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市場調査レポート
商品コード
1687919

拡張現実(XR)-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024年~2029年)

Extended Reality (XR) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
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価格
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拡張現実(XR)-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

拡張現実(Extended Reality)市場規模は2024年に1,119億7,000万米ドルと推定され、2029年には6,154億9,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024~2029年)のCAGRは40.61%で成長します。

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主要ハイライト

  • 拡張現実(XR)とは、没入型技術の総称であり、仮想現実(VR)、拡張現実(AR)、複合現実(MR)、さらにこれらの技術がもたらすと予想される将来の現実を含みます。市場ニーズの原動力は、個人間の距離の短縮と視覚情報の向上に対する需要の高まりです。
  • 仮想現実は、主にシミュレートされた環境を生成することを目的としたコンピュータ技術の活用です。従来のユーザーインターフェースとは対照的に、VRは、ユーザーがモニター画面を単に観察するのではなく、没入体験に完全に関与することを可能にします。この技術は、視覚、触覚、聴覚、嗅覚といった多感覚のシミュレーションを提供することで、間違いなく世界的に様々な面で革命を起こしています。
  • ジェスチャー・ベースコンピューティングとは、ゲームコントローラ、マウス、キーボード、音声入力といった従来の入力デバイスではなく、デジタルリソースとのコミュニケーションに人体を用いるインターフェースを指します。マウスを利用したコンピュータ入力の登場により、キーパッドの直線的な次元から二次元へと進化し、その次の段階としてジェスチャーベースの技術が登場し、コンピューティングプロセスに人を取り込む三次元入力を記載しています。
  • 小型化の動向とスマートデバイスの改良により、人体に組み込むことのできるセンサや電子システムはますます小さくなると予想されます。スマートガジェットやその他多くのモノのインターネット(IoT)動向が、小型化の流れを後押ししています。
  • XR技術に立ちはだかる最も困難な課題の一つは、より多くの聴衆を訓練することです。現在開発中の用途(タブレット、スマートフォン、ウェアラブルでの使用)は、一人のユーザーに限定されています。XRをより利用しやすくするためには、マルチユーザーで、一貫性があり、簡素化された体験を作り出さなければならないです。現在の市場シナリオでは、そのようなソリューションの利用は制限されており、産業の成長に大きな障害となっています。
  • さらに2023年6月、Appleは年次開発者会議(WWDC)でVision Proと呼ばれる拡張現実(AR)ヘッドセットを発表しました。AppleはVision Proを、3,499米ドルからという価格で空間コンピューティングを提供する新種のコンピュータと呼んでいます。

拡張現実(XR)市場動向

メディア&エンターテインメント・エンドユーザーセグメントが大きな市場シェアを占める

  • ここ数年、メディア企業はXR技術をストーリーテリングの新たなフロンティアとして、また可能性のある広告媒体として検討してきました。VRヘッドセットの開発企業や、VRイベントを放送するソフトウェア開発企業とパートナーシップを結び、最高のVRコンテンツを構築する方法を模索しています。さらに、VR企業に投資する企業も現れ始めています。
  • XRの最大のマーケティングポテンシャルは、企業が自社の製品やサービスと感情的なつながりを構築できるエンゲージメント機能にあります。XRを搭載した技術を使えば、メディア企業は対象とする視聴者に、より効果的にアプローチすることができます。実体験をシミュレートすることで、XR用途は顧客体験をよりインタラクティブで魅力的なものにします。その結果、デジタルエージェンシーやメディアバイヤーは、ブランドへの感情的な愛着を築くことができます。
  • Game Developers Conference 2023によると、世界全体で回答したゲーム開発者の36%が、Meta Quest仮想現実ヘッドセット向けのゲームを積極的に開発しています。
  • 没入型コンテンツ制作、バーチャル制作、バーチャル空間でのライブイベント、拡大広告、空間コンピューティング、ウェアラブルMRデバイス、コラボレーション体験に対する需要の高まりが、市場の成長機会を後押ししています。
  • 2024年1月、VRとMRデバイスベンダーのGoertekは、ハンドトラッキングプロバイダのUltraleapと提携し、QualcommのXR2+Gen 2チップセットの発表に続いてVR/MRヘッドセットのリファレンスデザインを発表しました。この設計は、UltraleapのGeminiフレームワークによる高品質のハンドトラッキング機能で、MR/VRデバイスを作成するOEMをサポートすることを意図しています。Ultraleapのコンピュータビジョンと機械学習モデルにより、企業エンドユーザー向けの低コストなハンドトラッキング統合が可能になります。
  • 2024年1月、Qualcomm Technologies Inc.は、Snapdragon XR2+Gen 2 Platformを発表しました。このシングルチップアーキテクチャは、毎秒90フレームで4.3K空間コンピューティングを実現し、仕事や遊びを通してより鮮明なビジュアルを記載しています。Snapdragon XR2+Gen 2を搭載したデバイスは、強力なオンデバイスAIを備えた12台以上のカメラを同時にサポートし、ユーザーやその動き、周囲の世界を容易に追跡することができるため、物理的空間とデジタル空間を融合させるナビゲーションや比類のない体験を容易に実現できます。Snapdragon XR2+Gen 2は4.3K解像度を実現し、ルームスケールのスクリーン、実物大のオーバーレイ、仮想デスクトップなどの使用事例に驚くほど鮮明なビジュアルを提供することで、生産性とエンターテイメントを次のレベルに引き上げます。
  • 全体として、このような開発、技術進歩、製品発売の増加により、予測期間を通じてこのセグメントは十分な成長機会を目の当たりにすることが予想されます。

北米が大きな市場シェアを占める

  • 世界的に見て、米国は拡張現実(AR)、仮想現実(VR)、複合現実(MR)市場において最も革新的な市場の一つです。この技術を推進している企業のほとんどは米国に拠点を置いています。この地域の技術への露出度の高さと、スマートデバイスの使いやすさが、強い需要を生み出しています。MicrosoftのAR製品、ホロレンズは米国とカナダで初めて発売され、同国のユーザーから好評を博しました。
  • また、米国政府は、イノベーションを促進し繁栄を促進するために、これらの技術を利用する直接的・間接的な方法を見出しており、この地域は大きな市場シェアを持つと予想されます。さらに、国務省のForeign Service Instituteは、特定のトレーニングにおける体験学習ツールとしてVRを導入しています。
  • さらに、現地の労働力を育成し、廃水を管理するために、さまざまなARやVRの研修プログラムが実施されています。この地域はまた、技術への露出度が高く、資源が容易に入手可能なため、拡張現実装置に対する旺盛な需要を生み出し、市場を独占しています。この地域の多くの企業は、AR/VRウェアラブルに革新的な技術を導入しています。
  • また、地域の通信会社も5Gネットワークを利用する顧客を積極的に誘致しています。そのため、これらの地域のベンダーは、今後登場する5G技術を活用したAR用途開発のためのソフトウェアやプラットフォームに投資し、技術革新を行っています。
  • GSMAによると、北米諸国のスマートフォン加入者数は2025年までに3億2,800万人に達すると予想されています。さらに2025年までに、この地域はモバイル(86%)とインターネット(80%)の普及率も上昇し、世界で2番目に高い普及率を記録すると予想されています。スマートデバイス、特にスマートフォンがAR技術の開発に大きな役割を果たしているため、この地域は予測期間中に調査した市場の成長に大きな機会を提供しています。
  • 拡張現実は小売店のショッピング体験に革命をもたらしています。小売店におけるARによって、顧客は商品をより良くカスタマイズし、対話し、関与することができます。いくつかの企業は、顧客の体験を向上させ、よりシームレスなエンゲージメントを生み出すためにARに投資しています。例えば、2023年10月、Walmartはアパレルと家庭用品向けのARツールに投資すると発表しました。このエクスペリエンスは当初、300の家具と家庭装飾品で利用可能になる予定です。生成AIとARの力を組み合わせることで、Walmartは顧客にパーソナライズされたデザイン支援を提供することを目指しています。

拡張現実(XR)産業概要

拡張現実市場は細分化されており、Qualcomm Technologies Inc.、Accenture PLC、SoftServe Inc.、SphereGen Technologies LLC、Northern Digital Inc.などの大手企業が参入しています。同市場の参入企業は、パートナーシップ、イノベーション、投資、合併、買収などの戦略を採用し、製品ラインナップを強化し、サステイナブル競争優位性を獲得しています。

  • 2024年1月:Qualcommは、拡張現実(XR)ヘッドセット向けのSnapdragon XR2+Gen 2チップを発表しました。このチップは、GPUとCPUの周波数が高いため、毎秒90フレーム(fps)の4.3K空間コンピューティングをサポートできます。これは、AppleのApple Vision Proと競合するソリューションであり、ユーザーの動きや周囲のものを追跡するために、デバイス上のAIで12台以上の同時カメラをサポートすることができます。
  • 2023年11月:Varjo Technologies Oyは、高忠実度複合現実感ヘッドセットの次世代モデルXR-4シリーズを発表。このシリーズには、高解像度ディスプレイ、オートフォーカスカメラ、産業用・企業用向けの新機能が搭載されています。XR-4シリーズは「複合現実感」ヘッドセットのシリーズで、コンピュータで生成されたシミュレートされたオブジェクトと現実世界を融合させる写実的な没入体験を記載しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 技術スナップショット
  • COVID-19の影響とその他のマクロ経済要因が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • ジェスチャーベースコンピューティングの採用増加
    • スマートデバイスの小型化動向の高まり
  • 市場抑制要因
    • 技術とコストの面での実装プロセスの複雑さ
    • 実装コストの高さとともに、サイバー攻撃に対する脆弱性

第6章 市場セグメンテーション

  • ソリューション別
    • 消費者エンゲージメント
    • ビジネスエンゲージメント
  • 用途別
    • 仮想現実(VR)
    • 拡張現実(AR)
    • 複合現実(MR)
  • エンドユーザー産業別
    • 教育
    • 小売
    • 産業・製造
    • 医療
    • メディア&エンターテイメント
    • その他
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア
    • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Qualcomm Technologies Inc.
    • Accenture PLC
    • SoftServe Inc.
    • SphereGen Technologies LLC
    • Northern Digital Inc.(Roper Technologies Inc.)
    • Microsoft Corporation
    • Softweb Solutions Inc.(Avnet Inc.)
    • Tata Elxsi Limited
    • Varjo Technologies Oy
    • Talespin Reality Labs Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 66879

The Extended Reality Market size is estimated at USD 111.97 billion in 2024, and is expected to reach USD 615.49 billion by 2029, growing at a CAGR of 40.61% during the forecast period (2024-2029).

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Key Highlights

  • Extended reality (XR) is an umbrella word for immersive technologies, including virtual reality (VR), augmented reality (AR), mixed reality (MR), and additional future realities that these technologies are expected to bring. The market need is driven by increased demand for shorter distances between individuals and better visual information.
  • Virtual reality is the utilization of computer technology primarily aimed at generating a simulated environment. In contrast to the conventional user interface, VR enables users to fully engage in an immersive experience rather than merely observe a monitor screen. This technology has undoubtedly revolutionized various aspects globally by providing a multi-sensory simulation encompassing aspects like vision, touch, hearing, and even smell.
  • Gesture-based computing refers to interfaces that employ the human body to communicate with digital resources rather than traditional input devices such as a game controller, a mouse, a keyboard, or a voice-entry method. The advent of the mouse-enabled computer input is set to evolve beyond the linear dimension of the keypad to two dimensions, with gesture-based technology emerging as the next stage in that development, providing three-dimensional input that incorporates people in the computing process.
  • The miniaturization trend and improvements in smart devices are expected to result in ever smaller sensors and electronic systems that can be integrated into the human body. Smart gadgets and many other Internet of Things (IoT) applications are driving the miniaturization trend.
  • One of the most challenging difficulties confronting XR technology is training a larger audience. The current applications in development (for usage on tablets, smartphones, and wearables) are restricted to a single user. To make XR more accessible, multi-user, consistent, and simplified experiences must be created. The availability of such solutions in the present market scenario is restricted, posing a substantial impediment to the growth of the industry.
  • Furthermore, in June 2023, Apple unveiled an augmented reality (AR) headset called Vision Pro at its annual Worldwide Developers Conference (WWDC). Apple called Vision Pro a new kind of computer that offers spatial computing with a starting price of USD 3,499.

Extended Reality (XR) Market Trends

Media & Entertainment End-user Segment Holds a Significant Market Share

  • Over the last few years, media companies have examined XR technology as a new frontier for storytelling and a possible advertising outlet. They have formed partnerships with companies developing VR headsets and software developers broadcasting VR events in order to determine how to build the best VR content. Furthermore, some firms are also beginning to invest in VR companies.
  • The XR's greatest marketing potential lies in its engagement capabilities, which allow companies to build emotional connections to their products and services. With XR-powered technology, media companies can reach their target audience more effectively. By simulating real-world experience, XR applications make the customer experience more interactive, engaging, and appealing. As a result, digital agencies and media buyers can build an emotional attachment to their brands.
  • According to the Game Developers Conference 2023, 36% of responding game developers globally are actively developing games for the Meta Quest virtual reality headset.
  • The growing demand for immersive content creation, virtual production, live events in virtual spaces, augmented advertising, spatial computing, wearable MR devices, and collaborative experiences drives growth opportunities for the market.
  • In January 2024, VR and MR device vendor Goertek partnered with hand-tracking provider Ultraleap to announce a VR/MR headset reference design that followed Qualcomm's XR2+ Gen 2 chipset revealment, where Qualcomm also revealed the new reference design. The design intends to support OEMs creating MR/VR devices with high-quality hand-tracking features from Ultraleap's Gemini framework. Ultraleap's computer vision and machine learning models enable low-cost hand-tracking integration for enterprise end users.
  • In January 2024, Qualcomm Technologies Inc. launched the Snapdragon XR2+ Gen 2 Platform, a single-chip architecture that provides 4.3K spatial computing at 90 frames per second for better visual clarity throughout work and plays. Supporting 12 or more concurrent cameras with powerful on-device AI, Snapdragon XR2+ Gen 2-powered devices can also effortlessly track the user, their movements, and the world around them for effortless navigation and unparalleled experiences that merge physical and digital spaces. Snapdragon XR2+ Gen 2 unlocks 4.3K resolution, taking productivity and entertainment to the next level by bringing spectacularly clear visuals to use cases such as room-scale screens, life-size overlays, and virtual desktops.
  • Overall, due to the rise in such developments, technological advancements, and product launches, the segment studied is anticipated to witness ample growth opportunities throughout the forecast period.

North America Holds a Significant Market Share

  • Globally, the United States has been one of the most highly innovative augmented reality (AR), virtual reality (VR), and mixed reality (MR) markets. Most of the companies advancing this technology are based in the United States. The region's high technology exposure and the ease of use of smart devices have created strong demand. Microsoft's AR product, Hololens, was first released in the United States and Canada, and it received a positive response from users in the country.
  • The region is also expected to hold a significant market share, as the US government has been finding both direct and indirect ways to use these technologies to facilitate innovations and promote prosperity. Moreover, the Foreign Service Institute at the State Department has introduced VR as an experiential learning tool in specific training.
  • Moreover, various AR and VR training programs have been implemented to develop local workforces and manage wastewater. The region also dominates the market owing to the high technology exposure and the easy availability of resources, creating robust demand for extended reality devices. Many companies in the region are deploying innovative technology into their AR/VR wearables.
  • Regional telecom companies are also aggressively attracting customers to use their 5G networks. Hence, these regional vendors are investing and innovating software and platforms for the development of AR applications by leveraging the upcoming 5G technology.
  • According to GSMA, the number of smartphone subscribers across North American countries is expected to reach 328 million by 2025. Moreover, by 2025, the region is also expected to witness an increase in the penetration rates of mobile (86%) and internet (80%), recording the second-highest rates globally. As smart devices, especially smartphones, play a major role in the development of AR technology, the region offers a huge opportunity for the growth of the market studied over the forecast period.
  • Augmented reality is revolutionizing retail shopping experiences; with AR in retail, customers can customize, interact, and engage with products better. Several companies are investing in AR to enhance their customers' experience and create a more seamless engagement. For instance, in October 2023, Walmart announced that it was investing in AR tools for apparel and home products. This experience will initially be available for 300 furniture and home decor items. By combining the power of generative AI and AR, Walmart aims to provide customers with personalized design assistance.

Extended Reality (XR) Industry Overview

The extended reality market is fragmented, with major players like Qualcomm Technologies Inc., Accenture PLC, SoftServe Inc., SphereGen Technologies LLC, and Northern Digital Inc. Players in the market are adopting strategies such as partnerships, innovations, investments, mergers, and acquisitions to enhance their product offerings and gain a sustainable competitive advantage.

  • January 2024: Qualcomm launched a Snapdragon XR2+ Gen 2 chip for extended reality (XR) headsets that can support 4.3K spatial computing at 90 frames per second (fps) with higher GPU and CPU frequencies. This is the competing solution for Apple's Apple Vision Pro, which can support 12 or more concurrent cameras with on-device AI to track user movements and things around them.
  • November 2023: Varjo Technologies Oy introduced the next generation of its high-fidelity mixed reality headsets, the XR-4 series. This series includes high-resolution displays, auto-focus cameras, and new capabilities for industrial and enterprise applications. The XR-4 series is a family of "mixed reality" headsets that deliver photorealistic immersive experiences that blend computer-generated simulated objects with the real world.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces' Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Technology Snapshot
  • 4.4 Impact of COVID-19 Aftereffects and Other Macroeconomic Factors on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Adoption of Gesture-based Computing
    • 5.1.2 Growing Trend of Miniaturization in Smart Devices
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Complexity in the Implementation Process in Terms of Technology and Cost
    • 5.2.2 Vulnerability for Cyber Attacks, Along with the High Cost of Implementation

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Solution
    • 6.1.1 Consumer Engagement
    • 6.1.2 Business Engagement
  • 6.2 By Application
    • 6.2.1 Virtual Reality (VR)
    • 6.2.2 Augmented Reality (AR)
    • 6.2.3 Mixed Reality (MR)
  • 6.3 By End-user Industry
    • 6.3.1 Education
    • 6.3.2 Retail
    • 6.3.3 Industrial & Manufacturing
    • 6.3.4 Healthcare
    • 6.3.5 Media & Entertainment
    • 6.3.6 Other End-user Industries
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
    • 6.4.2 Europe
    • 6.4.3 Asia
    • 6.4.4 Australia and New Zealand
    • 6.4.5 Latin America
    • 6.4.6 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Qualcomm Technologies Inc.
    • 7.1.2 Accenture PLC
    • 7.1.3 SoftServe Inc.
    • 7.1.4 SphereGen Technologies LLC
    • 7.1.5 Northern Digital Inc. (Roper Technologies Inc.)
    • 7.1.6 Microsoft Corporation
    • 7.1.7 Softweb Solutions Inc. (Avnet Inc.)
    • 7.1.8 Tata Elxsi Limited
    • 7.1.9 Varjo Technologies Oy
    • 7.1.10 Talespin Reality Labs Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET