デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1461265

リビアンオートモーティブの戦略的プロファイリング

Strategic Profiling of Rivian Automotive

出版日: | 発行: Frost & Sullivan | ページ情報: 英文 79 Pages | 納期: 即日から翌営業日

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=157.14円
リビアンオートモーティブの戦略的プロファイリング
出版日: 2024年04月01日
発行: Frost & Sullivan
ページ情報: 英文 79 Pages
納期: 即日から翌営業日
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

先見的視点、技術戦略、地理的拡大を通じて成長機会の推進に注力するニッチプレーヤー

自動車業界では、より持続可能な輸送手段への移行が、電気自動車(EV)の販売台数、革新的な技術主導のソリューション、世界展開、垂直統合を促しています。フォードやゼネラルモーターズなどの大手自動車メーカーがEV製品の展開を加速している一方、リビアンオートモーティブ(リビアン)やルーシッドなどの新規参入企業が最先端の設計でインパクトを与えています。アップルやファーウェイは、EV業界への参入が予想されるハイテク大手の一社であり、競争を激化させています。環境問題への懸念、政府のインセンティブ、バッテリーコストの低下が、EV業界への関心を高めている主な要因です。これらの要因は、技術の進歩とコスト削減を促進し、最終的には革新的で手頃な価格のEVの幅広い選択肢によって消費者に利益をもたらします。このような背景から、リビアンはアドベンチャービークル分野でニッチなポジションを築く破壊的な新規参入企業です。2009年に設立された同社のEVは、非の打ちどころのない品質と、アドベンチャー用に設計されたユニークな機能を誇っています。この戦略的プロファイリング分析では、リビアンオートモーティブの、米国、欧州、中国などの国々における主要な収益源、技術および成長パートナーシップ、重要な業界戦略について調査しています。分析では、リビアンの製品ポートフォリオ、車両仕様、比較価格、コネクテッド機能、自律走行プラットフォーム機能、EVプラットフォーム仕様を検証しています。財務状況、生産台数、納品台数を詳細に分析し、地域拡大計画、潜在的な業界課題を克服するための取り組み、予測期間における成長機会についても取り上げています。

主要課題

  • リビアンの電動ピックアップと電動SUVの計画は?パイプラインにある将来の車両とは?
  • リビアンのCASE技術戦略は?
  • リビアンの車両のUSPは何か、また、販売向上のためにそれをどのように活用するのか?
  • 投資家の視点から見たリビアンの業績は?
  • リビアンはどのような課題に直面し、どのように克服しようとしているのか?

目次

リビアンの成長環境に影響を与える変革

  • なぜ成長が難しくなっているのか?
  • The Strategic Imperative 8(TM)
  • リビアンが直面する3大戦略的課題の影響

リビアンのビジネスエコシステム

  • 分析範囲
  • 業界別・セグメント別 - 概要

成長要因

  • 成長促進要因
  • 成長抑制要因

成長環境

  • リビアンの戦略的プロファイル - 主な調査結果
  • パートナーエコシステム
  • 特許分析
  • 純粋なEV OEMのマッピング - 製品の幅と価格設定
  • 市場戦略
  • リビアン - SWOT分析
  • 現在と将来の展望

会社概要

  • 会社概要
  • ブランドの進化と旅
  • グローバルプレゼンス
  • グローバル展開計画
  • イリノイ州ノーマルの製造施設
  • ジョージア工場計画 - 特徴
  • 主要利害関係者
  • 経営陣

製品と小売戦略

  • リビアンの製品ビジョン - 将来展望
  • 製品と主な特徴
  • FleetOS車両管理システム
  • オンラインおよびオフライン店舗での顧客購買体験
  • 小売店およびサービスセンター - 消費者への直接アプローチ

技術戦略

  • 技術力 - 自社と外部委託の比較
  • 独自のスケートボードプラットフォーム
  • リビアン - その他の特徴
  • R1TピックアップとR1S SUVの仕様
  • バッテリー技術
  • 自動車の充電事情
  • 自律走行機能 - Driver+
  • コネクテッドカー - 特徴
  • 主な要点

競合分析

  • リビアンの競合マッピング
  • 電動ピックアップトラック - 比較
  • 電動SUV - 比較
  • リビアンの価格帯と競合の比較
  • 主な要点

戦略分析

  • 車両の生産と納車 - 2022年度 対 2023年度
  • 財務分析
  • 投資家の見通し
  • リビアンが業界の課題を克服する方法
  • 主な要点

成長機会領域

  • 成長機会1 - データの収益化
  • 成長機会2 - 強固な充電インフラの構築
  • 成長機会3 - 持続可能性の重視

ベストプラクティスの評価

フロストレーダー

次のステップ

目次
Product Code: PF96-44

A Niche Player Focused on Driving Growth Opportunities through Visionary Perspective, Technology Strategy, and Geographic Expansion

The automotive industry's transition toward more sustainable transportation is driving the exponential growth of electric vehicle (EV) sales volumes, transformative technology-driven solutions, global coverage, and vertical integration. Leading automotive OEMs, including Ford and General Motors, are accelerating the rollout of EV offerings, while newer entrants such as Rivian Automotive (Rivian) and Lucid are making an impact with their cutting-edge designs. Apple and Huawei are among the tech giants expected to enter the EV industry, intensifying competition. Environmental concerns, government incentives, and falling battery costs are the primary drivers of this collective interest in the EV industry. These factors fuel technology advancements and cost reductions, ultimately benefiting consumers with a broader choice of innovative and affordable EVs. Against this backdrop, Rivian is a disruptive new entrant carving a niche position in the adventure vehicle segment. Established in 2009, the company's EVs boast impeccable build quality and unique features designed for adventure purposes. This strategic profiling analysis investigates Rivian Automotive, Inc.'s (Rivian) journey as an EV automaker, management, primary investors, funding, and strategic partnerships. It explores Rivian's primary revenue streams, technology and growth partnerships, and critical industry strategies across countries such as the United States, Europe, and China. The analysis examines Rivian's product portfolio, vehicle specifications, comparative pricing, connected features, autonomous platform capabilities, and EV platform specifications. Providing an in-depth study of its financials, production, and delivery numbers, the analysis also covers Rivian's geographic expansion plans, initiatives to overcome potential industry challenges, and growth opportunities over the forecast period.

Key Issues Addressed

  • What is Rivian’s plan for electric pickups and electric SUVs? What are the future vehicles in its pipeline?
  • What is Rivian’s strategy for CASE technologies?
  • What are the USPs of Rivian’s vehicles, and how will the company leverage them for better sales?
  • How is Rivian performing from the investors’ perspective?
  • What challenges does the company face, and how does it plan to overcome them?

Table of Contents

Transformation Impacting Rivian's Growth Environment

  • Why is it Increasingly Difficult to Grow?
  • The Strategic Imperative 8™
  • The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on Rivian

Rivian's Business Ecosystem

  • Scope of Analysis
  • Business Verticals and Segments-Overview

Growth Generator

  • Growth Drivers
  • Growth Restraints

Growth Environment

  • Strategic Profile of Rivian-Key Findings
  • Partner Ecosystem
  • Patent Analysis
  • Pure-play EV OEMs Mapping-Product Breadth vs Pricing
  • Market Strategy
  • Rivian-SWOT Analysis
  • Current vs Future Outlook

Company Overview

  • Company Overview
  • Brand Evolution and Journey
  • Global Presence
  • Global Expansion Plans
  • Manufacturing Facility in Normal, Illinois
  • Proposed Georgia Plant-Special Features
  • Key Stakeholders
  • Management Team

Product and Retail Strategy

  • Rivian's Product Vision-Future Outlook
  • Products and Key Features
  • FleetOS Fleet Management System
  • Customer Purchase Experience at Online and Offline Stores
  • Retail and Service Centers-Direct-to-Consumer Approach

Technology Strategy

  • Technological Capabilities-In-house vs Outsourced
  • Proprietary Skateboard Platform
  • Rivian-Other Unique Features
  • R1T Pickup and R1S SUV Specifications
  • Battery Technology
  • Vehicle Charging Landscape
  • Autonomous Driving Capability-Driver+
  • Connected Automobile-Features
  • Key Takeaways

Competitor Analysis

  • Competitor Mapping for Rivian
  • Electric Pickup Trucks-A Comparison
  • Electric SUVs-A Comparison
  • Rivian's Pricing Range vs Competition
  • Key Takeaways

Strategic Analysis

  • Vehicle Production and Deliveries-FY 2022 vs 2023
  • Financial Analysis
  • Investor Outlook
  • How Rivian Plans to Overcome Industry Challenges
  • Key Takeaways

Growth Opportunity Universe

  • Growth Opportunity 1-Data Monetization
  • Growth Opportunity 2-Building a Robust Charging Infrastructure
  • Growth Opportunity 3-Sustainability Focus

Best Practices Recognition

  • Best Practices Recognition

Frost Radar

  • Frost Radar

Next Steps

  • Benefits and Impacts of Growth Opportunities
  • Next Steps
  • Take the Next Step
  • List of Exhibit
  • Legal Disclaimer