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市場調査レポート
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1644575

インドのeコマース:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

India E-Commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 102 Pages
納期
2~3営業日
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インドのeコマース:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 102 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドのeコマース市場規模は2025年に1,372億1,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは21.5%で、2030年には3,633億米ドルに達すると予測されます。

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市場の成長を促す主要要因のひとつは、急速な都市化です。さらに、インターネット普及率の上昇と、eコマース・ウェブサイトにアクセスするためのスマートフォン、ノートパソコン、タブレットなどのデバイスが市場の成長を後押ししています。eコマースにより、企業は物理的な拠点を維持することなくビジネスを行うことができ、インフラ、通信、諸経費の節約につながります。

主要ハイライト

  • インド政府が導入した施策には、B2C eコマースの市場・モデルにおける自動ルートによるB2B eコマースへの100%直接投資が含まれ、同セグメントの成長を後押しすると予測されます。新しいFDI施策によると、オンライン事業者は、外資を通じて、出資している小売業者が販売する商品を提供することはできないです。
  • India Brand Equity Foundation(IBEF)によると、インド政府のデジタルインディアへの取り組みは、2025年までに数兆米ドル規模のオンライン経済への成長を目指しています。そのため、政府のeコマースプラットフォームの開発を検討・分析する新しい運営グループが結成されました。
  • 商務省は、Open Network for Digital Commerce(ONDC)戦略を見直すための新しい委員会を立ち上げました。ONDCは政府が支援するeコマースプラットフォームで、フリップカートやAmazonに似た最終的なショップのインフラを提供することを目指しています。このような開発は、調査された市場を牽引すると予想されます。
  • IBEFによると、2024年までにオンライン小売の普及率は2019年の4.7%から10.7%に達します。同様に、2025年までにインドのインターネット購入者は2億2,000万人に達します。Payoneerのレポートによると、インドのeコマース部門はクロスボーダー成長率で世界第9位にランクされています。インドにおけるeコマースは、2020年には食品・食料品、ファッション、民生用電子機器の小売総売上高の4%であったが、2025年には8%に成長すると予想されています。
  • eコマースの拡大は、小売市場の競争を激化させ、消費者の選択肢を増やし、商品流通の革新を促し、促進することができます。しかし、競争当局の最近の取締りや提言活動により、インターネットの文脈における反競争的行為の可能性が明らかになっています。eコマース競争について調査してきた多くの組織の間では、潜在的な市場の分断に対する懸念が大きいです。
  • パンデミックによる封鎖と移動の制限は、インドにおけるeコマースにとって主要ポイントであり、需要を新たな高みに押し上げ、新たな買い物客と売り手をデジタルプラットフォームに呼び込み、参入企業に長期的な成長をもたらしました。封じ込めの努力は、オンライン購入の利便性を人々に発表し、オンライン購入者の購買意欲を高め、インドのeコマースビジネスをパンデミックの大きな受益者のひとつにしました。

インドのeコマース市場動向

インターネットが市場成長に重要な役割を果たす

  • IBEFによると、インターネットとスマートフォンの利用が産業の拡大に大きく寄与しています。デジタルインディアキャンペーンにより、インターネット接続は劇的に拡大し、2022年には8億5,000万に達します。TRAIによると、2022年9月現在、インドの農村部のインターネット加入者は3億4,380万人を超え、都市部の加入者は5億780万人です。
  • TRAIによると、2022年、インドの無線モバイル加入者は10億2,091万人を超えました。同年のトラフィックの大半は4Gデータペイロードによるものでした。
  • インターネット決済に対する信頼性の欠如とセキュリティ上の懸念から、インドでは伝統的に現金決済が好まれてきました。しかし、インドではスマートフォンを利用できる若い人口が多いため、2025年までにデジタル決済が全取引の80%を占めるようになると予測されています。ASSOCHAMによると、インド市場は米国、英国、中国よりも早くデジタル電子財布を導入しています。
  • 現在、5Gは市場のいくつかのエンドユーザー産業が最も投資している技術のひとつです。5G接続性は、さまざまなセグメントの効率を高める上で、さまざまな使用事例をさらに開拓します。スマートフォンにおける技術の普及が進むにつれて、消費者は全体的にデジタルエンゲージメントとパーソナライズされた体験をますます期待するようになっています。

コンシューマー・エレクトロニクスが市場成長に大きく貢献

  • eコマース企業は、ホリデーシーズンにおける購買の増加により、プラットフォーム全体で民生用電子機器製品の大幅な売上を記録しました。Flipkartグループは、年末商戦を通じてAmazonとの競争が激化する中、有力な参入企業の一社として台頭しました。
  • インドの冷蔵庫、洗濯機、エアコン市場は、洗濯機を筆頭に大きなシェアを占めています。India Cellular & Electronics Association(ICEA)によると、インドのノートパソコンとタブレットの製造業は2025年までに1,000億米ドルの規模になる可能性があるといいます。このようなコンシューマー・エレクトロニクス市場の大幅な増加は、インドのeコマース参入企業がオンライン製品ラインを増やすことを可能にする可能性があります。民生用電子機器市場に特化した新しいオンラ洞察が開設される可能性があります。
  • インドに電子部品の製造拠点を作り、輸出を増やすことで、IT企業はインドの民生用電子機器市場への参入に力を入れています。民生用電子機器メーカーはインドのスマートウェアラブルセグメントに注力しています。FDI Indiaによると、2025年までにインドの電子機器製造サービス(EMS)産業は235億米ドルから1,520億米ドルへと6.5倍に成長すると推定されています。
  • インドはサウンドバーセグメントで顕著な成長が見込まれます。可処分所得の増加や、Netflix、Amazon Prime、YouTubeなどのオンラインストリーミング・チャネルに接続するためのWi-Fiを内蔵した高精細(HD)スマートTVなどの機能は、これらの機器に対する消費者の支出を大幅に増加させています。こうした動向は、調査対象市場を牽引する可能性があります。

インドのeコマース産業概要

インドでは、顧客のオンライン流通チャネルの普及に伴い、eコマース市場の競争が激化しています。インターネット普及率の増加は、このような成長を助長しています。Amazon、Flipkartなどのブランドは、顧客のオンラインショッピング体験を向上させる顧客中心のサービスを提供することで、リーチを拡大しています。

  • 2023年 9月-Walmartは今年 35億米ドルを投じ、インドで事業を展開するFlipkartへの出資比率を80.5%に引き上げ、米国を本拠地とする小売企業が、同国を主要市場のひとつと位置づけ、積極的な投資を行っていることを明らかにしました。
  • 2023年8月-Walmartが新しいタブをオープン。Walmartは、ヘッジファンドのTiger Globalによるインドのeコマース会社フリップカートへの投資を買い取るために14億米ドルを決済、プライベートエクイティ会社のアクセルが保有する残りの1%の株式を取得しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 主要市場動向と小売業全体に占めるeコマースのシェア
  • COVID-19がeコマース売上に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 全国的なインターネット普及率の増加
    • 政府の支援施策と規制の枠組み
  • 市場課題
    • 特にB2Cセグメントにおける返品率の高さ
  • インドのeコマース産業に関する主要な人口動向とパターンの分析(人口、インターネット普及率、eコマース普及率、年齢、所得などを含む)
  • インドのeコマース産業における主要な取引形態の分析(現金、カード、銀行振込、ウォレットなどの一般的な決済手段を含む)
  • インドにおける越境eコマース産業の分析(越境の市場規模と主要動向)
  • アジア太平洋のeコマース産業におけるインドの現在の位置づけ

第6章 市場セグメンテーション

  • B2C eコマース別
    • 2018~2028年の市場規模(GMV)
    • 市場セグメンテーション:用途別
      • 美容・パーソナルケア
      • 民生用電子機器
      • ファッション・アパレル
      • 飲食品
      • 家具と家庭
      • その他(玩具、DIY、メディアなど)
  • B2B eコマース別
    • 2018~2028年の市場規模

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amazon.com Inc.
    • Flipkart Private Limited
    • eBay Inc.
    • Alibaba Group Holding Limited
    • Nykaa
    • Snapdeal
    • Ajio
    • Grofers
    • Purplle
    • Apple Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 90698

The India E-Commerce Market size is estimated at USD 137.21 billion in 2025, and is expected to reach USD 363.30 billion by 2030, at a CAGR of 21.5% during the forecast period (2025-2030).

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One of the primary factors driving the market's growth is rapid urbanization. Additionally, rising internet penetration and devices such as smartphones, laptops, and tablets to access e-commerce websites boost the market's growth. E-commerce allows businesses to conduct business without maintaining a physical presence, saving money on infrastructure, communication, and overhead.

Key Highlights

  • The policies introduced by the Government of India, including 100% FDI in B2B E-commerce through the automatic route in the marketplace model of B2C E-commerce, are projected to boost the sector's growth. As per the new FDI policy, online entities, through foreign investment, cannot offer the products sold by retailers in which they hold an equity stake.
  • According to the India Brand Equity Foundation (IBEF), the Indian government's Digital India effort aims to drive it into an online economy worth trillions by 2025. It has led to the formation of a new steering group to review and analyze the development of an e-commerce platform for the government.
  • The commerce ministry has started a new committee to review the Open Network for Digital Commerce (ONDC) strategy. ONDC is an e-commerce platform that the government is supporting and aims to provide the final shop's infrastructure, which will resemble Flipkart and Amazon. Such developments are expected to drive the studied market.
  • According to IBEF, by 2024, online retail penetration will reach 10.7%, up from 4.7% in 2019. Likewise, by 2025, India's internet buyers will number 220 million. According to a Payoneer report, India's e-commerce sector is ranked 9th in the world for cross-border growth. E-commerce in India is expected to grow from 4% of total food and groceries, fashion, and consumer electronics retail sales in 2020 to 8% by 2025.
  • Expansion of e-commerce can raise competition in retail markets, increase consumer choice, and motivate and expedite product distribution innovation. However, several competition agencies' recent enforcement and advocacy work have revealed the possibility of anticompetitive behavior in the internet context. Concerns about potential market fragmentation are significant among many organizations that have looked into the topic of e-commerce competition.
  • The pandemic-induced lockdown and mobility restrictions represented a significant point for e-commerce in India, driving demand to new highs, bringing new shoppers and sellers into digital platforms, and offering players long-term growth. Containment efforts introduced people to the convenience of online buying and motivated online buyers to buy more, making the Indian e-commerce business one of the significant beneficiaries of the pandemic.

India E-Commerce Market Trends

Internet Plays a Significant Role in Market Growth

  • As per IBEF, internet and smartphone usage has fueled most of the industry's expansion. Because of the 'Digital India' campaign, internet connections expanded dramatically to 850 million in 2022. According to TRAI, as of September 2022, rural internet subscribers were over 343.8 million in India and 507.8 million in its urban counterpart.
  • According to TRAI, in 2022, India had over 1020.91 million wireless mobile subscribers. The majority of traffic that year came from a 4G data payload.
  • Due to a lack of confidence and security concerns with internet payments, cash payments have traditionally been the favored payment method in India. However, digital payments are predicted to account for 80% of all transactions in India by 2025 due to a large young population with smartphone access. The Indian market has been adopting digital eWallets quicker than the United States, the United Kingdom, and China, according to ASSOCHAM (the Associated Chambers of Commerce and Industry).
  • Presently, 5G is among the most invested technologies by several end-user industries in the market. 5G connectivity further opens up various use cases in increasing the efficiency of varied sectors. With the growing proliferation of technology in smartphones, consumers are increasingly expecting digital engagement and personalized experiences overall.

Consumer Electronics is a Strong Contributor to the Market's Growth

  • E-commerce companies recorded significant consumer electronics sales across platforms due to increased buying during the holiday season. Flipkart Group emerged as one of the prominent players with intensifying competition from Amazon throughout the festive season in the country.
  • India's refrigerator, washing machine, and air conditioner markets held a significant market share, with washing machines leading. According to the India Cellular & Electronics Association (ICEA), India's laptop and tablet manufacturing industry could be worth USD 100 billion by 2025. Such a massive increase in the consumer electronics market may allow Indian e-commerce players to increase their online product line. It may open new online sites specific to the consumer electronic market.
  • By creating an electronic components manufacturing base in India and boosting exports, IT companies focus on entering the Indian consumer electronics market. Consumer electronics companies are focusing on the smart wearables sector in India. According to FDI India, by 2025, the Indian Electronics Manufacturing Service (EMS) industry is estimated to have grown 6.5 times from USD 23.5 billion to USD 152 billion.
  • India is expected to exhibit remarkable growth in the soundbar segment. Factors such as increasing disposable income and features, such as high-definition (HD) smart TVs with built-in Wi-Fi for connectivity to Netflix, Amazon Prime, and YouTube, among other online streaming channels, significantly increase consumer spending on these devices. Such trends may drive the studied market.

India E-Commerce Industry Overview

In India, the competition in the e-commerce market has increased as the customer's adoption of online sales channels has grown. An increase aids this growth in internet penetration. Brands such as Amazon, Flipkart, and many more expand their reach by providing customer-centric services that enhance customers' online shopping experience.

  • September 2023 - Walmart has spent USD 3.5 billion this year to increase its stake in the Indian business Flipkart to 80.5%, underlining the aggressive bets the United States-based retailer is making in the country, which it counts as one of its key markets.
  • August 2023 -Walmart opens a new tab. It has paid USD 1.4 billion to buy out hedge fund Tiger Global's investment in its Indian e-commerce firm Flipkart and acquired private equity firm Accel's remaining 1% stake.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definitions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness-Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Key Market Trends and Share of E-commerce of Total Retail Sector
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the E-commerce Sales

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Internet Penetration Across the Country
    • 5.1.2 Supportive Government Policies and Regulatory Framework
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 High Rate of Return of Merchandise, Especially in B2C Segment
  • 5.3 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to E-commerce Industry in India (Coverage to include Population, Internet Penetration, E-commerce Penetration, Age and Income, etc.)
  • 5.4 Analysis of the Key Modes of Transaction in the E-commerce Industry in India (Coverage to Include Prevalent Modes of Payment, such as Cash, Card, Bank Transfer, and Wallets)
  • 5.5 Analysis of Cross-border E-commerce Industry in India (Current Market Value of Cross-border and Key Trends)
  • 5.6 Current Positioning of India in the E-commerce Industry in Asia-Pacific

6 Market Segmentation

  • 6.1 By B2C E-commerce
    • 6.1.1 Market Size (GMV) for the Period of 2018-2028
    • 6.1.2 Market Segmentation - by Application
      • 6.1.2.1 Beauty and Personal Care
      • 6.1.2.2 Consumer Electronics
      • 6.1.2.3 Fashion and Apparel
      • 6.1.2.4 Food and Beverage
      • 6.1.2.5 Furniture and Home
      • 6.1.2.6 Other Applications (Toys, DIY, Media, Etc.)
  • 6.2 By B2B E-commerce
    • 6.2.1 Market Size for the Period of 2018-2028

7 Competitive Landscape

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amazon.com Inc.
    • 7.1.2 Flipkart Private Limited
    • 7.1.3 eBay Inc.
    • 7.1.4 Alibaba Group Holding Limited
    • 7.1.5 Nykaa
    • 7.1.6 Snapdeal
    • 7.1.7 Ajio
    • 7.1.8 Grofers
    • 7.1.9 Purplle
    • 7.1.10 Apple Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET