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市場調査レポート
商品コード
1725063
空港バス市場の2032年までの予測:タイプ別、販売チャネル別、座席数別、用途別、地域別の世界分析Airport Bus Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Type (Electric, Fuel and Hybrid), Sales Channel (Direct Sales and Distributor), Seating Capacity, Application and By Geography |
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カスタマイズ可能
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空港バス市場の2032年までの予測:タイプ別、販売チャネル別、座席数別、用途別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年05月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の空港バス市場は2025年に177億9,000万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは13.6%で2032年には434億5,000万米ドルに達する見込みです。
空港バスは、空港ターミナルと航空機間、または空港と近隣のホテル、駐車場、市街地間の移動を容易にすることを目的とした特殊な輸送サービスです。エアコン、リアルタイムの情報システム、搭乗しやすい低床、広々とした車内は、これらのバスの一般的な特徴であり、乗客とその荷物を快適に運べるように設計されています。さらに、空港バスは、空港のシームレスで効果的な地上交通に不可欠であり、特に、ゲートへの直接アクセスが制限されていたり、徒歩での移動距離がかなりあるような、大規模で混雑したハブ空港では欠かせないです。
国際航空運送協会(IATA)によると、世界の航空旅客輸送量は2037年までに82億人に達すると予測されており、効率的な地上輸送ソリューションの必要性が高まっていることが浮き彫りになっています。
航空旅客数の増加
空港バス市場の主な促進要因のひとつは、都市化、経済拡大、格安航空会社の台頭による世界の航空旅客数の増加です。特に、アジア、アフリカ、ラテンアメリカの新興市場では、国内旅行と国際旅行が急速に増加しており、効果的なグランドハンドリングシステムが求められています。ジェットブリッジへの直接アクセスが制限されていたり、すべてのゲートで利用できなかったりする空港では、空港バスが、広大なターミナル間で乗客を移動させるスケーラブルな方法を提供します。さらに、空港は、その柔軟な配備により、ゲートのターンアラウンド時間を短縮し、ピーク時の交通量を管理することができます。
高額な立ち上げ費用と継続費用
空港バス、特に電気モデルとハイブリッドモデルの購入、充電インフラの設置、メンテナンス設備には、多額の初期投資が必要です。これらの車両が長期的に経費を節減できるとしても、多くの空港では、特に予算が厳しい発展途上国では、初期投資が法外であることに変わりはないです。運転者教育、バッテリー交換、専門サービス施設などにかかる費用は、車両のコストに大きく上乗せされる可能性があります。さらに、自動配車システムやリアルタイムの追跡などのスマート技術を取り入れると、財政的な複雑さが増し、小規模な空港や個人経営のターミナルでは投資を守るのが難しくなります。
コネクテッドカーや自律走行車技術の活用
コネクテッドカーや自律走行車技術の開発は、空港バス市場に画期的な機会を提供しています。フェンスで囲まれ、低速で、ルートが予測できる管理された空港環境は、運転手のいないシャトルバスのテストに最適な環境です。チャンギ空港やフランクフルト空港で運行されている自律走行シャトルバスがその例です。V2X通信を組み合わせれば、バスが管制塔、ゲート、信号機と通信できるようになり、効率をさらに高めることができます。さらに、自律走行バスによって、よりスマートで応答性の高い地上交通システムが可能になり、人間の運転手への依存度が下がり、運行経費が削減され、人為的ミスによる遅延が最小限に抑えられます。
他のターミナル交通システムとの競合
従来の空港バスは、自動ピープルムーバー(APM)、高速鉄道接続、地下列車、さらには動く歩道など、空港内の代替交通手段の台頭による脅威にさらされています。これらのシステムは、特に国際的な主要ハブ空港では、バスよりも速く、便利で、拡張性の高い、運転手のいない、連続的な大容量サービスを提供します。拡張の際、これらの固定システムを優先する空港では、バス車両への依存度が低くなるか、あるいは無くなる可能性があります。さらに、これらのシステムは、公共部門や民間部門から資金を調達することが多いため、配備が急がれ、バスは補助的な役割に追いやられます。
封鎖、国境閉鎖、旅行制限により旅客輸送がほぼ停止したため、COVID-19パンデミックは空港バス市場に重大かつ直接的な影響を与えました。いくつかの空港で長期的な運休が発生し、空港シャトルサービスの運休や大幅な削減が行われました。さらに、空港は衛生上の懸念や社会的距離を置く規範の高まりから、バス1台あたりの乗客数を制限せざるをえなくなり、運行効率がさらに低下しました。旅行の増加に伴い市場が回復し始めたとはいえ、パンデミックは、柔軟で衛生的、かつ非接触型の交通手段を優先する方向に永久に変化し、運行会社は車両管理や設計戦術の再考を余儀なくされました。
予測期間中は電動セグメントが最大になる見込み
予測期間中、電動セグメントが最大の市場シェアを占めると予想されます。空港運営における二酸化炭素排出量、騒音公害、化石燃料への依存度を下げることへの注目が高まっていることが、この優位性の原因となっています。電動空港バスの大きな利点には、運行コストの削減、静音運行、厳格な環境規制の遵守などがあります。政府の優遇措置、バッテリー技術の進歩、充電用インフラの整備が進み、空港はグリーン・インフラ計画の一環として電動車両を優先的に導入しています。
予測期間中にCAGRが最も高くなると予想されるのはターミナル移動セグメントです。
予測期間中、ターミナル間のスムーズで効率的な旅客移動のニーズの高まりにより、ターミナル間移動分野が最も高い成長率を示すと予測されます。旅行者は乗り継ぎ便のために頻繁にターミナル間を移動する必要があるため、この成長は主要国際空港で特に顕著です。空港インフラの成長と航空旅行の増加により、信頼性が高く迅速なターミナル間移動サービスはかつてないほど重要になっています。さらに、こうした移動を容易にし、旅行者が迅速かつ快適にターミナル間を移動できることを保証する最新の空港バスを利用することで、全体的な旅行体験が向上しています。
予測期間中、欧州地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。強力な公共交通システム、確立された航空産業、電気バスやハイブリッドバスの使用を奨励する効果的な政府プログラムが、この優位性の主な原動力となっています。大量の旅客を処理するため、この地域には世界で最も利用者の多い国際空港がいくつかあり、効果的で環境に配慮した地上交通手段が求められています。さらに、厳しい環境規制や政府の優遇措置により電気バスの採用が加速しており、旅客体験を向上させ、持続可能性の目標をサポートしています。
予測期間中、アジア太平洋地域が最も高いCAGRを示すと予測されます。これは、中国やインドなどの国々による航空旅行需要の拡大、経済成長、急速な都市化が原動力となっています。インドの空港ネットワークは2014年の74カ所から2023年には148カ所に倍増し、航空旅行の顕著な増加と地上交通手段の改善ニーズを示しています。環境に優しい空港交通手段の採用は、この地域の電気バスやハイブリッドバスの強力な製造基盤によってさらに支えられています。さらに、空港バス市場においてこの地域がトップクラスの成長が見込まれるのは、空港インフラの開発、持続可能性と乗客の利便性への注目の高まりの結果でもあります。
According to Stratistics MRC, the Global Airport Bus Market is accounted for $17.79 billion in 2025 and is expected to reach $43.45 billion by 2032 growing at a CAGR of 13.6% during the forecast period. Airport buses are specialized transportation services that are intended to make it easier for people to move between airport terminals and airplanes or between the airport and neighboring hotels, parking lots, or city centers. Air conditioning, real-time information systems, low floors for easy boarding, and spacious interiors are common features of these buses, which are designed to comfortably carry passengers and their belongings. Moreover, airport buses are essential to the seamless and effective ground transportation of airports, especially in large or crowded hubs where direct access to gates is limited or walking distances may be considerable.
According to the International Air Transport Association (IATA), global air passenger traffic is projected to reach 8.2 billion passengers by 2037, highlighting the growing need for efficient ground transportation solutions.
Increase in air passenger volume
One of the main drivers of the airport bus market is the rise in air travel worldwide, which is being driven by urbanization, economic expansion, and the emergence of low-cost carriers. Domestic and international travel is increasing at an especially rapid rate in emerging markets in Asia, Africa, and Latin America, which calls for effective ground handling systems. In airports where direct jet bridge access is restricted or not available for all gates, airport buses provide a scalable way to move passengers across expansive terminals. Additionally, airports can lower gate turnaround times and manage peak traffic volumes with their flexible deployment.
Expensive start-up and ongoing expenses
The purchase, installation of charging infrastructure, and maintenance equipment of airport buses, particularly electric and hybrid models, necessitate a substantial initial investment. Even though these vehicles save money over time, many airports still find the initial outlay prohibitive, especially in developing nations with tight budgets. Expenses for driver education, battery replacement, and specialized service facilities can add significantly to the cost of a vehicle. Furthermore, incorporating smart technologies like automated dispatch systems or real-time tracking adds to the financial complexity, making it harder for smaller airports or privately run terminals to defend the investment.
Utilizing connected and autonomous vehicle technology
The development of connected and autonomous car technologies offers the airport bus market a game-changing opportunity. Controlled airport settings with fenced perimeters, low speeds, and predictable routes are the perfect setting for testing driverless shuttle buses. The autonomous shuttles that are operated at Changi and Frankfurt airports are two examples. Combining V2X communication can increase efficiency even more by enabling buses to communicate with control towers, gates, and traffic lights. Moreover, smarter and more responsive ground transportation systems are made possible by autonomous buses, which lessen reliance on human drivers, cut operating expenses, and minimizes delays brought on by human error.
Competition from other terminal transportation systems
Traditional airport buses are under threat from the rise of alternative intra-airport transportation options like automated people movers (APMs), high-speed rail connections, underground trains, and even moving walkways. These systems provide driverless, continuous, high-capacity services that can be faster, more convenient, and more scalable than buses, especially in major international hubs. Reliance on bus fleets may be lessened or eliminated at airports that give priority to these fixed systems during expansions. Additionally, these systems frequently draw funding from the public or private sectors, hastening their deployment and relegating buses to supporting roles.
Due to lockdowns, border closures, and travel restrictions that brought passenger traffic to a near halt, the COVID-19 pandemic had a significant and immediate impact on the airport bus market. Long-term inactivity at several airports resulted in the suspension or drastic cutback of airport shuttle services. Furthermore, airports were also forced to restrict the number of passengers per bus due to increased hygienic concerns and social distancing norms, which further reduced operational efficiency. Even though the market has started to rebound as travel has increased, the pandemic has permanently changed priorities in favor of flexible, hygienic, and contactless transit options, forcing operators to reconsider fleet management and design tactics.
The electric segment is expected to be the largest during the forecast period
The electric segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. The growing focus on lowering carbon emissions, noise pollution, and reliance on fossil fuels in airport operations is what is causing this dominance. Significant advantages of electric airport buses include reduced operating costs, silent operation, and adherence to strict environmental regulations. With the help of government incentives, advancements in battery technology, and growing infrastructure for charging, airports are giving priority to electric fleets as part of their green infrastructure plans.
The terminal transfer segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the terminal transfer segment is predicted to witness the highest growth rate, driven by the growing need for smooth and effective passenger transfers between terminals. Because travelers frequently have to switch between terminals for connecting flights, this growth is especially noticeable in major international airports. Reliable and prompt terminal transfer services are now more important than ever due to the growth of airport infrastructure and the increase in air travel. Additionally, the overall travel experience is being improved by the use of contemporary airport buses to make these transfers easier and guarantee that travelers can travel between terminals swiftly and comfortably.
During the forecast period, the Europe region is expected to hold the largest market share. A strong public transportation system, a well-established aviation industry, and effective government programs encouraging the use of electric and hybrid buses are the main drivers of this dominance. In order to handle large passenger volumes, the area is home to some of the busiest international airports in the world, which call for effective and environmentally responsible ground transportation options. Furthermore, adoption of electric buses has accelerated due to strict environmental regulations and government incentives, improving passenger experience and supporting sustainability goals.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by nations like China and India's growing demand for air travel, economic growth, and fast urbanization. India's airport network has doubled from 74 in 2014 to 148 in 2023, indicating a notable increase in air travel and the need for improved ground transportation options. The adoption of environmentally friendly airport transportation options is further supported by the region's strong manufacturing base for electric and hybrid buses. Moreover, the region's top growth prospects in the airport bus market are also a result of the development of airport infrastructure and the increased focus on sustainability and passenger convenience.
Key players in the market
Some of the key players in Airport Bus Market include BYD Company Ltd., Kiitokori OY, Yutong Bus Co. Ltd, AB Volvo, Weihai Guangtai Airport Equipment Co. Ltd., Mallaghan Inc, Cobus Industries GmbH, TAM-Europe, BMC Corporation, Ashok Leyland Limited, JCBL Limited, Aeromobiles Pte Ltd and Tata Bus.
In January 2025, Ashok Leyland has partnered with ESAF Small Finance Bank to provide vehicle financing options to its customers. The memorandum of understanding was signed in Chennai today between Viplav Shah, Head of LCV Business at Ashok Leyland, and George Oommen, Business Head of General and Mobility Loans at ESAF Small Finance Bank.
In October 2024, Volvo Group and Daimler Truck have signed a binding agreement to establish a new 50/50 joint venture to develop a software-defined vehicle platform for heavy duty vehicles and drive the industry transformation. The new company aims to set an industry standard with headquarters in Gothenburg, Sweden.
In September 2024, BYD Automotive GmbH and Hedin Mobility Group have entered into an agreement for the sale of the subsidiary Hedin Electric Mobility GmbH, the appointed Dealer+ of BYD vehicles and spare parts in the German market. The transaction also includes a business transfer of the two pioneer stores in Stuttgart and Frankfurt which are operated by Hedin Mobility Group's German retail division.