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市場調査レポート
商品コード
1683879

日本のEV用バッテリーパック:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2029年)

Japan EV Battery Pack - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2029)


出版日
ページ情報
英文 273 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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日本のEV用バッテリーパック:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2029年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 273 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本のEV用バッテリーパックの市場規模は2025年に69億6,000万米ドル、2029年には76億7,000万米ドルに達すると推定・予測され、予測期間中(2025-2029年)のCAGRは2.46%で成長すると予測されます。

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政府の支援と技術の進歩がBEVの採用を促進

  • 日本ではここ数年、自動車の電動化が進んでいます。環境に対する関心の高まり、電気自動車に関する規範の施行、化石燃料車に対する電気自動車の優位性、リベートや補助金(2021年以降、バッテリー電気自動車に7,200米ドルの補助金が提供されるなど)といった政府の支援といった要因が、日本におけるBEVやPHEVといった電気自動車の需要を高めています。このため、日本では電気自動車やプラグイン・ハイブリッド電気自動車用のリチウムイオン電池の需要が大きく伸びた。
  • プラグインハイブリッド電気自動車の需要は、バッテリー電気自動車よりも高いです。しかし、市場の大部分、すなわち電気自動車全体の販売台数の約90%以上はハイブリッド車が占めています。プラグイン・ハイブリッド車には、燃料またはバッテリーに切り替えるオプションがあります。しかし、充電インフラの開発により、徐々にバッテリー電気自動車への投資が促されています。
  • バッテリー電気自動車の需要増加に伴い、リチウムイオン・バッテリーへの要求も高まっています。純粋な電気自動車に使用される電池は、2023年にはEV全体の販売台数の88.1%のシェアを獲得しました。しかし、さまざまな企業がプラグイン・ハイブリッドのカテゴリーで新製品を発表しています。2023年3月には、トヨタがバッテリー航続距離約105kmの新型プラグインハイブリッド電気自動車「プリウス」を発表し、予約が開始されました。新製品の導入により、予測期間中、日本の電気自動車産業と電池産業は強化されると予想されます。

日本のEV用バッテリーパック市場動向

トヨタグループが市場を独占、次いで日産、ホンダ、三菱、BMWが続き、持続可能なモビリティへのシフトを推進

  • 日本の電気自動車市場は緩やかに成長しています。市場は高度に統合されており、2022年には市場の90%以上を占める主要5社によって大きく牽引されています。これらの企業には、トヨタ・グループ、日産自動車、ホンダ、三菱自動車、BMWが含まれます。トヨタ・グループは日本で最大の電気自動車販売会社であり、EV販売シェアの約57%を占めています。国内メーカーであるため、消費者からの信頼も厚いです。同社は幅広い製品ポートフォリオを提供し、巨大な販売・サービス網を全国に展開しています。
  • 日産の市場シェアは約21%で、電気自動車の販売台数では日本全国で第2位となっています。日産は強力なブランドイメージを持ち、イノベーションとテクノロジーに幅広く取り組んでいます。幅広い製品ポートフォリオを提供し、財務状況も良好です。電気自動車販売シェア第3位の17%はホンダが記録しました。同社には強力な研究開発能力があり、開発分野に注力しています。
  • 三菱自動車は、日本全国でのEV販売台数シェア2.8%で4位を確保しています。同社は顧客中心主義を貫き、主に顧客の要求を重視しており、国内ブランドであることから、信頼できる忠実な顧客を有しています。日本のEV市場で第5位を占めているのはBMWで、約0.33%の市場シェアを維持しています。日本でEVを販売している他のプレーヤーには、メルセデス・ベンツ、ルノー、プジョー、ボルボが含まれます。

2022年、日本では日産とトヨタが最も多くのEVを販売し、バッテリーパックの需要を牽引する

  • 日本の電気自動車市場はここ数年、徐々に成長してきました。日本では電気自動車に対する需要が高まっています。日本の消費者は、簡単に駐車できる経済的で小型の車を求めています。日本では、さまざまなブランドが電気自動車のサブコンパクトハッチバックに良い選択肢を提供しています。その結果、SUVは他のモデルと比べてさまざまな道路状況で快適な乗り心地を提供するため、日本では電動ハッチバックやコンパクトSUVの需要が伸びています。
  • 渋滞を避け、駐車しやすい小型車を選ぶ人が増えているため、ハッチバックは全国で好調な売れ行きを示しています。トヨタ・アクア・プリウスCは2022年に販売台数を大きく伸ばしたが、これは燃費の良い非常に手頃な価格のハイブリッド・ハッチバックのひとつであり、消費者を惹きつけているからです。日本では、2022年に好調な販売台数を記録したトヨタのコンパクトSUV、ヤリス・クロスなど、さまざまなセグメントに関心が集まっています。信頼性の高いブランドイメージにより、同社は日本でベストセラー・ブランドとなっています。
  • カローラ・クロスも、ハイブリッド・パワートレインにより、2022年の日本のEV市場におけるトヨタのベストセラーの1つであり、その高い燃費効率と大きな座席数により消費者を魅了しています。日本のEV市場には、さまざまなブランドからさまざまな電動SUVやセダンも登場しています。一般的なクルマのひとつはホンダ・ヴェゼルで、2022年の販売は好調でした。日本のEV市場で競争関係にある他の車には、トヨタ・シエンタとトヨタ・ライズ・ハイブリッドがあります。

日本のEV用バッテリーパック産業概要

日本のEV用電池パック市場は適度に統合されており、上位5社で43.72%を占めています。この市場の主要企業は以下の通り。 Contemporary Amperex Technology(CATL), GS Yuasa International Ltd., Lithium Energy Japan Inc., Prime Planet Energy & Solutions Inc. and Primearth EV Energy(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 電気自動車販売台数
  • OEM別電気自動車販売台数
  • 売れ筋EVモデル
  • 選好されるバッテリーケミストリーを持つOEM
  • 電池パック価格
  • 電池材料コスト
  • 各バッテリーケミストリーの価格表
  • 誰が誰に供給するか
  • EVバッテリーの容量と効率
  • EVの発売モデル数
  • 規制の枠組み
    • 日本
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • ボディタイプ
    • バス
    • LCV
    • M&HDT
    • 乗用車
  • 推進タイプ
    • BEV
    • PHEV
  • バッテリーケミストリー
    • LFP
    • NCM
    • NMC
    • その他
  • 容量
    • 15 kWh~40 kWh
    • 40 kWh~80 kWh
    • 80kWh以上
    • 15kWh未満
  • バッテリー形状
    • 円筒形
    • パウチ
    • 角型
  • 方式
    • レーザー
    • ワイヤー
  • コンポーネント
    • アノード
    • カソード
    • 電解液
    • セパレーター
  • 材料タイプ
    • コバルト
    • リチウム
    • マンガン
    • 天然黒鉛
    • ニッケル
    • その他の材料

第6章 競争情勢

  • 主要な戦略的動き
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Blue Energy Co. Ltd.
    • BYD Company Ltd.
    • Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.(CATL)
    • Envision AESC Japan Co. Ltd.
    • GS Yuasa International Ltd.
    • Lithium Energy Japan Inc.
    • Maxell Ltd.
    • Panasonic Holdings Corporation
    • Prime Planet Energy & Solutions Inc.
    • Primearth EV Energy Co. Ltd.
    • TOSHIBA Corp.
    • Vehicle Energy Japan Inc.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50001531

The Japan EV Battery Pack Market size is estimated at 6.96 billion USD in 2025, and is expected to reach 7.67 billion USD by 2029, growing at a CAGR of 2.46% during the forecast period (2025-2029).

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Government support and technological advancements drive the adoption of BEVs

  • Electrification of vehicles has been gaining popularity in Japan over the past few years. Factors such as growing environmental concern, enforcing norms related to electric vehicles, advantages of electric vehicles over fossil fuel vehicles, and government help in terms of rebates and subsidies (such as since 2021, a subsidy of USD 7,200 has been offered on battery electric vehicles) have increased the demand of electric vehicles such BEVs and PHEVs in the country. This led to a significant growth in the demand for lithium-ion batteries for electric vehicles and plug-in hybrid electric vehicles in Japan.
  • The demand for plug-in hybrid electric vehicles is higher than the battery electric vehicles. However, the majority of the market, i.e., around more than 90% of the sales of overall electric vehicles, is dominated by hybrid vehicles. Plug-in hybrid vehicles have the option of switching to fuel or battery. However, development in the charging infrastructure is encouraging people to invest in battery electric vehicles gradually.
  • The requirement for lithium-ion batteries is increasing with the increased demand for battery electric vehicles. Batteries used in pure electric cars acquired a share of 88.1% in the overall sales of EVs in 2023. However, various companies are launching new products in the plug-in hybrid category. In March 2023, Toyota unveiled its new plug-in hybrid electric car, Prius, which provides a battery range of around 105 km, and bookings of the vehicle started. The introduction of new products is anticipated to strengthen Japan's electric car and battery industries during the forecast period.

Japan EV Battery Pack Market Trends

TOYOTA GROUP DOMINATES THE MARKET, FOLLOWED BY NISSAN, HONDA, MITSUBISHI, AND BMW, DRIVING THE SHIFT TOWARD SUSTAINABLE MOBILITY

  • The Japanese electric vehicle market is growing gradually. The market is highly consolidated and is largely driven by five major companies, which held more than 90% of the market in 2022. These companies include Toyota Group, Nissan, Honda, Mitsubishi, and BMW. Toyota Group is the largest seller of electric vehicles in Japan, accounting for around 57% of the share in EV sales. Being a domestic manufacturer, the company has the trust of consumers. The company is offering a wide product portfolio and a huge sales and service network across the country.
  • Nissan holds a market share of around 21%, making it the second-largest seller of electric vehicles across Japan. The company has a strong brand image and is extensively involved with work on innovation and technology. The company offers a wide product portfolio and has a strong financial condition. The third highest market share, 17%, for electric vehicle sales was recorded by Honda. The company has strong R&D capabilities and focuses on the areas of development.
  • Mitsubishi has secured fourth place in EV sales across Japan with 2.8% of the market share. The company is customer-centric and primarily focuses on customer requirements, and being a domestic brand, the company has reliable and loyal customers. The 5th largest player operating in the Japanese EV market is BMW, maintaining its market share at around 0.33%. Other players selling EVs in Japan include Mercedes-Benz, Renault, Peugeot, and Volvo.

In 2022, Nissan and Toyota sold the most EVs in Japan, driving battery pack demand

  • The Japanese electric vehicle market has been growing gradually over the past few years. The country has witnessed a growing demand for electric cars. Consumers in Japan are looking for economical and small cars that can be parked easily. Various brands in Japan are offering good options for electric sub-compact hatchbacks. As a result, the demand for electric hatchbacks and compact SUVs is growing in the country as SUVs offer comfortable rides in various road conditions compared to other models.
  • Since more people choose tiny cars to avoid traffic and for easier parking, the hatchback has seen strong sales across the country. Toyota Aqua Prius C saw significant sales growth in 2022, as it is among the very affordable hybrid hatchbacks with good fuel efficiency, attracting consumers. People in Japan are showing interest in various segments, such as Toyota's Yaris Cross, a compact SUV that witnessed good sales units in 2022. Owing to its highly reliable brand image, the company is a bestselling brand in Japan.
  • Corolla Cross was also one of the bestsellers from Toyota in the Japanese EV market in 2022 due to its hybrid powertrain, attracting consumers due to its high fuel efficiency and large seating capacity. The Japanese EV market also features a variety of electric SUVs and sedans from various brands. One of the common cars is the Honda Vezel, which saw good sales in 2022. Other cars in the Japanese EV market that are in the competition include Toyota Sienta and Toyota Raize Hybrid.

Japan EV Battery Pack Industry Overview

The Japan EV Battery Pack Market is moderately consolidated, with the top five companies occupying 43.72%. The major players in this market are Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), GS Yuasa International Ltd., Lithium Energy Japan Inc., Prime Planet Energy & Solutions Inc. and Primearth EV Energy Co. Ltd. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Electric Vehicle Sales
  • 4.2 Electric Vehicle Sales By OEMs
  • 4.3 Best-selling EV Models
  • 4.4 OEMs With Preferable Battery Chemistry
  • 4.5 Battery Pack Price
  • 4.6 Battery Material Cost
  • 4.7 Price Chart Of Different Battery Chemistry
  • 4.8 Who Supply Whom
  • 4.9 EV Battery Capacity And Efficiency
  • 4.10 Number Of EV Models Launched
  • 4.11 Regulatory Framework
    • 4.11.1 Japan
  • 4.12 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2029 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Body Type
    • 5.1.1 Bus
    • 5.1.2 LCV
    • 5.1.3 M&HDT
    • 5.1.4 Passenger Car
  • 5.2 Propulsion Type
    • 5.2.1 BEV
    • 5.2.2 PHEV
  • 5.3 Battery Chemistry
    • 5.3.1 LFP
    • 5.3.2 NCM
    • 5.3.3 NMC
    • 5.3.4 Others
  • 5.4 Capacity
    • 5.4.1 15 kWh to 40 kWh
    • 5.4.2 40 kWh to 80 kWh
    • 5.4.3 Above 80 kWh
    • 5.4.4 Less than 15 kWh
  • 5.5 Battery Form
    • 5.5.1 Cylindrical
    • 5.5.2 Pouch
    • 5.5.3 Prismatic
  • 5.6 Method
    • 5.6.1 Laser
    • 5.6.2 Wire
  • 5.7 Component
    • 5.7.1 Anode
    • 5.7.2 Cathode
    • 5.7.3 Electrolyte
    • 5.7.4 Separator
  • 5.8 Material Type
    • 5.8.1 Cobalt
    • 5.8.2 Lithium
    • 5.8.3 Manganese
    • 5.8.4 Natural Graphite
    • 5.8.5 Nickel
    • 5.8.6 Other Materials

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Blue Energy Co. Ltd.
    • 6.4.2 BYD Company Ltd.
    • 6.4.3 Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL)
    • 6.4.4 Envision AESC Japan Co. Ltd.
    • 6.4.5 GS Yuasa International Ltd.
    • 6.4.6 Lithium Energy Japan Inc.
    • 6.4.7 Maxell Ltd.
    • 6.4.8 Panasonic Holdings Corporation
    • 6.4.9 Prime Planet Energy & Solutions Inc.
    • 6.4.10 Primearth EV Energy Co. Ltd.
    • 6.4.11 TOSHIBA Corp.
    • 6.4.12 Vehicle Energy Japan Inc.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR EV BATTERY PACK CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms