デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1644605

欧州のeコマース:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe E-commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 200 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.82円
欧州のeコマース:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 200 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

欧州のeコマース市場規模は2025年に7,000億米ドルと推定され、2030年には1兆300億米ドルに達すると予測され、市場推定・予測期間中(2025~2030年)のCAGRは8%です。

Europe E-commerce-Market-IMG1

eコマースは現在、欧州を含む世界中で商業活動を再定義しています。インターネットの助けを借りて、人々は書籍、電子機器、アパレル、ソフトウェア、家具など、あらゆる商品をどこからでも売買することができます。

主要ハイライト

  • 以前は、商品の売買には買い手と売り手との積極的かつ物理的なやりとりが必要でした。しかし現在、実店舗での商取引は急速にeコマースに取って代わられつつあります。ほとんどの実店舗がeコマース・ストアへと変貌を遂げつつあるため、オンラインプレゼンスの確立と中核業務のオンライン化が必要となっています。
  • さらに、欧州のeコマースは、COVID-19パンデミック対策の緩和によりeコマース売上が減少したと報告する国もあるにもかかわらず、近年B2C売上が大きく伸びています。また、東欧のB2C eコマース売上は、多くの西欧諸国よりも高い成長率を示しています。しかし、European E-commerce report 2022によれば、総売上高に占めるシェアは、東欧の2%(2021年時点)に対し、西欧は依然として63%と最大です。
  • しかし、EUには多様で入り組みましたデジタル市場があります。インターネットにアクセスし、オンラインで買い物をする人口の割合は増加の一途をたどっているが、オンラインで販売する中小企業のデジタルツールの利用は依然として遅れています。
  • COVID-19の流行は、スペイン、イタリア、ドイツ、フランス、英国、トルコ、スイスといった欧州諸国に大きな影響を与えました。全国的な封鎖にもかかわらず、オンライン販売は前向きな反応を示していました。欧州政府は、COVID-19の蔓延を食い止めるための一連の封鎖計画の一環として、予防措置としてほとんどの実店舗と小売店を閉鎖しました。その結果、食料品、衣料品、アクセサリーなどの必需品や非必需品のオンラインショッピングの需要が高まっている

欧州のeコマース市場動向

成長する欧州の小売eコマース消費者

  • ここ数年、美容・パーソナルケアセグメントは急速な成長を遂げています。かつては実店舗に限定された産業だったが、今ではウェブサイト、定期購入ボックス、ソーシャルプラットフォーム、オンデマンドサービスなどでeコマースを席巻しつつあります。
  • さらに、欧州の消費者は化粧品を高く評価し、生活の質を向上させ、自尊心や社会的交流を高めるために不可欠なものと認識しています。Cosmetics Europeによると、消費者の72%が化粧品やパーソナルケア製品は毎日必要だと考えています。
  • 消費者の健康志向の高まりは、自然派パーソナルケア製品の需要を押し上げています。オーガニック成分への需要の高まりを受けて、消費者はオーガニックパーソナルケア製品に目を向けており、これが調査期間中の市場成長を促進すると予想されます。
  • さらに、美容ブランドにとって、インフルエンサーやマイクロインフルエンサーの力は、多くのeコマース企業にとって美容セグメントを押し上げ、成長し続けると考えられます。
  • 例えば、Amazonのインフルエンサープログラムのインフルエンサーは、「マストハブ」アイテムのレコメンドで店頭ページを運営しています。彼らは、InstagramやTikTokのようなソーシャル・チャネルを使って店頭をプッシュし、美容ブランドに新しい製品オーディエンスを発掘するユニークな機会を提供しています。

欧州諸国におけるEショッパーの増加。

  • 近年、eコマース売上は小売部門の主要な成長エンジンとなっています。しかし、欧州委員会の報告によると、欧州人の75%が毎日インターネットを利用しています。これに対し、他国からオンラインで購入するのはわずか15%で、国境を越えて販売する中小企業はわずか7%にすぎないです。
  • さらに、欧州ではデジタルリテラシーとスキルも向上しており、インターネットユーザーは近年大幅に増加しています。例えば、Eurostatによると、2022年には、EUでインターネットにアクセスできる世帯の割合は、2011年の72%から93%に上昇しました。
  • 欧州のeコマース市場では、衣料品、電子機器、通信製品、ゲームやアプリなどのコンピュータとその付属品の需要が高いです。これらのカテゴリーの製品は、欧州のeコマース売上全体のかなりの割合を占めています。旅行、フットウェア、家庭用品、住宅・生活用品は、欧州のeコマース市場において収益性の高いセグメントです。
  • オンライン市場の人気の高まりは、近年の最も注目すべき動向のひとつです。欧州は米国や中国に比べて市場の導入が遅れています。しかし、欧州市場への参入を目指す世界中のブランドにとって、市場はますます重要なオンライン参入経路となりつつあります。

欧州のeコマース産業概要

欧州のeコマース市場は競争が激しく、多くの有力企業が存在します。製品投入、研究開発費の高騰、買収、提携などが、激しい競争を勝ち抜くために企業が採用する成長戦略です。

  • 2023年10月-Cross-Border Commerce Europe(CBCE)によると、Alibaba傘下のeコマースサイトAliExpressがAmazonを抜いて欧州最大のオンライン市場になりました。このプラットフォームは欧州における越境eコマースを促進します。
  • 2023年4月-Amazonは、出品者がわずか2回のクリックでEUの9店舗にビジネスを拡大できる新しいサービスの開始を発表。European Expansion Accelerator(EEA)は、すべてのアクティブなセラーにサービスを提供し、EUと英国のすべてのストアへの商品掲載を容易にすると同時に、数百万点の商品へのアクセスを顧客に記載しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 主要市場動向と小売業全体に占めるeコマースのシェア
  • eコマースの売上に与えるCOVID-19の影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • インターネットの普及とモバイルの成長
    • デジタルリテラシーとスキルの向上
  • 市場課題
    • 技術的問題(サイバー攻撃やハッキングの増加)
  • 市場機会
    • 商品やサービスのオンラインビジネス
    • 人工知能(AI)や機械学習(ML)などの先端技術の形成
  • 欧州のeコマース産業に関する主要な人口動向とパターンの分析(人口、インターネット普及率、eコマース普及率、年齢・所得などを含む対象範囲)
  • 欧州のeコマース産業における主要な取引形態の分析(現金、カード、銀行振込、ウォレットなどの一般的な決済手段をカバー範囲に含む)
  • 欧州における越境eコマース産業の分析(越境eコマースの現在の市場規模と主要動向)

第6章 市場セグメンテーション

  • B2C eコマース別
    • 2018~2028年の市場規模(GMV)
    • 市場セグメンテーション(用途別)
      • 美容・パーソナルケア
      • 民生用電子機器
      • ファッション・アパレル
      • 飲食品
      • 家具&ホーム
      • その他(玩具、DIY、メディアなど)
  • B2B電子商取引別
    • 2018~2028年の市場規模
  • 国別
    • 英国
    • ドイツ
    • フランス
    • スペイン
    • イタリア
    • 北欧
    • その他の欧州(東欧、ベネルクスなど)

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amazon.com Inc.
    • eBay Inc.
    • Allegro
    • AliExpress
    • Zalando SE
    • ASOS PLC
    • Cdiscount
    • Emag LLC
    • Otto GmbH & Co. KG
    • Flubit Ltd

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 90917

The Europe E-commerce Market size is estimated at USD 0.70 trillion in 2025, and is expected to reach USD 1.03 trillion by 2030, at a CAGR of 8% during the forecast period (2025-2030).

Europe E-commerce - Market - IMG1

E-commerce is now redefining commercial activities worldwide, including in Europe. With the help of the internet, people can buy and sell any item, like books, electronics, apparel, software, furniture, etc., from anywhere.

Key Highlights

  • Previously, buying and selling goods required an active and physical interaction between the buyer and the seller. However, currently, brick-and-mortar commerce is quickly being replaced by eCommerce. Most brick-and-mortar stores are transforming into eCommerce stores, thus requiring establishing an online presence and moving core business operations online.
  • Furthermore, European e-commerce experienced significant growth in B2C turnover in recent years, despite some countries reporting lower e-commerce sales due to the lessening of COVID-19 pandemic measures. Also, Eastern Europe has experienced higher growth rates in B2C e-commerce sales than many Western European countries. However, Western Europe still holds the largest share of total turnover at 63% compared to Eastern Europe's 2% (as of 2021), per the European E-commerce report 2022.
  • However, the EU is home to diverse and intricate digital markets. Although the share of the population accessing the internet and shopping online continues to grow, SMEs selling online continue to lag in their use of digital tools.
  • The COVID-19 outbreak significantly impacted European countries such as Spain, Italy, Germany, France, the United Kingdom, Turkey, and Switzerland. Despite the nationwide lockdown, online sales had shown a positive response. The European government closed most brick and mortar retail stores as a precautionary measure as part of a series of lockdown plans to contain the spread of COVID-19. As a result, there is a high demand for online shopping for essential and non-essential products such as groceries, clothing, and accessories.

Europe E-commerce Market Trends

Growing European Retail eCommerce Consumer

  • Over the past few years, the beauty and personal care sector has experienced rapid growth. Once an industry only limited to physical stores, it is now taking over e-commerce with its websites, subscription boxes, social platforms, on-demand services, etc.
  • Moreover, European consumers highly value cosmetic products and perceive them as essential in improving quality of life and boosting self-esteem and social interactions. According to Cosmetics Europe, 72% of consumers consider cosmetics and personal care products necessary daily.
  • Consumers' increased health consciousness drives up demand for natural personal care products. Consumers are turning to organic personal care products in response to the rising demand for organic ingredients, which is expected to drive market growth during the study period.
  • Further, for beauty brands, the power of influencers and micro-influencers will continue to grow and push the beauty space for many e-commerce companies.
  • For instance, Amazon Influencer Program's influencers run their storefront pages with recommendations of "must-have" items. They use social channels like Instagram and TikTok to push their storefronts, providing beauty brands with a unique opportunity to uncover new product audiences.

Increasing Number of E-Shoppers in European countries.

  • In recent years, e-commerce sales have been the primary growth engine in the retail sector. However, the European Commission reports that 75% of Europeans use the Internet daily. In comparison, only 15% buy online from another country, and only 7% of Small and medium enterprises sell cross-border.
  • Furthermore, digital literacy and skills are also rising in Europe, with internet users increasing significantly in recent years. For instance, as per Eurostat, in 2022, the share of households in the EU with internet access rose to 93%, up from 72% in 2011.
  • Clothing, electronics, communication products, and computers and their accessories, such as games and apps, are in high demand in the European e-commerce market. Products in these categories account for a significant share of all European e-commerce sales. Travel, footwear, household goods, and home and living items are profitable segments in the European E-commerce market.
  • The rise in popularity of online marketplaces is one of the most notable trends in recent years. Europe has been slower to adopt marketplaces than the United States or China. Still, they are becoming an increasingly crucial online route of entry for brands worldwide looking to break into the European market.

Europe E-commerce Industry Overview

The European E-commerce market is highly competitive, with many prominent players. Product launches, high expenses on R&D, acquisitions, partnerships, etc., are the growth strategies such companies adopt to sustain the intense competition.

  • October 2023 - Alibaba-owned e-commerce site AliExpress has overtaken Amazon to become Europe's biggest online marketplace, according to Cross-Border Commerce Europe (CBCE). This platform fosters cross-border e-commerce in Europe.
  • April 2023 - Amazon announced the launch of a new offering that will allow sellers to expand their businesses to nine EU stores with just two clicks. The European Expansion Accelerator (EEA) will serve all active sellers and make listing their products in all EU and UK stores easier while giving customers access to millions of items.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Key market trends and share of e-commerce of total Retail sector
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the e-commerce sales

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Internet penetration and growth of mobile
    • 5.1.2 Digital literacy and skills are on the rise.
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Technical Problems (Cyber-attacks and hacking have been on the rise)
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Online business of goods or services
    • 5.3.2 Formation of advanced technology such as Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning (ML)
  • 5.4 Analysis of key demographic trends and patterns related to e-commerce industry in Europe (Coverage to include Population, Internet Penetration, ecommerce Penetration, Age & Income etc.)
  • 5.5 Analysis of the key modes of transaction in the e-commerce industry in Europe (coverage to include prevalent modes of payment such as cash, card, bank transfer, wallets, etc.)
  • 5.6 Analysis of cross-border e-commerce industry in Europe (Current market value of cross-border & key trends)

6 Market Segmentation

  • 6.1 By B2C eCommerce
    • 6.1.1 Market size (GMV) for the period of 2018-2028
    • 6.1.2 Market Segmentation - by Application
      • 6.1.2.1 Beauty & Personal Care
      • 6.1.2.2 Consumer Electronics
      • 6.1.2.3 Fashion & Apparel
      • 6.1.2.4 Food & Beverage
      • 6.1.2.5 Furniture & Home
      • 6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
  • 6.2 By B2B eCommerce
    • 6.2.1 Market size for the period of 2018-2028
  • 6.3 By Country
    • 6.3.1 United Kingdom
    • 6.3.2 Germany
    • 6.3.3 France
    • 6.3.4 Spain
    • 6.3.5 Italy
    • 6.3.6 Nordics
    • 6.3.7 Rest of Europe (Eastern Europe, Benelux, etc.)

7 Competitive Landscape

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amazon.com Inc.
    • 7.1.2 eBay Inc.
    • 7.1.3 Allegro
    • 7.1.4 AliExpress
    • 7.1.5 Zalando SE
    • 7.1.6 ASOS PLC
    • 7.1.7 Cdiscount
    • 7.1.8 Emag LLC
    • 7.1.9 Otto GmbH & Co. KG
    • 7.1.10 Flubit Ltd

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market