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市場調査レポート
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Xiaomi Autoの電化、コネクティビティ、インテリジェンス、シェアリングの分析(2024年)

Analysis on Xiaomi Auto's Electrification, Connectivity, Intelligence and Sharing, 2024


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英文 80 Pages
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Xiaomi Autoの電化、コネクティビティ、インテリジェンス、シェアリングの分析(2024年)
出版日: 2024年08月09日
発行: ResearchInChina
ページ情報: 英文 80 Pages
納期: 即日から翌営業日
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概要

Xiaomi Autoの調査:Xiaomi Autoの強みと弱み

SU7の発売以来、Xiaomiは4月と5月にそれぞれ7,058台と8,630台を納車し、6月と7月はともに1万台超を納車しました。Xiaomiは11月に11万台の注文を満たすと公式に見込んでおり、8月~11月の4ヶ月間で月平均1万6,000台の納車を達成する必要があります。

Xiaomi Autoの第1号車は、多くの面で強みを発揮して成功しましたが、その発展には複数の欠点もあります。

強み1:潤沢な資金、10倍超の投資で売れ筋商品を磨く

資金を調達し続けなければならない他の新興自動車ブランドと比べ、Xiaomi Groupは上場企業であり、約1,000億人民元の現金を持っています。伝統的なOEMは、一般的に自動車を開発するために300~400人の従業員と10~20億元の研究開発資金を投入します。Xiaomiは3,400人のエンジニアと100億人民元の研究開発資金を投入して初の自動車を開発し、そのうち主要技術であるインテリジェントドライビングへの投資は47億人民元と高額で、専門チームの規模は1,000人を超えています。2024年上半期までに、Xiaomi Autoは約1,200件の中国特許を取得しており、その大部分は自動運転特許と車両設計特許です。

強み2:高いブランド認知度と巨大なファン層

Xiaomiはコミュニティマーケティングなどのマーケティング手段によってファン層を構築してきました。2023年第4四半期現在、世界のMIUIの月間アクティブユーザー数は6億4,100万人に達しています。Lei Jun個人のWeiboのファン数は2,400万人で、その他の新興自動車ブランドのリーダーよりもはるかに多いです。伝統的なOEMの主導者は、インターネットに対する影響力に欠けています。

Xiaomi Groupの新しい小売システムは、車両販売サービスを可能にします。Xiaomiは、オンラインとオフラインを統合した新しい小売モデルを構築しました。主なオンラインチャネルは、Xiaomi Mall、Xiaomi Youpin(eコマースプラットフォーム)、Xiaomi Tmall Flagship Store、Xiaomi JD Flagship Storeであり、オフラインチャネルは主に、都市のコアビジネス地区のXiaomiホーム(直販とフランチャイズを含む)、郊外や町の認定体験店/特別エリア、サービス店です。2024年4月現在、Xiaomi Groupは、Xiaomi Home/フランチャイズ店/専売店5,993店+Xiaomi Home直販店281店+サービス店1,595店+認定体験店/特別エリア4,472店の、計1万2,060店のオフライン店舗を誇っています。

2024年7月末までに、Xiaomi Autoは中国全土に30ヶ所の配送センター、102ヶ所の販売店舗、58ヶ所のサービス店舗を開設します。

強み3:情報とインテリジェントアプリの統合により、人と車とホームエコシステムがXiaomi Autoのユーザーに利便性をもたらします。

2022年、XiaomiはMIUI、Vela、Mina、IVI OSのソフトウェアアーキテクチャを含むさまざまなデバイスのOSを統一することを決定しました。2023年10月、XiaomiはHyperOSを発表しました。HyperOSは深い進化を遂げたAndroidと自社開発のVelaシステムの融合に基づくシステムで、基礎となるアーキテクチャを書き換え、すべてのデバイスのダイナミックなリアルタイムネットワーク化を可能にし、新たな端末相互接続体験をもたらします。

