • 14.7 Visualise Creative Ltd.
  • 14.8 VREI
  • 14.9 Scapic Innovations Pvt. Ltd.
  • 14.10 WeMakeVR
  • 14.11 Google LLC (Alphabet Inc.)
  • 14.12 Microsoft Corporation
  • 14.13 Amazon Web Services, Inc.
  • 14.14 Shopify Inc.
  • 14.15 Snap Inc.
  • 14.16 Apple Inc.
  • 14.17 Meta Platforms, Inc.
  • 14.18 Perfect Corp.