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市場調査レポート
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1692117

インドネシアのeコマース:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Indonesia E-commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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インドネシアのeコマース:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアのeコマース市場規模は2025年に944億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは15.5%で、2030年には1,942億米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • インドネシアのeコマースの成長を牽引するのは、ファッション産業の成長、インターネットとスマートフォンの普及などです。
  • インドネシアのeコマース成長の主な原動力は、オンライン・ショッピングが提供する利便性と、eコマース・プラットフォームがオンライン・プラットフォームにおける顧客の全体的なショッピング体験の向上に継続的に注力していることです。全国の買い物客は現在、電子機器や衣料品から食料品に至るまで、多様なニーズを満たすためにeコマース・プラットフォームを利用しています。このような要因により、過去数年間、国全体のオンライン買い物客が大幅に増加し、インドネシアのeコマース市場規模に大きく貢献しています。
  • また、スマートフォンの利用率が高く、インターネットが普及していることも、インドネシアのeコマース産業の成長を刺激しています。手頃な料金でインターネットが利用できるようになり、スマートフォンが台頭したことで、同国ではオンラインショッピングへのアクセスが増えています。インドネシアではモバイルの普及率が高いため、消費者がオンラインでさまざまな商品を購入することがより便利になり、インドネシアのeコマース市場シェアにプラスの影響を与えています。
  • さらに、政府や中央銀行は、デジタル決済がより効率的で透明性が高いことから、同国のデジタル決済システムの普及に熱心に取り組んでいます。同国におけるデジタル決済の普及は、インドネシアeコマースの成長をさらに後押しすると分析されています。
  • eコマース企業におけるサイバー攻撃やデータ漏洩は、オンラインショッピングに対する顧客の信頼を低下させ、インドネシアのeコマース成長に悪影響を及ぼす可能性があります。インドネシア最大のeコマース・プラットフォームの1つであるTokopediaのようなeコマース・プレイヤーは、重大なデータ漏洩に見舞われています。このような事件は規制当局の監視の目を引き、データ保護法の厳格化につながり、インドネシアのeコマース産業の成長を妨げる可能性もあります。

インドネシアeコマース市場動向

インターネットとスマートフォンの普及がインドネシアeコマース産業を牽引

  • ここ数年、インドネシアはインターネット普及率が急上昇し、人口の多くがインターネットにアクセスしています。インドネシア・インターネット・サービス・プロバイダー協会の報告書によると、インドネシアのインターネット普及率は2023年の78.1%から2024年には79.5%に上昇しています。インターネット普及率の上昇に伴い、同国では5G機能を搭載した新型・更新型スマートフォンの販売も増加しています。
  • 企業におけるスマートフォンの需要拡大に伴い、多くのスマートフォン・プロバイダーが新製品を発売しています。例えば、2024年1月、OppoはインドネシアでOPPO Reno 11Fスマートフォンを発売すると発表しました。同社はすでに同国で同スマートフォンのテストを行っており、2024年に発売する予定です。
  • このような企業の投資により、インドネシアではスマートフォンの売上が伸びています。スマートフォンの普及により、インドネシアの人々はいつでもどこでもオンラインで買い物ができるようになり、圧倒的な利便性を提供しています。eコマース・プラットフォームは幅広い製品やサービスを提供しており、消費者はスマートフォンを数回タップするだけで必要なものを見つけることができます。GSMAによると、2022年のスマートフォン普及率は83%で、2028年には94%まで伸びると予想されています。
  • 中央統計局の報告によると、インドネシアでは5歳から24歳の学生の77.5%がインターネットを利用しています。学生はインスタグラム、フェイスブック、ワッツアップなどのソーシャルメディア・プラットフォームに多くの時間を費やしており、これらのプラットフォームはインドネシアで広く利用され、eコマース取引に欠かせないチャネルとなっています。多くの企業がソーシャルメディアを活用して自社製品の販売促進や顧客との交流を行っており、同国におけるソーシャルコマースの台頭につながっています。
  • さらに、インドネシア政府はデジタル経済を支援し、インドネシアのeコマースの成長を後押しする取り組みを実施しています。これには、インターネット・インフラの改善、デジタル・リテラシーの促進、eコマース事業へのインセンティブ付与などが含まれます。
  • 全体として、インターネットの普及とスマートフォンの利用は、インドネシアのeコマース業界にとって有利な環境を作り出しています。テクノロジーが進化を続け、接続性がさらに向上するにつれて、eコマース市場は今後さらに拡大し、インドネシアのeコマース市場シェアが高まることが予想されます。

ファッション・アパレル分野が大きな市場シェアを占める見込み

  • インドネシアの経済成長と都市化により、可処分所得の高い中間所得層が急増しています。消費者がより豊かになるにつれて、ファッション・アパレル製品のオンラインショッピングを利用する機会が増え、利便性と幅広い品揃えを求めるようになっています。eコマース企業はまた、顧客が動向のアパレルやファッショナブルなアクセサリーを閲覧できるオプションも提供しています。このことが、インドネシアのオンライン・ショッピング・プラットフォームに対する顧客の好感度を高めています。
  • さらに、世界のファッション動向やソーシャルメディア・プラットフォームの普及に影響され、インドネシアの消費者はファッションに敏感になっています。インドネシアの多くのインターネット・ユーザーは、インスタグラムやフェイスブックに時間を費やし、ファッションの最新動向を人々に知らせる多くのソーシャルメディア・ファッション・インフルエンサーをフォローしています。
  • インドネシア・インターネット・サービス・プロバイダー協会(APJII)によると、インドネシアのインターネット普及率は2023年の78.1%から2024年には79.5%に上昇しました。このようなファッションやスタイルに対する意識の高まりは、eコマース・チャネルを通じて入手できる多様な衣料品やアクセサリーに対する需要を煽り、インドネシアのeコマース市場を牽引しています。さらにインドネシアでは、スマートフォンの売上が伸びています。また、インドネシアではスマートフォンの販売台数が伸びています。スマートフォンやモバイル機器の普及に伴い、モバイル・コマース(Mコマース)がインドネシアのオンライン小売成長の重要な原動力となっています。情報通信技術省によると、インドネシアは中国、インドに次ぐMコマースの大市場と目されており、年間成長率は50%に達するといいます。
  • ファッションやアパレルの小売企業は、モバイルに精通した消費者の嗜好に応えるため、自社のウェブサイトやアプリをモバイルショッピングに最適化しています。さらに、これらの企業はウェブサイトをソーシャルメディアサイトに統合し、顧客がソーシャルメディアアカウントから直接ウェブサイトにアクセスできるようにしており、インドネシア市場におけるeコマースの成長を支援しています。
  • 全体として、インドネシアのeコマース市場におけるファッション・アパレル分野は、継続的な成長が見込まれています。インドネシアではeコマースが成熟を続けているため、ファッション小売業者は予測期間中、消費者の進化するニーズと期待に応えるため、技術革新と適応を図っていくことが予想されます。

インドネシアeコマース産業の概要

インドネシアのeコマース業界は、PT Tokopedia(PT Goto Gojek Tokopedia Tbk)、PT.Shopee International Indonesia(Shopee, Sea Limited)、PT Bukalapak.com Tbk、Lazada(Alibaba Group Holding Limited)、Blibli(PT Global Digital Niaga Tbk)といった大手企業が存在します。インドネシアのeコマース企業は、製品ラインナップを強化し、持続可能な競争優位性を獲得するために、提携や買収などの戦略を採用しています。

  • 2024年1月-Shopee Indonesiaは新しいデジタルサービス、High-End Brands(HEB)を開始しました。この新サービスは、インドネシア人デザイナーによるハイエンドなプレミアムローカルブランドに焦点を当てています。Shopeeハイエンドブランドサービスは、ローカルブランドの輸出を支援するだけでなく、インドネシアの514の都市と県の消費者にリーチするために提携ブランドを支援します。
  • 2023年7月-中国のeコマース企業アリババ・グループ・ホールディングは、東南アジアのオンライン小売部門であるLazadaに8億4,500万米ドルを追加投資しました。この最新の投資により、アリババの同社への投資総額は今年18億米ドルを超えました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 主な市場動向と小売業全体に占めるeコマースのシェア
  • COVID-19がeコマース売上に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • ファッション業界からの需要の高まり
    • インターネットとスマートフォンの普及
  • 市場の課題
    • データ・セキュリティ
  • インドネシアのEコマース産業に関する主な人口動向とパターンの分析
  • インドネシアのEコマース産業における主要取引形態の分析
  • インドネシアの越境EC産業の分析
  • アジア太平洋におけるインドネシアのeコマース産業の現在の位置づけ

第6章 市場セグメンテーション

  • B2C eコマース別
    • 市場セグメンテーション:B2Cアプリケーション別
      • 美容・パーソナルケア
      • 家電
      • ファッション・アパレル
      • 飲食品
      • 家具・ホーム
      • その他のB2Cアプリケーション(玩具、DIY、メディアなど)
  • B2B eコマース別

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • PT Tokopedia(PT GOTO GOJEK TOKOPEDIA TBK)
    • PT Shopee International Indonesia(Shopee, sea limited)
    • PT Bukalapak.com Tbk
    • Lazada(Alibaba Group Holding Limited)
    • Blibli(PT Global Digital Niaga TBK)
    • PT Bhinneka Mentaridimensi
    • Orami.co.id
    • PT Raksasa Laju Lintang(ralali.com)
    • PT Sociolla Ritel Indonesia
    • ZALORA-PT Fashion Eservices(Global Fashion Group)

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 90690

The Indonesia E-commerce Market size is estimated at USD 94.48 billion in 2025, and is expected to reach USD 194.20 billion by 2030, at a CAGR of 15.5% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • The Indonesia Ecommerce growth is driven by the growing fashion industry and internet and smartphone penetration, among others.
  • A key driver of ecommerce growth in Indonesia is the convenience factor offered by online shopping and e-commerce platforms' continuous focus on improving customers' overall shopping experience on online platforms. Shoppers nationwide are now turning to e-commerce platforms to fulfill their diverse needs, from electronics and clothing to groceries. Such factors have led to substantial growth in online shoppers across the country over the past few years, significantly contributing to the Indonesia e-commerce market size.
  • In addition, high smartphone usage and internet penetration stimulate the growth of the indonesia e commerce industry in the country. The growing internet usage at affordable rates and the rise of smartphones has led to higher access to online shopping in the country. High mobile penetration in Indonesia makes it more convenient for consumers to shop for a wide variety of products online, thereby positively influencing the Indonesia ecommerce market share.
  • Moreover, governments and central banks are eagerly facilitating digital payment systems in the country as these payments are more efficient and transparent. The proliferation of digital payments in the country is further analyzed to assist in Indonesia ecommerce growth.
  • Cyberattacks or data breaches in an e-commerce enterprise may lead to a reduction in the trust of customers in online shopping and can negatively impact the ecommerce growth in Indonesia. Ecommerce players like Tokopedia, one of Indonesia's largest e-commerce platforms, have suffered significant data breaches. Such incidents also attract regulatory scrutiny and may lead to stricter data protection laws, hampering the growth of the indonesia e commerce industry.

Indonesia E-commerce Market Trends

Penetration of Internet and Smartphone Usage Drives the Indonesia ecommerce Industry

  • Over the years, Indonesia has experienced a surge in internet penetration, with a large portion of the population accessing the internet. As per the report by The Indonesian Internet Service Providers Association, internet penetration in Indonesia has risen from 78.1% in 2023 to 79.5% in 2024. With the increase in internet penetration, the growing sales of new and updated smartphones with 5G features are also increasing in the country.
  • With the growing demand for smartphones in the company, many smartphone providers are launching new products. For instance, in January 2024, Oppo announced that the company was launching the OPPO Reno 11F smartphone in Indonesia. The company has already tested the smartphone in the country and plans to launch it in 2024.
  • Such investments by companies are increasing the sales of smartphones in the country, and with the widespread availability of smartphones, Indonesians can shop online anytime and anywhere, providing them with unparalleled convenience. E-commerce platforms offer a wide range of products and services, allowing consumers to find what they need with just a few taps on their smartphones. According to GSMA, smartphone adoption in 2022 was 83% and is expected to grow to 94% by 2028.
  • In Indonesia, the use of the internet has grown among students; as per the report by the Central Bureau of Statistics, 77.5% of students aged between 5 and 24 years use the internet in the country. Students spend a lot of time on social media platforms such as Instagram, Facebook, and WhatsApp, which are widely used in Indonesia and have become essential channels for e-commerce transactions. Many businesses leverage social media to promote their products and interact with customers, leading to the rise of social commerce in the country.
  • Moreover, the Indonesian government has supported the digital economy and implemented initiatives to boost Indonesia ecommerce growth. This includes improving internet infrastructure, promoting digital literacy, and incentivizing e-commerce businesses.
  • Overall, the penetration of the internet and smartphone usage has created a favorable environment for Indonesia ecommerce industry. As technology continues to evolve and connectivity improves further, the e-commerce market is expected to expand even more in the coming years, increasing Indonesia's ecommerce market share.

Fashion and Apparel Segment is Expected to Hold Significant Market Share

  • Economic growth and urbanization in Indonesia have led to a burgeoning middle-income group with higher disposable incomes. As consumers become more affluent, they increasingly shop online for fashion and apparel products, seeking convenience and a wider selection of the products that are available online. E-commerce companies also provide an option for customers to browse several trending apparel and fashionable accessories. This increases customers' inclination toward the country's online shopping platforms.
  • Furthermore, Indonesian consumers are becoming more fashion-conscious, influenced by global fashion trends and the proliferation of social media platforms. Many internet users in Indonesia spend their time on Instagram and Facebook and follow many social media fashion influencers who make people aware of the latest trends in fashion.
  • According to the Indonesian Internet Service Providers Association (APJII), internet penetration in Indonesia rose from 78.1% in 2023 to 79.5% in 2024. This growing awareness of fashion and style has fueled demand for diverse clothing and accessories available through e-commerce channels, which drives the indonesia ecommerce market.Moreover, in Indonesia, the sales of smartphones are growing. With the increasing use of smartphones and mobile devices, mobile commerce (m-commerce) has emerged as a significant driver of online retail growth in Indonesia. According to the Information and Communications Technology Ministry, Indonesia is billed as the next big market in m-commerce after China and India, with an annual growth of 50%.
  • Fashion and apparel retailers are optimizing their websites and apps for mobile shopping to cater to the preferences of mobile-savvy consumers. In addition, these companies have integrated their website into social media sites where customers can directly access the website through their social media accounts, helping the ecommerce growth in Indonesia market.
  • Overall, the fashion and apparel segment in the Indonesia ecommerce market is poised for continued growth. As e-commerce continues to mature in Indonesia, fashion retailers are expected to innovate and adapt to meet consumers' evolving needs and expectations during the forecast period.

Indonesia E-commerce Industry Overview

Indonesia ecommerce industry is semi-consolidated with the presence of major players like PT Tokopedia (PT Goto Gojek Tokopedia Tbk), PT. Shopee International Indonesia (Shopee, Sea Limited), PT Bukalapak.com Tbk, Lazada (Alibaba Group Holding Limited), and Blibli (PT Global Digital Niaga Tbk). Indonesia e commerce companies are adopting strategies such as partnerships and acquisitions to enhance their product offerings and gain sustainable competitive advantage.

  • January 2024 - Shopee Indonesia launched its new digital service, High-End Brands (HEB). The newly launched service highlights high-end premium local brands from Indonesian designers. Besides helping local brands to export, Shopee High-End Brand service will also assist the affiliated brands in reaching consumers across 514 Indonesia's cities and regencies.
  • July 2023 - Chinese e-commerce firm Alibaba Group Holding invested an additional USD 845 million into Lazada, its online retail unit in Southeast Asia. With this latest investment, Alibaba's total investment in the company has exceeded USD 1.8 billion this year.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Key Market Trends and Share of E-commerce of Total Retail Sector
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the E-commerce Sales

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Demand from Fashion Industry
    • 5.1.2 Penetration of Internet and Smartphone Usage
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Data Security
  • 5.3 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to the Ecommerce Industry in Indonesia
  • 5.4 Analysis of the Key Modes of Transaction in the Ecommerce Industry in Indonesia
  • 5.5 Analysis of Cross-border Ecommerce Industry in Indonesia
  • 5.6 Current Positioning of Indonesia in the E-commerce Industry in Asia Pacific

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By B2C Ecommerce
    • 6.1.1 Market Segmentation - by B2C Application
      • 6.1.1.1 Beauty and Personal Care
      • 6.1.1.2 Consumer Electronics
      • 6.1.1.3 Fashion and Apparel
      • 6.1.1.4 Food and Beverage
      • 6.1.1.5 Furniture and Home
      • 6.1.1.6 Other B2C Applications (Toys, DIY, Media, Etc.)
  • 6.2 By B2B E-commerce

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 PT Tokopedia (PT GOTO GOJEK TOKOPEDIA TBK)
    • 7.1.2 PT Shopee International Indonesia (Shopee, sea limited)
    • 7.1.3 PT Bukalapak.com Tbk
    • 7.1.4 Lazada (Alibaba Group Holding Limited)
    • 7.1.5 Blibli (PT Global Digital Niaga TBK)
    • 7.1.6 PT Bhinneka Mentaridimensi
    • 7.1.7 Orami.co.id
    • 7.1.8 PT Raksasa Laju Lintang (ralali.com)
    • 7.1.9 PT Sociolla Ritel Indonesia
    • 7.1.10 ZALORA - PT Fashion Eservices (Global Fashion Group)

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET