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市場調査レポート
商品コード
1457882

自動車用XR(VR/AR/MR)産業(2024年)

Automotive XR (VR/AR/MR) Industry Report, 2024

出版日: | 発行: ResearchInChina | ページ情報: 英文 107 Pages | 納期: 即日から翌営業日

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自動車用XR(VR/AR/MR)産業(2024年)
出版日: 2024年03月10日
発行: ResearchInChina
ページ情報: 英文 107 Pages
納期: 即日から翌営業日
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  • 概要
  • 目次
概要

自動車用XR(拡張現実)は、VR(仮想現実)、AR(拡張現実)、MR(複合現実)技術を車両システムに統合する革新的な技術です。ドライバーや同乗者に、より豊かで直感的な情報インタラクション体験をもたらすことができます。これは、将来のインテリジェントコックピットを差別化する重要な具体化です。

XRはIVIやスマートフォンと統合され、多端末統合体験を実現します。

2023年3月、RokidとLi Autoは、Lシリーズモデルをサポートする共同のARグラス、Rokid Maxを発表しました。Li AutoのIVI APPはVRグラスに投影され、視聴、ゲーム、オンラインオフィスなどに利用できます。また、ハンドヘルドゲーム機をセンターコンソールのスクリーンに投影し、さらにメガネに投影することで、ジェスチャー操作でIVIを操作し、ゲームをプレイすることができます。

2023年11月、Xingji MeizuはFlyme AR OSをベースにしたインテリジェントARグラス、MYVUを発表しました。Flyme Link(スマートフォンとIVIの統合ソリューション)を介してMeizuのスマートフォンと統合することで、電話、音楽、ビデオ、ナビゲーション、重要なアプリケーションの通知などをARグラスに循環させることができるだけでなく、演算能力とネットワークをスマートフォンと共有することで、グラスの消費電力を削減し、長い航続距離を可能にします。将来的には、MYVU ARグラスは自動車やスマートフォンと統合され、アプリケーションとデータのシームレスな流れを通じて、多端末統合体験を実現します。

そのため、「Meizu Flyme Ecosystem Launch」で、Xingji MeizuはオペレーティングシステムFlymeをFlymeOSにアップグレードしました。Flyme 10(スマートフォン用OS)、Flyme Auto(Meizu IVIシステム)、Flyme AR(ARグラス用OS)で構成されるFlymeOSは、スマートフォン、XR、インテリジェントカーの3つの主要分野をカバーします。FlymeOSは「Internet of Everything, Boundless and Infinite」を特徴とし、すべての端末を接続する基盤となります。

AI+ARが音声対話体験を強化します。

CES 2024で、RayneoはステレオフルカラーMicroLED光導波路ARグラス「Rayneo X2 Lite」を発表し、基盤モデルの音声アシスタント「Rayneo AI」(2023年12月発売)を紹介しました。Rayneo X2 Liteは、Rayneo AIにより、複数ラウンドの自然言語会話、旅行計画、簡単で知識豊富なQ&A、ブレインストーミングを含む多機能を可能にし、AI支援翻訳、3D空間ナビゲーション、1人称視点ビデオの作成をサポートします。2024年3月、Rayneo Technologyは新たな資金調達ラウンドを終了し、1億人民元を調達しました。この資金は、次世代ARグラスの開発と創造に使用され、AI+ARグラスエコシステムの構築を促進します。

Xingji MeizuもAI+ARを打ち出しています。2023年11月、Meizuは2つのMYVUシリーズARグラスをリリースし、Flyme AI基礎モデルに接続しました。AIに基づき、AIアシスタントがリアルタイムで活動し、旅行のヒント、学習計画、ビジネス分析、その他の日常生活と仕事のコラボレーションを提供することができます。同時に、ARグラスはテレプロンプター、リアルタイム翻訳(中国語と英語)、サイクリングナビゲーションなどのシナリオ機能を実現できます。

