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市場調査レポート
商品コード
1690930

トマト:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

Tomato - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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トマト:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

トマト市場規模は2025年に2,170億3,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは4.76%で、2030年には2,738億4,000万米ドルに達すると予測されます。

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主要ハイライト

  • トマトはジューシーで甘く、抗酸化物質が豊富で、いくつかの病気との闘いに役立つ可能性があります。特にリコピンを多く含み、心臓の健康増進、がん予防、日焼け防止につながる植物性化合物です。
  • トマトの主要輸出国はメキシコ、オランダ、スペインで、モロッコ、カナダがこれに続きます。米国はメキシコからのトマトの主要輸入国です。米国農務省の報告によると、メキシコのトマト生産は非常に集中しており、2020年には6つの州で全生産量の53%を生産しています。シナロア州はメキシコ最大のトマト生産州です。
  • 家庭用、食品加工、スナック菓子などの産業におけるトマトが、トマト市場を牽引しています。また、外食産業でも人気があり、ホテル、レストラン、ファーストフード店で使用されています。ファストフードビジネスは世界中で成長しており、市場を前進させています。組織小売業の拡大も市場拡大に寄与しています。
  • さらに、トマト加工食品は、その健康上の利点と保存期間の長さから高い需要があります。トマトピューレは、トマトジュース、ケチャップ、ペースト、絞ったトマトパルプ、ピクルス、パスタ、ピザソース、サルサ、グレイビーソース、調理済みカレー、トマトベースの粉末製品など、非常に多くの製品に使用されるため、特に重要な加工製品です。
  • さらに、技術革新を通じて各国の農業生産を強化するための広範な財政的・政治的支援を伴う政府の取り組みが、予測期間中にトマトの生産レベルを引き上げると予想されます。2021年、ガーナ政府は1-District-1-Factoryイニシアチブの下、Domfeteの町にWeddi Africaトマト加工工場を設立しました。政府は工場の設立と運営を支援するため、1,600万米ドルの融資を行りました。ドムフェテは生鮮トマト栽培の一大中心地であるため、工場では年間4万トンの生鮮トマトの加工が見込まれています。これにより、予測期間中の市場を牽引します。

トマト市場の動向

生産量では中国が市場を独占

トマト(Lycopersicon esculentum Miller)は中国で広く栽培されている重要な野菜作物です。中国のトマト生産量は過去10年間で徐々に増加しています。FAOSTATによれば、2022年の総生産量は6,820万トンで、世界最大のトマト生産国です。土壌の品質が良いことが、同国におけるトマトの高生産を後押ししています。さらに、中国は農業が確立されており、トマトを含む多種多様な作物の生産で知られています。トマト栽培は、南部、中・東部、北部、東北部の4つの生態系地区で行われています。トマトは主にビニールトンネルや露地で栽培され、果実が大きく、赤色やピンク色の品種もあります。

また、最近の動向として、中国の消費者は生活水準の向上に伴い、製品の品質をますます求めるようになっており、通常の大玉で肉厚のトマトは、もはや彼らの発達した味覚を満足させることができないため、中国市場で味付きトマトの人気が高まっています。北京冠野菜農業科学技術有限公司によると、イチゴ柿、鉄皮柿、アルカリ土柿などは、国内で栽培されている味付きトマトの一部です。このように、国内だけでなく国際市場でも製品の品質向上によるトマト需要の増加がトマトの生産を促進しており、これが今後数年間の市場をさらに牽引すると予想されています。

アジア太平洋は急成長市場

アジア太平洋は、市場で最も急成長している地域の一つです。トマトの高強度栽培の増加が、この地域の市場成長を促進する主要因です。トマトは、インド政府の園芸作物最優先リストにおいて、ジャガイモ、タマネギに次いで3番目に重要な作物のひとつです。これら3つの主食作物は、農業従事者の生活環境を改善するための「グリーン作戦」と呼ばれるインド政府のイニシアチブにより、全国で栽培されています。

中国では、トマトの市場価格の上昇に伴い農業従事者の作付けへの関心が高まり、高収量が作付け面積の拡大を促進したため、トマトの作付け面積が継続的に増加しています。商務部によると、2021年の果物・野菜を含む消費財の小売売上高は6兆8,000億米ドルに達し、2020年から約12.5%増加します。生鮮食品セグメントでは、トマトは売上増に貢献した主要野菜のひとつです。さらに、インドはトマト栽培を受け入れており、各州がその生産に大きく貢献しています。主要トマト生産州は、ビハール州、カルナータカ州、ウッタル・プラデシュ州、オリッサ州、マハラシュトラ州、アンドラ・プラデシュ州、マディヤ・プラデシュ州、西ベンガル州などがあります。

さらに、トマト栽培における人工知能(AI)技術の利用は、この地域、特に日本における重要な新興動向のひとつです。最近の動向としては、2021年6月にNECとカゴメ株式会社が、国内のトマト農業従事者向けにAIを搭載した農業支援システムを共同開発したと発表しました。同社によると、新開発のAI技術は、農場での検査運用において、トマトの収穫量を30%増加させる一方で、肥料の使用量を平均より20%削減する結果をもたらしたといいます。したがって、AI技術のような最新技術の利用は、予測期間中に成長すると予想されるトマト市場を牽引すると予想されます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場の促進要因
    • トマト需要の増加
    • トマト栽培における温室技術の採用
    • 政府の支援
  • 市場抑制要因
    • 生理障害、病害虫による損失増加
    • 不利な気候条件
  • バリューチェーン分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 地域(生産分析(数量)、消費分析(金額と数量)、輸入分析(金額と数量)、輸出分析(金額と数量)、価格動向分析)
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • スペイン
      • ドイツ
      • イタリア
      • フランス
      • トルコ
      • オランダ
      • 英国
      • ポーランド
      • ウクライナ
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • チリ
    • 中東・アフリカ
      • 南アフリカ
      • エジプト

第6章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 72519

The Tomato Market size is estimated at USD 217.03 billion in 2025, and is expected to reach USD 273.84 billion by 2030, at a CAGR of 4.76% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Tomatoes are juicy and sweet, full of antioxidants, and may help fight several diseases. They are especially high in lycopene, a plant compound linked to improved heart health, cancer prevention, and protection against sunburns.
  • Major exporting countries for tomatoes are Mexico, the Netherlands, and Spain, followed by Morocco and Canada. The United States is the leading importer of tomatoes from Mexico. According to a United States Department of Agriculture report, tomato production in Mexico is highly concentrated, with six states producing 53% of the total production in 2020. Sinaloa is the largest tomato-producing state in Mexico.
  • Tomatoes in industries, such as home, food processing, and snack foods, are driving the tomato market. They're also popular in the food service industry and used in hotels, restaurants, and fast-food outlets. The fast-food business is growing across the world, propelling the market forward. The expanding organized retail sector is also contributing to market expansion.
  • Additionally, processed tomatoes are in high demand due to their enhanced health benefits and longer shelf life. Tomato puree is a particularly important processed product since it is used in so many other products, including tomato juice, ketchup, paste, strained tomato pulp, pickles, pasta, pizza sauces, salsa, gravies, ready-to-eat curries, and tomato-based powder goods.
  • Further, government initiatives with extensive financial and political support for enhanced agricultural production in the countries through technological innovation are anticipated to raise the production level of tomatoes during the forecast period. In 2021, the government of Ghana commissioned the Weddi Africa Tomato Processing Factory in the town of Domfete under the 1-District-1-Factory initiative. The government facilitated a loan of USD 16 million to support the establishment and operations of the factory. As Domfete is a major center for the cultivation of fresh tomatoes, the factory is anticipated to process 40,000 metric tons of fresh tomatoes annually. Thereby, driving the market during the foreacast period.

Tomato Market Trends

China Dominates the Market in Term of Production

Tomato (Lycopersicon esculentum Miller) is an important vegetable crop widely cultivated in China. The tomato production in China has been increasing gradually over the last decade. The country is the world's largest tomato producer with 68.2 million MT total production in 2022, according to FAOSTAT. The good quality of the soil has favored the high production of tomatoes in the country. Additionally, China has a well-established agricultural industry and is known for producing a wide variety of crops, including tomatoes. Tomato cultivation is carried out in four ecological districts of the country namely the southern district, middle and eastern District, northern district, and northeastern District. Tomatoes are grown mainly in plastic tunnels or open fields including varieties with large fruit, red or pink.

Moreover, in recent periods, Chinese consumers are increasingly looking for product quality as their living standards improve, and the regular, large, fleshy tomato is no longer able to please their developed taste which has made flavored tomatoes more popular in the Chinese market, according to Beijing Crown Vegetable Agricultural Science and Technology Co., Ltd. Strawberry persimmon, iron skin persimmon, or alkaline soil persimmon are some of the flavored tomato cultivated in the country. Thus, the increasing demand for tomatoes due to the increasing product quality in the country as well as in the international market has driven the production of tomatoes, which is further anticipated to drive the market in the coming years.

Asia-Pacific is the Fastest Growing Market

Asia-Pacific is one of the fastest-growing regions in the market. Increasing the high-intensity cultivation of tomatoes is the major factor driving market growth in the region. Tomato is one of the third most important crops under the Indian government's top priority list of horticultural crops after potatoes and onions. These three staple crops are found across the country with the government of India's initiative called 'Operation Greens' to improve the living conditions of farmers.

China is witnessing continuous growth of tomato acreage owing to increased farmers' interest in planting as the tomato market price has risen, and high yield promoted the expansion of planting area. According to the Ministry of Commerce, in 2021, retail sales of consumer goods, including fruits and vegetables, hit USD 6.8 trillion, which is an increase of about 12.5% from 2020. In the fresh produce segment, tomatoes are one of the major vegetables that contributed to the higher sales. Moreover, India has embraced tomato farming, with various states contributing significantly to its production. The major tomato-producing states include Bihar, Karnataka, Uttar Pradesh, Orissa, Maharashtra, Andhra Pradesh, Madhya Pradesh, and West Bengal.

Furthermore, the use of artificial intelligence (AI) technology in tomato cultivation is one of the important emerging trends in the region, especially in Japan. Recently, in June 2021, NEC Corp. and Kagome Co. announced that the companies have jointly developed an AI-equipped agricultural support system for tomato farmers in the country. According to the company, the newly developed AI technology has resulted in reduced fertilizer use by 20% from the average while increasing tomato crop yield by 30% in the trial run at farms. Therefore, the use of modern technologies such as AI technology is anticipated to drive the tomato market, which is anticipated to grow during the forecast period.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
    • 4.2.1 Increasing Demand for Tomato
    • 4.2.2 Adoption of Greenhouse Technology in Tomato Cultivation
    • 4.2.3 Government support
  • 4.3 Market Restraints
    • 4.3.1 Increasing Loses due to Physiological Disorder, Pest and Disease
    • 4.3.2 Unfavourable Climatic Condition
  • 4.4 Value Chain Analysis

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Geography (Production Analysis (Volume), Consumption Analysis (Value and Volume), Import Analysis (Value and Volume), Export Analysis (Value and Volume), and Price Trend Analysis)
    • 5.1.1 North America
      • 5.1.1.1 United States
      • 5.1.1.2 Canada
      • 5.1.1.3 Mexico
    • 5.1.2 Europe
      • 5.1.2.1 Spain
      • 5.1.2.2 Germany
      • 5.1.2.3 Italy
      • 5.1.2.4 France
      • 5.1.2.5 Turkey
      • 5.1.2.6 Netherlands
      • 5.1.2.7 United Kingdom
      • 5.1.2.8 Poland
      • 5.1.2.9 Ukraine
    • 5.1.3 Asia-Pacific
      • 5.1.3.1 China
      • 5.1.3.2 India
      • 5.1.3.3 Japan
    • 5.1.4 South America
      • 5.1.4.1 Brazil
      • 5.1.4.2 Argentina
      • 5.1.4.3 Chile
    • 5.1.5 Middle-East and Africa
      • 5.1.5.1 South Africa
      • 5.1.5.2 Egypt

6 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS