デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1693975

欧州のドッグフード:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Europe Dog Food - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 318 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.82円
欧州のドッグフード:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 318 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

欧州のドッグフード市場規模は2025年に247億7,000万米ドルと推定・予測され、2030年には383億4,000万米ドルに達し、予測期間(2025~2030年)のCAGRは9.13%で成長すると予測されています。

Europe Dog Food-Market-IMG1

フード製品とスナックは常用されているため市場を独占しているが、動物用飼料は最も急成長しているセグメントを構成しています。

  • 2022年、ドッグフード市場は欧州ペットフード市場の40.8%を占めました。2017年と比較して42%の大幅な増加があったが、これは主に犬の飼い主数の増加と、同地域におけるプレミアム製品に対する需要の高まりによるものです。2022年の犬人口は2017年比で14.2%増加しました。2022年の主要市場シェアは、英国が16.1%、ドイツが12.5%、ロシアが9.4%でした。
  • フード製品セグメントはドッグフード市場で最大であり、2022年の市場規模は131億5,000万米ドルでした。ドライフードはドッグフードの中で最もポピュラーなタイプで、2022年の市場規模は98億8,000万米ドルでした。ドッグオーナーがドライフードを好む理由は、保存期間が長く、1食あたりのコストが低いため、大量購入が便利で経済的だからです。
  • スナックはドッグフードの第2位を占め、2022年には35億4,000万米ドルと評価されました。スナックは消化を助け、皮膚や被毛の健康を促進するなどのその他の健康特典を与えるために、通常のフードと一緒に犬に与えられます。また、しつけの報酬としてもよく使われます。
  • 犬用のフードは、2022年の市場で20億5,000万米ドルと評価されました。このセグメントは予測期間中にCAGR 9.9%を記録し、最も急成長すると予測されています。犬における消化器系の問題や慢性腎臓病の有病率の増加が、このセグメントの成長に寄与しています。
  • ペット用栄養補助食品セグメントは、特に犬の健康への懸念の高まりによる健康的な食生活への意識の高まりが原動力となり、2022年には2017年比で19.1%成長しました。この市場を牽引しているのは、犬人口の増加、犬特有の健康ニーズ、犬の飼い主の間でのペットの健康に対する意識の高まりです。2023~2029年のCAGRは7.5%を記録すると予測されています。

英国が欧州の主要市場、ポーランドとロシアが急成長市場

  • 欧州のドッグフード市場は、主に同地域の愛犬人口の増加に牽引され、大幅な成長を遂げています。欧州で犬の人口が多い国には、ロシア、英国、ドイツ、スペインが含まれます。2017~2021年にかけて、欧州のドッグフード市場は約28.0%の増加を経験したが、これは主に2017年の8,490万頭から2022年には9,700万頭に増加した愛犬数の増加に起因します。
  • 欧州諸国の中では、英国が最大のドッグフード市場に浮上し、市場全体の約16.1%、すなわち2022年には31億3,000万米ドルを占めます。英国の優位性は、主に犬への支出が多いことに起因しています。例えば、英国における犬1頭当たりの平均ペット支出は、2022年には646.2米ドルとなり、欧州諸国の中で最も高いです。
  • ドイツは2022年に欧州のドッグフード市場の約12.5%を占めました。同国の犬人口は約1,060万頭で、同年の欧州全体の犬人口の約11.0%を占めています。犬人口の増加とペットの人間化の傾向の高まりにより、ドイツのドッグフード市場は予測期間中に3.6%の安定したCAGRで推移すると予想されます。
  • ロシアは同地域で最大の犬人口を有するが、2022年には市場の9.4%を占めるにすぎないです。この格差は、同国の犬に対するペット支出額が比較的低いことに起因しています。現在進行中のウクライナ・ロシア戦争もロシアのドッグフード市場にマイナスの影響を与えています。
  • しかし、犬人口の増加とペットの人間化は、予測期間中に市場を牽引すると予想される要因です。

欧州のドッグフード市場動向

同地域における犬に優しい生態系の拡大が、動物保護施設やレスキュー組織からの犬の採用を促進しています。

  • 欧州では、犬の人気は猫よりも比較的低く、ペット人口シェアは約29.9%で、2022年には猫に次いで2番目に人口の多いペットとなります。これは世界の動向とは対照的で、犬人気は猫よりも高いです。欧州では、2022年には犬の人口が猫を21.4%下回る。これは、イタリアやドイツなど多くの欧州諸国では猫が幸運な動物と考えられているためと考えられます。しかし、欧州の犬人口は2019~2022年にかけて約19.1%と大幅に増加しました。COVID-19の大流行は、動物保護施設や救助団体からの犬の養子縁組が急増したため、この成長に重要な役割を果たしました。より多くの人々が家で過ごすようになり、交友関係を求める声が高まり、犬の養子縁組が魅力的な選択肢となりました。
  • 2022年には、欧州のペット飼育世帯数は9,000万世帯を超え、全世帯数の46.0%を占めました。このことは、欧州がペットのヒューマニゼーションにより傾倒していることを示しています。欧州諸国の中で、2022年の愛犬人口が最も多いのはロシアで、犬人口全体の18.3%を占め、次いで英国13.4%、ドイツ11.0%となっています。
  • 欧州における犬人口の増加は、さまざまな養子縁組プログラムの出現につながっています。これは、ペット産業において新しいアイデアを模索するビジネス機会をもたらしています。例えば、フランスのカフェでは犬のための高級レストランがあり、英国の企業ではペットの親に有給の「肉球休暇」を提供しています。また、スウェーデンでは、ペットの健康を重視し、ペットの幸福を確保するための規制が実施されています。こうした動向は、予測期間中の欧州の犬人口増加の展望が明るいことを示しています。

高品質のペットフード製品に対する需要の急増が、同地域のペット保護者のペット1匹当たりの支出を増加させています。

  • 欧州のペット支出は、ペットの親がペットの健康ニーズをより気にするようになったため、プレミアム化とさまざまな種類のフードへの支出が増加したため、過去の期間に増加しました。これらの要因は、2017~2022年の間に1匹当たりのペット支出を24%増加させるのに役立ちました。2022年には、犬が最大のシェアを占め、欧州のドッグフード市場の37.9%を占めました。犬は専用のペットフードを与えられ、猫よりもペットフードの消費量が多いからです。例えば、英国では、2022年の人々の平均ペットフード費は330米ドルで、猫の食費150米ドルを上回りました。犬には、グルーミングや他の犬との社会化のためのトレーニングなどのサービスが提供されます。
  • ペットの親は愛犬に高級品を与えます。ペットの人間化が進み、可処分所得が増加しているため、ペットの親はロイヤルカナン、ピュリナ、ウィスカスなどのフードブランドをペットに選ぶ傾向があります。ペットフード市場の中価格帯セグメントは、プレミアム製品が提供する同様の栄養価により、売上が増加しています。
  • パンデミック(世界的大流行)の最中、大半のスーパーマーケットが営業停止で商品数を減らしたため、オンラインチャネルを通じたペットフードの販売が増加しました。また、eコマースサイトも商品数が増えました。そのおかげでAmazonは英国におけるペットフード販売のリーダー的存在となり、パンデミック以降、同サイトには年間5億7,900万人以上のアクセスがありました。
  • 中価格帯のフードの消費の高まりと、健康的で栄養価の高いペットフードの利点に関する意識の高まりが、この地域におけるペットの支出増に貢献しました。

欧州のドッグフード産業概要

欧州のドッグフード市場は適度に統合されており、上位5社で40.12%を占めています。この市場の主要企業は、ADM、Affinity Petcare SA、Colgate-Palmolive Company(Hill's Pet Nutrition Inc.)、Mars Incorporated、Nestle(Purina)です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • ペット人口
  • ペット支出
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • ペットフード製品
    • フード
      • サブ製品別
      • ドライペットフード
      • サブ製品別ドライペットフード
      • キブル
      • その他のドライフード
      • ウェットペットフード
    • ペット用栄養補助食品サプリメント
      • サブ製品別
      • ミルクバイオアクティブ
      • オメガ3脂肪酸
      • プロバイオティクス
      • タンパク質とペプチド
      • ビタミンとミネラル
      • その他の栄養補助食品
    • ペット用スナック
      • サブ製品別
      • カリカリスナック
      • デンタルトリーツ
      • フリーズドライ&ジャーキートリーツ
      • ソフト&モチートリーツ
      • その他のスナック
    • ペット用動物飼料
      • サブ製品別
      • 糖尿病
      • 消化器過敏症用
      • 経口ケア
      • 腎臓
      • 尿路疾患
      • その他の動物用飼料
  • 流通チャネル
    • コンビニエンスストア
    • オンラインチャネル
    • 専門店
    • スーパーマーケット/ハイパーマーケット
    • その他のチャネル
  • 国名
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • ポーランド
    • ロシア
    • スペイン
    • 英国
    • その他の欧州

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • ADM
    • Affinity Petcare SA
    • Clearlake Capital Group, L.P.(Wellness Pet Company Inc.)
    • Colgate-Palmolive Company(Hill's Pet Nutrition Inc.)
    • General Mills Inc.
    • Heristo Aktiengesellschaft
    • Mars Incorporated
    • Nestle(Purina)
    • Schell & Kampeter Inc.(Diamond Pet Foods)
    • Virbac

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50001457

The Europe Dog Food Market size is estimated at 24.77 billion USD in 2025, and is expected to reach 38.34 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 9.13% during the forecast period (2025-2030).

Europe Dog Food - Market - IMG1

Food products and treats were dominating the market due to their regular usage, while veterinary diets comprised the fastest-growing segment

  • In 2022, the dog food market accounted for 40.8% of the European pet food market. There was a significant increase of 42% compared to 2017, mainly due to the increased number of dog owners and the growing demand for premium products in the region. The dog population grew by 14.2% in 2022 compared to 2017. The major market shares in 2022 were held by the United Kingdom, Germany, and Russia, accounting for 16.1%, 12.5%, and 9.4%, respectively.
  • The food product segment is the largest in the dog food market, and it was valued at USD 13.15 billion in 2022. Dry food is the most popular type of dog food, valued at USD 9.88 billion in 2022. Dog owners prefer dry food because of its longer shelf life and lower cost per serving, making it more convenient and economical to purchase in bulk.
  • Treats comprise the second-largest segment of dog food, and they were valued at USD 3.54 billion in 2022. Treats are given to dogs with their regular food to provide additional health benefits, such as aiding digestion and promoting healthy skin and coat. They are also commonly used as training rewards.
  • Dog veterinary diets were valued at USD 2.05 billion in the market in 2022. This segment is projected to be the fastest growing, registering a CAGR of 9.9% during the forecast period. The increasing prevalence of digestive issues and chronic kidney diseases in dogs has contributed to the growth of this segment.
  • The pet nutraceuticals segment grew by 19.1% in 2022 compared to 2017, driven by the increased awareness of healthy diets, particularly due to rising health concerns in dogs. The market is being driven by the increasing dog population, the specific health needs of dogs, and the growing awareness of pet health among dog owners. It is projected to record a CAGR of 7.5% during 2023-2029.

The United Kingdom is the major European market, while Poland and Russia are the fastest-growing markets

  • The European dog food market is witnessing substantial growth, primarily driven by the rising population of pet dogs in the region. The countries with significant dog populations in Europe include Russia, the United Kingdom, Germany, and Spain. Between 2017 and 2021, the European dog food market experienced an increase of about 28.0%, mainly attributed to the growing number of pet dogs, which rose from 84.9 million in 2017 to 97.0 million in 2022.
  • Among European countries, the United Kingdom emerged as the largest dog food market, representing around 16.1% of the total market value, i.e., USD 3.13 billion in 2022. The dominance of the United Kingdom can be primarily attributed to high expenditure on dogs. For instance, the average pet expenditure per dog in the United Kingdom stood at USD 646.2 in 2022, the highest among all European countries.
  • Germany accounted for about 12.5% of the European dog food market in 2022. The country had a dog population of about 10.6 million, accounting for around 11.0% of the total European dog population in the same year. With the growing dog population and an increasing trend of pet humanization, the German dog food market is anticipated to register a steady CAGR of 3.6% during the forecast period.
  • Although Russia held the largest dog population in the region, it only accounted for 9.4% of the market in 2022. This disparity can be attributed to comparatively lower pet expenditure on dogs in the country. The ongoing Ukraine-Russia War has also had a negative impact on the Russian dog food market.
  • However, the increasing dog population and pet humanization are the factors anticipated to drive the market during the forecast period.

Europe Dog Food Market Trends

The growing dog-friendly ecosystem in the region is driving the adoption of dogs from animal shelters and rescue organizations

  • In Europe, dogs are relatively less popular than cats, with a pet population share of about 29.9%, making them the second-most populous pets after cats in 2022. This is in contrast to the global trend, where dogs are more popular than cats. The dog population in Europe was 21.4% lower than cats in 2022. This was likely because cats are considered lucky in many European countries, such as Italy and Germany. However, the dog population in Europe experienced a significant increase of about 19.1% between 2019 and 2022. The COVID-19 pandemic played a crucial role in this growth, as there was a surge in dog adoptions from animal shelters and rescue organizations. With more people spending time at home, the desire for companionship grew, and dog adoption became an attractive option.
  • In 2022, the no. of European households owning pet animals exceeded 90 million, which accounted for 46.0% of the total households. This demonstrates that Europe has a greater inclination toward pet humanization. Among European countries, Russia had the largest population of pet dogs in 2022, making up 18.3% of the total dog population, followed by the United Kingdom with 13.4% and Germany with 11.0%.
  • The increase in the dog population in Europe has led to the emergence of various adoption programs. This presents opportunities for businesses to explore new ideas within the pet industry. For instance, some French cafes now offer fine dining experiences for dogs, while companies in the United Kingdom provide paid "paw-ternity" leave for pet parents. Sweden has also implemented regulations to ensure the well-being of pets, emphasizing their health. These trends indicate a positive outlook for the growth of the dog population in Europe during the forecast period.

The surge in demand for high-quality pet food products is increasing the expenditure per pet of pet parents in the region

  • Pet expenditure in Europe increased during the historical period because of increased premiumization and spending on different types of food as pet parents became more concerned about the health needs of their pets. These factors helped in increasing the pet expenditure per animal by 24% between 2017 and 2022. In 2022, dogs held the largest share, accounting for 37.9% of the European dog food market, as dogs are fed specialized pet food and have a higher consumption of pet food than cats. For instance, in the United Kingdom, people's average pet food expense was USD 330 in 2022, which was more than a cat's food expense of USD 150. Dogs are provided with services such as pet grooming and training for socialization with other dogs.
  • Pet parents provide premium products to their pet dogs. Due to the increasing humanization of pets and rising disposable incomes, pet parents tend to opt for food brands such as Royal Canin, Purina, and Whiskas for their pets. The medium-priced segment of the pet food market is witnessing increased sales due to the similar nutritional values offered by premium products.
  • During the pandemic, there was an increase in the sales of pet food through online channels, as the majority of supermarkets had fewer product offerings due to the lockdowns. E-commerce websites also have a higher number of products available. It helped Amazon to be a leader in pet food sales in the United Kingdom, with the website receiving more than 579 million visits annually since the pandemic.
  • The rising consumption of medium-priced food and growing awareness about the benefits of healthy, nutritious pet food helped in increasing pet expenditure in the region.

Europe Dog Food Industry Overview

The Europe Dog Food Market is moderately consolidated, with the top five companies occupying 40.12%. The major players in this market are ADM, Affinity Petcare SA, Colgate-Palmolive Company (Hill's Pet Nutrition Inc.), Mars Incorporated and Nestle (Purina) (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Pet Population
  • 4.2 Pet Expenditure
  • 4.3 Regulatory Framework
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Pet Food Product
    • 5.1.1 Food
      • 5.1.1.1 By Sub Product
      • 5.1.1.1.1 Dry Pet Food
      • 5.1.1.1.1.1 By Sub Dry Pet Food
      • 5.1.1.1.1.1.1 Kibbles
      • 5.1.1.1.1.1.2 Other Dry Pet Food
      • 5.1.1.1.2 Wet Pet Food
    • 5.1.2 Pet Nutraceuticals/Supplements
      • 5.1.2.1 By Sub Product
      • 5.1.2.1.1 Milk Bioactives
      • 5.1.2.1.2 Omega-3 Fatty Acids
      • 5.1.2.1.3 Probiotics
      • 5.1.2.1.4 Proteins and Peptides
      • 5.1.2.1.5 Vitamins and Minerals
      • 5.1.2.1.6 Other Nutraceuticals
    • 5.1.3 Pet Treats
      • 5.1.3.1 By Sub Product
      • 5.1.3.1.1 Crunchy Treats
      • 5.1.3.1.2 Dental Treats
      • 5.1.3.1.3 Freeze-dried and Jerky Treats
      • 5.1.3.1.4 Soft & Chewy Treats
      • 5.1.3.1.5 Other Treats
    • 5.1.4 Pet Veterinary Diets
      • 5.1.4.1 By Sub Product
      • 5.1.4.1.1 Diabetes
      • 5.1.4.1.2 Digestive Sensitivity
      • 5.1.4.1.3 Oral Care Diets
      • 5.1.4.1.4 Renal
      • 5.1.4.1.5 Urinary tract disease
      • 5.1.4.1.6 Other Veterinary Diets
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Convenience Stores
    • 5.2.2 Online Channel
    • 5.2.3 Specialty Stores
    • 5.2.4 Supermarkets/Hypermarkets
    • 5.2.5 Other Channels
  • 5.3 Country
    • 5.3.1 France
    • 5.3.2 Germany
    • 5.3.3 Italy
    • 5.3.4 Netherlands
    • 5.3.5 Poland
    • 5.3.6 Russia
    • 5.3.7 Spain
    • 5.3.8 United Kingdom
    • 5.3.9 Rest of Europe

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 ADM
    • 6.4.2 Affinity Petcare SA
    • 6.4.3 Clearlake Capital Group, L.P. (Wellness Pet Company Inc.)
    • 6.4.4 Colgate-Palmolive Company (Hill's Pet Nutrition Inc.)
    • 6.4.5 General Mills Inc.
    • 6.4.6 Heristo Aktiengesellschaft
    • 6.4.7 Mars Incorporated
    • 6.4.8 Nestle (Purina)
    • 6.4.9 Schell & Kampeter Inc. (Diamond Pet Foods)
    • 6.4.10 Virbac

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR PET FOOD CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms