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市場調査レポート
商品コード
1692571

水産物-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Seafood - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 440 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.91円
水産物-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 440 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

水産物市場規模は2025年に7,309億米ドルと推定・予測され、2030年には7,802億米ドルに達し、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは1.31%で成長すると予測されます。

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健康的な食生活への志向が成長を後押しする見込み

  • 世界の水産物市場は調査期間を通じてプラスの成長率を記録し、2023~2029年にかけて金額ベースで1.13%の成長を記録すると予測されます。健康的で多様な食生活における食品群としての魚の重要な役割に対する一般市民の意識の高まりが、過去50年間における水産物消費の成長を牽引してきました。ここ数十年の養殖業の拡大が、内水面における水産物生産の全体的な成長を後押ししています。世界的にみて、国民一人当たりの水産物消費量が最も多いのはアイスランドで、国民一人当たりの年間水産物消費量は平均91kgです。
  • すべての水産物タイプの中で、魚類が世界の消費の大部分を占めています。2022年に最も消費された魚はマグロとサーモンでした。さらに、魚は良質なタンパク質とビタミンの供給源であり、心臓によいオメガ3脂肪酸の主要な供給源でもあります。
  • エビの消費量は世界的に拡大すると予測され、予測期間中に金額ベースで1.21%のCAGRで推移すると予想されます。かなり小規模ではあるが、消費者の社会的・生態学的意識が高まった結果、有機エビの消費量の増加が近い将来に回復すると予測されます。例えば、2023年にはEU加盟国全土の94%の人々が環境保護が不可欠であると感じています。このような要因により、予測期間中に同地域のエビの一人当たり消費量が伸びると予想されます。
  • アジア太平洋は世界の水産物市場で最大のシェアを占めており、金額ベースで約69.36%を占めています。アジア太平洋では、2022年に中国における水産物売上高が同地域の水産物売上高全体の約49.64%を占めました。中国、インドネシア、日本、インド、ベトナム、ミャンマーは、海洋捕獲水産物生産に貢献している主要国です。

養殖システム拡大への大規模投資が市場を牽引

  • 2022年に水産物消費が最も多い地域はアジア太平洋です。同地域の水産物市場は、養殖部門の成長によって牽引されています。中国は魚やエビの養殖に大きく依存しており、このセグメントに大規模な投資を行っています。2022年には、中国の国有企業2社が、黄海に停泊する10万トンのプラットフォームを備えた洋上養殖システムの建設を完了することになっています。
  • 水産物で世界的に最も急成長している地域はアフリカで、予測期間中に金額ベースで2.65%のCAGRで推移すると予測されています。欧州も注目すべき有望な地域であり、2023~2029年にかけて金額ベースで0.38%のCAGRで推移すると予測されています。同地域における水産物の最大の輸入品のひとつはマグロであり、より具体的にはマグロ加工品です。2021年には、加工・保存水産物はEUの家庭における水産物への支出全体の32%を占め、そのうち10%は乾燥、燻製、塩漬けの水産物でした。一方、生鮮・冷蔵魚介類と冷凍魚介類は、同年にそれぞれ約48%と20%を占めました。
  • アジア太平洋のいくつかの国では、調査期間中にエビの消費量が減少しました。これは主にエビの価格が高騰したことによるもので、早期死亡症候群(EMS)危機によって同地域でのエビの供給量が減少したことが原因です。その影響を受けた国には、中国、日本、ベトナム、タイ、インドネシア、マレーシア、その他の東南アジア諸国が含まれます。主に他のアジア諸国からのエビの輸入に頼っていたため、日本とインドネシアの消費量は大幅に減少し、2017~2022年のCAGRはそれぞれ金額ベースで4.38%と1.59%減少しました。

世界の水産物市場動向

世界の魚類生産は回復傾向にある

  • 魚の健康効果に対する意識の高まりにより、魚の需要は地域全体で伸びています。魚の生産量は2017~2022年にかけて4.29%増加。2022年、生産と貿易はわずかに増加し、魚の消費は需要の増加により2018年の水準まで回復しました。2023年の水産養殖生産は2.6%の成長が見込まれ、2015~2020年までの長期成長率3.3%をわずかに下回る。燃料価格の高騰、主要資源の割当量の減少、主要漁場での天候不順はすべて、捕獲漁業の減速に寄与しました。
  • アジア太平洋の魚類生産は、2022年には2021年比で7.37%の成長率を記録しました。中国では、生産の伸びは引き続き養殖生産が牽引しており、2022年には1.2%増の5,460万トンと推定されます。2021年の水産物と淡水産品の生産額比率は45.8:54.2でした。2021年、全国の養殖面積は700万9,380ヘクタールで、前年より0.38%減少しました。そのうち、2025年の海洋養殖面積は5万1,000ヘクタールで、2021年より1.50%増加しました。淡水養殖の面積は498万3,870ヘクタールです。海洋養殖と淡水養殖の比率は28.9:71.1でした。
  • 2021年には、欧州で消費される魚全体の約59%がロシア産となります。ロシアは世界有数のマダラ生産国であり、欧州の重要な市場です。ウクライナとの紛争の結果、ロシアの魚介類輸出が制限されているため、この地域全体が魚不足に陥っています。EUの養殖は、EUの魚介類供給の約20%を占めています。EUでは、養殖生産量の45%以上が貝類、30%以上が海産魚、20%以上が淡水魚です。

生産量の増加と生産の混乱により、魚の価格は世界中で上昇しています。

  • 異常気象と燃料価格の高騰は、すべての市場における魚の供給に影響を与えています。同時に、世界の需要の増加が魚価の上昇につながっています。2023年のサーモン価格は、ノルウェーとチリの両国で上昇傾向に転じたが、スコットランドではより不安定な傾向が見られました。卸売価格と消費者価格は、いくつかの市場で記録的な高値まで上昇しました。しかし、ノルウェーの生鮮アトランティックサーモンは2023年第13週に9.69米ドル/kgで取引され、2週連続で下落しました。
  • 欧州では、魚価は0.13米ドル/kgから62米ドル/kgの幅があり、2023年第1四半期はグレイガーナードが最も安く、欧州ヘイクが最も高かったです。ロシアとウクライナの紛争は、アジア向けの生鮮サーモンなど、ノルウェーからの輸出の一部に大きな影響を及ぼしました。ロシア領空の閉鎖は、韓国(18%減)や日本(20%減)などの国への出荷量に影響を与えたからです。価格高騰はまた、サケが再輸出前に燻製にされることが多い国々からの商品の流れを歪めました。例えば、ポーランドへの輸出量は2022年に18%減少しました。
  • 中国のティラピアの生産者価格は2023年に5年ぶりの高値を記録しました。中国のティラピア生産量の40%近くを占める広東省では、500~800gの生きたティラピアが1.47米ドル/kgで販売され、2022年から14%上昇しました。米国国内市場では、水産物カテゴリーにおける平均を上回るインフレが生鮮・冷凍水産物販売価格の急上昇を招き、2022年上半期のティラピアの平均コストは20%以上上昇しました。北米市場に加え、欧州連合(EU)の需要も回復し、世界市場における他の水産物種の価格上昇により、ティラピア製品に対するバイヤーの関心が高まりました。

水産物産業概要

水産物市場はセグメント化されており、上位5社で2.79%を占めています。この市場の主要企業は、 Austevoll Seafood ASA、Maruha Nichiro Corporation、Nippon Suisan Kaisha Ltd、Sysco Corporation、Thai Union Group PCLなどです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第3章 主要産業動向

  • 価格動向
    • エビ
  • 生産動向
    • エビ
  • 規制の枠組み
    • オーストラリア
    • カナダ
    • 中国
    • フランス
    • ドイツ
    • インド
    • イタリア
    • 日本
    • メキシコ
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
    • 英国
    • 米国
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第4章 市場セグメンテーション

  • タイプ
    • エビ
    • その他の水産物
  • 形態
    • 生鮮・冷蔵
    • 冷凍
    • 加工
  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンラインチャネル
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他
    • オントレード
  • 地域
    • アフリカ
      • タイプ別
      • 形態別
      • 流通チャネル別
      • 国別
      • エジプト
      • ナイジェリア
      • 南アフリカ
      • その他のアフリカ
    • アジア太平洋
      • タイプ別
      • 形態別
      • 流通チャネル別
      • 国別
      • オーストラリア
      • 中国
      • インド
      • インドネシア
      • 日本
      • マレーシア
      • 韓国
      • その他のアジア太平洋
    • 欧州
      • タイプ別
      • 形態別
      • 流通チャネル別
      • 国別
      • フランス
      • ドイツ
      • イタリア
      • オランダ
      • ロシア
      • スペイン
      • 英国
      • その他の欧州
    • 中東
      • タイプ別
      • 形態別
      • 流通チャネル別
      • 国別
      • バーレーン
      • クウェート
      • オマーン
      • カタール
      • サウジアラビア
      • アラブ首長国連邦
      • その他の中東
    • 北米
      • タイプ別
      • 形態別
      • 流通チャネル別
      • 国別
      • カナダ
      • メキシコ
      • 米国
      • その他の北米
    • 南米
      • タイプ別
      • 形態別
      • 流通チャネル別
      • 国別
      • アルゼンチン
      • ブラジル
      • その他の南米地域

第5章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Agrosuper S.A.
    • Asian Sea Corporation Public Company Limited
    • Austevoll Seafood ASA
    • Bolton Group SRL
    • Cooke Inc.
    • Grieg Seafood ASA
    • Maruha Nichiro Corporation
    • Mowi ASA
    • Nippon Suisan Kaisha Ltd
    • P/F Bakkafrost
    • Sysco Corporation
    • Thai Union Group PCL

第6章 CEOへの主要戦略的質問

第7章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 92398

The Seafood Market size is estimated at 730.9 billion USD in 2025, and is expected to reach 780.2 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 1.31% during the forecast period (2025-2030).

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The inclination toward healthy diets is expected to boost growth

  • The global seafood market is expected to record a positive growth rate throughout the study period, and it is anticipated to register a 1.13% growth by value from 2023 to 2029. The rising public awareness about the vital role of fish as a food group in healthy and diversified diets has driven the growth of seafood consumption over the past five decades. The expansion of aquaculture in recent decades has boosted the overall growth of seafood production in inland waters. Globally, the highest per capita consumption of seafood is in Iceland, with an average consumption of 91 kg of seafood per capita annually.
  • Among all the seafood types, fish has largely dominated global consumption. Tuna and Salmon were the most consumed fish in 2022. Moreover, fish is a good source of protein and vitamins and is a primary dietary source of heart-healthy omega-3 fatty acids.
  • The consumption of shrimp is projected to grow globally, and it is expected to register a CAGR of 1.21%, by value, during the forecast period. Although quite small, the increase in the consumption of organic shrimp is predicted to pick up in the near future as a result of consumers becoming more socially and ecologically conscious. For instance, in 2023, 94% of people in all EU member states felt that environmental protection was essential to them. This factor is expected to result in growth in the per capita consumption of shrimp in the region during the forecast period.
  • Asia-Pacific occupies the largest share of the global seafood market, around 69.36% by value. In Asia-Pacific, the sales of seafood in China accounted for about 49.64% of the total seafood sales in the region in 2022. China, Indonesia, Japan, India, Vietnam, and Myanmar are the major countries contributing to the marine captured seafood production.

Large investments in the expansion of the aquaculture system are driving the market

  • The region with the most consumption of seafood in 2022 was Asia-Pacific. The seafood market in the region is driven by the growing aquaculture sector. China is heavily dependent on fish and shrimp farming and has made large-scale investments in the sector. In 2022, two Chinese state-owned corporations were set to complete the construction of an offshore aquaculture system with a 100,000-ton platform to be docked in the Yellow Sea.
  • The fastest-growing region globally for seafood is Africa, which is projected to register a CAGR of 2.65% by value during the forecast period. Europe is another promising region to look out for and is projected to register a CAGR of 0.38% by value from 2023 to 2029. One of the largest imports of seafood in the region is tuna, more specifically, processed tuna. In 2021, processed and preserved seafood accounted for 32% of the total expenditure on seafood products in EU households, where 10% of the value came from dried, smoked, or salted seafood. On the other hand, fresh/chilled and frozen seafood amounted to roughly 48% and 20% by value, respectively, in the same year.
  • Several countries in Asia-Pacific saw a drop in the consumption of shrimp during the study period. This was primarily due to the soaring prices of shrimp, which was a result of the low supply of shrimp in the region caused by the Early Mortality Syndrome (EMS) crisis. Countries affected by it included China, Japan, Vietnam, Thailand, Indonesia, Malaysia, and other Southeast Asian countries. As they relied primarily on imports of shrimp from other Asian countries, Japan and Indonesia saw significant drops in consumption, with declining CAGRs of 4.38% and 1.59% by value, respectively, from 2017 to 2022.

Global Seafood Market Trends

Fish production across the world is experiencing a recovery

  • The demand for fish is growing across regions due to the rising awareness about its health benefits. The production of fish rose by 4.29% between 2017 and 2022. In 2022, production and trade grew slightly, and fish consumption recovered to 2018 levels due to increasing demand. Aquaculture production was anticipated to grow by 2.6% in 2023, slightly below its long-term growth rate of 3.3% between 2015 and 2020. High fuel prices, lower quotas for key stocks, and inclement weather in key fishing grounds all contributed to a slowdown in capture fisheries.
  • Fish production in Asia-Pacific witnessed a growth rate of 7.37% in 2022 compared to 2021. In China, production growth continues to be driven by aquaculture production, estimated at 54.6 MMT in 2022, an increase of 1.2%. In 2021, the output value ratio of marine products to freshwater products was 45.8:54.2. In 2021, the national aquaculture area was 7009.38 thousand hectares, down by 0.38% from the previous year. Among them, the area of marine aquaculture in 2025 was 51 thousand hectares, an increase of 1.50% from 2021. The area of freshwater aquaculture was 4983.87 thousand hectares. The ratio of marine to freshwater aquaculture was 28.9:71.1.
  • In 2021, about 59% of the total fish consumed in Europe came from Russia. Russia is a key market in Europe as it is one of the leading producers of cod in the world. Due to restrictions imposed on Russia's export of fish and other seafood as a result of its conflict with Ukraine, the entire region is experiencing a fish shortage. EU aquaculture accounts for around 20% of EU fish and shellfish supply. In the EU, more than 45% of aquaculture production is shellfish, more than 30% is marine fish, and more than 20% is freshwater fish.

Fish prices are increasing across the world owing to rising production as well as production disruptions

  • Unusual weather and rising fuel prices have impacted the supply of fish in all markets. At the same time, increasing global demand has led to rising fish prices. Salmon prices in 2023 started on an upward trend in both Norway and Chile, while a more erratic trend was observed in Scotland. Wholesale and consumer prices rose to record highs in some markets. However, Norwegian fresh, head-on gutted Atlantic salmon sold at USD 9.69/kg in week 13 of 2023, falling for two consecutive weeks.
  • In Europe, fish prices ranged from USD 0.13/kg to USD 62/kg, where Grey Gurnard was the cheapest, and European Hake was the costliest during the first quarter of 2023. The Russian-Ukrainian conflict had a significant impact on some exports from Norway, such as fresh salmon to Asia, as the closed Russian airspace had a volume impact on shipments to countries such as South Korea (-18%) and Japan (-20%). Price hikes also distorted the flow of goods from countries where salmon is largely destined for smoking before re-export. For instance, the volume of exports to Poland fell by 18% in 2022.
  • Chinese producer prices for whole tilapia hit a five-year high in 2023. In Guangdong, which accounts for nearly 40% of China's tilapia production, live tilapia weighing 500-800 g was sold at USD 1.47/kg, up by 14% from 2022. In the US domestic market, above-average inflation in the seafood category led to a jump in the price of fresh and frozen seafood sales, with the average cost of tilapias rising by over 20% in the first half of 2022. In addition to the North American market, demand in the European Union also recovered, with buyer interest in tilapia products increasing due to rising prices of other seafood species in the global market.

Seafood Industry Overview

The Seafood Market is fragmented, with the top five companies occupying 2.79%. The major players in this market are Austevoll Seafood ASA, Maruha Nichiro Corporation, Nippon Suisan Kaisha Ltd, Sysco Corporation and Thai Union Group PCL (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 INTRODUCTION

  • 2.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 2.2 Scope of the Study
  • 2.3 Research Methodology

3 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 3.1 Price Trends
    • 3.1.1 Fish
    • 3.1.2 Shrimp
  • 3.2 Production Trends
    • 3.2.1 Fish
    • 3.2.2 Shrimp
  • 3.3 Regulatory Framework
    • 3.3.1 Australia
    • 3.3.2 Canada
    • 3.3.3 China
    • 3.3.4 France
    • 3.3.5 Germany
    • 3.3.6 India
    • 3.3.7 Italy
    • 3.3.8 Japan
    • 3.3.9 Mexico
    • 3.3.10 Saudi Arabia
    • 3.3.11 United Arab Emirates
    • 3.3.12 United Kingdom
    • 3.3.13 United States
  • 3.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

4 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 4.1 Type
    • 4.1.1 Fish
    • 4.1.2 Shrimp
    • 4.1.3 Other Seafood
  • 4.2 Form
    • 4.2.1 Canned
    • 4.2.2 Fresh / Chilled
    • 4.2.3 Frozen
    • 4.2.4 Processed
  • 4.3 Distribution Channel
    • 4.3.1 Off-Trade
      • 4.3.1.1 Convenience Stores
      • 4.3.1.2 Online Channel
      • 4.3.1.3 Supermarkets and Hypermarkets
      • 4.3.1.4 Others
    • 4.3.2 On-Trade
  • 4.4 Region
    • 4.4.1 Africa
      • 4.4.1.1 By Type
      • 4.4.1.2 By Form
      • 4.4.1.3 By Distribution Channel
      • 4.4.1.4 By Country
      • 4.4.1.4.1 Egypt
      • 4.4.1.4.2 Nigeria
      • 4.4.1.4.3 South Africa
      • 4.4.1.4.4 Rest of Africa
    • 4.4.2 Asia-Pacific
      • 4.4.2.1 By Type
      • 4.4.2.2 By Form
      • 4.4.2.3 By Distribution Channel
      • 4.4.2.4 By Country
      • 4.4.2.4.1 Australia
      • 4.4.2.4.2 China
      • 4.4.2.4.3 India
      • 4.4.2.4.4 Indonesia
      • 4.4.2.4.5 Japan
      • 4.4.2.4.6 Malaysia
      • 4.4.2.4.7 South Korea
      • 4.4.2.4.8 Rest of Asia-Pacific
    • 4.4.3 Europe
      • 4.4.3.1 By Type
      • 4.4.3.2 By Form
      • 4.4.3.3 By Distribution Channel
      • 4.4.3.4 By Country
      • 4.4.3.4.1 France
      • 4.4.3.4.2 Germany
      • 4.4.3.4.3 Italy
      • 4.4.3.4.4 Netherlands
      • 4.4.3.4.5 Russia
      • 4.4.3.4.6 Spain
      • 4.4.3.4.7 United Kingdom
      • 4.4.3.4.8 Rest of Europe
    • 4.4.4 Middle East
      • 4.4.4.1 By Type
      • 4.4.4.2 By Form
      • 4.4.4.3 By Distribution Channel
      • 4.4.4.4 By Country
      • 4.4.4.4.1 Bahrain
      • 4.4.4.4.2 Kuwait
      • 4.4.4.4.3 Oman
      • 4.4.4.4.4 Qatar
      • 4.4.4.4.5 Saudi Arabia
      • 4.4.4.4.6 United Arab Emirates
      • 4.4.4.4.7 Rest of Middle East
    • 4.4.5 North America
      • 4.4.5.1 By Type
      • 4.4.5.2 By Form
      • 4.4.5.3 By Distribution Channel
      • 4.4.5.4 By Country
      • 4.4.5.4.1 Canada
      • 4.4.5.4.2 Mexico
      • 4.4.5.4.3 United States
      • 4.4.5.4.4 Rest of North America
    • 4.4.6 South America
      • 4.4.6.1 By Type
      • 4.4.6.2 By Form
      • 4.4.6.3 By Distribution Channel
      • 4.4.6.4 By Country
      • 4.4.6.4.1 Argentina
      • 4.4.6.4.2 Brazil
      • 4.4.6.4.3 Rest of South America

5 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 5.1 Key Strategic Moves
  • 5.2 Market Share Analysis
  • 5.3 Company Landscape
  • 5.4 Company Profiles (includes Global level Overview, Market level overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and analysis of Recent Developments)
    • 5.4.1 Agrosuper S.A.
    • 5.4.2 Asian Sea Corporation Public Company Limited
    • 5.4.3 Austevoll Seafood ASA
    • 5.4.4 Bolton Group SRL
    • 5.4.5 Cooke Inc.
    • 5.4.6 Grieg Seafood ASA
    • 5.4.7 Maruha Nichiro Corporation
    • 5.4.8 Mowi ASA
    • 5.4.9 Nippon Suisan Kaisha Ltd
    • 5.4.10 P/F Bakkafrost
    • 5.4.11 Sysco Corporation
    • 5.4.12 Thai Union Group PCL

6 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR SEAFOOD INDUSTRY CEOS

7 APPENDIX

  • 7.1 Global Overview
    • 7.1.1 Overview
    • 7.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 7.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 7.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 7.2 Sources & References
  • 7.3 List of Tables & Figures
  • 7.4 Primary Insights
  • 7.5 Data Pack
  • 7.6 Glossary of Terms