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市場調査レポート
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天然蜂蜜- 市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Natural Honey - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 120 Pages
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2~3営業日
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天然蜂蜜- 市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

天然蜂蜜の市場規模は2025年に107億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは5.7%で、2030年には142億2,000万米ドルに達すると予測されています。

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天然蜂蜜は、野生のミツバチの様々な部分によって生産される甘い風味の液体食品です。通常の蜂蜜とは異なり、濾過や低温殺菌などの商業的プロセスを経ず、ミツバチの巣から直接採取包装されます。主に天然甘味料として使用され、健康志向の人々にとっては白砂糖の最良の代替品となります。飲食品、加工食品、ジャム、ゼリーなどに利用されるほか、健康・美容製品の原料として使われることも増えています。蜂蜜は様々な健康上の利点に関連しています。研究では、血圧やコレステロールなどの心臓病の危険因子を減らし、傷の治りや喉の感染症を改善する効果があることがわかっています。ビタミン、ミネラル、カルシウム、抗酸化物質など、さまざまな栄養素が含まれています。消費者の需要の増加と高い健康効果により、市場は予測期間中に成長し、長期的な影響を与えると予想されます。

これとともに、食品や飲料製品に心地よい風味を与える蜂蜜の可能性が、入手のしやすさや製品の保存期間の長さとともに、市場の需要を押し上げています。さらに、蜜蝋は蜂蜜生産の製品別です。アロマセラピー、化粧品、スキンケア製品、木工仕上げ剤、ワックス、防水製品、歯型などに使われる素晴らしい成分です。使用量が増えれば、天然蜂蜜の増加にもつながります。

CBI外務省によると、欧州は中国に次いで世界第2位の蜂蜜生産国です。2021年、欧州は世界の生産量の13%以上を占め、合計177万2,000トンとなりました。2022年、欧州には養蜂産業専用の巣箱が2,020万個以上ありました。巣箱の数は過去5年間、年平均4.0%の割合で着実に増加しています。欧州の蜂蜜生産量は近年かなり変動しています。蜂蜜生産量は2021年に22万8,300トンを示したが、2021~2022年にかけて大幅な伸びを記録し、28万5,700トンに達しました。この実績は、2019~2022年のCAGR1.0%に相当します。蜂蜜に対する欧州の需要は旺盛で成長しています。輸入業者はますます新しい供給者を探しています。ドイツ、英国、フランス、ベルギーの市場は、欧州の蜂蜜輸入全体の50%以上を占めています。

天然蜂蜜市場の動向

天然蜂蜜の健康効果を利用した天然甘味料への需要の増加

人工甘味料よりも健康的で自然な代替品に対する消費者の嗜好の高まりと、蜂蜜の利点に対する意識の高まりが、天然蜂蜜市場の成長を大きく促進しています。人工甘味料は肥満、コレステロールの上昇、ミネラルの枯渇、虫歯、高血圧、心血管疾患を引き起こします。また、2型糖尿病、メタボリックシンドローム、さまざまな種類のがんや腫瘍を引き起こす原因ともなっています。一方、天然の蜂蜜はグリセミック指数(GI値)が低いため、血糖値を急激に上げることがなく、人体に多大な恩恵をもたらす抗酸化物質もたっぷり含まれています。多くの健康効果があり、機能性食品やスキンケア製品などに使用することができます。天然蜂蜜は、ミツバチが花の蜜から作る、純粋で、濾過されず、殺菌されていない甘味料で、その驚くべき栄養価と健康パワーで知られています。その健康上の利点から、砂糖の代用品として徐々に提唱されています。砂糖を蜂蜜に置き換えることで、太るのを防ぎ、血糖値を下げることができることを証明する十分な調査があります。生蜂蜜を毎日摂取することで、体内の良質な抗酸化物質のレベルが上昇し、免疫システムを高めるのに役立ちます。

さらに、政府や国際機関は、重要な食品成分と有益な媒介成分として天然蜂蜜を推進してきました。例えば、USDA Sugars and Sweeteners 展望 Report 2022によると、米国は中国に次ぐ第2位の蜂蜜消費国で、消費量は2021年に6億1,800万ポンドに達し、2020年比で8%増加し、2021年には国民一人当たり約1.9ポンドに換算されます。さらに、世界保健機関(WHO)は、成人の慢性的な咳だけでなく、小さな幼児の咳にも効果的な自然療法として推奨しています。蜂蜜をベースにしたスプレッドは、北米と欧州でクリーンラベルの市場が拡大しています。アメリカの人口の約50%が蜂蜜を消費しています。蜂蜜の純度と自然さは、消費者が製品を購入する際に考慮する重要な基準です。したがって、天然甘味料の普及と需要は、予測期間中に市場を牽引すると予測されます。

アジア太平洋が市場を独占

アジア太平洋は、世界全体で天然蜂蜜の支配的な市場として登録されています。中国がアジア太平洋における蜂蜜の生産と消費の最大のシェアを占めており、インドがそれに続いています。中国の広大な領土、豊富な蜜源、人口の多さ、人々の生活水準の向上が国内天然蜂蜜生産増加の理由です。中国では、蜂蜜はスーパーマーケットで砂糖よりも簡単に手に入る主食です。2020年、14億人以上の人口を抱える中国では、蜂蜜の消費量が年間30万トンを超えました。国連食糧農業機関(FAO)によれば、2021年、中国は約50万トンの天然蜂蜜を生産しました。蜂蜜の自然な性質は、蜂蜜のシロップ添加物をスキャンしているいくつかの国内と国際的なモニタリング団によって争われているにもかかわらず、蜂蜜の生産量は依然として他のどの国よりも簡単に上回っています。

これに伴い、中国の輸入量は2020年の4,222トンから2021年には4,765トンに増加しました。中国は、スペイン、ドイツ、英国などの輸入国に対する欧州の公式サプライヤーです。この地域で天然蜂蜜の需要が増加しているため、企業はアジア太平洋に新しい品種を導入し始めています。例えば、DELTA Commerceはタイム、ラベンダー、ローズマリー、ユーカリなどのオーガニック蜂蜜を提供しています。加藤ブラザーズハニーは、日本市場でさくら蜂蜜を特産品として発表しました。

さらに、インドは中国に次いで、この地域でトップクラスの蜂蜜生産国です。さらに、米国、カナダ、カタールなど、世界各国に天然蜂蜜を輸出しています。また、ヒマラヤ産マルチフローラ蜂蜜、ユーカリ蜂蜜、ライチ蜂蜜など、様々なエキゾチック品種の野生の蜂蜜を提供しています。農産物・加工食品輸出開発局(APEDA)によると、2022~23年の間に1兆6,227億7,000万インドルピー(2億307万米ドル相当)の天然蜂蜜7万9,929.17トンを世界に輸出しており、主要輸出先は米国、アラブ首長国連邦、サウジアラビア、リビア、カナダです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場の促進要因
  • 市場抑制要因
  • バリューチェーン分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 地域(生産分析、金額と数量による消費分析、金額と数量による輸入分析、金額と数量による輸出分析、価格動向分析)
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • スペイン
      • ウクライナ
      • ポーランド
      • ドイツ
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • ニュージーランド
    • 南米
      • アルゼンチン
      • ブラジル
    • 中東・アフリカ
      • トルコ
      • イラン

第6章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 68535

The Natural Honey Market size is estimated at USD 10.78 billion in 2025, and is expected to reach USD 14.22 billion by 2030, at a CAGR of 5.7% during the forecast period (2025-2030).

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Natural honey is a sweet-flavored liquid food produced by various pieces of wild bees. It differs from regular honey as it does not undergo commercial processes such as filtration or pasteurization but collects and packs directly from the beehives. It is largely used as a natural sweetener and the best alternative to white sugar for health-conscious people. It can be used in beverages, processed foods, jams, and jellies and is increasingly used as an ingredient in health and beauty products. Honey has been linked to various health benefits. Studies have found that it may help reduce risk factors for heart diseases like blood pressure and cholesterol and improve wound healing and throat infections. It contains various nutrients, including vitamins, minerals, calcium, and antioxidants. With increasing consumer demand and high health benefits, the market is expected to grow over the forecast period and have a long-term impact.

Along with this, the potential of honey to impart a pleasant flavor to food and beverage products, together with their easy accessibility and longer shelf life of the product is boosting market demand. Moreover, Beeswax is a byproduct of honey production. It is a wonderful ingredient in aromatherapy, cosmetics, skincare products, wood finishes, waxes, waterproofing products, and dental molds. The increased usage will help to increase the natural honey.

According to the CBI Ministry of Foreign Affairs, Europe is the world's second-largest honey producer after China. In 2021, Europe accounted for over 13% of global production, totaling 1,772 thousand metric tons. In 2022, Europe had more than 20.2 million hives dedicated to the beekeeping industry. The number of hives has grown steadily over the last 5 years, at an average annual rate of 4.0%. European honey production has fluctuated considerably in recent years. Overall, honey production showed 228,300 metric tons in 2021, between 2021 and 2022 significant growth was recorded, reaching 285,700 metric tons. This performance corresponds to an average growth of 1.0% per year for 2019-2022. The European demand for honey is strong and growing. Importers are increasingly looking for new suppliers. The German, British, French, and Belgian markets account for more than 50% of total European honey imports.

Natural Honey Market Trends

Increasing Demand for Natural Sweeteners with Health Benefits of Natural Honey

The rising consumer preferences for healthy and natural alternatives over artificial sweeteners and increasing awareness about the benefits of honey are majorly driving the growth of the natural honey market. Artificial sweeteners lead to obesity, elevated cholesterol, mineral depletion, tooth decay, hypertension, and cardiovascular diseases. They are also responsible for causing Type 2 diabetes, metabolic syndrome, and different types of cancers and tumors. On the other hand, natural honey has a lower glycemic index (GI), which means that it does not raise blood sugar levels quickly, and it is also filled with antioxidants that offer substantial benefits to the human body. They have many health benefits and can be used in functional foods, skincare products, etc. Natural honey is a pure, unfiltered, and unpasteurized sweetener made by bees from the nectar of flowers and is known for its incredible nutritional value and health powers. It is progressively advocated as a substitute for sugar due to its health benefits. There is enough research that proves that replacing sugar with honey can help prevent gaining weight and also lower blood sugar levels. A daily dose of raw honey raises levels of good antioxidants in the body that help boost the immune system.

Furthermore, governments and international organizations have been promoting natural honey as an important food ingredient and a beneficial mediational ingredient. For instance, according to the USDA Sugars and Sweeteners Outlook Report 2022, the United States is the second-largest honey consumer behind China, with consumption reaching 618 million pounds in 2021, an 8% increase versus 2020, translating about 1.9 pounds per capita in 2021. Additionally, the World Health Organization (WHO) has recommended it as an effective natural remedy for cough in small children, as well as for chronic cough in adults. The honey-based spread is a growing market in North America and Europe in terms of clean labeling. About 50% of the American population consumes honey. The purity and naturalness of honey are the crucial criteria consumers consider while purchasing the product. Thus, the popularization and demand for natural sweeteners is projected to drive the market during the forecast period.

Asia-Pacific Dominates the Market

Asia-Pacific registers as the dominant market for natural honey across the world. China holds the largest share of honey production and consumption in Asia-Pacific, followed by India. China's vast territory, rich nectar source, large population, and improvement in people's living standards are the reasons for the rise in domestic natural honey production. Honey, in China, is a staple food available more easily than sugar in a supermarket. In 2020, with a population of more than 1.4 billion inhabitants, honey consumption exceeded 300,000 metric tons per year in China. In 2021, China produced almost 500,000 metric tons of natural honey, according to the United Nations Food and Agriculture Organization (FAO). Even though its natural properties are being contested by several national and intranational watchdogs scanning for syrup additives to the People's Republic's bee-based commodity, the amount of honey produced still easily outranks every other country.

Along with this, the import volume increased in China from 4,222 metric tons in 2020 to 4,765 metric tons in 2021. China is the official European supplier to importing countries like Spain, Germany, and the United Kingdom. As the natural honey demand is increasing in this region, companies have started introducing new varieties to the Asian-Pacific region. For instance, DELTA Commerce offers organic honey in varieties like thyme, lavender, rosemary, eucalyptus, etc. Kato Brothers Honey Co. Ltd introduced Sakura honey as its specialty in the Japanese market.

Moreover, India is among the top and leading producers of honey in this region, next to China. Additionally, it also exports natural honey to a number of countries globally, like the United States, Canada, and Qatar, among others. The country also offers several different exotic varieties of wild honey like the Multi-flora Himalayan honey, eucalyptus honey, lychee honey, and many others. As per the Agricultural and Processed Food Products Export Development Authority (APEDA), the country has exported 79,929.17 metric tons of Natural Honey to the world for the worth of INR 1,622.77 Crore/ 203.07 USD Million during the year 2022-23, with the major export destinations are the United States, United Arab Emirates, Saudi Arabia, Libya, and Canada.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints
  • 4.4 Value Chain Analysis

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Geography (Production Analysis, Consumption Analysis by Value and Volume, Import Analysis by Value and Volume, Export Analysis by Value and Volume, and Price Trend Analysis)
    • 5.1.1 North America
      • 5.1.1.1 United States
      • 5.1.1.2 Canada
      • 5.1.1.3 Mexico
    • 5.1.2 Europe
      • 5.1.2.1 Spain
      • 5.1.2.2 Ukraine
      • 5.1.2.3 Poland
      • 5.1.2.4 Germany
    • 5.1.3 Asia-Pacific
      • 5.1.3.1 China
      • 5.1.3.2 India
      • 5.1.3.3 Japan
      • 5.1.3.4 New Zealand
    • 5.1.4 South America
      • 5.1.4.1 Argentina
      • 5.1.4.2 Brazil
    • 5.1.5 Middle East and Africa
      • 5.1.5.1 Turkey
      • 5.1.5.2 Iran

6 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS