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市場調査レポート
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1685927

ジャガイモ:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Potato - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 139 Pages
納期
2~3営業日
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ジャガイモ:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 139 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ジャガイモ市場規模は2025年に1,197億9,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025年~2030年)のCAGRは3.5%で、2030年には1,422億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • ジャガイモは、米、小麦に次いで世界で3番目に重要な食用作物です。食用になるジャガイモの品種は4,000種以上あり、そのほとんどが南米のアンデス山脈に分布しています。また、野生のジャガイモも180種以上あるが、非常に苦いため食用にはならないです。ジャガイモは、害虫、病気、気候条件に対する自然な耐性を持っています。発展途上国では、ジャガイモの生産面積が急速に伸びており、他のすべての食用作物を追い抜いています。ジャガイモは、南米、アフリカ、中南米を含むアジア全域で、何百万人もの人々の食糧安全保障の基本的な要素となっています。世界で10億人以上がジャガイモを食べています。他の食用作物に比べ、ジャガイモは貯蔵が容易で、収量が多く、栽培に必要な作付面積が少なく、栄養価が高いという利点があります。これらの特質から、ジャガイモは加工食品産業に適した作物です。
  • ジャガイモは、北欧州で最も頻繁に食べられている主食です。ジャガイモのない欧州料理を想像するのは難しいです。欧州は、一人当たりのジャガイモ消費量が世界で最も多い国のひとつです。ウクライナ(139kg)とベラルーシ(182kg)は欧州で最もジャガイモを消費しています。
  • 世界のジャガイモ市場では、生鮮ジャガイモとチルドジャガイモが2大カテゴリーとなっています。生鮮ジャガイモは日常消費に使用されるのに対し、チルドジャガイモは輸出または輸入され、食品加工産業で使用されます。伝統的にじゃがいもを消費しない国でも、じゃがいもの賞味期限が長いため人気があります。加工食品がジャガイモ消費の大半を占める加工食品業界では、生鮮ジャガイモの需要が世界的に急増しています。2020年の国際貿易地図によると、フランス、ドイツ、中国、オランダ、カナダ、米国が世界の生鮮ジャガイモの主要輸出国です。中国、インド、ロシア、米国、ドイツが2020年における世界最大のジャガイモ生産国で、その収穫量はそれぞれ7,820万トン、5,130万トン、1,960万トン、1,880万トン、1,170万トンでした。
  • したがって、ジャガイモ需要の増加と世界の生産量の増加は、予測期間中のジャガイモ市場にとってプラスの傾向を反映しています。

ジャガイモ市場の動向

加工産業からの需要増加

ジャガイモは家庭料理の野菜としてだけでなく、様々な用途に使用されています。世界で栽培されるジャガイモのうち、生食されるのは50%未満です。残りはジャガイモベースの食品や食品原料に加工され、牛、豚、鶏の餌となり、産業用のデンプンに加工されます。世界のジャガイモ消費は、生鮮ジャガイモから付加価値の高い加工食品へとシフトしています。その主要品目のひとつが冷凍ジャガイモで、世界のレストランやファストフード・チェーンで提供されるフライドジャガイモのほとんどがこれに含まれます。ジャガイモクリスプも加工品のひとつで、多くの先進国のスナック菓子市場を席巻しています。脱水ジャガイモフレークは、小売店のマッシュジャガイモ製品、スナック菓子の材料、さらには食糧援助として使用されています。ジャガイモ・フラワーも脱水製品のひとつで、食品業界では、肉類を混ぜ合わせたり、肉汁やスープにとろみをつけたりするのに使われています。きめ細かく無味の粉末で「優れた口当たり」のジャガイモスターチは、小麦やトウモロコシのでんぷんよりも粘度が高く、よりおいしい製品を提供します。ソースやシチューのとろみ剤として、またケーキミックス、生地、ビスケット、アイスクリームのつなぎとして使われます。東欧とスカンジナビアでは、砕いたジャガイモを加熱してデンプンを発酵可能な糖分に変え、ウォッカやアクヴァビットなどのアルコール飲料の蒸留に使用します。

米国で加工用に使用されるジャガイモは1,400万トンに達し、2020年からわずかに増加しました。チップスやシューストリングに利用されたジャガイモの総重量は300万トンで前年比2%増でした。冷凍フライドジャガイモとその他の冷凍品は、2020年に860万トンの生ジャガイモを使用し、2018年より2%増加しました。フリトレーは2020年に米国で最大のジャガイモチップスを提供し、売上高は48億米ドルを超えました。フリト・レイのブランド・ポートフォリオには、特にレイズ、チートス、ドリトス・チップスが含まれます。

したがって、さまざまな国でジャガイモの生産と消費が増加しており、予測期間中の市場の成長を後押しすると予想されます。

アジア太平洋が市場を独占

中国は現在、世界最大のジャガイモ生産国です。FAOSTATのデータによると、同国のジャガイモ生産量は2019年に7,565万7,850トンと報告され、2020年には7,823万6,596トンに増加しました。収穫面積は2019年に4,038,885ヘクタールで、2020年には4,218,188ヘクタールに増加します。中国におけるジャガイモ生産の急速な増加には複数の理由があります。ジャガイモの短い成長期間と幅広い適応性により、ジャガイモは国内の多様な地形と気候に適しており、年間を通じてジャガイモを植えることができます。中国の生鮮ジャガイモの大半は食用に使用されています。業界関係者によると、中国のジャガイモの60%は家庭やレストランで生食されています。しかし、急速な都市化により中産階級の人口が増加しており、この層は西洋化された料理に魅力を感じているため、ジャガイモ加工品の人気が高まっています。

インドは、中国に次いで世界最大のジャガイモ生産国です。インドのジャガイモ生産量は2020年以降着実に増加しています。生産量の増加は、国内のジャガイモ消費量の増加に正比例しています。都市化と工業化は、インドにおけるすぐに食べられるコンビニエンス・フードの需要拡大に大きく寄与しています。このため、ジャガイモを原料とする冷凍加工食品の需要が高まっています。

このため、ジャガイモは同地域の主食のひとつとなっており、生産量と消費量は増加し、予測期間中も増加すると予想されます。アジア太平洋の好条件は、毎年より高い農産物を調達するのにさらに役立ちます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • バリューチェーン分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 地域(生産量分析、消費量・金額分析、輸入量・金額分析、輸出量・金額分析、価格動向分析)
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • ロシア
      • フランス
      • 英国
      • イタリア
      • ドイツ
      • スペイン
      • ベルギー
      • オランダ
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • インド
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
    • アフリカ
      • 南アフリカ
      • エジプト

第6章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 49428

The Potato Market size is estimated at USD 119.79 billion in 2025, and is expected to reach USD 142.27 billion by 2030, at a CAGR of 3.5% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Potato is the third most important food crop globally after rice and wheat in terms of human consumption. There are over 4,000 edible varieties of potatoes, mostly found in the Andes of South America. There are also over 180 species of wild potatoes, though they are inedible due to their extremely bitter taste. Potatoes have a natural resistance to pests, diseases, and climatic conditions. The growth in potato production areas has rapidly overtaken all other food crops in developing countries. It is a fundamental element in food security for millions of people across South America, Africa, and Asia, including Central Asia. More than a billion people globally eat potatoes. Compared to other food crops, potatoes have the advantages of easy storage, high yield, low planting requirement, wide planting area, and high nutritional value. These qualities make potatoes a suitable crop in the processed food industry.
  • Potatoes are most likely the most frequent staple food in Northern Europe. It is difficult to envision European cuisine without potatoes. Europe has one of the world's highest per capita potato consumption rates. Ukraine (139 kg) and Belarus (182 kg) consume the most potatoes in Europe.
  • Fresh and chilled potatoes are the two main categories in the global potato market. Fresh potatoes are used for daily consumption, whereas chilled potatoes are exported or imported and used in the food processing industry. Even in traditionally non-potato-consuming countries, potatoes have become popular due to their long shelf life. In the processed food industry, where processed products constitute the bulk of potato consumption, the demand for fresh potatoes has skyrocketed worldwide. According to the International Trade Map in 2020, France, Germany, China, the Netherlands, Canada, and the United States were the major exporters of fresh potatoes worldwide. China, India, Russia, the United States, and Germany were the largest potato-producing countries globally in 2020, with their yields amounting to 78.2 million metric ton, 51.3 million metric ton, 19.6 million metric ton, 18.8 million metric ton, and 11.7 million metric ton, respectively.
  • Therefore, the increased demand for potatoes and the rise in global production reflect a positive trend for the potato market during the forecast period.

Potato Market Trends

Increased Demand from the Processing Industry

Potatoes are used for a variety of purposes, and not only as a vegetable for home cooking. Less than 50% of potatoes grown globally are consumed fresh. The rest are processed into potato-based food products and food ingredients, fed to cattle, pigs, and chickens, and processed into starch for the industry. Global consumption of potatoes is shifting from fresh potatoes to added-value, processed food products. One of the main items in that category is frozen potatoes, including most French fries served in restaurants and fast-food chains globally. The potato crisp is another processed product, dominating the snack food market in many developed countries. Dehydrated potato flakes are used in retail mashed potato products, as ingredients in snacks, and even as food aid. Potato flour, another dehydrated product, is used by the food industry to bind meat mixtures and thicken gravies and soups. A fine, tasteless powder with "excellent mouth-feel," potato starch provides higher viscosity than wheat and maize starches and delivers a tastier product. It is used as a thickener for sauces and stews and as a binding agent in cake mixes, doughs, biscuits, and ice cream. In eastern Europe and Scandinavia, crushed potatoes are heated to convert their starch to fermentable sugars used in the distillation of alcoholic beverages, such as vodka and akvavit.

Potatoes used for processing in the United States reached 14 million metric ton, a small increase from 2020. The total weight of potatoes utilized for chips and shoestrings was 3 million metric ton, a 2% increase over the previous year. Frozen french fries and other frozen goods used 8.6 million metric ton of raw potatoes in 2020, a 2% increase over 2018. Frito Lay was the biggest potato chip provider in the United States in 2020, with sales of more than USD 4.8 billion. Frito Lay's brand portfolio includes, among other things, Lay's, Cheetos, and Doritos chips.

Therefore, the rising production and consumption of potatoes across various countries are anticipated to bolster the market's growth during the forecast period.

Asia-Pacific Dominates the Market

China is currently the world's largest producer of potatoes. Based on the data from FAOSTAT, potato production in the country was reported to be 75,657,850 metric ton in 2019, which increased to 78,236,596 metric ton in 2020. The area harvested was found to be 4,038,885 ha in 2019, which also increased to 4,218,188 ha in 2020. Multiple reasons account for the rapid increase in potato production in China. The short growth period and wide adaptability of potatoes make them suitable for diverse topographies and climates of the country and allow potatoes to be planted year-round. The majority of China's fresh potatoes are used for table consumption. Industry contacts estimate 60% of Chinese potatoes are consumed fresh in households and restaurants. However, there is a growing middle-class population due to rapid urbanization; this population is more inclined toward which has resulted in the popularity of processed potato products, as this population is attracted more to Westernized cuisine.

India is the largest producer of potatoes in the world after China. Potato production in India has seen steady growth over 2020. The increase in production is directly proportionate to the increasing consumption of potatoes in the country. Urbanization and industrialization have generously contributed toward higher demand for ready-to-eat convenience foods in India. This has boosted the demand for frozen processed edibles made from potatoes.

Therefore, production and consumption are expected to rise and are anticipated to increase during the forecast period, as potato has become one of the staple foods in the region. The favorable conditions in Asia-Pacific further help in procuring higher produce each year.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints
  • 4.4 Value Chain Analysis

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Geography (Production Analysis by Volume, Consumption Analysis by Volume and Value, Import Analysis by Value and Volume, Export Analysis by Value and Volume, and Price Trend Analysis)
    • 5.1.1 North America
      • 5.1.1.1 United States
      • 5.1.1.2 Canada
      • 5.1.1.3 Mexico
    • 5.1.2 Europe
      • 5.1.2.1 Russia
      • 5.1.2.2 France
      • 5.1.2.3 United Kingdom
      • 5.1.2.4 Italy
      • 5.1.2.5 Germany
      • 5.1.2.6 Spain
      • 5.1.2.7 Belgium
      • 5.1.2.8 Netherlands
    • 5.1.3 Asia-Pacific
      • 5.1.3.1 China
      • 5.1.3.2 Japan
      • 5.1.3.3 India
    • 5.1.4 South America
      • 5.1.4.1 Brazil
      • 5.1.4.2 Argentina
    • 5.1.5 Africa
      • 5.1.5.1 South Africa
      • 5.1.5.2 Egypt

6 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS