デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1444252

衛星製造および打ち上げロケット - 市場シェア分析、業界動向と統計、成長予測(2024年~2029年)

Satellite Manufacturing and Launch Vehicle - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 297 Pages | 納期: 2~3営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=156.76円
衛星製造および打ち上げロケット - 市場シェア分析、業界動向と統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 297 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

衛星製造および打ち上げロケットの市場規模は、2024年に2,495億7,000万米ドルと推定され、2029年までに4,017億9,000万米ドルに達すると予測されており、予測期間(2024年から2029年)中に9.99%のCAGRで成長します。

衛星製造および打ち上げロケット-市場

LEO衛星セグメントが市場をリードすると予想される

  • 衛星や宇宙船は通常、地球の周りを回る多くの特別な軌道の1つに配置されるか、意図された用途に基づいて惑星間旅行に打ち上げられます。地球低軌道(LEO)、静止軌道(GEO)、地球中軌道(MEO)の3つの軌道タイプのうち、地球に近いため、LEOが最も広く選択されているようです。
  • 多くの気象衛星や通信衛星は、地表から最も遠い高い地球軌道を周回する傾向があります。地球の中軌道上の衛星には、特定のエリアを監視するように設計されたナビゲーション衛星と特殊衛星が含まれます。 NASAの地球観測システムを含むほとんどの科学衛星は、地球の低軌道上にあります。
  • 製造および打ち上げられるさまざまな衛星には、さまざまな用途があります。 2017年から2022年にかけて、MEO軌道で打ち上げられた56機の衛星のうち、ほとんどがナビゲーション/全地球測位の目的で構築されました。 GEO軌道上の133個の衛星のほとんどは、通信と地球観測の目的で配備されました。同時期に製造および打ち上げられた4,025機を超えるLEO衛星は、世界中のさまざまな国によって所有されていました。
  • 電子知能、地球科学/気象学、レーザーイメージング、光学イメージング、気象学などの分野での衛星の使用の増加により、予測期間中の衛星開発の需要が促進されると予想されます。

通信、ナビゲーション、地球観測などの衛星サービスの需要の増加が市場の成長を促進

  • 世界の衛星製造および打ち上げロケット市場はダイナミックかつ急速に進化しており、現代社会において重要な役割を果たしています。この業界は、衛星ベースのサービスに対する需要の高まりや、官民双方の宇宙へのアクセスのしやすさなど、さまざまな要因によって動かされています。その結果、業界は近年大幅な成長を遂げ、新規参入企業が市場に参入し、既存企業が能力を拡大しています。主要な衛星メーカーには、エアバスディフェンスアンドスペース、ボーイング、ロッキードマーチン、タレスアレニアスペースなどがあります。
  • 衛星を軌道に運ぶために使用される打ち上げロケットも、産業の重要なコンポーネントです。これらのビークルは、CubeSatを打ち上げるために設計された小型ロケットから、一度に複数の衛星を軌道に乗せることができる大型ロケットまで多岐にわたります。主要な打ち上げロケット会社には、SpaceX、United Launch Alliance、Arianespace、Roscosmosなどがあります。
  • また、業界では、小型衛星メーカーや打ち上げロケット会社など、革新的な技術やビジネスモデルを活用して従来の宇宙産業を破壊する新たなプレーヤーの出現も見られています。たとえば、Rocket LabやVirgin Orbitなどの企業は、小型打ち上げロケットを使用して、小型衛星運用者に費用対効果の高い宇宙へのアクセスを提供しています。
  • 全体として、衛星ベースのサービスの需要が増加し続け、宇宙へのアクセスが拡大するにつれて、世界の衛星製造および打ち上げロケット市場は、継続的な成長と革新の準備が整っています。この産業は、通信やナビゲーションから環境監視や科学調査に至るまで、現代社会の将来を形作る上で重要な役割を果たし続けるでしょう。

世界の衛星製造およびロケット市場の動向

世界のロケット市場における需要と競合の増大

  • 北米は宇宙探査の先駆者であり、長年にわたり多くの宇宙ミッションを成功させてきました。 SpaceXは、高度な再利用可能なロケットや宇宙船を製造、打ち上げる大手航空宇宙企業です。同社は現在、Falcon-9、Falcon Heavy、Starshipなどの打上げロケットを保有し、この地域の打上げサービスの大手プロバイダーです。 2017年から2022年にかけて、SpaceXのロケットは約2,744個の衛星を軌道上に打ち上げました。
  • 欧州では、アリアングループなどの企業がアリアンロケットの再利用可能な第1段を含むアリアンネクストロケットを開発しています。ロシアのロスコスモスも、打ち上げロケットの開発と配備に長い歴史を持つ、業界の主要企業です。同社は、さまざまな衛星を宇宙に打ち上げるために使用されているソユーズロケットとプロトンロケットの開発を担当しています。 2017年から2022年にかけて、ソユーズロケットは世界中のさまざまな衛星運用会社のために約611機の衛星を宇宙に打ち上げました。
  • アジア太平洋では、CASCは世界で最も信頼性の高いロケットの1つとなった長征シリーズを含む、さまざまなロケットの開発と配備を担当しています。 2017年から2022年にかけて、CASCの長征ロケットは、世界中のさまざまな衛星運用会社のために約372機の衛星を宇宙に打ち上げました。 JAXAは2017年から2022年にかけて、H-IIAおよびH-IIBロケットを使用して世界中の衛星運用者のために約25機の衛星を宇宙に打ち上げました。インドの宇宙計画も近年大幅な成長を遂げており、ISROは同国の打ち上げロケットの開発において重要な役割を果たしています。 2017年から2022年にかけて、ISROのロケットは世界中のさまざまな衛星運用会社のために約171機の衛星を宇宙に打ち上げました。

世界の衛星製造市場における投資機会の増加

  • 北米では、宇宙プログラムへの政府支出が2021年に約1,030億米ドルの記録に達しました。この地域は、世界最大の宇宙機関であるNASAが存在し、宇宙のイノベーションと調査の中心地です。 2022年、米国政府は宇宙計画に約620億米ドルを支出し、世界で最も宇宙に支出した国となりました。打ち上げロケット開発に割り当てられる資金に関しては、2022年度から2027年度までの2023年度大統領予算要求概要に基づき、NASAは138億米ドルを受け取ることが見込まれています。
  • 2022年11月、ESAは加盟22カ国に対し、2023~2025年に約185億ユーロの予算を支援するよう通告したと発表しました。ドイツ、フランス、イタリアが主な貢献国です。 39億米ドル未満の費用で開発され、2020年7月に最初の打ち上げが予定されていたこのプロジェクトは、一連の遅延に見舞われています。 2022年11月、フランス、ドイツ、イタリアの政府は、欧州の独立した宇宙へのアクセスを確保しながら欧州車両の競争力を強化するため、「欧州における打ち上げロケット利用の将来」に関する協定に署名したと発表しました。
  • 2023年2月、インド政府は、ISROがさまざまな宇宙関連活動に20億米ドルを受け取る予定である一方、主要計画への支出の下で9,441カロールインドルピーがロケット、エンジン、人工衛星などの打ち上げ活動と研究開発に割り当てられると発表しました。 2021年3月、日本は宇宙関連活動に41億4,000万米ドルを支出したと発表しました。 2023年3月、韓国は次世代キャリアロケットKSLV-2の開発に約1億1,360万米ドルが割り当てられたと発表しました。

衛星製造および打ち上げロケット業界の概要

衛星製造および打ち上げロケット市場はかなり統合されており、上位5社が89.17%を占めています。この市場の主要企業は、Airbus SE、中国航天科技公司(CASC)、Lockheed Martin Corporation、Maxar Technologies Inc.、Space Exploration Technologies Corp.(アルファベット順)です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3か月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要な調査結果

第2章 レポートの提供

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要な業界動向

  • 衛星の小型化
  • 衛星質量
  • ロケットの所有者
  • 宇宙プログラムへの支出
  • 規制の枠組み
    • 世界
    • オーストラリア
    • ブラジル
    • カナダ
    • 中国
    • フランス
    • ドイツ
    • インド
    • イラン
    • 日本
    • ニュージーランド
    • ロシア
    • シンガポール
    • 韓国
    • アラブ首長国連邦
    • 英国
    • 米国
  • バリューチェーンと流通チャネルの分析

第5章 市場セグメンテーション(米ドル建ての市場規模、2029年までの予測、および成長見通しの分析を含む)

  • 用途
    • コミュニケーション
    • 地球観測
    • ナビゲーション
    • 宇宙観測
    • その他
  • 衛星質量
    • 10~100kg
    • 100~500kg
    • 500~1000kg
    • 10kg未満
    • 1000kg以上
  • オービットクラス
    • GEO
    • LEO
    • MEO
  • ロケットMtow
    • 重量
    • 軽量
    • 中量
  • エンドユーザー
    • 商用
    • 軍事と政府
    • その他
  • 衛星サブシステム
    • 推進ハードウェアと推進剤
    • 衛星バスとサブシステム
    • 太陽電池アレイと電源ハードウェア
    • 構造、ハーネス、メカニズム
  • 推進技術
    • 電気
    • ガスベース
    • 液体燃料
  • 地域
    • アジア太平洋
      • 国別
      • オーストラリア
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • ニュージーランド
      • シンガポール
      • 韓国
    • 欧州
      • 国別
      • フランス
      • ドイツ
      • ロシア
      • 英国
    • 北米
      • 国別
      • カナダ
      • 米国
    • 世界のその他の地域
      • 国別
      • ブラジル
      • イラン
      • サウジアラビア
      • アラブ首長国連邦
      • 世界のその他の地域

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略的動き
  • 市場シェア分析
  • 会社の情勢
  • 企業プロファイル(世界レベルの概要、市場レベルの概要、中核事業セグメント、財務、従業員数、主要情報、市場ランク、市場シェア、製品とサービス、および最近の動向の分析を含む)。
    • Airbus SE
    • Ariane Group
    • China Aerospace Science and Technology Corporation(CASC)
    • Indian Space Research Organisation(ISRO)
    • Lockheed Martin Corporation
    • Maxar Technologies Inc.
    • Mitsubishi Heavy Industries
    • Northrop Grumman Corporation
    • Sierra Nevada Corporation
    • Space Exploration Technologies Corp.
    • Thales
    • The Boeing Company
    • United Launch Alliance, LLC.

第7章 CEOへの主戦略的な質問

第8章 付録

  • 世界の概要
    • 概要
    • ポーターのファイブ・フォース・フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(DRO)
  • 出典と参考文献
  • 表と図のリスト
  • 主な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 54927

The Satellite Manufacturing and Launch Vehicle Market size is estimated at USD 249.57 billion in 2024, and is expected to reach USD 401.79 billion by 2029, growing at a CAGR of 9.99% during the forecast period (2024-2029).

Satellite Manufacturing and Launch Vehicle - Market

The LEO Satellites Segment Is Expected To Lead The Market

  • A satellite or a spacecraft is usually placed into one of many special orbits around the Earth, or it can be launched into an interplanetary journey based on its intended application. Out of the three orbit types, namely Low Earth Orbit (LEO), Geostationary Orbit (GEO), and Medium Earth Orbit (MEO), LEO appears to be the most widely chosen because of its close proximity to the Earth.
  • Many weather and communication satellites tend to have high Earth orbits, which are farthest from the surface. Satellites in medium Earth orbit include navigational and specialized satellites designed to monitor a specific area. Most science satellites, including NASA's Earth Observation System, are in low Earth orbit.
  • The different satellites manufactured and launched have different applications. During 2017-2022, of the 56 satellites launched in the MEO orbit, most were built for Navigation/Global Positioning purposes. Most of the 133 satellites in the GEO orbit were deployed for communication and Earth observation purposes. Over 4,025 LEO satellites manufactured and launched in the same period were owned by various countries across the globe.
  • The increasing use of satellites in areas such as electronic intelligence, Earth science/meteorology, laser imaging, optical imaging, and meteorology is expected to drive the demand for the development of satellites during the forecast period.

Growing demand for satellite services such as communications, navigation, and earth observation is aiding the market growth

  • The global satellite manufacturing and launch vehicles market is dynamic and rapidly evolving, which plays a critical role in modern society. The industry is driven by a range of factors, including the growing demand for satellite-based services as well as the increasing accessibility of space to both public and private entities. As a result, the industry has seen significant growth in recent years, with new players entering the market and established companies expanding their capabilities. Some of the leading satellite manufacturers include Airbus Defence and Space, Boeing, Lockheed Martin, and Thales Alenia Space.
  • Launch vehicles, which are used to carry satellites into orbit, are also a critical component of the industry. These vehicles range from small rockets designed to launch CubeSats to larger rockets capable of carrying multiple satellites into orbit at once. The leading launch vehicle companies include SpaceX, United Launch Alliance, Arianespace, and Roscosmos.
  • The industry is also seeing the emergence of new players, such as small satellite manufacturers and launch vehicle companies, that are leveraging innovative technologies and business models to disrupt the traditional space industry. For example, companies like Rocket Lab and Virgin Orbit use small launch vehicles to provide cost-effective access to space for small satellite operators.
  • Overall, the global satellite manufacturing and launch vehicles market is poised for continued growth and innovation as demand for satellite-based services continues to increase and the accessibility of space expands. This industry will continue to play a critical role in shaping the future of modern society, from communication and navigation to environmental monitoring and scientific research.

Global Satellite Manufacturing and Launch Vehicle Market Trends

Growing Demand and Competition in the Global Launch Vehicle Market

  • North America has been a pioneer in space exploration, with many successful space missions over the years. SpaceX is a leading aerospace company that manufactures and launches advanced reusable rockets and spacecraft. It is currently the leading provider of launch services in the region, with its launch vehicles including Falcon-9, Falcon Heavy, and Starship. During 2017-2022, SpaceX's rockets launched approximately 2,744 satellites into orbit.
  • In Europe, companies such as ArianeGroup are developing the Ariane Next rockets, which involves a reusable first stage for the Ariane rocket. Russia's Roscosmos is another key player in the industry, with a long history of developing and deploying launch vehicles. The company is responsible for the development of the Soyuz and Proton rockets, which have been used to launch a range of satellites into space. During 2017-2022, the Soyuz rocket launched approximately 611 satellites into space for various satellite operators globally.
  • In Asia-Pacific, CASC is responsible for the development and deployment of a range of launch vehicles, including the Long March series, which has become one of the most reliable launch vehicles in the world. During 2017-2022, CASC's Long March rocket launched approximately 372 satellites into space for various satellite operators globally. During 2017-2022, JAXA launched approximately 25 satellites into space for satellite operators globally using its H-IIA and H-IIB rockets. India's space program has also seen significant growth in recent years, with the ISRO playing a key role in the development of the country's launch vehicles. During 2017-2022, ISRO's rockets launched approximately 171 satellites into space for various satellite operators globally.

Increasing Investment Opportunities in the Global Satellite Manufacturing Market

  • In North America, government expenditure for space programs hit a record of approximately 103 billion in 2021. The region is the epicenter of space innovation and research, with the presence of the world's biggest space agency, NASA. In 2022, the US government spent nearly USD 62 billion on its space programs, making it the highest spender on space in the world. In terms of funds allocated for launch vehicle development, under the FY 2023 president's budget request summary from FY 2022 to FY 2027, NASA is expected to receive USD 13.8 billion.
  • In November 2022, ESA announced that it notified its 22 nations to back a budget of some EUR 18.5 billion for 2023-2025. Germany, France, and Italy are the major contributors. Developed at a cost of under USD 3.9 billion and set for an inaugural launch in July 2020, the project has been hit by a series of delays. In November 2022, the governments of France, Germany, and Italy announced that they signed an agreement on "the future of launcher exploitation in Europe" to enhance the competitiveness of European vehicles while ensuring independent European access to space.
  • In February 2023, the Indian government announced that ISRO was expected to receive USD 2 billion for various space-related activities while INR 9,441 crore was allocated for launch activity and R&D on rockets, engines, satellites, etc., under the outlay on major schemes. In March 2021, Japan announced that it had spent USD 4.14 billion on space-related activities. In March 2023, South Korea announced that approximately USD 113.6 million was allotted to develop a next-generation carrier rocket, the KSLV-2.

Satellite Manufacturing and Launch Industry Overview

The Satellite Manufacturing and Launch Vehicle Market is fairly consolidated, with the top five companies occupying 89.17%. The major players in this market are Airbus SE, China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC), Lockheed Martin Corporation, Maxar Technologies Inc. and Space Exploration Technologies Corp. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Satellite Miniaturization
  • 4.2 Satellite Mass
  • 4.3 Owner Of Launch Vehicle
  • 4.4 Spending On Space Programs
  • 4.5 Regulatory Framework
    • 4.5.1 Global
    • 4.5.2 Australia
    • 4.5.3 Brazil
    • 4.5.4 Canada
    • 4.5.5 China
    • 4.5.6 France
    • 4.5.7 Germany
    • 4.5.8 India
    • 4.5.9 Iran
    • 4.5.10 Japan
    • 4.5.11 New Zealand
    • 4.5.12 Russia
    • 4.5.13 Singapore
    • 4.5.14 South Korea
    • 4.5.15 United Arab Emirates
    • 4.5.16 United Kingdom
    • 4.5.17 United States
  • 4.6 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2029 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Application
    • 5.1.1 Communication
    • 5.1.2 Earth Observation
    • 5.1.3 Navigation
    • 5.1.4 Space Observation
    • 5.1.5 Others
  • 5.2 Satellite Mass
    • 5.2.1 10-100kg
    • 5.2.2 100-500kg
    • 5.2.3 500-1000kg
    • 5.2.4 Below 10 Kg
    • 5.2.5 above 1000kg
  • 5.3 Orbit Class
    • 5.3.1 GEO
    • 5.3.2 LEO
    • 5.3.3 MEO
  • 5.4 Launch Vehicle Mtow
    • 5.4.1 Heavy
    • 5.4.2 Light
    • 5.4.3 Medium
  • 5.5 End User
    • 5.5.1 Commercial
    • 5.5.2 Military & Government
    • 5.5.3 Other
  • 5.6 Satellite Subsystem
    • 5.6.1 Propulsion Hardware and Propellant
    • 5.6.2 Satellite Bus & Subsystems
    • 5.6.3 Solar Array & Power Hardware
    • 5.6.4 Structures, Harness & Mechanisms
  • 5.7 Propulsion Tech
    • 5.7.1 Electric
    • 5.7.2 Gas based
    • 5.7.3 Liquid Fuel
  • 5.8 Region
    • 5.8.1 Asia-Pacific
      • 5.8.1.1 By Country
      • 5.8.1.1.1 Australia
      • 5.8.1.1.2 China
      • 5.8.1.1.3 India
      • 5.8.1.1.4 Japan
      • 5.8.1.1.5 New Zealand
      • 5.8.1.1.6 Singapore
      • 5.8.1.1.7 South Korea
    • 5.8.2 Europe
      • 5.8.2.1 By Country
      • 5.8.2.1.1 France
      • 5.8.2.1.2 Germany
      • 5.8.2.1.3 Russia
      • 5.8.2.1.4 United Kingdom
    • 5.8.3 North America
      • 5.8.3.1 By Country
      • 5.8.3.1.1 Canada
      • 5.8.3.1.2 United States
    • 5.8.4 Rest of World
      • 5.8.4.1 By Country
      • 5.8.4.1.1 Brazil
      • 5.8.4.1.2 Iran
      • 5.8.4.1.3 Saudi Arabia
      • 5.8.4.1.4 United Arab Emirates
      • 5.8.4.1.5 Rest of World

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Airbus SE
    • 6.4.2 Ariane Group
    • 6.4.3 China Aerospace Science and Technology Corporation (CASC)
    • 6.4.4 Indian Space Research Organisation (ISRO)
    • 6.4.5 Lockheed Martin Corporation
    • 6.4.6 Maxar Technologies Inc.
    • 6.4.7 Mitsubishi Heavy Industries
    • 6.4.8 Northrop Grumman Corporation
    • 6.4.9 Sierra Nevada Corporation
    • 6.4.10 Space Exploration Technologies Corp.
    • 6.4.11 Thales
    • 6.4.12 The Boeing Company
    • 6.4.13 United Launch Alliance, LLC.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR SATELLITE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms