デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1692165

インドのCPaaS(Communication Platform as a Service)-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

India Communication Platform As A Service (CPaaS) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 118 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.82円
インドのCPaaS(Communication Platform as a Service)-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 118 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

インドのCPaaS(Communication Platform as a Service)市場規模は2025年に10億1,000万米ドルと推定され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは24.83%で、2030年には30億6,000万米ドルに達すると予測されます。

India Communication Platform As A Service(CPaaS)-Market-IMG1

インドのCPaaS市場は、主にデジタル顧客エンゲージメントの増加、クラウド暗号化、デジタルトランスフォーメーションによって牽引されています。CPaaS(Communication Platform as a Service)は、クラウドベースのデリバリーアーキテクチャであり、企業がリアルタイムコミュニケーション機能を追加することを可能にします。クラウドコミュニケーション技術であるCPaaSは、主に顧客とのコミュニケーションチャネルの改善に利用されています。

主なハイライト

  • WhatsApp Business APIとチャットボットは、最も注目されているCPaaSの使用事例です。テキストメッセージング、通話ベースのヘルプ、ビデオベースのサービスはすべて、CPaaSで同じアプリケーションに統合できます。同社は、すべてがバックエンドでリンクされているため、将来の問題を認識しています。また、顧客から問い合わせがあった場合、企業は購入者の過去のコミュニケーション履歴を把握し、問題の核心に迫って解決することもできます。これはもちろん、取引の効率を高め、顧客体験を向上させることができます。
  • 数多くのクラウドベースのAPIは、非常に大きな価値を提供するため、CPaaSプロバイダーによってより頻繁に使用されています。これらは、あらかじめパッケージ化されたプラグインとして、または統合モジュールのコンポーネントとして開発者に提供されるため、開発者はメッセージング、オーディオ、ビデオ、電子メール、その他のOTTをアプリケーションに統合することができます。このプラットフォームは広告の従量課金制を採用しており、企業は利用したサービスに対してのみ料金を支払うことができます。インフラ構築やソフトウェア開発に多額の費用を必要としないため、ビジネス資産を軽くすることができます。その結果、CPaaSは企業の間で人気が高まっています。
  • 技術革新は、複数の分野で機能する価値を運ぶ。スマート・ショッピング・アシスタントは、ユーザーの閲覧履歴に基づいて購入の提案をすることに長けていると期待されています。ソフトウェアは正確なリアルタイム翻訳を提供し、高価な多言語カスタマーサポート担当者の必要性を減らすと思われます。
  • APIは、CPaaSビデオチャット技術や、あらゆる電話やウェブカメラを生体認証セキュリティチェックポイントに変える顔認識可能なAIを提供すると思われます。チャットボットもその範囲と能力を拡大し続け、複数の企業がボットのみで構成された自動サービス担当者のチームを配備できるようになると思われます。
  • この1年で、世界のコミュニケーションは変化しました。常時オンの消費者が期待を駆り立て、企業は顧客中心主義でこうした急速な変化に適応しようと懸命に取り組んでいます。柔軟性、シームレスな接続性、マルチチャネルの商業コミュニケーションがますます重要になっています。現代的なデジタル・プラットフォームへの移行は、CPaaS(Communications-Platform-as-a-Service)サービスによって促進され、企業は変化する顧客ニーズに適応できるようになります。エコシステムにおける導入課題は、市場成長の妨げになると予想されます。

インドのCPaaS市場動向

中小企業が著しい成長を遂げる

  • インドの中小企業セクターは、工業生産高の45%、輸出の40%、年間6,000万人の雇用、年間130万人の新規雇用、国内外市場向けの8,000以上の高品質商品の生産を占め、同国経済の基盤として認識されています。
  • インド・ブランド・エクイティ財団によると、2023年2月までに、インド政府のUdyam登録ポータルに約1,380万社の零細企業が記録され、MSMEセクターの96%を構成しています。小企業の約3%、中企業の0.28%が占有していました。同プラットフォームには、合計で1,400万以上のMSMEが登録されています。
  • CPaaSプロバイダーにとって、インドの巨大かつ急拡大する中小企業市場は、エコシステム全体で事業を拡大する大きなチャンスとなります。中小企業にとって素晴らしいプラットフォームはCPaaS(Communication Platform as a Service)で、企業は通信インフラの構築や維持に煩わされることなく、アプリケーションを作成、管理、利用することができます。CPaaSには、最新の顧客管理プラットフォーム、冗長性、マルチレイヤー・データ・セキュリティが含まれており、ユーザーはプラットフォームを完全にコントロールすることができます。
  • インドの中小企業は小さな町や都市に集中しているため、顧客との多言語コミュニケーションへの要求が高まっています。CPaaSを利用することで、中小企業の経営者は、専門の翻訳者や翻訳ツールの費用や必要なしに、さまざまな言語で顧客とコミュニケーションをとることができます。
  • CPaaSは、中小企業が地元地域の現在の顧客との関係を維持するのに役立つだけでなく、インドの潜在的な顧客とつながることも可能にします。クラウドやAIを活用したコミュニケーション・ソリューションにより、インドではあらゆる規模の企業にとってデジタルが急速に事業運営の重要な要素となっているため、中小企業は多くのチャネルを活用して、パーソナライズされたメッセージングで複数の市場の潜在顧客とつながることができます。中小企業はCPaaSを利用することで、必要に応じてコミュニケーション戦略を拡大・縮小することができ、自社のペースで開発・拡大することができます。成長サービスやリード創出サービスに費やされるはずだった投資資金が削減されます。
  • 中小企業がテクノロジー・ソリューションを導入する場合、投資コストは非常に重要です。CPaaSを利用すれば、新たなインフラに投資することなく、カスタマイズされたAI対応のコンテクスチュアル・コミュニケーション・プラットフォームから利益を得ることができます。アプリがあれば、API経由で簡単にそれらのシステムや他のシステムに組み込むことができます。CPaaScanは、マーケティング施策の投資収益率(ROI)を最大25%向上させる一方、中小企業のエンゲージメント・コストを30%削減します。

小売とeコマースが大きな市場シェアを占める見込み

  • インドは今やモバイル・ファーストの経済であり、モバイルとデジタルの急速な普及は、消費者のエンゲージメントとブランド・インタラクションを変化させています。消費者は、より良いエンド・ツー・エンドのテーラーメイド体験と、より多くの選択肢から選ぶことを求めています。顧客の52%は、すべてのオファーが個別化されることを期待しています。企業は、特に最先端の人工知能(AI)アルゴリズムと統合された場合、このような消費者の需要の変化に対応するために、会話型コマースやその他のテクノロジーを活用しています。
  • 会話型コマースの要件は、顧客が購買旅行でチャットボットを使用することにどの程度意欲的かを見ることによっても測定することができます。調査によると、小売店のチャットボットを使って買い物をした15%の顧客のうち、81%が「また利用したい」と回答しています。しかし、SaaSソリューションと組み合わせるのが簡単なCPaaS機能を作ることが、会話型コマースの成功につながるかもしれないです。
  • インドのeコマースセクターは21.5%成長し、2022年には748億米ドルに達すると予想されています。近年のデジタルリテラシーの向上により、eコマース事業への投資が急増し、新規参入企業が基盤を確立するための土俵が平準化され、既存の行動に課題する斬新なパターンが生まれています。インドのCPaaS市場は、小売とeコマースへの投資の増加によってさらに活性化しています。
  • さらに、パンデミックは小売セクターを変化させ、その結果、残念なことに店舗が閉鎖され、店舗での体験の将来に対する不安が生じた。小売企業は当初苦戦を強いられたが、最終的には最先端の方法で効率的に顧客にサービスを提供する方向へと舵を切りました。規模の大小を問わず、すべての企業にとって、デジタル・ファーストとオムニチャネル体験は必要不可欠となりました。業界は、歓迎のEメールベースのプログラム、よりインテリジェントな音声ベースのIVRと顧客サービスソリューション、および従来のSMSイニシアチブのためにCPaaSに目を向けた。
  • Global Agriculture Information Networkによると、2022年、インドには約1,300万店の食料品小売店がありました。このカテゴリーには、伝統的な小売業者と新しい小売業者が含まれます。2013年以降、その数はコンスタントに伸びているが、主に伝統的な店舗で構成されています。小売店の増加は研究市場の需要を増加させ、小売店は製品の割引率や季節的なセールをメッセージで送ることができます。

インドのCPaaS(Communication Platform as a Service)産業概要

インドのCPaaS(Communications Platform-as-a-Service)市場は適度に断片化されており、Twilio Inc.、Tanla、Route Mobile、AMD Telecom(Routee)、Netcore Cloudなどの大手企業が参入しています。同市場の企業は、パートナーシップ、合併、技術革新、投資、買収などの戦略を採用し、製品提供を強化し、持続可能な競争優位性を獲得しています。

  • 2023年1月Telnyx LLCは、新しいメッセージング配信ダッシュボードを発表しました。このサービスでは、顧客はダッシュボードを通じて配信可能性をリアルタイムで追跡できます。顧客は、希望する製品が配信されたか、配信されなかったか、または飛行中であるかをアラートで知ることができます。今回の機能アップデートは、より多くの新規企業に同社のサービスを利用してもらうことを目的としています。
  • 2022年12月:モバイルアプリの会話プラットフォームを提供するSendbird Inc.は、アプリ内チャットのユーザーと企業間のやり取りをより成功させるために、スケジュールメッセージと投票ツールの提供を開始しました。スケジュールメッセージは、ユーザーがメッセージを配信する最適なタイミングを選択することを可能にします。リマインダー、操作メッセージ、完璧なタイミングでの通信をトリガーとしたアクティビティなどを送信することができます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査想定と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • COVID-19が市場に与える影響の評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 資本支出を最小限に抑えるための従量課金モデルに対する需要の高まり
    • UCaaSのような他の隣接モデルよりもCPaaSベースのソリューションの採用が指数関数的に増加
    • CPaaSを顧客のオペレーション、サービス、マーケティングに高度に利用可能にするためのローコードイネーブルメントに対する需要の高まり
  • 市場抑制要因
    • 実装の課題
  • 業界エコシステム分析
    • ピュアプレイCPaaS
    • エンタープライズグレードCPaaS
    • 通信事業者主導型CPaaS
    • サービスプロバイダベースのCPaaS
  • 主要動向
    • 自動化された電話とテキストによる代金回収プロセスの合理化
    • サーバーレスの展開
    • 機械学習とAIの登場
    • ボットによるオムニチャネル・コミュニケーション
    • セキュリティとプライバシーのパラダイム
  • 価格とビジネスモデルの分析

第6章 市場セグメンテーション

  • 組織規模別
    • 中小企業
    • 大企業
  • エンドユーザー産業別
    • IT・通信
    • BFSI
    • 小売・eコマース
    • ヘルスケア
    • その他エンドユーザー業界別

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Twilio Inc.
    • Tanla
    • Route Mobile
    • AMD Telecom(Routee)
    • Netcore Cloud
    • Telnyx LLC
    • ACL Mobile Limited(Sinch)
    • Sendbird Inc.
    • Gupshup Inc.
    • MessageBird Inc.
    • Infobip Ltd
    • Plvio Inc.

第8章 将来展望

目次
Product Code: 91030

The India Communication Platform As A Service Market size is estimated at USD 1.01 billion in 2025, and is expected to reach USD 3.06 billion by 2030, at a CAGR of 24.83% during the forecast period (2025-2030).

India Communication Platform As A Service (CPaaS) - Market - IMG1

The Indian CPaaS market is driven primarily by increased digital customer engagement, cloud encryption, and digital transformation. A communication platform as a service (CPaaS) is a cloud-based delivery architecture that enables businesses to add real-time communication capabilities. CPaaS, a cloud communication technology, is primarily used to improve customer communication channels.

Key Highlights

  • The WhatsApp Business API and chatbots are the most visible CPaaS use cases. Text messaging, call-based help, and video-based services can all be integrated into the same application with CPaaS. The company is aware of future issues as everything is linked in the back end. The company is also aware of the buyer's previous communication history when a client contacts the firm and can even get to the heart of a problem and solve it. This, of course, increases the efficiency of transactions and can improve the customer experience.
  • Numerous cloud-based APIs are used more frequently by CPaaS providers since they offer tremendous value. These are made available to developers as pre-packaged plugins or as a component of integration modules so they can integrate messaging, audio, video, email, and other OTT into their applications. This platform uses a pay-as-you-go system for ads, allowing companies to only pay for the services they utilize. As there is no significant expenditure needed to create an infrastructure or develop software, it makes the business asset lighter. As a result, CPaaS is becoming more and more popular among enterprises.
  • Technological innovations carry a value that works in multiple sectors. Smart shopping assistants are expected to be better at making purchase suggestions based on the user's browsing history. The software would provide accurate, real-time translations, reducing the need for expensive multilingual customer support representatives.
  • APIs would provide CPaaS video chat technology and AI capable of facial recognition to turn any phone or webcam into a biometric security checkpoint. Chatbots would also continue to grow in scope and capacity, allowing multiple businesses to deploy teams of automated service reps made entirely of bots.
  • Over the past year, global communication has changed. Always-on consumers drive expectations, and businesses work harder to adapt to these rapid changes in a customer-centric manner. Flexibility, seamless connectivity, and multichannel commercial communication are becoming increasingly important. The transition to a contemporary digital platform is fueled by communications-platform-as-a-service (CPaaS) services, allowing businesses to adapt to changing client needs. Implementation challenges in the ecosystem are expected to hinder the market growth.

CPAAS in India Market Trends

SMEs to Witness Significant Growth

  • The SME sector in India is recognized as the foundation of the country's economy, accounting for 45% of industrial output, 40% of exports, 60 million jobs annually, 1.3 million new jobs annually, and the production of more than 8000 high-quality goods for domestic and international markets.
  • According to India Brand Equity Foundation, By February 2023, nearly 13.8 million micro-enterprises had been recorded on the Indian government's Udyam registration portal, constituting 96 percent of the MSME sector. Around 3 percent of small enterprises and 0.28 percent of medium enterprises were occupied. More than 14 million MSMEs were registered on the platform in total.
  • For CPaaS providers, the enormous and rapidly expanding market for SMEs in India offers a significant chance to expand their operations across the ecosystem. A fantastic platform for SMEs is CPaaS (Communication Platform as a Service), which enables businesses to create, manage, and use applications without dealing with the hassle of setting up and maintaining communication infrastructure. It includes a modern customer management platform, redundancy, and multi-layer data security, allowing users complete control over the platform.
  • Due to the concentration of Indian MSMEs in smaller towns and cities, there is an increased requirement for multilingual communication with their clients. With the help of CPaaS, small business owners can communicate with their clients in various languages without the expense or requirement for specialized translators or translation tools.
  • In addition to assisting MSMEs in maintaining relationships with their current clients in their local areas, CPaaS also enables them to connect with potential clients in India. Cloud and AI-enabled communication solutions allow MSMEs to connect with potential clients in multiple markets with personalized messaging, utilizing numerous channels since digital is rapidly becoming a significant component of business operations for enterprises of all sizes in India. MSMEs may scale their communications strategies up or down as necessary with CPaaS, allowing them to develop and expand at their rate. The investment money that would have been spent on growth and lead-generating services is reduced.
  • The investment cost is crucial for SMEs when deploying any technology solution. They can profit from a customized, AI-enabled contextual communications platform with CPaaSwithout investing capital in new infrastructure. If they have any apps, they can easily incorporate them into those and other systems via APIs. CPaaScan increases marketing initiatives' return on investment (ROI) by up to 25% while lowering the cost of engagement for MSMEs by 30%.

Retail and E-commerce is Expected to Hold Significant Market Share

  • India is now a mobile-first economy, and rapid mobile and digital adoption have altered consumer engagement and brand interactions. They demand better end-to-end tailored experiences along with more options to pick from. Customers expect all offers to be individualized, according to ~52% of them. Organizations have been utilizing conversational commerce and other technologies to keep up with these shifting consumer demands, particularly when integrated with cutting-edge artificial intelligence (AI) algorithms.
  • The requirement for conversational commerce may also be measured by looking at how willing customers are to use chatbots in their purchasing trips. The research found that 81% of the 15% of customers who used a retail chatbot to make purchases stated they would do it again. However, creating CPaaS capabilities that are simple to combine with SaaS solutions may help conversational commerce succeed.
  • The Indian e-commerce sector is expected to grow by 21.5% and reach USD 74.8 billion in 2022. The recent increase in digital literacy has resulted in a surge of investment in e-commerce businesses, leveling the playing field for new companies to establish their bases and generating novel patterns to challenge established behavior. The CPaaS market in India is further fueled by increased investment in retail and e-commerce.
  • Moreover, the pandemic altered the retail sector, resulting in regrettable store closures and anxiety regarding the future of the in-store experience. Retailers struggled initially but eventually changed course to serve clients through cutting-edge methods efficiently. For all players, big or small, digital-first and omnichannel experiences have become a need. The industry turned to CPaaS for welcome email-based programs, more intelligent voice-based IVR and customer service solutions, and conventional SMS initiatives.
  • According to Global Agriculture Information Network, in 2022, there were around 13 million retail grocery stores in India. Within the category, this encompassed traditional and new retailers. While there has been a constant growth in numbers since 2013, it primarily comprises traditional stores. The rise in the retail stores would increase the demand for the studied market, and the retailers may send the product discount rate and any seasonal sales through messages.

CPAAS in India Industry Overview

The India Communications Platform-as-a-Service (CPaaS) Market is moderately fragmented, with major players like Twilio Inc., Tanla, Route Mobile, AMD Telecom (Routee), and Netcore Cloud, among others. Players in the market are adopting strategies such as partnerships, mergers, innovations, investments, and acquisitions to enhance their product offerings and gain sustainable competitive advantage.

  • January 2023: Telnyx LLC launched a new messaging deliverability dashboard. With this service, customers can track real-time deliverability through the dashboard. The customer gets an alert about whether the desired product is delivered, not delivered, or is in flight. The updated feature launch is to attract more new businesses to opt for the company's services.
  • December 2022: Sendbird Inc., a provider of mobile app conversation platforms, launched scheduled messages and poll tools to encourage more successful interactions between in-app chat users and businesses. Scheduled messages allow users to choose the best time to deliver their message. They can transmit reminders, operational messages, and activities triggered by perfectly timed communications.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumption and Market Definition
  • 1.2 Scope of the study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rising Demand for the Pay-per-use Model to Minimize Capital Spending
    • 5.1.2 Exponential Increase in the Uptake of CPaaS Based Solutions over other Adjacent Models, such as UCaaS
    • 5.1.3 Growing Demand for Low Code Enablement to Make Enterprises CPaaS Highly Usable for Customer Operations, Service and Marketing
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Implementation Challenges
  • 5.3 Industry Ecosystem Analysis
    • 5.3.1 Pure-Play CPaaS
    • 5.3.2 Enterprise-Grade CPaaS
    • 5.3.3 Telco-Driven CPaaS
    • 5.3.4 Service Provider-Based CPaaS
  • 5.4 Key Trends
    • 5.4.1 Streamlining of Payment Collection Process with Automated Calls and Texts
    • 5.4.2 Serverless Deployments
    • 5.4.3 Advent of Machine Learning and AI
    • 5.4.4 Omnichannel Communication through Bots
    • 5.4.5 Security and Privacy Paradigm
  • 5.5 Analysis of Pricing and Business Model

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Organization Size
    • 6.1.1 Small and Medium Enterprises
    • 6.1.2 Large Enterprises
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 IT and Telecom
    • 6.2.2 BFSI
    • 6.2.3 Retail and E-commerce
    • 6.2.4 Healthcare
    • 6.2.5 Other End-user Verticals

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Twilio Inc.
    • 7.1.2 Tanla
    • 7.1.3 Route Mobile
    • 7.1.4 AMD Telecom (Routee)
    • 7.1.5 Netcore Cloud
    • 7.1.6 Telnyx LLC
    • 7.1.7 ACL Mobile Limited (Sinch)
    • 7.1.8 Sendbird Inc.
    • 7.1.9 Gupshup Inc.
    • 7.1.10 MessageBird Inc.
    • 7.1.11 Infobip Ltd
    • 7.1.12 Plvio Inc.

8 FUTURE OUTLOOK