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市場調査レポート
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1644532

ドイツのeコマース:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)

Germany E-commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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ドイツのeコマース:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ドイツのeコマース市場は予測期間中に11.2%のCAGRで推移する見込みです。

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主なハイライト

  • インターネット普及率の高さとスマートデバイスの普及が、同地域のeコマースプラットフォーム市場を牽引しています。都市化の進展により、従来型のビジネスの多くが、消費者ベースと市場シェアの拡大、諸経費の抑制、製品販売の改善を目的にeコマース・プラットフォームに傾斜しています。
  • ドイツのほとんどのオンラインストアは、支払い方法としてPayPalとクレジットカードを受け付けています。銀行振込、請求書払い、後払いにも対応しているサイトも多いです。オンラインの顧客は、14日以内であれば、いかなる理由でも、正当な理由がなくても、注文をキャンセルし、商品やサービスを返品することができます。eコマース企業が提供する多くの利点により、この地域のeコマース市場は予測期間中にさらに成長すると予想されます。
  • さらに、同地域ではモバイルショッピングが普及しており、インスタント決済は現代の消費者のニーズに合っています。さらに、ドイツではスマートフォンの利用が加速しており、電子財布による支払い方法の利用が増加しています。小売業者がモバイルウェブサイトを改善し、モバイル機器でのより便利なショッピング方法を提供するにつれ、この成長は続くと予想されます。
  • しかし、eコマース企業が自社のウェブサイトやウェブストアを通じてドイツの潜在顧客にリーチしたい場合、VerpackGのようないくつかの規則や規制に準拠しなければならないです。同法によると、包装または梱包された製品の製造業者、販売業者、または輸入業者は、製品およびその返品・廃棄の責任を負うため、廃棄費用を拠出しなければならないです。VerpackGは、販売用パッケージの製造業者、流通業者、輸入業者に影響を及ぼすもので、通常、最終消費者にとっては廃棄物として蓄積されるパッケージです。この種の規制は、ドイツにおけるeコマース市場の成長を妨げる可能性があります。
  • COVID-19の発生とその世界の広がりは、何百万人もの人々の生活を一変させました。COVID-19の大流行中、ドイツは渡航制限、施錠、店舗やサービス拠点の閉鎖にさらされました。その結果、COVID-19は消費者の習慣やショッピング・チャネルの嗜好を変えました。オンライン・ショッピングの成長はドイツの小売市場を再構築し、企業は変化した市場要件に適応しなければならなくなった。

ドイツのeコマース市場動向

mコマースの普及

  • mコマース(モバイルコマースとも呼ばれる)は、スマートフォンやタブレット端末などのモバイル機器を通じてオンラインで買い物をすることです。モバイルショッピングアプリは、小売業者や地域の買い物客の間でますます人気が高まっています。
  • ドイツにおけるeコマース市場の成長は、スマートフォンを所有する人口の割合がかなり高いことに起因しています。さらに、ドイツにおけるmコマースの普及の高まりも、同国のeコマース産業の成長に寄与しています。小売業者がモバイルウェブサイトを改善し、モバイルデバイス上でさらに便利なショッピング方法を提供するにつれて、この成長は続くと予想されます。
  • mコマース人気の高まりの主な理由のひとつは、この地域の多くの市場プレーヤーが専用アプリを開発したことです。また、商品検索や支払い手続きもより簡単になっています。多くのアプリは消費者をクレジットカードでつなぐことを可能にしており、これも市場の成長を後押ししています。
  • EUROSTATによると、欧州連合(EU)の16歳から74歳の個人で、個人的な用途のためにインターネットで商品やサービスを注文したり、持ち込んだりする人の割合は上昇を続けています。2021年には66%に達し、2016年に比べて15ポイント増加しました。他の欧州諸国の中でもドイツでは、2021年には個人の4分の3以上がインターネットで商品やサービスを注文したり購入したりしています。
  • eコマース協会BEVHによると、ドイツにおけるモバイルeコマースの売上は、パンデミックの過去2年間で56.5%増の399億ユーロに達し、2021年にはeコマース商品売上の約40%を占める。1年前のモバイル端末による売上高は281億ユーロでした。

ファッション・アパレル分野は大幅なCAGRで成長する見込み

  • eコマースの普及に伴い、消費者の選択肢は以前よりも増えています。さらに現在では、各企業がニーズに合わせたオンラインショッピング体験を提供しています。市場のファッション分野は、予測期間中にさらに成長すると予想されます。
  • 繊維の製造は衣料品の生産と販売につながるため、繊維小売業者と衣料品小売業者はつながっています。さらに、繊維・衣料品市場はドイツの主要産業のひとつです。繊維製品には、スポーツウェア、ワークウェア、各種ホームテキスタイル、寝具なども含まれます。消費者の間でオンライン・ショッピングが台頭していることも、顧客の嗜好、品質基準、利便性などの変化につながっています。
  • Eversheds Sutherlandの報告によると、国内のアパレル総売上高に占めるeコマースの割合は2018年には26%であり、さらに2025年には45%に増加すると予想されています。オンラインアパレル売上高は、COVID-19の発生により大幅に増加しました。2020年には、eコマースが全アパレル売上高の38%を占め、前年より約11%増加します。
  • ドイツの消費者は情報通で、非常に要求が厳しいです。消費者は比較し、最もお得なものを探します。ドイツ人の世界観では、購入前に「価格に見合う価値」が中心的な用語となっています。eコマース・プラットフォームは、価格に見合った価値、手軽さ、最新のファッション動向を提供し、ドイツ市場を牽引しています。さらに、持続可能性が消費者の優先順位とファッションの選択を支配しています。消費者はますます、素材の出所や製品の製造方法に関する情報を求めるようになっています。これを受けて、多くの企業が持続可能な戦略を拡大し、地域のサプライチェーンの持続可能性を高める努力をしています。

ドイツのeコマース産業の概要

ドイツのeコマース市場は、多数の市場プレーヤーが存在するため断片化されており、市場シェアのかなりの部分を占めています。ドイツのeコマース市場の主要企業には、Amazon.de、eBay.de、eBay Kleinanzeigen、Otto.deなどがあります。

  • 2022年1月-ファッションとライフスタイルの欧州主要企業eコマースプラットフォームの1つであるZalandoは、材料科学企業のAmbercycle Inc.に投資しました。Zalandoは、ZalandoとH&M CO:LAB、KIRKBI、Temasek、BESTSELLERのInvest FWDからシリーズA資金調達の完了を発表しました。Ambercycleはこの新たな資金調達により、ファッション業界のインフラと循環のための素材開発を目指します。
  • 2021年9月- アマゾンはテグートとの協力関係を拡大し、新たな配送エリアを追加すると発表。これにより、カッセル地域のプライム会員は、地元のテグート支店から食料品や日用品をオンラインで注文できるようになります。テグートでは、生鮮・冷蔵・冷凍食品、オーガニック商品、地域限定・持続可能な食品・飲食品、ドラッグストア商品、ペットフードなど、約10,000種類の商品を取り揃えています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 主な市場動向と小売業全体に占めるeコマースのシェア
  • COVID-19がeコマース売上に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートフォンでの購買動向の高まり
    • 高いインターネット普及率が市場成長を促進
  • 市場の課題
    • VerpackGなどの包装に関する規制と法律
  • ドイツのeコマース産業に関する主要な人口動向とパターンの分析(人口、インターネット普及率、eコマース普及率、年齢と所得などを含む対象範囲)
  • ドイツのeコマース産業における主な取引形態の分析(現金、カード、銀行振込、ウォレットなどの一般的な決済手段を含みます。)
  • ドイツの越境eコマース産業の分析(越境の現在の市場価値と主要動向)
  • 欧州のeコマース産業におけるドイツの現在の位置づけ

第6章 市場セグメンテーション

  • B2C eコマース別
    • 2017年~2027年の市場規模(GMV)
    • 市場セグメンテーション:用途別
      • 美容・パーソナルケア
      • 家電
      • ファッション・アパレル
      • 飲食品
      • 家具と家庭
      • その他(玩具、DIY、メディアなど)
  • B2B eコマース別
    • 2017-2027年の市場規模

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amazon.de
    • eBay.de
    • eBay Kleinanzeigen
    • Otto GmbH
    • Idealo Internet GmbH
    • Zalando SE
    • Lidl Stiftung & Co. KG
    • MediaMarkt
    • Thomann GmbH
    • Notebooksbilliger

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 90614

The Germany E-commerce Market is expected to register a CAGR of 11.2% during the forecast period.

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Key Highlights

  • The high internet penetration and the increasing adoption of smart devices in the region are primarily driving the market for e-commerce platforms. Due to the rising urbanization, several conventional businesses are inclined toward e-commerce platforms to expand their consumer base and market share, control overhead costs, and improve product sales.
  • Most online stores in Germany accept PayPal and credit cards as payment methods. Many websites accept bank transfers, invoice/buy now, and pay later. Online customers can cancel orders and return goods or services within 14 days, for any reason and with no justification. With so many advantages that e-commerce companies offer, the region's e-commerce market is further expected to grow over the forecast period.
  • Furthermore, mobile shopping has become more prevalent in the region, and instant payments suit the needs of modern consumers. Additionally, smartphone usage is growing faster in Germany, increasing the use of e-wallet payment methods. This growth is expected to continue as retailers improve their mobile websites and provide more convenient shopping methods on mobile devices.
  • However, if an e-commerce company wishes to reach potential customers in Germany via its website or web store, it must comply with some rules and regulations, such as VerpackG. According to the law, manufacturers, distributors, or importers of packaging or packaged products must contribute to the disposal costs to assume responsibility for the product and its return and disposal. The VerpackG affects manufacturers, distributors, or importers of sales packaging: packaging that typically accumulates as waste for the end consumer. This type of regulation can hamper the growth of the e-commerce market in Germany.
  • The appearance of the COVID-19 outbreak and its spread across the globe has changed the lives of millions of people. During the COVID-19 pandemic, Germany was exposed to the imposition of travel restrictions, lockdowns, and shop and service points closure. Consequently, COVID-19 changed the habits of consumers as well as shopping channel preferences. The growth of online shopping reshapes the German retail market and causes companies to adapt to changed market requirements.

Germany E-commerce Market Trends

Rising Adoption of M-commerce

  • M-commerce, also known as mobile commerce, involves shopping online through mobile devices like smartphones or tablets. Mobile shopping apps are increasingly becoming more popular amongst retailers and regional shoppers.
  • The growth of the e-commerce market in Germany can be attributed to the considerable proportion of the population who own smartphones. Moreover, the rising adoption of m-commerce in Germany is also contributing to the growth of the country's e-commerce industry. This growth is expected to continue as retailers improve their mobile websites and provide even more convenient shopping methods on mobile devices.
  • One of the primary reasons for the increase in m-commerce popularity is that many market players in the region have developed dedicated apps. Also, searching for products and payment processes are becoming more easier. Many applications allow connecting consumers with a credit card, another aspect driving the market's growth.
  • As per EUROSTAT, the proportion of individuals aged between 16 to 74 in the European Union who ordered or brought goods and services over the internet for private use continued to rise. In 2021, it stood at 66 %, an increase of 15 percentage points compared with 2016. More than three-quarters of individuals in Germany, among other European nations, ordered or bought goods or services over the internet in 2021.
  • As per the e-commerce association BEVH, the mobile e-commerce revenue in Germany increased by 56.5% to EUR 39.9 billion within the past two years of the pandemic and made up around 40% of e-commerce goods sales in 2021. A year ago, sales generated by mobile devices stood at EUR 28.1 billion.

Fashion and Apparel Segment is Expected to Grow at a Significant CAGR

  • With the rising adoption of e-commerce, consumers have more choices than ever before. Moreover, now companies are providing a tailored online shopping experience. The fashion segment in the market is further expected to grow over the forecast period.
  • Textile and clothing retailers are connected because textile manufacturing leads to the production and sale of clothing items. Moreover, the textile and clothing market is one of the leading industries in Germany. Textiles also include sportswear, workwear, various home textiles, and bedding. The rise of online shopping among consumers also leads to changing customer preferences, quality standards, and convenience, among other factors.
  • As reported by Eversheds Sutherland, E-commerce as a percentage of total apparel sales in the country was 26% in 2018 and is further expected to increase to 45% in 2025. online apparel sales significantly increased as a result of the COVID-19 outbreak. In 2020, e-commerce accounted for 38% of all apparel sales, about 11% higher than the previous year.
  • German consumers are well informed and very demanding. Consumers compare and look for the best deal: value for money is a central term in the German worldview before purchasing. E-commerce platforms provide value for money, ease of convenience, and the latest fashion trends, driving the nation's market. Moreover, sustainability is dominating consumer priorities and fashion choices. Consumers increasingly look for information regarding the source of the materials and how products are made. In response, many companies are expanding their sustainable strategies and working to boost the sustainability of their regional supply chains.

Germany E-commerce Industry Overview

The German e-commerce market is fragmented owing to the presence of a large number of market players, which hold a significant amount of the market share. Some key players in the German e-commerce market are Amazon.de, eBay.de, eBay Kleinanzeigen, Otto.de, etc.

  • January 2022 - Zalando, one of Europe's leading E-commerce platforms for fashion and lifestyle, invested in material science company Ambercycle Inc. Zalando announced the closing of its Series A financing from Zalando and H&M CO: LAB, KIRKBI, Temasek, and BESTSELLER's Invest FWD. Ambercycle aims to develop the fashion industry's infrastructure and materials for circularity with this new funding.
  • September 2021 - Amazon announced to expand of its successful cooperation with Tegut to include a new delivery area. It now offers Prime members in the Kassel area the opportunity to order groceries and everyday items online from a local Tegut branch. The approximately 10,000 available products from the Tegut range include fresh, chilled, and frozen goods, organic products, regional and sustainable food and beverages, drugstore items, and pet food.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Defination
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Key Market Trends and Share of E-commerce of Total Retail Sector
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the E-commerce Sales

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Trend Towards Making Purchases Through Smartphones
    • 5.1.2 High Internet Penetration to Boost Market Growth
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Regulations and Laws Pertaining to Packaging Such as VerpackG
  • 5.3 Analysis of Key Demographic Trends and Patterns Related to E-commerce Industry in Germany (Coverage to Include Population, Internet Penetration, E-commerce Penetration, Age & Income etc.)
  • 5.4 Analysis of the Key Modes of Transaction in the E-commerce Industry in Germany (Coverage to Include Prevalent Modes of Payment Such as Cash, Card, Bank Transfer, Wallets, etc.)
  • 5.5 Analysis of Cross-Border E-commerce Industry in Germany (Current Market Value of Cross-border & Key Trends)
  • 5.6 Current Positioning of Germany in the E-commerce Industry in Europe

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By B2C E-commerce
    • 6.1.1 Market Size (GMV) for the Period of 2017-2027
    • 6.1.2 Market Segmentation - by Application
      • 6.1.2.1 Beauty and Personal Care
      • 6.1.2.2 Consumer Electronics
      • 6.1.2.3 Fashion and Apparel
      • 6.1.2.4 Food and Beverages
      • 6.1.2.5 Furniture and Home
      • 6.1.2.6 Others (Toys, DIY, Media, etc.)
  • 6.2 By B2B E-commerce
    • 6.2.1 Market Size for the Period of 2017-2027

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amazon.de
    • 7.1.2 eBay.de
    • 7.1.3 eBay Kleinanzeigen
    • 7.1.4 Otto GmbH
    • 7.1.5 Idealo Internet GmbH
    • 7.1.6 Zalando SE
    • 7.1.7 Lidl Stiftung & Co. KG
    • 7.1.8 MediaMarkt
    • 7.1.9 Thomann GmbH
    • 7.1.10 Notebooksbilliger

8 Investment Analysis

9 Future Outlook of the Market