強み4:優れたマーケティングと先行販売活動

Xiaomiは、ソーシャルメディアやオンラインオフラインチャネルを活用した全面的なマーケティングとプロモーションを得意としています。昨年12月のXiaomi Autoの発表と今年3月のXiaomi SU7の発表は特に目を引きました。この2つの発表において、Xiaomi Autoは主なソーシャルメディアプラットフォームのトレンド検索の上位を簡単に独占しました。Zhiwei Dataの統計レポートによると、12月の発売日、Xiaomi Autoはインターネット全体で35万件を超える投稿と200を超えるホット検索/ハッシュタグを獲得しました。この発売イベントの影響指数は80.6に達し、97%のイベントより高く、98%の企業イベントより高いものでした。まさにトラフィックの王者であり、Weiboの王者であるLi Autoでさえ追いつくことはできませんでした。

当レポートでは、Xiaomi Autoについて調査し、電化、コネクティビティ、インテリジェンス、シェアリングに関する同社の製品や技術を分析しています。

目次

第1章 Xiaomi Autoの概要

  • プロファイル
  • コアチーム
  • 第1号車
  • 販売とチャネル
  • Xiaomiのアプリケーションサービス機能
  • Xiaomiのソフトウェア製品:HyperOS
  • 投資力学
  • サプライチェーン
  • Xiaomi SU7と競合製品の比較
  • Xiaomi SU7の成功の理由

第2章 Xiaomi SU7 E/Eアーキテクチャ

  • Xiaomi SU7 E/Eアーキテクチャ図(1)
  • Xiaomi SU7 E/Eアーキテクチャ図(2)
  • Xiaomi SU7 E/Eアーキテクチャ図(3)
  • Xiaomi SU7 E/Eアーキテクチャ図(4)
  • Xiaomi SU7 E/Eアーキテクチャ図(5)
  • Xiaomi SU7 E/Eアーキテクチャ図(6)
  • Xiaomi SU7 E/Eアーキテクチャ図(7)

第3章 Xiaomi Hyper OS

  • XiaomiのOSの開発史
  • HyperOSの概要
  • Xiaomi Hyper OSアーキテクチャ設計(1):全体的なアーキテクチャ
  • Xiaomi Hyper OSアーキテクチャ設計(2):クロスエンドレイヤー
  • Xiaomi Hyper OSアーキテクチャ設計(3):ミドルウェア層
  • Xiaomi Hyper OSアーキテクチャ設計(4):カーネル層
  • Xiaomi Hyper OS IVIの機能
  • Xiaomi Hyper OS基盤モデルへのアクセス
  • Xiaomi Hyper OSがNuttxカーネルを採用
  • HyperOSのハイライト1
  • HyperOSのハイライト2
  • HyperOSとHarmonyOSの比較

第4章 Xiaomi ModenaとSOA

  • 「Modena」アーキテクチャとインテリジェントドライビング技術
  • 「Modena」アーキテクチャとインテリジェントコックピット技術
  • Xiaomi SOA技術(1)
  • Xiaomi SOA技術(2)
  • Xiaomi SOA技術(3)
  • Xiaomi SOAによる車両OS通信技術

第5章 音声とAI基盤モデル

  • Xiaomiソフトウェア製品:AI音声
  • Xiao'Ai Tongxueが音声コマンドでシナリオ範囲を提供
  • 音声タスクの解析と実行フロー
  • Xiao'Ai TongxueのRAGによる正確なマッチング
  • Xiaomi AIサービスフレームワークのOSにおける展開場所
  • Xiaomi AIの中核となる2種類の基盤モデル

第6章 インテリジェントコックピットと人間・車・ホームエコシステム

  • Xiaomi Autoのインテリジェントコックピットシステム
  • Xiaomi Autoのインテリジェントコックピットドメインコントロールプラットフォーム
  • Xiaomiのインフォテインメントシステム
  • Xiaomiの人間・車・ホームエコ戦略
  • Xiaomiのクロスエンド接続システム
  • Xiaomiのクロスエンド接続システムの用途
  • Xiaomiのクロスエンド接続システムの車両における用途
  • Xiaomi SU7周辺製品
  • Xiaomiの携帯電話と車の統合ソリューション:CarWith
  • Xiaomiエコドメイン拡張ハードウェア
  • Xiaomiエコドメインパートナー

第7章 電化レイアウト

  • CTB技術
  • 10方向バルブ車両熱管理システム
  • 熱管理システムの特許
  • Xiaomi HyperEngine

第8章 統合ダイカストとシャーシシステム

  • Xiaomiの統合ダイカストのコア技術
  • Xiaomiの統合ダイカスト技術ソリューションと実装事例
  • Xiaomiの統合ダイカスト技術特許
  • Xiaomiシャーシシステム

第9章 ヒューマノイドロボット

  • XiaomiのAIヒューマノイドロボットレイアウト
  • XiaomiのAIヒューマノイドロボット計画
  • XiaomiのAIヒューマノイドロボットのイントロダクション
  • XiaomiのAIヒューマノイドロボットハードウェアの分解
  • XiaomiのAIヒューマノイドロボットのソフトウェアアルゴリズム
目次
Product Code: LY0010

Research on Xiaomi Auto: Xiaomi Auto's strengths and weaknesses

Since the release of SU7, Xiaomi delivered 7,058 units and 8,630 units in April and May, respectively, and more than 10,000 units in both June and July. Xiaomi officially expects to fulfill 110,000 orders in November, which means it needs to achieve the average monthly delivery of 16,000 units in the next four months from August to November.

Xiaomi Auto's first car was a success thanks to its advantages in many aspects, but there are also some shortcomings in its development.

Strength 1: Sufficient funds, ten times more investment to polish hot-selling products

Compared with other emerging auto brands that need to keep raising funds, Xiaomi Group itself is a listed company with about RMB100 billion in cash. Traditional OEMs generally input 300 to 400 people and RMB1-2 billion in R&D funds to develop a vehicle. Xiaomi put 3,400 engineers and a total R&D funds of RMB10 billion to develop its first car, of which the investment in the key technology intelligent driving was as high as RMB4.7 billion, with the dedicated team size exceeding 1,000 people. By H1 2024, Xiaomi Auto has published about 1,200 Chinese patents/patent fillings, most of which are autonomous driving and vehicle design patents.

Strength 2: High brand awareness and a huge fan base

Xiaomi has built a fan base by marketing means such as community marketing. As of Q4 2023, the global monthly active users of MIUI have numbered 641 million. Lei Jun's personal Weibo has 24 million fans, far more than other emerging auto brand leaders. Traditional OEM bosses lack influence on Internet.

Xiaomi Group's new retail system enables vehicle sales services. Xiaomi has created a new online and offline integrated retail model. Major online channels are Xiaomi Mall, Xiaomi Youpin (e-commerce platform), Xiaomi Tmall Flagship Store, Xiaomi JD Flagship Store, and offline channels are mainly Xiaomi Home (including direct-sale and franchised) in the core business districts of cities, authorized experience stores/special areas in suburbs and towns, and service outlets. As of April 2024, Xiaomi Group has boasted a total of 12,060 offline stores, including 5,993 Xiaomi Home stores/franchised stores/exclusive stores + 281 Xiaomi Home direct-sale stores + 1,595 service outlets + 4,472 authorized experience stores/special areas.

By the end of July 2024, Xiaomi Auto has opened across China: 30 delivery centers, 102 sales stores, and 58 service outlets.

Strength 3: The people-car-home ecosystem brings convenience to Xiaomi Auto users through integration of information and intelligent applications

In 2022, Xiaomi decided to unify the OS of various devices, involving the software architecture of MIUI, Vela, Mina, and IVI OS. In October 2023, Xiaomi announced HyperOS, a system which is based on the fusion of Android in deep evolution and the self-developed Vela system, rewrites the underlying architecture, and enables dynamic real-time networking of all devices, bringing a new terminal interconnection experience.

Strength 4: Excellent marketing and pre-sale activities

Xiaomi is good at using social media and online and offline channels for all-round marketing and promotion. The Xiaomi Auto Launch in December last year and the Xiaomi SU7 Launch in March this year were particularly eye-catching. In these two launches, Xiaomi Auto easily dominated the top trending searches on major social media platforms. According to the statistical report of Zhiwei Data, on the Launch day in December, Xiaomi Auto had more than 350,000 posts and more than 200 hot searches/hashtags on the entire Internet. This launch event had an influence index of up to 80.6, higher than 97% of events and higher than 98% of corporate events. It was really the king of traffic, and even the king of Weibo, Li Auto, could not catch up with it.

Through well-planned launch and online live broadcast, it attracted a mass of viewers. Meanwhile, Xiaomi introduced limited-time offers such as generous gifts for first-day car purchase and exclusive rights for limited-time car ordering, which stimulated consumers' enthusiasm for ordering.

Strength 5: Supply chain integration and manufacturing capabilities

Although Xiaomi is a fresh entrant in the automobile manufacturing industry, it has been able to quickly build a high-quality automobile production system relying on its strong supply chain management and resource integration capabilities, ensuring the timely delivery and stable production supply, thus eliminating consumers' concerns about insufficient supply in the early stages of new product launch.

Despite multiple advantages, Xiaomi Auto also has some obvious shortcomings:

Shortcoming 1: Insufficient manufacturing experience

Xiaomi has always adopted an asset-light business model, and often relies on external partners in product manufacturing. Yet the manufacturing process of automobiles is far more complicated than consumer electronics, which is a big challenge to Xiaomi. Since its birth, Xiaomi has entrusted mobile phone production to ODMs. Xiaomi is responsible for design and sales, while ODMs take charge of production.

Among emerging carmakers, Li Auto, Xpeng Motors and NIO all chose the OEM/ODM mode to enter the market at the beginning. Under the premise that mobile phones are all produced by ODMs/OEMs, it is undoubtedly a huge challenge for Xiaomi to directly skip to building its own car factory and manufacturing cars.

Shortcoming 2: The threshold for core automotive technology is high, and Xiaomi's automotive R&D expertise is insufficient.

Although Xiaomi has gathered rich experience in intelligent hardware and electronics, automobile manufacturing is a complex system engineering that requires higher technical thresholds and longer technology accumulation. Xiaomi's technical expertise in battery management, vehicle systems, power batteries, and autonomous driving development is relatively insufficient.

Compared with Huawei, Li Auto, NIO, and Tesla, Xiaomi makes underinvestment in EE architecture, automotive basic software, and charging/swapping facilities. Compared with traditional OEMs such as Geely, BYD, and Changan, Xiaomi has insufficient expertise in batteries, hybrids, chassis, and production & manufacturing.

Shortcoming 3: BEV market growth slows down, and need to start from scratch in extended-range models.

Sales data from 2023 to 2024 show that the BEV market has reached a growth bottleneck, and hybrid electric vehicles (especially the extended-range) grew much faster. Xiaomi plans to launch an extended-range SUV in 2026. It has started R&D of extended-range vehicles. After all, it needs to start from scratch and lags behind Li Auto and Huawei for several years. It is not easy to catch up with the two tough rivals.

Shortcoming 4: There are many faults in new cars. Xiaomi still needs to polish software and manufacturing and improve after-sales services.

According to feedback from some we-media (like Leyuan Wangchuang), Xiaomi Auto mainly has following problems since car release:

1.Battery: Many users said that the cruising mileage of cars is quite different from the officially announced, and even some cars had battery failures, thus failing to start normally.

2.Software failures: Problems such as vehicle system halt, inaccurate navigation system, and slow response of voice control affect user experience.

3.Manufacturing quality: Some car owners reported that there are defects in the vehicle assembly process, such as uneven door gaps, loose interior trims, and abnormal body noise.

4.After-sales services: Faced with frequent quality problems, Xiaomi Auto seems to be overstretched in after-sales services, for example, long time to wait for repair and insufficient supply of accessories.

Xiaomi Auto's long-term goal is to "become one of the top five global automakers with 15-20 years of efforts and create a mobile smart space that looks good and is easy to drive, comfortable and safe." Relying on the strengths of Xiaomi Group, Xiaomi Auto has made an initial success in SU7. However, to achieve its long-term goal, Xiaomi Auto still has many problems to overcome.

Table of Contents

1 Overview of Xiaomi Auto

Profile

Core Team

First New Car

Sales and Channels

Xiaomi Application Service Capabilities

Xiaomi Software Product: HyperOS

Investment Dynamics

Supply Chain

Comparison between Xiaomi SU7 and Its Competitors

Reasons for the Success of Xiaomi SU7

2 Xiaomi SU7 E/E Architecture

Xiaomi SU7 E/E Architecture Diagram (1)

Xiaomi SU7 E/E Architecture Diagram (2)

Xiaomi SU7 E/E Architecture Diagram (3)

Xiaomi SU7 E/E Architecture Diagram (4)

Xiaomi SU7 E/E Architecture Diagram (5)

Xiaomi SU7 E/E Architecture Diagram (6)

Xiaomi SU7 E/E Architecture Diagram (7)

3 Xiaomi Hyper OS

Development History of Xiaomi's Operating System

Overview of HyperOS

Xiaomi Hyper OS Architecture Design (1): Overall Architecture

Xiaomi Hyper OS Architecture Design (2): Cross-end Layer

Xiaomi Hyper OS Architecture Design (3): Middleware Layer

Xiaomi Hyper OS Architecture Design (4): Kernel Layer

Xiaomi Hyper OS IVI Features

Xiaomi Hyper OS Access to Foundation Models

Xiaomi Hyper OS Adopts Nuttx kernel

HyperOS Highlight 1

HyperOS Highlight 2

Comparison between HyperOS and HarmonyOS

4 Xiaomi Modena and SOA

"Modena" Architecture and Intelligent Driving Technology

"Modena" Architecture and Intelligent Cockpit Technology

Xiaomi SOA Technology (1)

Xiaomi SOA Technology (2)

Xiaomi SOA Technology (3)

Vehicle OS Communication Technology under Xiaomi SOA

5 Voice and AI Foundation Model

Xiaomi Software Product: AI Voice

Xiao'Ai Tongxue Provides Scenario Coverage via Voice Commands

Voice Task Parsing and Execution Flow

Xiao'Ai Tongxue's Accurate Matching via RAG

Xiaomi AI Service Framework Deployment Location in OS

Two Types of Foundation Models as the Core of Xiaomi AI

  • Essence of Xiaomi AI Intelligence Center

6 Intelligent Cockpit and Human-car-home Ecosystem

Xiaomi Auto's Intelligent Cockpit System

Xiaomi Auto's Intelligent Cockpit Domain Control Platform

Xiaomi Infotainment System

Xiaomi Human-car-home Eco-Strategy

Xiaomi Cross-end Connection System

Xiaomi Cross-end Connection System Application

Xiaomi Cross-end Connection System Application in Vehicles

Xiaomi SU7 Peripheral Products

Xiaomi Phone-Car Integration Solution: CarWith

Xiaomi Eco-Domain Extension Hardware

Xiaomi Eco-Domain Partners

7 Electrification Layout

CTB Technology

Ten-way Valve Vehicle Thermal Management System

Thermal Management System Patents

Xiaomi HyperEngine

8 Integrated Die Casting and Chassis System

Xiaomi Integrated Die Casting Core Technologies

Xiaomi Integrated Die Casting Technology Solutions and Implementation Cases

Xiaomi Integrated Die Casting Technology Patents

Xiaomi Chassis System

9 Humanoid Robot

Xiaomi AI Humanoid Robot Layout

Xiaomi AI Humanoid Robot Planning

Xiaomi AI Humanoid Robot Introduction

Xiaomi AI Humanoid Robot Hardware Disassembly

Xiaomi AI Humanoid Robot Software Algorithm