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市場調査レポート
商品コード
1687380

食物繊維:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Food Fibers - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 130 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
価格
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食物繊維:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 130 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

食物繊維市場は予測期間中にCAGR 9.15%を記録すると予想されます。

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近年、消費者による栄養価の高い食品への需要が増加しています。食物繊維の健康に対する利点についての認識が広まっているため、食物繊維の消費量も大幅に増加しています。健康志向の消費者は、健康的な腸内細菌叢と免疫機能、代謝の健康、消化の健康、精神的な幸福との間の意識の高まりにより、健康のために積極的かつ予防的な対策を講じるようになっています。食物繊維はマイクロバイオームをサポートする機能性成分です。

そのため、国際食品情報協議会(IFIC)の2021年食品と健康調査によると、消費者の56%以上が食事に食物繊維を追加または増量しています。ほとんどの消費者(92%)は食物繊維を食品から摂取しようとしていますが、5人に1人は依然として食物繊維サプリメントで食事を補っています。さらに、食物繊維産業の成長は、モンクフルーツエキス、ステビア、保存可能なバー、シリアル、チップス、プレッツェル、その他のスナック菓子のような天然代替甘味料のような保存可能な食品への強化によって増強されます。さらに、プロテイン補助食品や食事代替オプションには、ナッツ、種子、チコリ根などの多様な供給源からの食物繊維が組み込まれています。

食物繊維市場の動向

食品業界における食物繊維強化の動向の高まり

食物繊維は、体重管理、心臓の健康、免疫、満腹感、消化の健康など、証明された健康上の利点を提供します。このため、メーカー各社は、クリスプ、パフ、フレーク、その他の食物繊維など、より高価値の製品を強化するようになりました。さらに、世界保健機関(WHO)は、成人女性で25g/日、成人男性で38g/日の食物繊維摂取を推奨しています。しかし、世界的に見ると、平均摂取量は20g/日を下回っています。さらに、カリフォルニア大学サンフランシスコ校健康学部の最新の研究によると、米国の成人の平均食物繊維摂取量は1日約15gです。これは1日の推奨摂取量の半分に相当します。このギャップは、健康とウェルネスに対する消費者の関心の高まりと相まって、食品業界における食物繊維強化の動向を引き起こしました。

2021年9月、英国食品飲料連合会(FDF)は、国民の食物繊維消費量を増やすための新たな取り組みを開始しました。現在、成人のわずか9%しか推奨される食物繊維量を摂取していません。Nestle、BirdsEye、Kellogsなど複数の食品ブランドがこの「食物繊維に関する行動」イニシアティブを支持し、製品パッケージに食物繊維を多く含む選択肢を強調することや、食物繊維を多く含む新製品を発売することを約束するなどの誓約を行いました。ここ数年、食物繊維の需要の増加は、イヌリンのような植物由来のクリーンラベルの食物繊維の世界的な取引も後押ししています。

欧州の市場における大きな存在感

食物繊維の消費と関連する健康上の利点に関する意識の高まりが、この地域における市場の成長を支える主な要因です。このため、伝統的な食品の消費から高繊維食品への移行が増加しています。さらに、豆類、オート麦、亜麻仁、オートブランに含まれる水溶性食物繊維が血中コレステロール値を低下させる可能性があることから、この地域における水溶性食物繊維の需要も急増しています。2021年7月、水溶性食物繊維の需要が引き続き伸びていることから、Cargillは欧州における澱粉、甘味料、テクスチャライザーのポートフォリオに水溶性食物繊維を加えるべく、4,500万米ドル(3,800万ユーロ)を投資しました。

英国食品基準庁(FSA)は、イヌリンを食物繊維として表示することを認可するAOAC国際法を採用しました。この最近の動向により、メーカーは英国でイヌリンとオリゴフルクトースを食物繊維として表示できるようになりました。メーカー各社は現在、食物繊維強化、食物繊維添加、食物繊維が豊富といった効能を成分表示で謳っています。さらに、この地域ではクリーンラベル食品、機能性食品、植物由来で持続可能な食品をめぐる高い牽引力があり、繊維は今後数年間、欧州の食品業界において重要な原材料となる可能性が高いです。

食物繊維産業の概要

食物繊維市場は競争が激しく、中央および地方の様々なプレーヤーが市場シェアを獲得しようと競い合っています。主なプレーヤーは、小規模企業の買収による流通チャネルの強化、新製品の開発、地理的プレゼンスの拡大により、市場の拡大を図っています。各社は市場シェアを拡大するため、主に麻、エンドウ豆、ジャガイモといった植物性繊維の新たな供給源をターゲットに、革新的な新製品を投入することに注力しています。Cargill Incorporated、Archer Daniels Midland Company、Kerry Inc.、Ingredion Incorporated、Tate &Lyleが食物繊維市場で事業を展開する主要企業です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査フェーズと調査の成果
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 水溶性食物繊維
      • イヌリン
      • ペクチン
      • ポリデキストロース
      • ベータグルカン
      • その他
    • 不溶性食物繊維
      • セルロース
      • リグニン
      • ヘミセルロース
      • キチン・キトサン
      • レジスタントスターチ
      • その他
  • 用途別
    • 飲食品
      • ベーカリー・菓子類
      • 乳製品
      • 食肉・家禽・魚介類
      • 飲料
      • その他
    • 栄養補助食品
    • 医薬品
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
      • その他北米地域
    • 欧州
      • 英国
      • フランス
      • ドイツ
      • イタリア
      • ロシア
      • スペイン
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • オーストラリア
      • インド
      • その他アジア太平洋地域
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他南米
    • 中東・アフリカ
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 主要企業の戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Cargill, Incorporated
    • Tate & Lyle PLC
    • Archer Daniels Midland Company
    • Ingredion Incorporated
    • Roquette Freres SA
    • Kerry Group PLC
    • Suddeutsche Zuckerrubenverwertungs-Genossenschaft eG(Beneo Remy NV)
    • International Flavors & Fragrances Inc.
    • J. Rettenmaier & Sohne GmbH+Co. KG
    • Nexira Inc.

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 62047

The Food Fibers Market is expected to register a CAGR of 9.15% during the forecast period.

Food Fibers - Market - IMG1

Over the last couple of years, there has been an increase in the demand for nutritionally significant food by consumers. Since the awareness about the benefits of food fibers on health has become more prevalent over the past few years, the consumption of food fibers has also increased significantly. Health-conscious consumers are taking proactive and preventive measures for their health owing to increased awareness between a healthy gut microbiome and immune function, metabolic wellness, digestive health, and mental well-being. Fiber is a functional ingredient that supports the microbiome.

Thus, according to the 2021 Food and Health Survey from the International Food Information Council (IFIC), over 56% of consumers added or increased fiber content in their diet. While most consumers (92%) seek to get fiber from food, one in five still supplement their diet with fiber supplements. Additionally, the growth of the food fiber industry is augmented by its fortification in shelf-stable food products, such as natural alternative sweeteners, like monk fruit extracts, stevia, shelf-stable bars, cereal, chips, pretzels, and other snacks. Moreover, protein supplements and meal replacement options incorporated dietary fibers from diverse sources, such as nuts, seeds, and chicory root.

Food Fibers Market Trends

Increasing Trend of Fiber Fortification in Food Industry

Dietary fibers offer proven health benefits, including weight management, heart health, immunity, satiety, and digestive health, as more than half of consumers worldwide are trying to increase their fiber intake. This prompted manufacturers to fortify higher-value products, like crisps, puffs, flakes, and other dietary fibers. Furthermore, World Health Organization has recommended a fiber intake of 25 g/day for adult women and 38 g/day for adult men. However, globally, the average information is below 20 g/day. Additionally, according to the latest study by the University of California San Francisco Health, the average fiber intake by adults in the United States is around 15 grams daily. This represents half the recommended daily amount. This gap, coupled with increased consumer attention toward health and wellness, has triggered the fiber fortification trend in the food industry.

In September 2021, the United Kingdom Food and Drink Federation (FDF) launched a new initiative to boost the nation's fiber consumption. Currently, only 9% of adults are getting recommended fiber intake. Several food brands, including Nestle, BirdsEye, and Kellogs, have supported this 'Action on Fiber' initiative and have undertaken pledges such as highlighting higher fiber options on product packaging to commitments to launch new products containing high amounts of fiber. In the past few years, the increased fiber demand has also been boosting the global trade of plant-based, clean-label fibers such as inulin.

Europe Remains Prominent in the Market

The increasing awareness regarding the consumption of food fibers and the associated health benefits are the main factors supporting the growth of the market in the region. This has increased the transition from consuming traditional foods to high-fiber foods. Additionally, the demand for soluble fiber in this region has also soared, as soluble fiber found in beans, oats, flaxseed, and oat bran may help lower blood cholesterol levels. In July 2021, due to the continued growth in demand for soluble fibers, Cargill invested USD 45 million (EUR 38 million) in the expansion of its European portfolio of starches, sweeteners, and texturizers to include soluble fibers.

The UK Food Standards Agency (FSA) has adopted an AOAC international method to authorize the labeling of inulin as a fiber. This recent development allows manufacturers to label inulin and oligofructose as dietary fibers in the United Kingdom. Manufacturers now claim the following benefits on the ingredient label - enriched with fiber, fibers added, and rich in fiber. Moreover, high traction around clean-label food, functional food products, and plant-based and sustainable food products in the region will also likely make fibers a key ingredient in the European food industry in the coming years.

Food Fibers Industry Overview

The food fiber market is competitive, with various central and local players competing to gain market share. Key players are trying to expand their market by strengthening their distribution channels by acquiring small companies, developing new products, and expanding their geographical presence. Companies focus on introducing new innovative products to increase their market share, primarily by targeting new sources of plant-based fiber, such as hemp, pea, and potato. Cargill Incorporated, Archer Daniels Midland Company, Kerry Inc., Ingredion Incorporated, and Tate & Lyle are the major players operating in the food fiber market.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Research Phases & Study Deliverables
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Type
    • 5.1.1 Soluble Fibers
      • 5.1.1.1 Inulin
      • 5.1.1.2 Pectin
      • 5.1.1.3 Polydextrose
      • 5.1.1.4 Beta-glucan
      • 5.1.1.5 Other Soluble Fibers
    • 5.1.2 Insoluble Fibers
      • 5.1.2.1 Cellulose
      • 5.1.2.2 Lignin
      • 5.1.2.3 Hemicellulose
      • 5.1.2.4 Chitin and Chitosan
      • 5.1.2.5 Resistant Starch
      • 5.1.2.6 Other Insoluble Fibers
  • 5.2 Application
    • 5.2.1 Food and Beverage
      • 5.2.1.1 Bakery and Confectionery
      • 5.2.1.2 Dairy
      • 5.2.1.3 Meat, Poultry, and Seafood
      • 5.2.1.4 Beverages
      • 5.2.1.5 Others
    • 5.2.2 Dietary Supplements
    • 5.2.3 Pharmaceuticals
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
      • 5.3.1.3 Mexico
      • 5.3.1.4 Rest of North America
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 United Kingdom
      • 5.3.2.2 France
      • 5.3.2.3 Germany
      • 5.3.2.4 Italy
      • 5.3.2.5 Russia
      • 5.3.2.6 Spain
      • 5.3.2.7 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 China
      • 5.3.3.2 Japan
      • 5.3.3.3 Australia
      • 5.3.3.4 India
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle-East and Africa
      • 5.3.5.1 Saudi Arabia
      • 5.3.5.2 South Africa
      • 5.3.5.3 Rest of Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Strategies adopted by Key players
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Cargill, Incorporated
    • 6.3.2 Tate & Lyle PLC
    • 6.3.3 Archer Daniels Midland Company
    • 6.3.4 Ingredion Incorporated
    • 6.3.5 Roquette Freres SA
    • 6.3.6 Kerry Group PLC
    • 6.3.7 Suddeutsche Zuckerrubenverwertungs-Genossenschaft eG (Beneo Remy NV)
    • 6.3.8 International Flavors & Fragrances Inc.
    • 6.3.9 J. Rettenmaier & Sohne GmbH + Co. KG
    • 6.3.10 Nexira Inc.

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS