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市場調査レポート
商品コード
1644578

日本のeコマース-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan E-commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 90 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
価格
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日本のeコマース-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 90 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本のeコマース市場は予測期間中に14.3%のCAGRで推移する見込み。

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主要ハイライト

  • 日本のeコマース市場は、日本人が従来の実店舗からオンラインビジネスへと移行していることから、大きな変革期を迎えています。同地域のeコマース企業は、高い都市密度、技術に精通した顧客、新興経済諸国から利益を得ており、同地域のeコマース市場をさらに引き付けています。
  • これに加え、国内の流通チャネルは高度に発達し、接続されています。また、国土が狭いため、発送や市場開拓のスピードが速く、利便性が高いことも、日本のeコマース市場を後押ししています。
  • この地域におけるデジタル広告は、日本のeコマース市場をさらに牽引しています。検索広告とディスプレイ広告は主にブランドや広告代理店によって利用され、商品フィードとショッピング広告は通常、Rakuten、Yahoo!オークション・ショッピング、Amazon Japanなどの大手eコマース企業によって利用されています。
  • さらに、ソーシャルコマースは増加傾向にあり、この地域のeコマース市場の成長をさらに促進しています。eコマース企業は、スポンサード・コンテンツ、インフルエンサーや有名人との協力、ソーシャルメディア上の広告などを利用して、日本での製品やサービスの販売促進を行っています。日本にはTwitterやFacebookといった世界のソーシャルメディアプラットフォームがあるが、日本でよく利用されているソーシャルメディアネットワークはLINEであり、複数の機能を備えたWhatsAppに似たアプリです。
  • しかし、eコマースに関する特定の法律や規制が、この地域のeコマース市場の成長を制限する可能性があります。例えば、「特定デジタル市場における取引の透明性及び公正性の確保等に関する法律」は、eコマースプラットフォームに対し、その事業プラクティスに関する年次報告書を経済産業省に提出することを義務付ける。経産省はその後、加盟店から意見を募り、審査を行い、結果を公表します。米国のAmazonやApple、日本のRakutenやYahoo!などがこの法律の影響を受けています。
  • COVID-19が発生した際、日本では北米や欧州に比べ厳しい閉鎖は見られなかったもの、複数の非常事態と自宅待機の促進により、人々はかつてない勢いでオンラインショッピングを利用しました。その結果、より多くの人々がデジタルプラットフォーム、メディア、アプリに乗り換え、フードデリバリーや日用品をオンラインで注文するようになりました。

日本のeコマース市場動向

カード決済とMコマースの普及がeコマース市場を押し上げる

  • オンラインショッピングに関して、日本の買い物客は主にクレジットカードによるカード決済を好みます。その理由は、さまざまなeコマースプラットフォームがカード決済に関して、簡単なチェックアウトソリューション、割引、ギフト券、その他の特典など、利便性の高さを提供しているからです。Visa、Mastercard、JCBは、日本のオンラインショッピングで最も広く使用され、受け入れられているカードです。こうした簡単に利用できる決済ソリューションは、eコマース市場をさらに活性化させるものと期待されています。
  • さらに、多くのeコマース企業は、カード機能を保存するオプションを提供しており、将来のオンライン取引にかかる時間を節約できます。しかし、この地域ではデジタル決済ソリューションの台頭が加速しており、多くのeコマース市場参入企業が楽天ペイなどのウォレットを発表しています。それでも、今後数年間は、eコマースにおいてカード決済が好ましい選択肢であり続けると考えられます。
  • さらに、モバイルとインターネットの普及率が高いことから、この地域ではモバイルコマースが急成長しています。国際通信連合の報告によると、日本では2020年に人口100人あたり152.03件のモバイル契約が登録されました。これがこの地域でのMコマースの台頭をもたらし、eコマース市場をさらに牽引しています。
  • M-commerceの動向は、M-commerceに関連する様々な利点により、過去数年間この地域で増加しています。日本におけるモバイル取引の持続的な成長と、Amazon JapanやYahoo! Japan、Rakutenなどのほとんどのeコマース企業が提供するアプリ内課金により、Mコマースは予測期間中にさらに成長すると予想されます。

コンシューマー・エレクトロニクスセグメントが最大シェア

  • 民生用電子機器製品セグメントは、日本のeコマース市場において最大のシェアを占めています。これは、日本におけるデジタル環境の強化、レビューや返品施策といったオンライン販売を通じて提供される利便性の容易さ、技術に精通した消費者、デジタルサービスの確立と拡大に注力するeコマース企業の増加によるものです。
  • 経済産業省(METI)とJapan Electronics and Information Technology Industries Association(JEITA)が報告したデータによると、日本のエレクトロニクス産業の総生産額は2021年に11兆円近くに達しました。2019年は10兆5,300億円でした。この産業には、消費者向け電子機器、産業用電子機器、電子部品デバイスが含まれます。
  • 日本のサラリーマンには年2回のボーナス文化があり、eコマースの売上を押し上げています。特に夏のボーナスは、贅沢品、旅行、民生用電子機器製品の購入の増加につながっています。さらに、この地域で大きなシェアを持つ大手企業は、このセール期間中、民生用電子機器製品の購入に対して様々な割引やオファーを提供しています。
  • 経済産業省の発表によると、eコマースの売上が国産民生用電子機器、AV機器、周辺機器・PCで高いのは、国産民生用電子機器、AV機器、周辺機器・PCは、商品の仕様が明確で、事前に調査(ネット検索)することで商品の詳細や特徴を理解しやすいからです。この点で、eコマースとの親和性が高いです。以上のような要因が、予測期間中、eコマース市場をさらに牽引していくと予想されます。

日本のeコマース産業概要

日本のeコマース市場は、現在少数の参入企業がeコマース市場を独占しているため、適度に統合されているようです。日本のeコマース市場の主要企業は、買収やパートナーシップのような戦略を採用し、この地域でのリーチを拡大しています。eコマース市場の主要企業には、Rakuten Group, Inc.、Amazon.com, Inc.、DMM.com、Yahoo! Japan Corporation、Mercari, Incなどがあります。

  • 2022年4月-日本のアパレルブランド、Uniqloは、eコマース・サイトの新機能を開始すると発表しました。同機能は、Uniqloのアプリとオンラ洞察で提供され、Uniqloのブルーサイクル・ジーンズなど、サステイナブル方法で製造された商品が対象となります。
  • 2022年4月-東京に本社を置く塩ビ産業向け特殊安定剤の大手サプライヤーであるWestlake Akishimaは、顧客に安全で便利なオンライン購入体験を提供するため、新しいeコマースプラットフォームを導入しました。技術プロバイダーであるAgilis Chemicalsによって構築されたこのプラットフォームは、迅速で簡単な製品検索、発注、迅速な再注文をサポートする販売・マーケティング機能一式を記載しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 主要市場動向と小売業全体に占めるeコマースのシェア
  • COVID-19がeコマース売上に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • カード決済とMコマースの普及がeコマース市場を押し上げる
    • eコマース市場を促進する高度に開拓された流通チャネル
  • 市場課題
    • 特定電子取引における取引の透明性及び公正性の確保等に関する法律」などの法規制
  • 日本のeコマース産業に関する主要な人口動向とパターンの分析(人口、インターネット普及率、eコマース普及率、年齢・所得などを含む)
  • 日本のeコマース産業における主要取引形態の分析(現金、カード、銀行振込、ウォレットなどの一般的な決済手段を含む)
  • 日本における越境eコマース産業の分析(越境の市場規模と主要動向)
  • アジア太平洋のeコマース産業における日本の位置づけ

第6章 市場セグメンテーション

  • B2C eコマース別
    • 2017~2027年の市場規模(GMV)
    • 市場セグメンテーション:用途別
      • 美容・パーソナルケア
      • 民生用電子機器
      • ファッション・アパレル
      • 飲食品
      • 家具と家庭
      • その他(玩具、DIY、メディアなど)
  • B2B eコマース別
    • 2017~2027年の市場規模

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Rakuten Group, Inc.
    • Amazon.com, Inc.
    • Yahoo!Japan Corporation
    • Mercari, Inc.
    • DMM.com
    • Zozo Town
    • Apple.com
    • Wowma
    • Maruetsu
    • Qoo10 Japan

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 90701

The Japan E-commerce Market is expected to register a CAGR of 14.3% during the forecast period.

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Key Highlights

  • The E-commerce market in Japan is going through significant transformational change as the Japanese are shifting from traditional brick-and-mortar stores to online businesses. E-commerce companies in the region are benefiting from high urban density, technically savvy customers, and a developed economy and further attracting the E-commerce market in the region.
  • Along with this, the distribution channel in-country is highly developed and connected, and the small size of the country makes shipping and delivery more convenient at a faster speed, which is also boosting the E-commerce market in Japan.
  • Digital advertising in the region is further driving the E-commerce market in the country. Search and display ads are mainly used by brands and advertising agencies primarily with product feeds and shopping ads usually used by major E-commerce companies such as Rakuten, Yahoo! Auction Shopping, and Amazon Japan.
  • Furthermore, social commerce is on the rise and is further propelling the growth of the e-commerce market in the region. E-commerce companies use sponsored content, working with influencers and celebrities, and ads on social media to promote products and services in Japan. While Japan has global social media platforms such as Twitter and Facebook, its popularly used social media network is Line, an app similar to WhatsApp with multiple features.
  • However, specific laws and regulations pertaining to E-commerce can limit the growth of the E-commerce market in the region. For instance, the Act on Improvement of Transparency and Fairness in Trading on Specified Digital Platforms will require e-Commerce platforms to submit an annual report to METI on their business practices. METI will subsequently solicit comments from merchants, conduct reviews, and publish the results. U.S. firms Amazon and Apple and Japanese firms Rakuten and Yahoo-Japan are among those affected by this law.
  • During the COVID-19 outbreak, although Japan hasn't seen strict lockdowns compared to Europe or North America, the multiple states of emergency and the promotion of staying at home have had people adopting online shopping at an unprecedented rate. As a result, more people switched to digital platforms, media, and apps, ordering food delivery and everyday items online.

Japan E-commerce Market Trends

Rising Adoption of Card Payments and M-commerce to Boost the E-commerce Market

  • When it comes to online shopping, Japanese shoppers prefer card payment mainly through credit cards because of the ease of convenience various E-commerce platforms provide on card payments, such as easy checkout solutions, discounts, gift vouchers, and additional rewards and benefits. Visa, Mastercard, and JCB are the most widely used and accepted cards in online shopping in Japan. These type of easy-to-go payment solutions is further expected to boost the E-commerce Market.
  • Furthermore, many E-commerce companies further provide the option for saving the card feature, which is time-saving for further online transactions in the future. However, digital payment solutions are rising at a faster rate in the region, with many E-commerce market Players launching wallets such as Rakuten Pay. Still, card payment will remain the preferred option for E-commerce in the coming years.
  • Moreover, with high mobile and internet penetration, Mobile commerce is rising rapidly in the region. As reported by International Telecommunication Union, there were 152.03 mobile subscriptions registered for every 100 people in 2020 in Japan. This has led to the rise of M-commerce in the region and further drives the E-commerce market.
  • The trend of M-commerce has increased in the region over the past few years due to the various benefits associated with M-commerce. With sustained growth in mobile transactions in Japan and in-app purchases provided by most E-commerce companies such as Amazon Japan and Yahoo! Japan, and Rakuten, M-commerce is further expected to grow over the forecast period.

Consumer Electronics Segment Hold the Largest Share

  • The consumer electronics product segment holds the largest share in the E-commerce market in Japan owing to the enhanced digital landscape in Japan, ease of convenience offered through online sales in terms of review and return policies, technology-savvy consumers, and the increasing focus of E-commerce companies on establishing and expanding their digital services.
  • The data reported by the Ministry of Economy, Trade, and Industry (METI) and the Japan Electronics and Information Technology Industries Association (JEITA), the total production value of the electronics industry in Japan reached close to JPY 11 trillion in 2021. The value was JPY 10.53 trillion in the year 2019. The industry encompasses consumer electronic equipment, industrial electronic equipment, as well as electronic components and devices.
  • Japan's twice-yearly bonus culture for salaried people boosts E-commerce sales. The summer bonus, in particular, is associated with an uplift in luxury goods, travel, and consumer electronic purchases. Moreover, the major players in the region, which hold a significant amount of share, offer various discounts and offers on the purchase of consumer electronics during these sales.
  • As reported by the Ministry of Economy, Trade, and Industry (METI), E-commerce sales are high for domestic electrical appliances, AV equipment, and peripherals and PCs because, with domestic electrical appliances, AV equipment, and peripherals and PCs, the product specifications are clear, and it is easy to understand the details and features of the products by researching (searching on the internet for) them in advance. In this regard, they are highly compatible with E-commerce. The aforementioned factors are further expected to drive the E-commerce market over the forecast period.

Japan E-commerce Industry Overview

The Japan E-commerce market appears to be moderately consolidated as few players currently dominate the E-commerce market. Major players in the Japan E-commerce market are adopting strategies like acquisitions and partnerships to expand their reach in the region. Some of the major players in the E-commerce market are Rakuten Group, Inc., Amazon.com, Inc., DMM.com, Yahoo! Japan Corporation, and Mercari, Inc.

  • April 2022 - Japanese apparel brand Uniqlo announced to launch of a new feature for its E-commerce site that will award customers with a donation by the brand, made on their behalf, to an organization. The Buy with Purpose feature, which will be present on the retailer's app and online website, will be available for sustainably made styles, such as Uniqlo's BlueCycle Jeans.
  • April 2022- Westlake Akishima, a leading supplier of specialty stabilizers for the PVC industry based in Tokyo, introduced a new E-commerce platform to provide its customers with a secure and convenient online buying experience. The platform, built by the technology provider Agilis Chemicals, offers a complete set of sales and marketing functions to support fast and easy product search, order placement, and quick reordering.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Defination
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Key Market Trends and Share of E-commerce of Total Retail Sector
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the E-commerce Sales

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rising Adoption of Card Payments and M-commerce to Boost the E-commerce Market
    • 5.1.2 Highly Developed Distribution Channels to Boost the E-commerce Market
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Rules and Regulations such as the Act on Improvement of Transparency and Fairness in Trading on Specified Digital Platforms
  • 5.3 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to E-commerce Industry in Japan (Coverage to Include Population, Internet Penetration, E-commerce Penetration, Age & Income etc.)
  • 5.4 Analysis of the Key Modes of Transaction in the E-commerce Industry in Japan (Coverage to Include Prevalent Modes of Payment Such as Cash, Card, Bank Transfer, Wallets, etc.)
  • 5.5 Analysis of Cross-Border E-commerce Industry in Japan (Current Market Value of Cross-border & Key Trends)
  • 5.6 Current Positioning of Japan in the E-commerce Industry in Asia Pacific

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By B2C E-commerce
    • 6.1.1 Market Size (GMV) for the Period of 2017-2027
    • 6.1.2 Market Segmentation - by Application
      • 6.1.2.1 Beauty and Personal Care
      • 6.1.2.2 Consumer Electronics
      • 6.1.2.3 Fashion and Apparel
      • 6.1.2.4 Food and Beverages
      • 6.1.2.5 Furniture and Home
      • 6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
  • 6.2 By B2B E-commerce
    • 6.2.1 Market Size for the Period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Rakuten Group, Inc.
    • 7.1.2 Amazon.com, Inc.
    • 7.1.3 Yahoo! Japan Corporation
    • 7.1.4 Mercari, Inc.
    • 7.1.5 DMM.com
    • 7.1.6 Zozo Town
    • 7.1.7 Apple.com
    • 7.1.8 Wowma
    • 7.1.9 Maruetsu
    • 7.1.10 Qoo10 Japan

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market