自動車用XRのシナリオは、エンターテインメントから運転支援や車両制御にまで拡大します。

現在、XRは主にコックピットエンターテインメント、例えば視聴やゲームといったユーザーのニーズに対応しています。さらにサプライヤーは、運転支援や車両制御といった他の応用シナリオも模索しています。

当レポートでは、中国の自動車用XR(VR/AR/MR)産業について調査分析し、市場動向と主な応用シナリオ、デバイスおよびソフトウェアのサプライヤーなどの情報を提供しています。

目次

第1章 自動車用XRの概要と市場動向

  • 自動車用XR(VR/AR/MR)の定義
  • 自動車用XR技術の比較
  • 自動車用XRの主な応用シナリオ - 企業グレード
  • 自動車用XRの主な応用シナリオ - 消費者グレード
  • 車内ARグラスの利点と欠点
  • 自動車用XRのビジネスモデル
  • XRの産業チェーン
  • 自動車用XRの開発動向

第2章 主要自動車用XRデバイス・ソフトウェアソリューションサプライヤー

  • 主要自動車用XRデバイス・ソフトウェアソリューションサプライヤーのサマリー
  • Rokid
  • Meta
  • Rayneo Technology
  • Xingji Meizu
  • XREAL
  • Holoride
  • ELEJO
  • CATARC
  • MOTREX: In-cabin XR BOX

第3章 OEMのAR/XRレイアウト

  • 各OEMのコックピットXR技術レイアウトの比較
  • BMW
  • Ford
  • Audi
  • Porscheの自動車用XRレイアウト
  • Li Auto
  • NIO
  • Skyworth
  • BYD
  • Cheryの自動車用XRレイアウト
  • GACの自動車用XRレイアウト
目次
Product Code: JXM023

Automotive XR (Extended Reality) is an innovative technology that integrates VR (Virtual Reality), AR (Augmented Reality) and MR (Mixed Reality) technologies into vehicle systems. It can bring drivers and passengers richer and more intuitive information interaction experiences. It is an important embodiment of differentiation between intelligent cockpits of the future.

XR is integrated with IVI and smartphones to create multi-terminal integration experience.

In March 2023, Rokid and Li Auto announced Rokid Max, their cooperative AR glasses which support L series models. Li Auto's IVI APP can be projected onto VR glasses for viewing, gaming, online office, etc. In addition, it allows handheld game consoles to be projected onto the center console screen and then to the glasses, so that users can control IVI and play games through gesture interaction.

In November 2023, Xingji Meizu released MYVU intelligent AR glasses based on Flyme AR OS. The integration with Meizu smartphones via Flyme Link (a smartphone-IVI integration solution) not only allows for circulation of phone calls, music, videos, navigation, important application notifications and more to the AR glasses, but also makes it share computing power and network with the smartphone, thereby reducing the power consumption of the glasses and enabling a long cruising range. In the future, MYVU AR glasses will be integrated with cars and smartphones to create multi-terminal integration experience through seamless flow of applications and data.

Therefore, at the "Meizu Flyme Ecosystem Launch", Xingji Meizu upgraded the operating system Flyme to FlymeOS. Composed of Flyme 10 (smartphone OS), Flyme Auto (Meizu IVI system), and Flyme AR (AR glasses OS), FlymeOS covers three major areas: smartphone, XR and intelligent vehicle. FlymeOS features "Internet of Everything, Boundless and Infinite", and becomes the base for connecting all terminals.

AI+AR to enhance voice interaction experience

At CES 2024, Rayneo unveiled Rayneo X2 Lite, a stereo full-color MicroLED optical waveguide AR glasses that introduce Rayneo AI (released in December 2023), a foundation model voice assistant. With Rayneo AI, Rayneo X2 Lite enables multiple capabilities including multi-round natural language conversations, trip planning, easy encyclopedic Q&A and brainstorming, and supports AI-assisted translation, 3D spatial navigation, and first-person perspective video creation. In March 2024, Rayneo Technology closed a new funding round and raised RMB100 million which will be used to develop and spawn next-generation AR glasses and expedite the construction of the AI+AR glasses ecosystem.

Xingji Meizu is also laying out AI+AR. In November 2023, Xingji Meizu released two MYVU series AR glasses, connected to the Flyme AI foundation model. Based on AI, AI assistant can be awakened in real time to provide travel tips, study plans, business analysis, and other daily life and work collaboration. At the same time, AR glasses can realize scenario functions such as teleprompter, real-time translation (in Chinese and English), and cycling navigation.

Automotive XR scenarios expand from entertainment to driving assistance and vehicle control.

Currently, XR mainly caters to users' needs for cockpit entertainment, for example, viewing and gaming. Moreover suppliers are also exploring other application scenarios such as driving assistance and vehicle control.

At CES 2024, BMW and XREAL together demonstrated XREAL Air 2 AR glasses, a device which integrates vehicle information, infotainment, vehicle electronic and electrical information, BMW cloud information and other data. Wearing the glasses, users can see how navigation instructions, hazard warnings, entertainment content, information on charging stations and supporting visualizations in parking situations are embedded perfectly into the real-world environment by the "XREAL Air 2".

At CES 2023, Audi presented activesphere, a concept car which is equipped with four AR headsets. Wearing Magic Leap 2 AR glasses, the driver can view trip data, road conditions, location and navigation information in real time the MR visual interface with a 70° FOV; the passengers can control air conditioning temperature, airflow, and audio system next to their seats via gestures.

Furthermore, AR technology can be available beyond the cockpit. In off-road scenarios, the topographic map can be projected into the surroundings; in commuting, traffic information, routes and safety warnings can be projected in layers into the driver's view.

Table of Contents

1 Overview and Market Trends of Automotive XR

  • 1.1 Definition of Automotive XR (VR/AR/MR)
  • 1.2 Comparison between Automotive XR Technologies
  • 1.3 Main Application Scenarios of Automotive XR - Corporate-grade
  • 1.4 Main Application Scenarios of Automotive XR - Consumer-grade
  • 1.5 Advantages and Disadvantages of AR Glasses in Cars
    • 1.5.1 Challenges in Adaptation of Existing VR Technologies to In-vehicle Scenarios
  • 1.6 Automotive XR Business Models
  • 1.7 XR Industry Chain
    • 1.7.1 XR Industry Chain Companies
    • 1.7.2 Comparison between Main VR Optical Solutions
    • 1.7.3 Development Direction of VR Optical Solutions
    • 1.7.4 Main VR Display Technologies
    • 1.7.5 Comparison between Main AR Optical Solutions
    • 1.7.6 Development Direction of AR Optical Solutions
    • 1.7.7 Main AR Display Technologies
    • 1.7.8 XR See-through Technology Route
      • 1.7.8.1 VST (Video See-through) Application Cases
      • 1.7.8.2 OST (Optical See-through) Application Cases
  • 1.8 Development Trends of Automotive XR
    • 1.8.1 Trend 1
    • 1.8.2 Trend 2
    • 1.8.3 Trend 3
      • 1.8.3.1 Cases

2 Major Automotive XR Device and Software Solution Suppliers

  • 2.1 Summary of Major Automotive XR Device and Solution Suppliers
    • 2.1.1 Summary of Iteration Directions of Main Automotive XR Products
  • 2.2 Rokid
    • 2.2.1 Profile and Financing History
    • 2.2.2 Latest Consumer-grade AR Glasses: Rokid Max
    • 2.2.3 Rokid AR Space Operating System
    • 2.2.4 Rokid AR Software Ecosystem Cooperation
    • 2.2.5 Rokid AR In-vehicle Scenario Cooperation Layout
  • 2.3 Meta
    • 2.3.1 Profile
    • 2.3.2 Latest VR Device: Quest 3
  • 2.4 Rayneo Technology
    • 2.4.1 Profile
    • 2.4.2 AR Glasses: Rayneo X2
    • 2.4.3 AR Glasses: Rayneo X2 Lite
    • 2.4.4 AR Glasses: Rayneo Air 2
  • 2.5 Xingji Meizu
    • 2.5.1 "Smartphone + XR + Intelligent Vehicle" Strategic Map
    • 2.5.2 Building Multi-terminal (Smartphone, Car, AR, etc.) Ecosystem Integration
    • 2.5.3 Comparison between MYVU Series AR Glasses
    • 2.5.4 MYVU Series AR Glasses: Xingji Meizu MYVU Discovery Edition
    • 2.5.5 AR Glasses Highlight 1
    • 2.5.6 AR Glasses Highlight 2
    • 2.5.7 AR Glasses Highlight 3
    • 2.5.8 Latest Upgrade of AR Glasses OS
  • 2.6 XREAL
    • 2.6.1 Profile and Financing History
    • 2.6.2 Latest In-vehicle AR Glasses: XREAL Air 2
    • 2.6.3 Iteration of AR Glasses Software Algorithms and Optical Engines
    • 2.6.4 Automotive XR Cooperation Dynamics
  • 2.7 Holoride
    • 2.7.1 Profile
    • 2.7.2 Eco-Architecture Map
    • 2.7.3 Latest Automotive XR Hardware Solutions
    • 2.7.4 Latest Automotive XR Software Solutions
    • 2.7.5 Automotive XR Cooperation Dynamics
  • 2.8 ELEJO
    • 2.8.1 Profile and Key Automotive XR Technologies
    • 2.8.2 Automotive XR Intelligent Cockpit ELEJO Technology Architecture
    • 2.8.3 Automotive XR Intelligent Cockpit ELEJO Algorithm & Engine
    • 2.8.4 Automotive XR Eco-Cooperation and Business Model
  • 2.9 CATARC
    • 2.9.1 Intelligent Automotive XR Technology Application Solution
    • 2.9.2 Intelligent Automotive XR Virtual Simulation Experiment Platform
    • 2.9.3 Intelligent Automotive XR Virtual Simulation Verification Software System
  • 2.10 MOTREX: In-cabin XR BOX

3 AR/XR Layout of OEMs

  • 3.1 Comparison of Cockpit XR Technology Layout between OEMs
    • 3.1.1 Comparison of Automotive VR Headset Parameters between OEMs
    • 3.1.2 Comparison of Automotive AR Glasses Parameters between OEMs
    • 3.1.3 Optical and Display Solutions of AR Glasses for In-car Applications
  • 3.2 BMW
    • 3.2.1 Automotive XR Layout (1)
    • 3.2.2 Automotive XR Layout (2)
  • 3.3 Ford
    • 3.3.1 Automotive XR Layout (1)
    • 3.3.2 Automotive XR Layout (2)
  • 3.4 Audi
    • 3.4.1 Automotive XR Layout (1)
    • 3.4.2 Automotive XR Layout (2)
  • 3.5 Porsche Automotive XR Layout
  • 3.6 Li Auto
    • 3.6.1 Automotive XR Layout
    • 3.6.2 Features of Rayneo Air AR Glasses
    • 3.6.3 Features of Latest Rokid Max AR Glasses
  • 3.7 NIO
    • 3.7.1 AR Glasses
    • 3.7.2 VR Headset
  • 3.8 Skyworth
    • 3.8.1 Launched Sleep-aid VR Headset Together with Skyworth XR
    • 3.8.2 VR Headset Series Comparison
    • 3.8.3 Main Features of VR Headset
    • 3.8.4 VR Headset Software Algorithm
    • 3.8.5 VR Headset Software Platform SkyOS
  • 3.9 BYD
  • 3.10 Chery's Automotive XR Layout
  • 3.11 GAC's Automotive XR Layout