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市場調査レポート
商品コード
1603795
エプロンバスの世界市場予測(~2030年):バスタイプ、デザイン、座席数、用途、エンドユーザー、地域別の分析Apron Bus Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Bus Type (Conventional Apron Buses, Electric Apron Buses and Hybrid Apron Buses), Design, Seating Capacity, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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エプロンバスの世界市場予測(~2030年):バスタイプ、デザイン、座席数、用途、エンドユーザー、地域別の分析 |
出版日: 2024年11月11日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のエプロンバスの市場規模は、2024年に4億9,928万米ドルを占め、予測期間中にCAGR12.8%で成長し、2030年には8億3,243万米ドルに達すると予測されています。 エプロンバスは、空港でターミナルビルと航空機間の乗客輸送に使用される車両で、特に航空機がターミナルゲートから離れたスタンドに駐機している場合に使用されます。
これらのバスは、特にボーディングブリッジのない空港で、飛行機との行き来に便利で効率的なアクセスを提供するように設計されています。一般的には、足の不自由な乗客にも対応できるよう床が低く、素早く搭乗できるようドアが大きく、エプロン路面をスムーズに移動できるよう設計されており、空港運営の混乱を最小限に抑えることができます。
ACIアジア太平洋の空港産業アウトルックによると、世界中で300近い新規のグリーンフィールド空港が計画されており、そのうち南アジアが18%、東南アジアが17%を占めています。
航空需要の増加
旅客数の増加に伴い、特に主要な国際ハブ空港では、ターミナルと離れたスタンドに駐機している航空機との間で旅客をシャトルするため、より多くのエプロンバスが必要とされています。ゲート容量が限られている空港や、ボーディングブリッジが不十分な空港では、旅客の流れを管理するためにエプロンバスに頼っています。経済成長とグローバルな接続性に後押しされた航空旅行の急増は、円滑な空港運営を維持し、旅客体験を向上させるために、エプロンバスの需要を高めています。したがって、この効率的な輸送の必要性が市場の成長を加速させています。
限られた空港予算
空港、特に小規模の空港では、他の業務に比べて必要性が低いと考えられるエプロンバスの購入よりも、必要不可欠なインフラを優先する場合があります。予算の制約により、計画された車両の拡張や入れ替えが遅れたり、規模が縮小されたりする可能性があり、市場全体の需要に影響を与えます。さらに、資金が限られている空港は、低コストで効率の低い車両を選ぶ可能性があり、先進的で環境に優しいエプロンバスの技術革新や採用の可能性が低下するため、市場拡大の妨げとなります。
空港インフラの拡大
空港インフラの拡大により、ゲートと離れた場所に駐機している航空機との間で乗客を輸送するエプロンバスの需要が高まっています。新しいターミナル、滑走路、遠隔地のスタンドの開発により、特にボーディングブリッジのない空港では、効率的な地上輸送の必要性が高まっています。さらに、旅客数が多い大規模空港では、円滑な運営を確保するためにエプロンバスの増設が必要となります。このような空港容量の拡大は、交通量の増加に対応するためにより多くのバスが必要となり、エプロンバス市場の成長を直接的に支えています。
ボーディングブリッジとの競合
ボーディングブリッジは、ターミナルと航空機を直接つなぐため、エプロンバスの必要性をなくし、旅客の利便性を向上させ、移動時間を短縮します。空港が旅客の利便性を高めるためにボーディングブリッジへの投資を増やすにつれ、エプロンバス、特に遠隔地のスタンドの需要は減少しています。このボーディングブリッジへのシフトは、特に大規模空港において、エプロンバス市場の成長可能性を制限しています。
COVID-19の影響
COVID-19の大流行は、航空需要と空港の運営を減少させ、ターミナルと航空機間の輸送を必要とする旅客の減少につながり、エプロンバス市場に大きな影響を与えました。旅行が広く制限されたため、空港は交通量の減少に直面し、その結果エプロンバスの利用率が低下しました。しかし、航空旅行が徐々に回復するにつれて、エプロンバスの需要は、特に衛生と安全基準への注目が高まるにつれて回復すると予想されます。
予測期間中、電動エプロンバスセグメントが最大になる見込み
電動エプロンバスセグメントは、予測期間を通じて最大の市場シェアを確保すると予測されます。電動エプロンバスは、空港のターミナルと航空機の間で乗客を輸送するために設計された、環境に優しい電動車両です。これらのバスは、従来のディーゼルエンジン車に代わる持続可能な代替手段を提供し、二酸化炭素排出量と大気汚染を削減します。空港が環境に優しい技術を優先し、業務効率を改善すると同時に、よりクリーンで静かな空港環境に貢献するため、その採用が拡大しています。
予測期間中、貨物ハンドリング&サポートセグメントのCAGRが最も高くなる見込み
貨物ハンドリング&サポートセグメントは、予測期間中に最も高いCAGRが見込まれます。エプロンバスは、ターミナル、航空機、貨物エリア間の地上作業員や機材の効率的な移動を促進することで、空港の貨物ハンドリングおよびサポート用途で重要な役割を果たしています。これらのバスは、貨物の積み下ろし、メンテナンス、その他の地上作業を管理する人員を輸送します。エプロンバスは、貨物処理チームに安全かつ効率的な輸送を提供することで、空港地上業務の円滑なロジスティクス、ターンアラウンドタイムの短縮、生産性の向上に貢献しています。
アジア太平洋は、航空旅行の増加、空港インフラの拡大、格安航空会社の増加により、予測期間中に最大の市場シェアを記録すると予想されます。中国、インド、日本などの国々は空港の近代化に多額の投資を行っており、ターミナルと航空機間の旅客移動を容易にするエプロンバスの需要を促進しています。また、この地域には国際空港が多く、旅客数が増加していることも市場に影響を与えています。
北米は、強固な空港インフラと航空需要の増加に牽引され、予測期間中に最も高いCAGRを記録すると予測されます。大規模な国際空港を多数有する米国とカナダは、市場成長の主な貢献国です。さらに、この地域は持続可能性とアクセシビリティに重点を置いているため、環境に優しい低床エプロンバスへの投資に拍車がかかっています。パンデミック後の回復と旅客輸送量の増加が、北米市場をさらに押し上げると予想されます。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Apron Bus Market is accounted for $499.28 million in 2024 and is expected to reach $832.43 million by 2030 growing at a CAGR of 12.8% during the forecast period. An apron bus is a vehicle used at airports to transport passengers between the terminal building and aircraft, particularly when planes are parked on remote stands away from the terminal gates. These buses are designed to provide convenient, efficient access to and from planes, especially at airports without jet bridges. They typically have a low floor to accommodate passengers with limited mobility, large doors for quick boarding, and a design that allows smooth movement on apron surfaces, ensuring minimal disruption to airport operations.
According to the ACI Asia-Pacific's Airport Industry Outlook, there are almost 300 new greenfield airports planned worldwide, with South Asia accounting for 18% of those and Southeast Asia for 17%.
Increasing air travel demand
As passenger numbers rise, especially at major international hubs, more apron buses are needed to shuttle passengers between terminals and aircraft parked on remote stands. Airports with limited gate capacity or insufficient jet bridges rely on apron buses to manage passenger flow. The surge in air travel, fuelled by economic growth and global connectivity, drives higher demand for apron buses to maintain smooth airport operations and enhance passenger experience. Therefore, this efficient transportation necessity accelerates the market growth.
Limited airport budgets
Airports, especially smaller ones, may prioritize essential infrastructure over the purchase of apron buses, which are considered non-essential compared to other operations. Budget constraints can delay or scale back planned fleet expansions or replacements, affecting the overall market demand. Additionally, airports with limited funds may opt for lower-cost, less efficient vehicles, reducing the potential for innovation and adoption of advanced, eco-friendly apron buses, thereby hindering the market expansion.
Airport infrastructure expansion
Airport infrastructure expansion leads to a growing demand for apron buses to transport passengers between gates and aircraft parked at remote locations. The development of new terminals, runways, and remote stands increases the need for efficient ground transportation, especially in airports without jet bridges. Furthermore, larger airports handling higher passenger volumes require additional apron buses to ensure smooth operations. This expansion in airport capacity directly supports the growth of the apron bus market, as more buses are needed to accommodate rising traffic.
Competition from jet bridges
Jet bridges eliminate the need for apron buses, as they directly connect the terminal to the aircraft, improving convenience and reducing travel time for passengers. As airports increasingly invest in jet bridges to enhance passenger experience, the demand for apron buses, particularly for remote stands, declines. This shift towards jet bridges, especially at larger airports, limits the growth potential of the apron bus market.
Covid-19 Impact
The covid-19 pandemic significantly impacted the apron bus market by reducing air travel demand and airport operations, leading to fewer passengers requiring transportation between terminals and aircraft. With widespread travel restrictions, airports faced reduced traffic, resulting in lower utilization of apron buses. However, as air travel gradually recovers, demand for apron buses is expected to rebound, especially with increased focus on hygiene and safety standards.
The electric apron buses segment is expected to be the largest during the forecast period
The electric apron buses segment is predicted to secure the largest market share throughout the forecast period. Electric apron buses are eco-friendly, electric-powered vehicles designed to transport passengers between terminals and aircraft at airports. These buses offer a sustainable alternative to traditional diesel-powered vehicles, reducing carbon emissions and air pollution. Their adoption is growing as airports prioritize green technologies, improving operational efficiency while contributing to a cleaner and quieter airport environment.
The cargo handling & support segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
The cargo handling & support segment is anticipated to witness the highest CAGR during the forecast period. Apron buses play a crucial role in cargo handling and support applications at airports by facilitating the efficient movement of ground crews and equipment between terminals, aircraft, and cargo areas. These buses transport personnel who manage cargo loading and unloading, maintenance, and other ground operations. By providing safe and efficient transportation for cargo-handling teams, apron buses contribute to smoother logistics, faster turnaround times, and enhanced productivity in airport ground operations.
Asia Pacific is expected to register the largest market share during the forecast period due to increasing air travel, expanding airport infrastructure, and the rise in low-cost carriers. Countries like China, India, and Japan are investing heavily in airport modernization, driving demand for apron buses to facilitate passenger transfer between terminals and aircraft. The market is also influenced by the region's large number of international airports and rising passenger numbers.
North America is projected to witness the highest CAGR over the forecast period driven by robust airport infrastructure and rising air travel demand. The United States and Canada, with their numerous large international airports, are key contributors to market growth. Additionally, the region's focus on sustainability and accessibility has spurred investments in eco-friendly and low-floor apron buses. Post-pandemic recovery and increasing passenger traffic are expected to further boost the market in North America.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Apron Bus Market include Ashok Leyland, BYD Motors, Daimler AG, Solaris Bus & Coach, Alexander Dennis, Hyundai Motor Company, MAN Truck & Bus AG, Tata Motors, Iveco Group, Foton Motor, Yutong Bus, King Long United Automotive, Navistar International Corporation, TEMSA, Hino Motors, TAM - EUROPE, COBUS Industries GmbH, Proterra Inc., AB Volvo and New Flyer Industries.
In April 2024, COBUS introduced the e.COBUS 3000 electric airport bus, a part of their expanded electric vehicle lineup aimed at reducing carbon emissions in airport ground support operations. The vehicle is designed for high efficiency, providing a sustainable alternative to traditional diesel-powered buses.
In August 2023, Tata launched the Tata Starbus Electric for airport operations. This electric bus is designed to cater to the growing demand for green solutions at airports, providing an eco-friendly option for transporting passengers on the tarmac.