デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1685802

3Dモーションキャプチャ:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

3D Motion Capture - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 153 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.99円
3Dモーションキャプチャ:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 153 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

3Dモーションキャプチャ市場規模は、2025年に2億8,185万米ドルと推定され、2030年には5億3,089万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは13.5%です。

3D Motion Capture-Market-IMG1

3Dモーションキャプチャ(モーキャプ)システムは、主に高品質カメラ、センサー、通信機器、アクセサリなど複数のデバイスを組み合わせたものです。これらのシステムは、映画やゲームなどのエンターテインメント分野で、物体や個人のリアルタイムの動きを記録し、所望のレベルのアニメーションを得るために使用されます。

主なハイライト

  • コンピュータ・ビジョン技術の進歩や、高品質な3Dアニメーションに対する需要の高まりが、市場拡大の原動力となっています。3Dモーションキャプチャを利用する主な理由の1つは、映画、テレビ、ビデオゲーム用の複雑な3D CGIフィギュアの制作サイクルを短縮することです。
  • ロボット工学を含むさまざまな用途でこれらのシステムが幅広く使用されていること、ロボット工学分野の著しい成長が予測期間中の市場成長率を押し上げると分析されています。
  • さらに、バーチャルリアリティは、3次元環境をコンピュータで生成したインタラクティブな表現です。しかし、ほとんどのインタラクションは、ヘッドセットを介して、または専用のデジタルグローブを通して行われます。さらに、VRの使用は比較的孤立した体験になるかもしれないと考えられています。現在、VRの生成やアニメーションにはさまざまなアプリケーションが利用できます。例えば、グーグルは、ユーザーがコンピュータプログラム内で3Dモデルをアニメーション化できるDaydream Labを開発しました。グーグルのデイドリーム・ラボは、AnimatorとPuppeteerという2つのアニメーション・ベースのアプリケーションの助けを借りて、VRを使って素早く簡単に3Dアニメーションを生成する技術を発見しました。
  • 3Dモーションキャプチャシステムには、いくつかの重要なハードウェアとソフトウェアのコンポーネントが含まれており、魅力的なユーザー体験を提供するためには、そのすべてが緊密に統合されていなければならないです。カメラは、ユーザーのアクションを表す生データをキャプチャする最初のコンポーネントです。一般的に、この生データは、信号のノイズを低減したり(例えば3Dカメラの場合)、深度マップを計算するために処理されます。
  • COVID-19パンデミック後のメタバースの立ち上げと関連する戦略的開発は、市場の成長に寄与すると予想されます。また、先進技術の導入によるバーチャルイベントへの需要の高まりも、予測期間中の市場成長率に寄与する可能性があります。

3Dモーションキャプチャ市場の動向

エンジニアリングと産業用途が大きな成長を遂げる

  • 3Dモーションキャプチャは、小さくて速い動きを素早く測定できるため、プロセスコントローラとして使用できることから、エンジニアリングおよび産業用アプリケーションの貴重な一部となりつつあります。また、車両や機器の振動を分析したり、仮想工業デザインのツールとして使用することもできます。
  • 産業用途では、3Dモーションキャプチャによって、市場の動きをリアルタイムで、正確に、低遅延で測定することができます。さらに、身体アングルを提供することで、Mocapは産業消費者が怪我につながる人間工学的な問題を効果的に特定・修正したり、産業や軍事におけるその他の人的要因を分析したりすることを可能にします。マーカーが取り付けられるあらゆるものを追跡することで、このシステムはロボット制御システムの検証や、風洞内での変形や物体の空気力学的挙動の測定にも使用されます。Cortexは幅広い制御システムと統合できます。
  • さらに、インダストリー4.0の技術的進歩の高まりは、高度なセンシング・ソリューションを必要とする産業プロセスに新たな可能性をもたらしています。視覚カメラや慣性計測ユニット(IMU)などの3Dモーションキャプチャ(MoCap)センサーは、ロボット工学、積層造形、テレワーキング、人間の安全性などのソリューションをサポートするため、産業現場で頻繁に採用されています。
  • 産業用アプリケーションでは、人間工学的に実用的な製品設計を行うことが重要であり、産業用ロボットの性能評価や測定にも使用できます。その他の用途としては、上空や水中での船舶追跡、航空力学試験、自動車開発、インテリアデザイン、制御設計などがあります。モーショントラッキングシステムの今後の進歩は、業界情勢に大きな応用を見出し、予測期間中に3Dモーションキャプチャシステムの需要を生み出すと思われます。さらに、技術の進歩に伴い、モーションキャプチャの利用は軍事訓練や海洋・水中アプリケーションで世界的に拡大すると予想されます。

アジア太平洋地域が最も急成長する見込み

  • 中国は、企業が視覚効果、VR、バーチャルアシスタント、映画産業への投資拡大を目指していることから、3Dモーションキャプチャにとって最も重要かつ潜在的な市場の1つです。さらに、多くの国際的なデジタル制作会社が、事業拡大の一環として同国に投資しています。
  • ボリウッド、モリウッド、サンダルウッド、トリウッドなど多くの地域映画産業が存在します。進化するテクノロジーは視覚効果業界に多くの変化をもたらしており、特にインドで独自の可能性を秘めた動向のひとつがモーションキャプチャーです。
  • モーションキャプチャーはアクション/スタントシーンや群衆シーンのプランニングに大きく役立つため、大手企業はインドに投資しています。また、様々な地域のモーションキャプチャー会社が、企画から設置、サポート、メンテナンスに至るまで、様々なモーキャップサービスを提供しています。そのため、国内の様々なエンドユーザー層で大きな需要を牽引しています。
  • さらに、国内の医科大学では、科学研究の目的で3Dモーションキャプチャソリューションを採用しています。政府が支援する医科大学CMC Velloreは、この技術を使った歩行分析のためにPhase Space Motion Captureと提携し、リアルタイムのフィードバック機能を活用しています。
  • 日本の3Dモーションキャプチャ市場は、ゲーム業界、アニメ業界、モーションキャプチャスタジオの増加、メディア・アニメーション分野での需要と相まって、進歩する技術の利用により、予測期間中に大きな成長が見込まれます。
  • その他アジア太平洋地域のモーションキャプチャ市場は、予測期間中にライフサイエンス、スポーツ、ゲーム、バイオメカニクス、メディア産業で大きな用途を獲得すると予測されています。

3Dモーションキャプチャ業界の概要

3Dモーションキャプチャ市場は、複数の世界的・地域的プレーヤーで構成され、かなり競争の激しい市場となっています。同市場ではさらに、より小規模で技術的に進んだプレーヤーの数が増加しています。この市場の特徴は、製品の普及が進んでいること、製品の差別化が中程度か高いこと、競合が多いことです。全体として、競争企業間の敵対関係は中程度であり、予測期間中に拡大すると予想されます。

2022年9月、モーションアナリシス・コーポレーションは、BaseCam、Icefall、Lhotseの3つのライトカメラからなる新しいカメラシリーズ、BaSixを発売しました。これらのカメラは、アクティブマーカーリグ(BaSixmarkers)およびBaSix GoソフトウェアまたはプレミアムソリューションのCortexとともに使用されます。

2022年4月、トロントを拠点とする会社"The Other End "は、PhaseSpaceのImpulse X2Eシステムを導入することで、リアルタイムモーションキャプチャシステムでPhaseSpaceと提携し、プロデューサーやクリエイターに、バーチャル制作ステージ上での俳優やオブジェクトの動きをより速く、より柔軟にリアルタイムモーションキャプチャできる環境を提供することで、コスト削減とクリエイティブコントロールの向上を実現し、PhaseSpaceのカナダ独占パートナーとなりました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の業界への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • バーチャルリアリティ環境におけるよりリアルな体験の創出の増加
    • スポーツ業界におけるコンピュータビジョンの利用の増加
    • メディアやエンターテイメント用途での3Dモーションキャプチャの採用拡大が成長を後押し
  • 市場抑制要因
    • 3Dモーションキャプチャソフトウェアの初期コストの高さ

第6章 技術スナップショット

第7章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ハードウェア
      • カメラ
      • センサー
      • アクセサリー
    • ソフトウェア
    • サービス
  • システム別
    • 光学式3Dモーションキャプチャーシステム
      • アクティブ3Dモーションキャプチャーシステム
      • パッシブ3Dモーションキャプチャーシステム
    • 非光学式3Dモーションキャプチャーシステム
      • 慣性3Dモーションキャプチャシステム
      • 電磁式3Dモーションキャプチャシステム
      • モーター駆動型3Dモーションキャプチャシステム
  • 用途別
    • バイオメカニクス研究と医療
    • メディアとエンターテイメント
    • エンジニアリングと産業アプリケーション
    • 教育
    • その他の用途
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • その他アジア太平洋地域
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • メキシコ
      • その他ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第8章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Codamotion-Charnwood Dynamics Ltd.
    • Motion Analysis Corporation
    • Noraxon USA Inc.
    • Notch Interfaces Inc.
    • Leyard(NaturalPoint Inc./OptiTrack)
    • PhaseSpace Inc.
    • Phoenix Technologies Inc.
    • Qualisys AB
    • AIQ Synertial Ltd.
    • Vicon Motion Systems Ltd.
    • Xsens Technologies BV

第9章 投資分析

第10章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 47736

The 3D Motion Capture Market size is estimated at USD 281.85 million in 2025, and is expected to reach USD 530.89 million by 2030, at a CAGR of 13.5% during the forecast period (2025-2030).

3D Motion Capture - Market - IMG1

3D motion capture (mocap) systems combine multiple devices, mainly high-quality cameras, sensors, communication devices, and accessories. These systems are used to record the real-time motion of an object or individual to obtain the desired level of animation in entertainment fields, such as in films and games.

Key Highlights

  • Technological advancements in computer vision technology, as well as an increase in demand and inclination for high-quality 3D animations, are driving market expansion. One of the primary reasons for utilizing 3D motion capture is to shorten the creation cycle for complicated 3D CGI figures for cinema, television, or video games.
  • The wide usage of these systems in various applications, including robotics, and the significant growth in the robotics sector are analyzed to boost the market growth rate during the forecast period.
  • Moreover, virtual reality is an interactive, computer-generated representation of a three-dimensional environment. However, most interactions take place through a headset or through specialized digital gloves. Additionally, it is believed that using VR might be a relatively isolated experience. Currently, a variety of applications can be used to generate and animate VR. For instance, Google has developed a Daydream Lab that enables users to animate 3D models within computer programs. Google's Daydream Lab has discovered a technique to use VR to quickly and easily produce 3D animation with the aid of two animation-based applications, Animator and Puppeteer.
  • A 3D motion-capturing system contains several critical hardware and software components, all of which must be tightly integrated to provide a compelling user experience. The camera is the first component that captures the raw data representing the user's actions. Generally, this raw data is then processed to reduce the noise in the signal (for example, in the case of 3-D cameras) or to compute the depth map.
  • The launch of the metaverse post the COVID-19 pandemic and the related strategic developments are expected to contribute to the growth of the market. The growing demand for virtual events resulting in the implementation of advanced technologies may also contribute to the market growth rate during the forecast period.

3D Motion Capture Market Trends

Engineering and Industrial Applications to Witness Significant Growth

  • 3D motion capture is becoming a valuable part of engineering and industrial applications, as it can quickly measure small, fast movements and, therefore, can be used as a process controller. It can also be used to analyze the vibrations on vehicles or equipment or as a tool in virtual industrial design.
  • In industrial applications, 3D motion capture enables real-time, precise, and low-latency measurement of market movements. Further, by providing body angles, Mocap enables industrial consumers to effectively identify and correct ergonomic issues that can lead to injury or analyze other human factors for industry or the military. By tracking anything a marker can be attached to, the system is also used to validate robotic control systems and measure deformation or an object's aerodynamic behavior in a wind tunnel. Cortex integrates with a wide range of control systems.
  • Moreover, the rising technological advancements of Industry 4.0 have opened up new possibilities for industrial processes that require advanced sensing solutions. 3D Motion capture (MoCap) sensors, such as visual cameras and inertial measurement units (IMU), are frequently adopted in industrial settings to support solutions in robotics, additive manufacturing, teleworking, and human safety.
  • In industrial applications, it is crucial to produce ergonomically practical product designs, and they can be used for evaluating and measuring the performance of industrial robots. Other applications include vessel tracking above and underwater, aerodynamics tests, automotive development, interior design, and control design. Future advancements in motion tracking systems will find significant application in the industrial landscape, generating the demand for 3D motion capture systems over the forecast period. Moreover, as technology advances, the use of motion capture is expected to grow in military training and marine and underwater applications worldwide.

Asia-Pacific is Expected to be the Fastest Growing Region

  • China is one of the most significant and potential markets for 3D motion capture as companies are aiming to expand visual effects, VR, virtual assistants, and film industry investment. Additionally, many international digital production companies invested in the country as part of their expansion.
  • Globally, India is the largest and one of the most creative cinema industries, with the presence of many regional film industries, such as Bollywood, Mollywood, Sandalwood, and Tollywood. Evolving technology has caused many changes in the visual effects industry, and one trend that bears a unique promise, especially in India, is motion capture.
  • Since motion capture is significantly beneficial for planning action/stunt sequences and crowd scenes, major companies are investing in India. In addition, various regional motion capture companies are providing various mocap services, from planning and installation to support and maintenance. Thus, this is driving significant demand in various end-user segments across the country.
  • In addition, medical colleges in the country are adopting 3D motion capture solutions for scientific research purposes. CMC Vellore, a medical college backed by the government, partnered with Phase Space Motion Capture for gait analysis with this technology, leveraging real-time feedback capabilities.
  • The 3D motion capture market in Japan is expected to witness significant growth over the forecast period, owing to the usage of advancing technology in the gaming industry, the anime industry, and increasing motion capture studios, coupled with demand in the media and animation sector.
  • The motion capture market in the Rest of the Asia-Pacific has been predicted to gain substantial applications in the life science, sports, gaming, biomechanical, and media industries over the forecast period.

3D Motion Capture Industry Overview

The 3D motion-capturing market comprises several global and regional players and a fairly-contested market space. The market is further witnessing a rise in the number of smaller and more technologically-advanced players. This market is characterized by growing levels of product penetration, moderate/high product differentiation, and high levels of competition. Overall, the intensity of competitive rivalry is moderate and is expected to grow over the forecast period.

In September 2022, Motion Analysis Corporation launched BaSix, a new range of cameras, which consists of three light cameras, namely BaseCam, Icefall, and the Lhotse. These cameras are used with active marker rigs (BaSixmarkers) and either BaSix Go software or the premium solution, Cortex.

In April 2022, Toronto-based firm "The Other End" partnered with PhaseSpace for its real-time motion capture system by installing PhaseSpace's Impulse X2E system to offer producers and creators access to faster and more flexible real-time motion capture of an actor's or object's movement on a virtual production stage to save on costs and increase creative control and to become its exclusive Canadian Partner.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porters Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of Impact of COVID-19 on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rise in the Creation of More Realistic Experiences for Virtual Reality Environments
    • 5.1.2 Increased Usage of Computer Vision in the Sports Industry
    • 5.1.3 Growing Adoption of 3D Motion Capture in Media and Entertainment Applications Boosting the Growth
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 High Initial Cost of 3D Motion Capture Software

6 TECHNOLOGY SNAPSHOT

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 By Type
    • 7.1.1 Hardware
      • 7.1.1.1 Cameras
      • 7.1.1.2 Sensors
      • 7.1.1.3 Accessories
    • 7.1.2 Software
    • 7.1.3 Services
  • 7.2 By System
    • 7.2.1 Optical 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.1.1 Active 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.1.2 Passive 3D Motion Capture Systems
    • 7.2.2 Non-optical 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.2.1 Inertial 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.2.2 Electromagnetic 3D Motion Capture Systems
      • 7.2.2.3 Motorized 3D Motion Capture Systems
  • 7.3 By Application
    • 7.3.1 Biomechanical Research and Medical
    • 7.3.2 Media and Entertainment
    • 7.3.3 Engineering and Industrial Applications
    • 7.3.4 Education
    • 7.3.5 Other Applications
  • 7.4 By Geography
    • 7.4.1 North America
      • 7.4.1.1 United States
      • 7.4.1.2 Canada
    • 7.4.2 Europe
      • 7.4.2.1 United Kingdom
      • 7.4.2.2 Germany
      • 7.4.2.3 France
      • 7.4.2.4 Rest of Europe
    • 7.4.3 Asia-Pacific
      • 7.4.3.1 China
      • 7.4.3.2 India
      • 7.4.3.3 Japan
      • 7.4.3.4 Rest of Asia-Pacific
    • 7.4.4 Latin America
      • 7.4.4.1 Brazil
      • 7.4.4.2 Argentina
      • 7.4.4.3 Mexico
      • 7.4.4.4 Rest of Latin America
    • 7.4.5 Middle East & Africa

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 Codamotion - Charnwood Dynamics Ltd.
    • 8.1.2 Motion Analysis Corporation
    • 8.1.3 Noraxon USA Inc.
    • 8.1.4 Notch Interfaces Inc.
    • 8.1.5 Leyard (NaturalPoint Inc./OptiTrack)
    • 8.1.6 PhaseSpace Inc.
    • 8.1.7 Phoenix Technologies Inc.
    • 8.1.8 Qualisys AB
    • 8.1.9 AIQ Synertial Ltd.
    • 8.1.10 Vicon Motion Systems Ltd.
    • 8.1.11 Xsens Technologies BV

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS