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市場調査レポート
商品コード
1686548

インドネシアの接着剤・シーラント:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Indonesia Adhesives And Sealants - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 80 Pages
納期
2~3営業日
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インドネシアの接着剤・シーラント:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 80 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアの接着剤・シーラント市場規模は2025年に9億6,000万米ドルと推定され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは6.66%で、2030年には13億3,000万米ドルに達すると予測されます。

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COVID-19の大流行はインドネシアの接着剤・シーラント市場にマイナスの影響を与えました。全国的な封鎖と厳しい社会的遠ざけ策により、航空宇宙、自動車、建設、ヘルスケア、包装、履物産業が閉鎖され、その結果インドネシアの接着剤・シーラント市場に影響を与えました。しかし、COVID-19の大流行後、規制が解除されると市場は順調に回復しました。航空宇宙、自動車、建設、ヘルスケア、包装、履物など様々な用途で接着剤・シーラントの消費が増加したため、市場は大きく回復しました。

主なハイライト

  • 予測期間中、インドネシアの接着剤・シーラント市場は、建設業界からの需要増と包装業界からの需要増が市場を牽引するとみられます。
  • その反面、原材料の輸入への過度の依存が市場の成長を阻害する可能性が高いです。
  • バイオベースの接着剤の技術革新と開発、複合材料の接着へのシフトは、予測期間中に調査された市場の機会として作用する可能性が高いです。

インドネシアの接着剤・シーラントの市場動向

市場を独占する水性接着剤技術

  • 水性接着剤は、キャリアまたは希釈媒体として水を使用し、樹脂を分散させる。水を蒸発させるか基材に吸収させることで硬化します。これらの接着剤は、揮発性有機溶剤ではなく水を希釈剤として配合されており、低VOC接着剤とみなすことができます。
  • 水性接着剤は、水溶性合成ポリマー(セルロースエーテル、ポリビニルアルコール、メチルセルロース、カルボキシメチルセルロース、ポリビニルピロリドンなどのポリマー)または天然ポリマー(デンプンやデキストリンなどの植物性、血液、魚、乳アルブミン、大豆などのタンパク質源、骨や皮革などの動物性)から製造されます。
  • インドネシアでは、溶剤系接着剤よりも水系接着剤技術が好まれる主な理由は、一般的に環境を劣化させる揮発性有機化合物(VOC)が少ないため、環境に優しい性質によるものです。
  • モルドールインテリジェンスの分析によると、インドネシアでは、水系接着剤技術は2024年から2029年の期間、6.50%の速度で成長しています。水性接着剤とアクリル系水性接着剤は、建築・建設業界のさまざまな用途で主に採用されています。アクリル系水性接着剤は、建築分野では主に感圧接着剤として、タイル接着やラミネート目的のラベルやテープの形で使用されています。
  • 2024年5月、Henkel AG &Co.KGaAは、接着剤とコーティングのイノベーションにより循環型社会を実現し、カーボンフットプリントを削減することを発表しました。製品のハイライトのひとつは、洗浄可能なPETボトルのオレフィン系フィルムラベル用に開発された水性アクリル系粘着剤「アクエンスPS 3017 RE」です。アクエンスPS 3017 REは、洗浄可能なPETボトルのオレフィン系フィルムラベル用に開発された水性アクリル系粘着剤で、ボトルからラベルを剥がす工程をより簡単にし、エネルギー効率を高めるとともに、リサイクルPETボトルの純度と価値を向上させる。
  • 水溶性接着剤が提供する前述のすべての利点により、水溶性接着剤技術は国内の接着剤・シーラント市場を独占すると予想されます。

市場を独占する包装産業

  • インドネシアの接着剤・シーラント市場の最大の消費者は包装産業です。接着剤とシーラントは、製紙業界と包装業界で重要な役割を果たしています。接着剤は、例えば紙や段ボールのラミネート、ラベルの糊付け、飲料缶のような食品パッケージの裏地などに使用されます。
  • 包装用接着剤・シーラントは、様々な表面に対して優れた接着性と結合性を提供し、紙器から飲食品包装に至るまで、幅広い用途で使用されています。
  • 包装用接着剤とシーラントは、より迅速な接着と確実なシールを可能にすることで、製造工程を簡素化します。さらに、速硬化性の包装用シーラントは、幅広い包装材料に柔軟で信頼性の高いソリューションを提供します。
  • モルドーインテリジェンスの推計によると、インドネシアの包装量は2023年の168.34トンから2022年には160.55トンに増加しています。商品の出荷には特殊な包装が必要となるため、ここ数年で包装業界に大きな追い風となっているeコマースセクターが増加していることから、包装業界は今後も成長を続けると予想されます。
  • 包装分野には、様々な企業によって様々な投資が行われています。例えば、2022年には中国を拠点とする包装会社Lamipakがインドネシアで第2工場の建設を開始しました。2024年までに2億米ドルを投資し、2段階で年間最大180億パックまで生産能力を拡大する計画です。
  • 最近では、クレオブランドのボトル入り飲料水を製造するインドネシア企業、PT Sariguna Primatirta Tbk.(別名Tanobel)が、工場建設と流通網拡大のため、2023年に3,000億IDR(1,988万米ドル)の資本支出を予定しています。
  • したがって、包装業界の成長を促進するこのような動向は、同国における接着剤・シーラントの消費をさらに促進すると思われます。

インドネシアの接着剤・シーラント産業の概要

インドネシアの接着剤・シーラント市場は非常に断片化されています。同市場の主要企業(順不同)には、3M、H.B. Fuller Company、Henkel AG &Co.KGaA、Sika AG、DEXTONE INDONESIAなどです。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 促進要因
    • 包装業界からの需要増加
    • 建設業界からの需要増加
  • 抑制要因
    • 原材料輸入への過度の依存
    • その他の阻害要因
  • 産業バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度

第5章 市場セグメンテーション

  • 樹脂別接着剤
    • アクリル系
    • シアノアクリレート
    • エポキシ
    • ポリウレタン
    • シリコーン
    • VAE・EVA
    • その他の樹脂別接着剤
  • 技術別接着剤
    • ホットメルト
    • 反応性
    • 溶剤系
    • UV硬化型
    • 水性
  • 樹脂別シーラント
    • ポリウレタン
    • エポキシ
    • アクリル
    • シリコーン
    • その他の樹脂別シーラント
  • エンドユーザー産業
    • 航空宇宙
    • 自動車
    • 建築・建設
    • 履物および皮革
    • ヘルスケア
    • 包装
    • 木工・建具
    • その他のエンドユーザー産業

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 市場シェア(%)**/ランキング分析
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • 3M
    • ALTECO co., ltd.
    • ARKEMA
    • DEXTONE INDONESIA
    • H.B. Fuller Company
    • Henkel AG & Co. KGaA
    • Huntsman International LLC
    • Mapei Inc
    • Pamolite Adhesive Industry
    • Pidilite Industries Ltd.
    • Sika AG

第7章 市場機会と今後の動向

  • バイオベース接着剤の革新と開発
  • 複合材料の接着へのシフト
目次
Product Code: 52475

The Indonesia Adhesives And Sealants Market size is estimated at USD 0.96 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.33 billion by 2030, at a CAGR of 6.66% during the forecast period (2025-2030).

Indonesia Adhesives And Sealants - Market - IMG1

The COVID-19 pandemic had a negative impact on the market for Indonesia adhesives and sealants. Nationwide lockdowns and strict social distancing measures led to the closure of aerospace, automotive, construction, healthcare, packaging, and footwear industries consequently affecting the Indonesia adhesives and sealants market. However, after the COVID-19 pandemic, the market recovered well following the lifting of restrictions. It rebounded significantly due to the increased consumption of adhesives and sealants in various applications such as aerospace, automotive, construction, healthcare, packaging, footwear, and others.

Key Highlights

  • Growing demand from the construction industry and increasing demand from the packaging industry in the country are expected to drive the market for Indonesia's adhesives and sealants market during the forecast period.
  • On the flip side, the over-reliance on the import of raw materials is likely to hinder the market's growth.
  • The innovation and development of bio-based adhesives and shifting focus toward adhesive bonding for composite materials are likely to act as opportunities for the market studied over the forecast period.

Indonesia Adhesives and Sealants Market Trends

Water-borne Adhesives Technology to Dominate the Market

  • Water-borne adhesives use water as a carrier or diluting medium to disperse a resin. They are set by allowing the water to evaporate or be absorbed by the substrate. These adhesives are compounded with water as a diluent rather than a volatile organic solvent, and they can be considered low-VOC adhesives.
  • Water-borne adhesives are produced from either soluble synthetic polymers (from polymers such as cellulose ethers, polyvinyl alcohol, methylcellulose, carboxymethylcellulose, and polyvinylpyrrolidone) or natural polymers (from vegetable sources such as starches and dextrins, protein sources such as blood, fish, milk albumen, and soybean, and animal sources such as bones and hides).
  • In Indonesia, the major reason for their preference for waterborne adhesive technology over solvent-borne is due to their eco-friendly nature, as it is generally lower in volatile organic compounds (VOCs), which degrade the environment.
  • In Indonesia, the market for water born adhesive technology is growing at a a rate of 6.50% for the period of 2024 to 2029 as per the Mordor Intelligence analysis. The waterborne adhesives, and acrylic water-borne adhesives are majorly employed for different applications in the building and construction industry. Acrylic water-borne adhesives are majorly used as pressure-sensitive adhesives in the construction sector in the form of labels and tapes for tile bonding and laminating purposes.
  • In May 2024, Henkel AG & Co. KGaA presented adhesive and coating innovations enable circularity and reduce carbon footprint. One of the product highlights is Aquence PS 3017 RE, a water-based acrylic adhesive that was developed for olefin-based film labels on washable PET bottles. It makes the process of removing the labels from the bottles easier and more energy efficient, while the purity and value of the recycled PET bottle are also increased.
  • All the aforementioned benefits offered by water borne adhesives, the water borne adhesive technology is expected to dominate the market for adhesives and sealants in the country.

Packaging Industry to Dominate the Market

  • The packaging industry is the largest consumer of the Indonesia adhesives and sealants market. Adhesives and sealants play a crucial role in the paper and packaging industries. Adhesives are used for example in laminating paper and cardboard, gluing labels, and lining food packages such as beverage cans.
  • Packaging adhesives and sealants provide excellent adhesion and bonding to a wide variety of surfaces and are used in applications ranging from folding cartons to food and beverage packaging.
  • Adhesives and sealants for packaging simplify manufacturing processes by enabling faster bonding and secure seals. Additionally, fast-curing packaging sealants provide flexible and reliable solutions for a wide range of packaging materials.
  • According to the Mordor Intelligence estimates, the packaging volume of Indonesia has grown from 168.34 tons in 2023 to 160.55 tons in 2022. It is expected that the packaging industry will keep growing as there has been a rise in the e-commerce sector which has given a significant boost to the packaging industry in the past few years as special packaging is required for shipping goods.
  • There are various investments done in the packaging sector by various companies. For instance, in 2022, China-based packaging company Lamipak kicked off the construction of its second factory in Indonesia. It plans to expand its capacity to up to 18 billion packs per year in two phases with an investment of USD 200 million by 2024.
  • More recently, PT Sariguna Primatirta Tbk., also known as Tanobel, the Indonesian company behind the Cleo-branded bottled water, has set IDR 300 billion (USD 19.88 million) in capital expenditure in 2023 to build factories and expand its distribution network.
  • Hence, such trends driving the growth of packaging industry is likely to further fuel the consumption of adhesives and sealants in the country.

Indonesia Adhesives and Sealants Industry Overview

Indonesia adhesives and sealants market is highly fragmented. Some of the major players (not in any particular order) in the market include 3M, H.B. Fuller Company, Henkel AG & Co. KGaA, Sika AG, and DEXTONE INDONESIA.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Report

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Increasing Demand from the Packaging Industry
    • 4.1.2 Growing Demand from the Construction Industry
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Over-reliance on Import of Raw Materials
    • 4.2.2 Other Restraints
  • 4.3 Industry Value-chain Analysis
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.4.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size in Value)

  • 5.1 Adhesives by Resin
    • 5.1.1 Acrylic
    • 5.1.2 Cyanoacrylate
    • 5.1.3 Epoxy
    • 5.1.4 Polyurethane
    • 5.1.5 Silicone
    • 5.1.6 VAE/EVA
    • 5.1.7 Other Adhesives by Resin
  • 5.2 Adhesives by Technology
    • 5.2.1 Hot Melt
    • 5.2.2 Reactive
    • 5.2.3 Solvent-borne
    • 5.2.4 UV Cured
    • 5.2.5 Water-borne
  • 5.3 Sealants by Resin
    • 5.3.1 Polyurethane
    • 5.3.2 Epoxy
    • 5.3.3 Acrylic
    • 5.3.4 Silicone
    • 5.3.5 Other Sealants by Resin
  • 5.4 End-user Industry
    • 5.4.1 Aerospace
    • 5.4.2 Automotive
    • 5.4.3 Building and Construction
    • 5.4.4 Footwear and Leather
    • 5.4.5 Healthcare
    • 5.4.6 Packaging
    • 5.4.7 Woodworking and Joinery
    • 5.4.8 Other End-user Industries

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Market Share (%)**/Ranking Analysis
  • 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 3M
    • 6.4.2 ALTECO co., ltd.
    • 6.4.3 ARKEMA
    • 6.4.4 DEXTONE INDONESIA
    • 6.4.5 H.B. Fuller Company
    • 6.4.6 Henkel AG & Co. KGaA
    • 6.4.7 Huntsman International LLC
    • 6.4.8 Mapei Inc
    • 6.4.9 Pamolite Adhesive Industry
    • 6.4.10 Pidilite Industries Ltd.
    • 6.4.11 Sika AG

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Innovation and Development of Bio-based Adhesives
  • 7.2 Shifting Focus Toward Adhesive Bonding for Composite Materials