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市場調査レポート
商品コード
1683087

インドネシアの小売セクター市場-市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Indonesia Retail Sector - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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価格
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インドネシアの小売セクター市場-市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアの小売セクター市場は予測期間中にCAGR 5%を記録する見込みです。

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インドネシアの小売セクターは、アジア諸国の中でも最も有望な市場の1つであり、その背景には、人口の多さと、家計購買力が高く、消費習慣がますます近代化している中間層の増加があります。しかし、COVID-19の突然の大流行によって市場は閉鎖状態に追い込まれ、その結果、物理的な流通チャネルの収益が低下しました。小規模で非組織的な業者はいくつかの損失を被り、そのうちのいくつかは事業活動の一時的な停止につながりました。消費は食料品や電力などの価格上昇の影響を大きく受けたが、調査期間の最初の年、すなわちi.2018年には、信用コストの低下、雇用の増加、社会福祉の拡大に支えられ、小売セクターは軌道に乗りました。

インドネシアでは過去2年間、家計消費が減速しており、これは家計消費が経済の最大の原動力であり、投資、輸出、政府支出よりも重要性が高いことから、大きな懸念材料となっています。家計消費という形の個人消費は、常に国内総生産(GDP)の50%以上を占めてきました。消費の伸びは鈍化しています。小売業者の利益率は調査期間中不安定で、突然のCOIVD-19パンデミックの影響を大きく受けました。パンデミックにより低迷を続ける国民の購買力により、同国の小売セクターの回復速度は遅いと予想されます。

インドネシアの小売市場動向

オンライン小売が牽引役となる一方、実店舗小売が市場を独占

インドネシア人はデジタル技術を熱狂的に受け入れ始めており、世界で最も熱心なソーシャルメディアユーザーの一人です。同様に、インドネシアでは、オンライン商取引、メディア配信、ライドシェアサービス、金融サービスなどを特徴とするデジタルエコシステムが成長しており、また、Bukalapak、Tokopedia、Go-Jek、Travelokaなど、10億米ドル規模のハイテク新興企業の数が東南アジア地域でトップとなっています。同様に、小売部門では、調査期間中にオンライン流通チャネルの市場シェアが伸び始めているが、顧客の感情や信条により、実店舗での小売が市場を独占しています。COVID-19が大流行する中、オンライン小売は2020年中に非常に好調になり、高い普及率と利便性により予測期間中も続くと予想されます。

インドネシア経済で重要な役割を果たす飲食品セクター

飲食部門はインドネシア経済において重要な役割を果たしています。パーム油、魚、ココア、コーヒーの一大生産国であり、生産余剰分を海外に輸出している一方で、小麦、乳製品、加工食品など、現地で生産できない(あるいは生産量が十分でない)製品を輸入に頼っているためです。COVID-19が大流行する中、飲食部門はインドネシア経済におけるより回復力のある成長ポケットの一つとして浮上してきました。大流行の結果、毎年恒例のラマダン(断食月)期間に需要が落ち込んだにもかかわらず、同部門は2020年第1四半期と第2四半期にそれぞれ前年同期比3.94%と0.22%のプラス成長率を記録することができました。

インドネシアの小売セクター産業概要

本レポートでは、インドネシアの小売セクター市場で事業を展開する主要な国際的参入企業を取り上げています。市場シェアでは、現在数社の大手企業が市場を独占しています。組織型小売市場は、各社が店舗を拡大し、新たなエリアでのビジネスの可能性を検討することで、大きく成長しています。組織化されていない小売店舗のほとんどは、大型小売ハイパーマーケット、スーパーマーケット、その他の小売チェーンに取って代わられつつあります。これは予測期間中も大規模に続くと予想され、市場成長に大きくつながる可能性があります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察と力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因/課題
  • バリューチェーン/サプライチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
  • 消費者行動分析
  • 小売産業の技術革新に関する洞察
  • COVID-19の市場への影響

第5章 市場セグメンテーション

  • 製品別
    • 飲食品
    • パーソナルケアとハウスホールドケア
    • アパレル、靴、アクセサリー
    • 家具、玩具、ホビー
    • 民生用電子機器製品
    • その他製品
  • 流通チャネル別
    • スーパーマーケット/ハイパーマーケット、コンビニエンスストア、百貨店
    • 専門店
    • オンライン
    • その他

第6章 競合情勢

  • 市場集中度概要
  • 企業プロファイル
    • PT Matahari Putra Prima Tbk
    • Ramayana Lestari Sentosa
    • Mitra Adiperkasa
    • Alfartmart
    • PT Trans Retail Indonesia
    • Hero Supermarket Group
    • Erajaya Swasembada
    • AEON Group
    • Lotte Mart
    • Indomarket*

第7章 インドネシアの小売セクターの将来

第8章 免責事項

第9章 出版社について

目次
Product Code: 46631

The Indonesia Retail Sector Market is expected to register a CAGR of 5% during the forecast period.

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The retail sector in Indonesia remains one of the most promising markets among Asian countries, on the back of its large population and the growing middle class with higher household purchasing power and increasingly modern spending habits. However, the sudden COVID-19 pandemic has pushed the market into lockdowns, resulting in a drop in the revenues of the physical distribution channels. The small and unorganized players incurred several losses, of which some result in a temporary halt of the business activities. Though the consumption was largely affected by higher prices for food, electricity, etc., during the initial year of the study period, i.e., during 2018, the retail sector got back to track with the support of lower credit cost, increasing employment, and an expansion of social welfare.

In Indonesia, household consumption has slowed down in the past two years, which is a great concern, as household consumption has been the biggest driving factor for the economy and is of greater importance than investment, exports, and government spending. Private consumption in the form of household spending has always accounted for more than 50% of the nation's GDP yet. There has been a slowdown in consumption growth. The retailer's profit margins were unstable during the study period and were largely affected by the sudden COIVD-19 pandemic. The retail sector is expected to witness a slow recovery rate in the country owing to the people's purchasing power which remained sluggish due to the pandemic.

Retail in Indonesia Market Trends

Online Retailing is Gaining More Traction, Yet Physical Retailing is Dominating the Market

Indonesians have started embracing digital technology with enthusiasm and are among the world's most avid users of social media. Likewise, Indonesia has a growing digital ecosystem featuring online commerce, media distribution, ride-sharing services, financial services, etc., and also, the country has the leading number of billion-dollar tech startups in the Southeast Asian region, which includes Bukalapak, Tokopedia, Go-Jek, Traveloka, and others. Similarly, the retail sector has started an experienced growth in market share of the online distribution channel during the study period, yet due to customer sentiments and beliefs, physical retailing has dominated the market. Amidst the COVID-19 pandemic, online retailing has become very strong during 2020, which is expected to continue in the forecast period as well, owing to the high adoptability rate and convenience it offers.

Food and Beverage Sector Plays a Vital Role in the Indonesian Economy

The F&B sector plays a vital role in the Indonesian economy. Indonesia's position in the global F&B market is uncertain, as, on the one hand, Indonesia is one of the largest producers of palm oil, fish, cocoa, and coffee, exporting its production surpluses abroad, while on the other hand, Indonesia relies on imports of products that cannot be produced (either at all or insufficient quantity) locally, such as wheat, dairy, or processed food products. Amid the COVID-19 pandemic, the F&B sector has emerged as one of the more resilient pockets of growth in Indonesia's economy. Despite the plunge in demand during the annual Ramadan period as a result of the outbreak, the sector was able to record positive year-on-year growth rates of 3.94% and 0.22% for the first and second quarter of 2020, respectively.

Retail in Indonesia Industry Overview

The report covers major international players operating in the Indonesian retail market. In terms of market share, a few of the major players currently dominate the market. The organized retail market has been growing significantly with companies expanding stores and considering the business potential in new areas. Most of the unorganized retail outlets are increasingly being replaced with big retail hypermarkets, supermarkets, and other retail chains. This is expected to continue on a large scale during the forecast period, which may significantly lead to market growth.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS AND DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints/Challenges
  • 4.4 Value Chain/Supply Chain Analysis
  • 4.5 Porter's Five Forces Analysis
  • 4.6 Consumer Behavior Analysis
  • 4.7 Insights into Technological Innovations in the Retail Industry
  • 4.8 Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Product
    • 5.1.1 Food and Beverages
    • 5.1.2 Personal and Household Care
    • 5.1.3 Apparel, Footwear, and Accessories
    • 5.1.4 Furniture, Toys, and Hobby
    • 5.1.5 Electronic and Household Appliances
    • 5.1.6 Other Products
  • 5.2 By Distribution Channel
    • 5.2.1 Supermarkets/Hypermarkets, Convenience Stores, and Department Stores
    • 5.2.2 Specialty Stores
    • 5.2.3 Online
    • 5.2.4 Other Distribution Channels

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Market Concentration Overview
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 PT Matahari Putra Prima Tbk
    • 6.2.2 Ramayana Lestari Sentosa
    • 6.2.3 Mitra Adiperkasa
    • 6.2.4 Alfartmart
    • 6.2.5 PT Trans Retail Indonesia
    • 6.2.6 Hero Supermarket Group
    • 6.2.7 Erajaya Swasembada
    • 6.2.8 AEON Group
    • 6.2.9 Lotte Mart
    • 6.2.10 Indomarket*

7 FUTURE OF THE INDONESIAN RETAIL SECTOR

8 DISCLAIMER

9 ABOUT US