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市場調査レポート
商品コード
1755923
パンタグラフ式バス充電器市場の2032年までの予測:充電器タイプ、取り付けタイプ、コンポーネント、車両タイプ、地域別の世界分析Pantograph Bus Charger Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Charger Type (Standard DC Charger (Up to 150 kW), Fast DC Charger (151-300 kW) and Ultra-Fast DC Charger (Above 300 kW)), Mounting Type, Component, Vehicle Type and By Geography |
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カスタマイズ可能
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パンタグラフ式バス充電器市場の2032年までの予測:充電器タイプ、取り付けタイプ、コンポーネント、車両タイプ、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年06月06日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、パンタグラフ式バス充電器の世界市場は2025年に35億米ドルを占め、予測期間中にCAGR 22.3%で成長し、2032年には145億米ドルに達する見込みです。
パンタグラフ式バスチャージャーは、電気バスに使用される頭上導電充電システムです。バスの充電レールに接続するルーフマウントまたはマストマウントのアームを介して、高速で自動化された充電を可能にします。ターミナルやバス停に設置され、高出力の直流充電をサポートし、ダウンタイムを減らしてルート効率を向上させる。パンタグラフ式システムは、迅速で信頼性の高い充電を必要とする、高頻度の都市交通ネットワークに最適です。
バス車両の急速な電動化
環境問題への関心の高まりと持続可能な公共交通機関への緊急のニーズにより、都市や交通機関はディーゼルバスから電気バスへの移行を進めています。さらに、この移行には効率的で大容量の充電ソリューションが必要であり、それによってパンタグラフ式バス充電器の採用が加速しています。公共と民間の利害関係者がよりクリーンなモビリティに投資するにつれて、先進的な充電インフラへの需要が高まり続け、市場の堅調な成長を支えています。
標準化の欠如
普遍的な技術標準が存在しないため、異なるシステムやメーカー間の相互運用性が阻害され、フリート・オペレーターに運用上の課題をもたらしています。さらに、事業者は独自のソリューションに投資する必要があるため、この不整合は大規模展開を複雑にし、コストを増大させる。その結果、市場導入のペースは遅くなり、統一規格が確立されるまでは、広範な電化の潜在的メリットは完全には実現されないです。
政府の強力な支援と脱炭素化の義務化
世界中の政策立案者は、温室効果ガスの排出削減とクリーンな輸送の促進を目的とした規制やインセンティブを実施しています。さらに、これらの措置は、パンタグラフ充電システムを含む電気バス・インフラへの投資を奨励しています。都市や交通機関がゼロエミッション車両への移行を優先し、充電ネットワークの近代化を進めていることから、公共政策と環境目標との整合性が市場のさらなる拡大を促進すると予想されます。
原材料とエネルギー原料の変動
金属や電子部品などの主要原材料の供給と価格の変動は、製造コストを上昇させ、サプライ・チェーンを混乱させる可能性があります。さらに、予測不可能なエネルギー価格は、電気バス充電の運用経済性に影響を与える可能性があり、パンタグラフシステムの手頃な価格と採用に影響を与える可能性があります。こうした不確実性により、メーカーと事業者は市場の安定性を確保するためにリスク軽減戦略を実施する必要があります。
COVID-19の大流行は、パンタグラフ式バス充電器市場におけるサプライ・チェーンを一時的に混乱させ、インフラ・プロジェクトを遅らせた。しかし、パンデミック後の持続可能で回復力のある公共交通システムへの注目の高まりは、電気バス充電インフラへの投資を加速させ、短期的な後退にもかかわらず長期的な市場の成長を支えています。政府や交通機関がよりクリーンなモビリティ・ソリューションを優先する中、市場は今後数年で回復し、さらに拡大すると予想されます。
予測期間中、急速DC充電器(151~300kW)セグメントが最大となる見込み
急速DC充電器(151~300kW)セグメントは、急速充電を提供する能力によって、電気バスのダウンタイムを減らし、運行効率を高めることができるため、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。さらに、交通機関は、高頻度運行をサポートし、増大する乗客需要に対応するために、これらの充電器をますます好むようになっており、市場でのこのセグメントのリーダーシップをさらに強固なものにしています。
ルーフマウント型パンタグラフ(バス上)セグメントは予測期間中最も高いCAGRが見込まれる
予測期間中、ルーフマウント型パンタグラフ(バス用)セグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。この成長は、既存のバス設計への統合が容易であること、安全性が向上していること、信頼性が高く自動化された充電ソリューションを求める交通機関による採用が拡大していることに起因しています。さらに、ルーフマウントシステムが提供する柔軟性と効率性は、都市部の車両にとって特に魅力的であり、その採用加速と市場拡大の原動力となっています。
予測期間中、急速な都市化、電動モビリティを推進する政府の取り組み、公共交通インフラへの投資の増加により、アジア太平洋地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。さらに、中国、日本、韓国などの国々が電気バスの配備を主導し、充電インフラを支援しているため、この地域の世界市場における支配的地位はさらに強固なものとなっています。
予測期間中、欧州地域は最も高いCAGRを示すと予測されます。これは、厳しい排出規制、政府の強力なインセンティブ、各国での電気バスの採用拡大が要因です。さらに、欧州の都市は持続可能な公共交通ソリューションの導入の最前線にあり、この地域の脱炭素化に対する積極的な姿勢は、パンタグラフ式バス充電器の設置の急速な成長を促進すると予想されます。
According to Stratistics MRC, the Global Pantograph Bus Charger Market is accounted for $3.5 billion in 2025 and is expected to reach $14.5 billion by 2032 growing at a CAGR of 22.3% during the forecast period. A pantograph bus charger is an overhead conductive charging system used for electric buses. It enables fast, automated charging via a roof-mounted or mast-mounted arm that connects to charging rails on the bus. They're installed at terminals or bus stops; they support high-power DC charging, reducing downtime and improving route efficiency. Pantograph systems are ideal for high-frequency urban transit networks requiring rapid and reliable charging.
Rapid electrification of bus fleets
Growing environmental concerns and the urgent need for sustainable public transportation are pushing cities and transit authorities to transition from diesel to electric buses. Furthermore, this shift necessitates efficient, high-capacity charging solutions, thereby accelerating the adoption of pantograph bus chargers. As public and private stakeholders invest in cleaner mobility, the demand for advanced charging infrastructure continues to rise, underpinning robust market growth.
Lack of standardization
The absence of universal technical standards hinders interoperability between different systems and manufacturers, creating operational challenges for fleet operators. Moreover, this inconsistency complicates large-scale deployment and increases costs, as operators may need to invest in proprietary solutions. As a result, the pace of market adoption is slowed, and the potential benefits of widespread electrification are not fully realized until harmonized standards are established.
Strong government support & decarbonization mandates
Policymakers worldwide are implementing regulations and incentives aimed at reducing greenhouse gas emissions and promoting clean transportation. Additionally, these measures encourage investments in electric bus infrastructure, including pantograph charging systems. The alignment of public policy with environmental goals is expected to drive further market expansion, as cities and transit agencies prioritize the transition to zero-emission fleets and modernize their charging networks.
Raw material and energy feedstock fluctuations
Volatility in the supply and pricing of key materials, such as metals and electronic components, can increase manufacturing costs and disrupt supply chains. Moreover, unpredictable energy prices may affect the operational economics of electric bus charging, potentially impacting the affordability and adoption of pantograph systems. These uncertainties require manufacturers and operators to implement risk mitigation strategies to ensure market stability.
The Covid-19 pandemic temporarily disrupted supply chains and delayed infrastructure projects in the pantograph bus charger market. However, the increased focus on sustainable and resilient public transportation systems post-pandemic has accelerated investments in electric bus charging infrastructure, supporting long-term market growth despite short-term setbacks. As governments and transit agencies prioritize cleaner mobility solutions, the market is expected to recover and expand further in the coming years.
The fast DC charger (151-300 kW) segment is expected to be the largest during the forecast period
The fast DC charger (151-300 kW) segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, driven by its ability to provide rapid charging, reducing downtime for electric buses and enhancing operational efficiency. Moreover, transit agencies increasingly prefer these chargers to support high-frequency operations and meet growing passenger demand, further consolidating the segment's leadership in the market.
The roof-mounted pantograph (on bus) segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the roof-mounted pantograph (on bus) segment is predicted to witness the highest growth rate. This growth is attributed to its ease of integration into existing bus designs, improved safety features, and the growing adoption by transit agencies seeking reliable and automated charging solutions. Furthermore, the flexibility and efficiency offered by roof-mounted systems make them particularly attractive for urban fleets, driving their accelerated adoption and market expansion.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to rapid urbanization, government initiatives promoting electric mobility, and increasing investments in public transportation infrastructure. Additionally, countries such as China, Japan, and South Korea are leading the deployment of electric buses and supporting charging infrastructure, further solidifying the region's dominant position in the global market.
Over the forecast period, the Europe region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by stringent emission regulations, strong government incentives, and the growing adoption of electric buses across countries. Moreover, European cities are at the forefront of implementing sustainable public transport solutions, and the region's proactive stance on decarbonization is expected to fuel rapid growth in pantograph bus charger installations.
Key players in the market
Some of the key players in Pantograph Bus Charger Market include ABB Ltd., Siemens AG, Schunk Transit Systems GmbH, Wabtec Corporation, Vector Informatik GmbH, SETEC Power, SCHUNK GmbH & Co. KG, Valmont Industries, Inc., Comeca Group, Heliox B.V., Opbrid SL, Furrer+Frey AG, JEMA Energy, Hitachi Rail, Schneider Electric SE, and Kempower Oy.
In September 2024, Vector announced that Release 32 of its MICROSAR Classic basic software will fully support the ISO 15118-20 standard. This standard is crucial for the next generation of charging systems, as it includes specifications for use cases like Automatic Connection Device Pantograph (ACDP) charging.
In August 2023, Siemens AG has signed an agreement to acquire Heliox, a Netherlands-based technology leader in fast charging solutions, serving e-Bus and e-Truck fleets and passenger vehicles. The acquisition will complement Siemens' existing eMobility charging portfolio, adding products and solutions for DC fastcharging focused on eBus and eTruck fleets. Heliox's portfolio will also extend Siemens' market reach, primarily in Europe and North America, while improving capabilities in power electronics.
In Mach 2022, ABB announced it is supplying 23 Buy America-compliant chargers for St. Louis's electric bus fleet in the largest deployment for a U.S. transit authority. The project includes three pantograph chargers alongside 20 plug-in depot chargers, providing over 4.35 megawatts (MW) of charging capacity.