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市場調査レポート
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1690198

IoTにおけるAI-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

AI In IoT - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 150 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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IoTにおけるAI-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

IoTにおけるAIの市場規模は2025年に852億米ドルと推定され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは7.86%で、2030年には1,243億8,000万米ドルに達すると予測されます。

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IoTデバイスから生成される膨大な量のリアルタイムデータを効率的に処理する必要性、パフォーマンス管理アプライアンスの需要の高まり、ダウンタイムとメンテナンスコストの削減の必要性が、市場成長の主な要因となっています。

主なハイライト

  • IoT技術は、様々な組織のデジタル変革に不可欠であり、その結果、新たなビジネスモデルを構築し追跡することで、既存のプロセスをアップグレードする力を与えています。IoTをビジネス成功のための重要な要素とみなす企業が増えており、IoTの採用が増加しています。AIとIoT、この2つの技術を組み合わせることで、合理的な行動をシミュレートし、人間の干渉をほとんど、あるいはまったく受けずに意思決定をサポートするインテリジェントなマシンが誕生します。IoTデバイスから生成されたデータを効果的に管理し、貴重な知見を得ることや、顧客体験を向上させるためのリアルタイムモニタリングが重視されるようになっていることが、市場の主要な成長要因となっています。
  • 小売業界は、IoTベースのサービスでクラウドAIを活用して顧客体験プログラムを強化し、より顧客志向の製品を生み出しています。例えば、スマート小売環境では、コンピュータ・ビジョン機能を備えたカメラ・システムが、顧客がドアをくぐったときに顔認識を使って認識することができます。例えば、ミレニアル世代が多く来店していることをシステムが検知したとしよう。その場合、その層にアピールする商品広告や店内特典をプッシュすることができ、売上を促進することができます。
  • さらに、多くの企業がオンプレミスのAIからクラウドに移行しているが、これは低遅延とリアルタイムの追跡により配送時間が短縮されるためであり、予測期間中の市場成長を促進する可能性が高いです。例えば、Amazon Echo Amazonは、マネージドクラウドプラットフォームであるWeb Services IoTを導入し、デバイスをクラウドアプリケーションや他のデバイスに安全に接続できるようにしました。2021年2月、IBMとRed Hatは、産業用IoTからの運用データからリアルタイムの価値を促進する、オープンで柔軟性があり、より安全なソリューションを製造業者やプラントオペレータに提供するために設計されたハイブリッドクラウドを使用するための新しいコラボレーションを発表しました。
  • しかし、熟練労働者の不足やデータ・セキュリティに関する懸念の高まりが、調査対象市場の成長を抑制する主な要因となっています。AIやIoTは、ユーザーや顧客から機密性の高い重要なデータを収集するため、データの安全性を確保し、安全な手に委ねることが極めて重要です。しかし、ユーザーは、いつ誰かが我々の個人的な機密データにアクセスしようとするか分からないため、セキュリティは常に技術上の懸念事項であり、市場の成長を制限しています。
  • コロナウイルスが蔓延する中、組織がスケーラブルで信頼性が高く、安全性の高いコンピューティング・パワーにアクセスできることは、重要なヘルスケア業務のためであろうと、学生の学習継続のためであろうと、前例のない数の従業員が自宅からオンラインで生産性を維持するためであろうと、このような状況における市場成長の重要な要因の一部です。病院ネットワーク、製薬会社、研究所は、AI対応IoTデバイスを使用して、患者のケア、治療法の探求、COVID-19の影響の緩和など、さまざまなことに取り組んでいます。上記の要因はすべて、短期的には市場の成長率を加速させており、長期的にはさらに増大させると予想されます。

IoTにおけるAIの市場動向

ヘルスケア分野が市場の力強い成長を促進する見込み

  • ヘルスケア組織は、高頻度のモノのインターネット(IoT)センサー・データとコンピュータ・ビジョン(AI)を収集・分析することで、診断や治療の決定、病気の治療における臨床医のサポートなどのタスクにおける人間のパフォーマンスを向上させることができます。移動とバランスに関する日常的な身体評価は、IoTとAI技術(IoT)を組み合わせることによって変革される可能性が大きい、通常のヘルスケア活動です。IoTを利用することで、医療提供者は、検査を定量的で一貫性があり、再現可能なものにすると同時に、少ない手順で評価を簡素化することができます。
  • COVID-19ワクチンなどのワクチンを検査・保管している病院、診療所、製薬会社、学術機関では、冷蔵庫のリアルタイムの状態や性能を可視化できていないのが現状です。このため、ワクチンの物流と安全性のために、IoTベースの予知保全の必要性が高まっています。IoTはまた、診断精度の向上や患者の遠隔モニタリング、経過観察の必要性の低減、待ち時間の短縮、重症患者の特定、医療機器の追跡なども可能にします。
  • さらに、AIとIoTの技術革新により、病院はCTスキャンや患者のバイタル記録などのデータを最大限に活用することができます。これらのシステムにより、医師は建物内にいなくても患者の健康状態を遠隔監視し、緊急の治療が必要な患者を特定することができます。IoTはまた、乳がんや肺がんなど特定の病気の診断精度を高めることもできます。
  • スマート病院は、IoTに接続されたテクノロジーとロボット工学を活用し、新時代の健康支援と治療を実現しようとしています。遠隔医療診察や遠隔医療モニタリング用のセンサーやアプリなど、ヘルスケア分野向けに設計されたさまざまなIoT機器やアプリケーションが登場しています。この点で、IoTはリアルタイムの患者モニタリング(フィットネストラッカー、スマートウェアラブル、パニックボタンなど)、スマート画像解析による高度な診断、ロボット手術を通じてヘルスケアの向上に役立っています。これらのアプリケーションは、人の予防措置、早期発見、薬剤投与のためのデータ収集に役立っています。
  • スマートヘルスケアの動向は、IoT技術の採用が増加した結果、大きく成長すると予想されます。例えば、2022年12月、コンピューター・ハードウェア・メーカーのASUSは、台湾ヘルスケア+エキスポでスマート・ヘルスケア・ソリューションを発表しました。ASUSのスマートヘルスケアのテーマは、ASUSの展示会でさまざまな製品が展示される中で、デジタル変革を促すものでした。台湾の医療機関のデジタル化を推進する地域健康管理、精密医療、遠隔医療の動向が取り上げられました。さらに、AIアルゴリズムやIoTデバイスも病院の地域医療管理を支援し、デジタル変革を通じて地域病院から近代的な病院への移行を可能にしました。

北米が主要市場シェアを占めると予想される

  • 北米は、自動車や輸送、製造、小売、ヘルスケアなど多くの産業でAIやIoT技術が広く採用されているため、大きな市場シェアを持つ主要地域の1つであり、この地域で調査された市場が成長する理由の1つとなっています。北米は、新しいエンドユーザー産業におけるAIとIoTアプリケーションの開発研究が進んでいる主要地域の1つです。シスコによると、米国とカナダは2022年時点で一人当たりの平均デバイス数と接続数が最も多いです。
  • 北米企業の製造プラットフォームはデジタルトランスフォーメーションを遂げており、これが同国のIoT製造におけるAIソリューション・プロバイダーにチャンスをもたらしています。これにより、これらの企業は製造施設におけるエネルギーと水の使用量を制御し、廃棄物を削減しながら設備の回復力を高め、製造ラインでリアルタイムに製品の品質をチェックできるようになっています。スケーラブルな予測品質、予測メンテナンス、制御されたリリース、タッチレス・オペレーションの提供は、この地域の工場における生産の持続可能性を高めるのに役立つと思われます。
  • 多くの世界企業が市場ベンダーと提携してAIベースのIIoTを生産ラインに統合し、市場の成長を促進しています。例えば、2022年9月、P&Gとマイクロソフトは、P&Gのデジタル製造インフラを刷新するための複数年パートナーシップ契約を締結しました。同パートナーシップによると、産業モノのインターネット(IIoT)、デジタルツイン、データ、AIは、生産性を向上させコストを下げながら、顧客への製品提供を加速し、顧客満足度を高めるといいます。
  • この地域には、米国を中心に世界なIoTやAIベースのベンダー・プロバイダーが多数存在します。また、同国にはハイテク・エコシステムがあり、同地域の自動車はソフトウェア志向を強めています。AIがIoTと組み合わされると、デバイスはデータを分析し、意思決定を行い、人間の干渉なしにそのデータに基づいて行動することができます。テスラの自動運転車は、AIとIoTが連動した例です。AIを組み込むことで、自動運転車はさまざまな状況下での車や歩行者の行動を予測します。例えば、道路状況や天候、最適な速度を判断し、走行するたびに賢くなります。
  • 北米におけるこの業界の成長の可能性は、多くのアメリカのAIプラットフォームやソフトウェアメーカーが、IoTソリューションプロバイダーと協力し、この地域での市場シェアを向上させているという事実にも表れています。

IoTにおけるAI業界の概要

IoTにおけるAI市場は、国内外に多数の企業が存在するため競争が激しいです。同市場は、マイクロソフト、セールスフォース、AWS、SAP SE、オラクル、IBMコーポレーションなど複数の企業で構成されています。各社のブランド・アイデンティティは市場に大きな影響を与えています。強力なブランドは優れた業績と同義語であるため、老舗企業が優位に立つと予想されます。先進的なAIソリューションと継続的なアップグレードを提供するベンダーが、買い手の人気選択肢となる可能性があります。

2023年6月、Amazon Web Services, Inc.は、インテリジェントな人工知能ソリューションの開発と展開を成功させるために顧客を支援することを目的とした新しいプログラム「AWS Generative AI Innovation Centre」を発表しました。このプログラムでは、AWSは1億米ドルを投資し、AIとMLAWSの専門家を世界中の顧客と結びつけ、顧客が新しいジェネレーティブ人工知能製品、サービス、プロセスを想像、設計、または立ち上げられるようにします。

2023年5月、SAPとGoogle Cloudは、ビジネスデータの状況を簡素化し、その力を解放することを意図して、オープンデータの広範な提供を発表しました。この提供により、顧客はSAP DatasphereソリューションとGoogleのData Cloudを使用して、企業全体のデータを取り込むエンドツーエンドのデータクラウドを構築することができ、企業はデータ資産全体をリアルタイムで確認し、SAP Cloudへの投資の価値を最大化することができます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の業界への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • ビッグデータ量の増加
    • IoTデバイスから生成されるデータの効果的な管理による価値ある洞察の獲得
  • 市場抑制要因
    • データセキュリティとプライバシーの問題

第6章 市場セグメンテーション

  • コンポーネント別
    • プラットフォーム
      • アプリケーション管理
      • コネクティビティ管理
      • デバイス管理
    • サービス
      • マネージドサービス
      • プロフェッショナルサービス
    • ソフトウェア
      • データ管理
      • ネットワーク帯域管理
      • リアルタイム・ストリーミング分析
      • 遠隔監視
      • セキュリティ
      • エッジソリューション
  • 業界別
    • 銀行、金融サービス、保険(BFSI)
    • ITおよび電気通信
    • エネルギーおよび公益事業
    • ヘルスケア
    • 製造業
    • その他のエンドユーザー業界別(運輸・モビリティ、政府機関、小売業)
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amazon Web Services Inc.(Amazon Inc.)
    • IBM Corporation
    • Autoplant Systems India Pvt. Ltd
    • SAP SE
    • Google LLC(Alphabet Inc.)
    • Microsoft Corporation
    • Oracle Corporation
    • Salesforce.com Inc.
    • PTC Inc.
    • SAS Institute Inc.
    • General Electric Company
    • Hitachi Ltd

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 70756

The AI In IoT Market size is estimated at USD 85.20 billion in 2025, and is expected to reach USD 124.38 billion by 2030, at a CAGR of 7.86% during the forecast period (2025-2030).

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The need to efficiently process vast volumes of real-time data generated from IoT devices, the growing demand for performance management appliances, and the need to reduce downtime and maintenance costs are the primary factors driving the market's growth.

Key Highlights

  • IoT technology is essential for various organizations to digitally transform, thus, empowering them to upgrade the existing processes by creating and tracking new business models. More and more companies view IoT as an important element for business success, thus increasing its adoption. AI and IoT, both technologies, when combined, are creating intelligent machines that simulate rational behavior and support decision-making with little or no human interference. The growing emphasis on effective management of data generated from IoT devices to gain valuable insights and real-time monitoring to curate an enhanced customer experience are the key growth drivers for the market.
  • The retail industry is leveraging cloud AI in IoT-based services to augment customer experience programs and generate more customer-oriented products. For instance, in a smart retail environment, a camera system outfitted with computer vision capabilities can use facial recognition to recognize customers when they walk through the door. Suppose the system detects most customers walking into the store are Millennials. In that case, it can push out product advertisements or in-store specials that appeal to that demographic, therefore driving sales.
  • Furthermore, most companies are shifting to the cloud from on-premise AI, owing to faster delivery time with low latency and real-time tracking, likely to foster the studied market growth during the forecast period. For instance, Amazon Echo Amazon has introduced Web Services IoT, a managed cloud platform and lets devices connect securely to cloud applications and other devices. In February 2021, IBM and Red Hat announced a new collaboration to use a hybrid cloud designed to deliver an open, flexible, and more secure solution for manufacturers and plant operators that will drive real-time value from operations data from industrial IoT.
  • However, the lack of a skilled workforce and growing concerns regarding data security are some major factors restraining the studied market growth. It is crucial to ensure that the data is secure and in safe hands because AI and IOT collect sensitive and essential data from their users or clients. But since users have no idea when someone would attempt to access our private and sensitive data, security is always a concern with technology and restricting the market growth.
  • During the spread of Coronavirus, the ability for organizations to access scalable, dependable, and highly secure computing power, whether for vital healthcare work, to help students continue learning, or to keep unprecedented numbers of employees online and productive from home are some of the critical factors owing to the growth of the market in this situation. Hospital networks, pharmaceutical companies, and research labs are using AI-enabled IoT devices to care for patients, explore treatments, and mitigate the impacts of COVID-19 in many other ways. All of the above factors have accelerated the market's growth rate in the short run and are expected to augment it further in the long term.

AI in IoT Market Trends

Healthcare Sector Expected to Witness Robust Market Growth

  • Healthcare organizations can improve human performance on tasks such as diagnostic or therapeutic decisions, supporting clinicians in treating diseases, etc., by collecting and analyzing high-frequency Internet of Things (IoT) sensor data and computer vision (AI). Routine physical assessments of mobility and balance are usual healthcare activities with significant potential to be transformed by combining IoT and AI technologies (IoT). With IoT, care providers can simplify assessment using fewer steps while making the test quantitative, consistent, and reproducible.
  • Hospitals, clinics, pharmaceuticals, and academic institutes testing and storing vaccines, such as COVID-19 vaccines, still lack visibility on their refrigerators' real-time state and performance. Due to this, there is an increasing need for IoT-based predictive maintenance for vaccine logistics and safety. IoT can also improve diagnostic accuracy and remote patient monitoring, reduce the need for follow-up visits, reduce wait times, identify critical patients, and track medical equipment.
  • Furthermore, innovations in AI and IoT allow hospitals to take full advantage of data, like CT scans and records of patient vitals. These systems enable doctors to monitor patient health remotely, even when not in the building, and identify which patients need immediate attention. IoT can also boost the accuracy of diagnoses for certain diseases like breast and lung cancer.
  • Smart hospitals are utilizing IoT-connected technologies and robotics to deliver a new age of health support and treatment. There is an emergence of various IoT devices and applications designed for the healthcare sector, including sensors and apps for telemedicine consultations and remote healthcare monitoring. In this regard, IoT is helping to improve healthcare via real-time patient monitoring (fitness trackers, smart wearables, panic buttons, etc.), advanced diagnostics through smart image analysis, and robotic surgery. These applications help collect data to provide preventive measures for a person, early detection, and drug administration.
  • Smart healthcare trends are expected to grow significantly as a result of the rising adoption of IoT technologies. For instance, in December 2022, ASUS, a computer hardware manufacturer, unveiled smart healthcare solutions at the Taiwan Healthcare+ Expo. The ASUS Smart Healthcare theme encouraged digital change as various products were displayed at the ASUS exhibit. The community health management, precision health, and telemedicine trends which are driving the digitization of Taiwan's medical institutions were addressed. Moreover, AI algorithms and IoT devices also helped hospitals manage community health, allowing them to transition from community hospitals to modern hospitals through digital transformation.

North America Is Anticipated To Hold Major Market Share

  • North America is one of the major regions with significant market share because of the wide-scale adoption of AI and IoT technologies in many industries, like automotive and transportation, manufacturing, retail, and healthcare, which is one reason for the growth of the market studied in this region. North America is one of the leading regions with research into developing AI and IoT applications in new end-user industries. According to Cisco, the United States and Canada have the highest average per capita devices and connections as of 2022.
  • The manufacturing platform of North American companies has undergone a digital transformation which is creating an opportunity for the AI solution providers in the manufacturing of IoTs in the country, which has been enabling these companies to control energy and water usage in manufacturing facilities, boost equipment resilience while reducing waste, and check product quality in real-time on the production line. Providing scalable predictive quality, predictive maintenance, controlled release, and touchless operations would be helpful in increasing the sustainability of production in the region's plants.
  • Many global companies are partnering with market vendors to integrate AI-based IIoT into their production lines, fueling the market's growth. For instance, in September 2022, P&G and Microsoft signed a multiyear partnership agreement to revamp P&G's digital manufacturing infrastructure. According to the partnerships, the industrial internet of things (IIoT), digital twin, data, and AI would accelerate product delivery to customers and boost customer satisfaction while increasing productivity and lowering costs.
  • The region has many global IoT and AI-based vendor providers, especially in the United States. In addition, the country has a high-tech ecosystem, and the region's automobiles have become increasingly software-oriented. When AI is coupled with the IoT, the devices can analyze data, make decisions, and act on that data without human interference. Tesla's self-driving cars are examples of AI and IoT working in tandem. With the incorporation of AI, self-driving cars predict the behavior of cars and pedestrians in various circumstances. For instance, they can determine road conditions, weather, and optimal speed and get smarter with each trip.
  • The industry's potential for growth in North America is reflected in the fact that many American AI platforms and software manufacturers collaborate with IoT solution providers to improve their market share in the area.

AI in IoT Industry Overview

The AI in IoT market is highly competitive owing to the presence of a large number of players in the market operating in domestic and international markets. The market comprises several players, such as Microsoft, Salesforce, AWS, SAP SE, Oracle, and IBM Corporation. The brand identity associated with the companies has a major influence on the market. As strong brands are synonymous with good performance, long-standing players are expected to have the upper hand. The vendors offering advanced AI solutions and continuous upgrades in their offerings may be the popular choice for buyers.

In June 2023, Amazon Web Services, Inc. announced the AWS Generative AI Innovation Centre, a new program designed to assist customers with their successful development and deployment of intelligent artificial intelligence solutions, has been announced. In the program, AWS will invest USD 100 million to connect AI and MLAWS experts with customers around the world so that they can imagine, design, or launch new generative artificial intelligence products, services, and processes.

In May 2023, SAP and Google Cloud announced an extensive offering of open data, intending to simplify the business data landscape and release its power. This offering enables customers to create an end-to-end data cloud that brings data from across the enterprise landscape using the SAP Datasphere solution and Google's Data Cloud so that businesses can view their entire data estate in real-time and maximize the value of their SAP Cloud investments.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHT

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rising Big Data Volume
    • 5.1.2 Effective Management of Data Generated From IoT Devices to Gain Valuable Insights
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Data Security and Privacy Issues

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Component
    • 6.1.1 Platform
      • 6.1.1.1 Application Management
      • 6.1.1.2 Connectivity Management
      • 6.1.1.3 Device Management
    • 6.1.2 Services
      • 6.1.2.1 Managed Services
      • 6.1.2.2 Professional Services
    • 6.1.3 Software
      • 6.1.3.1 Data Management
      • 6.1.3.2 Network Bandwidth Management
      • 6.1.3.3 Real-time Streaming Analytics
      • 6.1.3.4 Remote Monitoring
      • 6.1.3.5 Security
      • 6.1.3.6 Edge Solution
  • 6.2 By End-user Vertical
    • 6.2.1 Banking, Financial Services, and Insurance (BFSI)
    • 6.2.2 IT and Telecom
    • 6.2.3 Energy and Utilities
    • 6.2.4 Healthcare
    • 6.2.5 Manufacturing
    • 6.2.6 Other End-user Verticals (Transport and Mobility, Government, and Retail)
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
    • 6.3.2 Europe
    • 6.3.3 Asia-Pacific
    • 6.3.4 Latin America
    • 6.3.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amazon Web Services Inc. (Amazon Inc.)
    • 7.1.2 IBM Corporation
    • 7.1.3 Autoplant Systems India Pvt. Ltd
    • 7.1.4 SAP SE
    • 7.1.5 Google LLC (Alphabet Inc.)
    • 7.1.6 Microsoft Corporation
    • 7.1.7 Oracle Corporation
    • 7.1.8 Salesforce.com Inc.
    • 7.1.9 PTC Inc.
    • 7.1.10 SAS Institute Inc.
    • 7.1.11 General Electric Company
    • 7.1.12 Hitachi Ltd

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET