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市場調査レポート
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1643152

アジア太平洋のメディア・エンターテインメント:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

APAC Media And Entertainment - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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アジア太平洋のメディア・エンターテインメント:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アジア太平洋のメディア・エンターテインメント市場規模は、2025年に1兆3,400億米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは4.77%で、2030年には1兆6,900億米ドルに達すると予測されます。

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アジア太平洋のメディア・エンターテインメント市場は、予測期間中に大きな成長率を示すと予想されます。インドやベトナムのような新興経済圏でインターネット普及が進み、これらの国々でオンラインメディア・エンターテインメント市場が拡大していることが、この成長の主要要因となっています。さらに、アジア太平洋における市場成長の増加は、遊園地、イベント、見本市の建設に見られるように、オフラインのメディアとエンターテインメントへの継続的なシフトによって補完されています。

主要ハイライト

  • 高速インターネットが簡単に手に入るようになったため、良質なコンテンツを好む視聴者は、他のテレビシステムよりもスマートテレビを好むようになっています。また、オーディオビジュアル・コンテンツにおけるOTTストリーミングへの憧れの高まりは、アジア太平洋のメディア・エンターテインメント市場全体にプラスの影響を与えています。
  • 市場開拓企業による製品開発と進歩は、アジア太平洋のメディア・エンターテインメント市場に大きな影響を与えています。Alibaba Pictures Group、EROS International Media Ltd.、FantaWIld Holding Inc.、Sony Corporation、Netflix、Appleなどは、メディア・エンターテインメント市場の主要企業です。さまざまな製品を提供することで、彼らはメディア・エンターテインメント市場の成長に積極的に関与しており、それはM&A、提携・協力、技術進歩などの戦略によって推進されています。
  • 今日の状況において、このセグメントは大きな変革期を迎えています。過去数年間、この産業がさまざまな困難に遭遇し、コンテンツ制作の問題、映画館の閉鎖、パンデミックによる広告費の削減などに見舞われたとき、産業はジェットコースターに乗っていました。しかし、その後は力強い復活のサイクルが続いています。この部門がその魅力を復活させ、パンデミック以前よりも業績を伸ばしている方法を通じて、課題に直面し対処する機敏さと決意が示されています。
  • 質の高い、認知度の高いコンテンツを生み出すための状況の変化に対応し続けることは、このセグメントの基本的な特徴です。破壊的イノベーションがピークに近づくにつれ、メディア・エンターテインメント産業の無用の長物となるリスクをもたらす消費者行動や技術は急速に変化しています。ジャーナリスト、広告、デジタルマーケティング、PR、広報など、産業内の多くの職種が、YouTubeの動画、Podcast、高品質なコンテンツを提供するOTTメディアサービス、オンライン放送の人気の恩恵を受けています。

アジア太平洋のメディア・エンターテインメント市場の動向

パーソナライゼーションとデジタル化をめぐる動向の高まりが市場成長を牽引する見込み

  • この地域の5G市場開拓は、マルチアクセス・エッジコンピューティング(MEC)を活用した5Gネットワークによって強化されます。さらに、人工知能(AI)、クラウドコンピューティング、ロボットなどの新技術の導入により、リアルタイムの自動化が急速に進んでいます。このため、5Gネットワークは今後数年間で、最も重要な次世代セルラーネットワーク技術になると予想され、OTT(オーバー・ザ・トップ)プラットフォームの利用がさらに拡大しています。
  • さらに、最新のOTT動向では、4Kビデオのストリーミングにはインターネット帯域幅で最大約30Mbpsを要します。このような高解像度の動画をストリーミングするには、少なくともその2倍の帯域幅を利用できる必要があり、コンシューマーグレードのインターネット接続では珍しいです。しかし、5Gの台頭により、余分な帯域幅が4KとVR(仮想現実)ストリーミングを可能にし、予測期間中に決定的な特徴の1つとなると考えられます。このような高解像度ビデオに対する需要の高まりは、最終的に優れたワイヤレスネットワーク規格の採用につながり、したがってメディア・エンターテインメント市場の浸透をさらに後押しします。
  • 収益を確保し、長期的な成長を達成するために、成長し続ける技術の助けを借りて、顧客体験とパーソナライゼーションを重視する傾向が強まっていることは、市場成長の重要な促進要因の1つであることが証明されています。
  • 2022年、ネットフリックスは米国とカナダに7,430万人の有料ストリーミング加入者がいると発表しました。ネットフリックスの最大市場は北米だったが、2022年に初めて欧州、中東、アフリカ地域の加入者数が米国とカナダの加入者数を上回りました。昨年と比較して、アジア太平洋の無料ストリーム会員数は17%増加しました。
  • この成功は、中央政府からの大幅な財政支援によって後押しされています。例えば、中国は2030年までにAIで世界のリーダーになることを確実にするため、300億米ドルの基金を建設する計画です。同時にインドでは、モバイルウォレットやプログレッシブ・ウェブアプリケーションによるアプリ内体験の効率化(特にモバイルブロードバンドが低速な地域向け)が進んでいます。市場の技術的バックボーンとして機能するインフラにおけるこのような総合的な開発は、成長機会と顧客維持率の向上につながると考えられます。

著しい成長が期待されるインド

  • 同国における可処分所得水準の上昇とインターネット普及率の向上は、スマートTVの販売台数の増加やオンラインストリーミング契約の増加などにも寄与し、市場の成長を後押ししています。さらに、IBEFによると、インドのOTTビデオストリーミング市場の市場規模は、2023年までに50億米ドルに達すると予測されています。
  • インターネット普及率の上昇も、インドのメディア・エンターテインメント市場を広範に拡大している一因と言えます。Bain and Companyの「Unlocking Digital for Bharat:インドには、月に1回以上インターネットを利用するアクティブなインターネットユーザーが3億9,000万人おり、2番目に多いです。
  • さらに、ケーブルTVやDTH(Direct-to-Home)サービスのデジタル化など、デジタル変革に向けたインド政府の取り組みも、同国におけるIPTVの普及を後押ししています。インドにおけるIPTVのシナリオは、ネットワークサービスプロバイダーの登場によって変化しており、同社はIPTVのライブ配信を無料で顧客に提供しています。他の企業もこれに追随していることから、この地域ではモバイルベースのIPTVサービスの需要が増加し、ひいてはメディアやエンターテインメントの需要が高まると予想されます。
  • しかし、市場が直面する課題もあります。ここ数年、メディアコンテンツの制作は劇的な変化を遂げ、従来のテレビからオンラインデジタルプラットフォームへとシフトしています。ネットフリックスやAmazonなどのオンラインエンターテインメント・コンテンツ・プロバイダーは、この地域で評価の高いオリジナル・ビデオ・コンテンツの導入に成功しています。これらの企業は、特にインドのような多言語の国々で顧客を引き付けるために、地域言語のコンテンツにも資金を提供しています。市場競争の激化、コンテンツ制作の高コスト、オンラインでの動画視聴に伴う技術的な困難が、予測期間中の市場成長をある程度妨げる可能性があります。

アジア太平洋のメディア・エンターテインメント産業概要

アジア太平洋のメディア・エンターテインメント市場は、複数の参入企業で構成されています。この産業は、最近消費者の関心が非常に高まっていることから、有利な投資機会と見られています。各社は将来的な技術に投資し、実質的な専門知識を得ることで、サステイナブル競争優位性を実現しています。市場開拓の主要開発には以下のようなものがあります。

2022年11月、Sony Pictures EntertainmentとAmazon Fallsは、Columbia Picturesの完全ブランド映画テーマパーク「Columbia Pictures Aquavers」の一般公開を発表しました。Columbia Pictures Aquaversは、Sony Picturesが世界的に認知された映画やテレビのブランドを活用し、ロケーションベースのエンターテインメントを創造・拡大する広範な世界的計画の次の段階でした。ウォーターパーク、巡回展示、テーマパークのアトラクションを通じ、世界中のあらゆる観客がより深く物語に浸ることを可能にしています。

2022年9月、コミケの日本のパートナーである株式会社Link-Uは、ウェブトゥーンスタジオ「Studio Moon 6」を立ち上げました。さらに、Link-Uは、その専門知識と日本の出版社とのコネクションを生かして、日本での配信を担当します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • マクロ動向が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • パーソナライゼーションとデジタル化をめぐる動向の高まり
    • オンラインゲーム、OTT、インターネット広告の著しい成長
    • デジタル製品・サービスの強化につながるデータアルゴリズムとAIのスマートな活用
  • 市場抑制要因
    • 収益損失につながる違法コピーの著しい増加

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 企業間(B2B)
    • 書籍出版
    • 映像エンターテインメント
    • インターネットアクセス
    • インターネット広告
    • 雑誌出版
    • 音楽
    • 新聞出版
    • OOH広告
    • ラジオ
    • テレビ広告
    • テレビ受信料とライセンス料
    • ビデオゲームとeスポーツ
  • 国別
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • タイ
    • マレーシア
    • 韓国
    • インドネシア
    • オーストラリア

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Zee Entertainment Enterprises Limited
    • Sun TV Network Limited
    • Dish TV India Limited
    • China Media Group Co. Ltd
    • Shanghai Media & Entertainment Group(SMEG)
    • China Film Group Corporation
    • Shanghai Animation Film Studio(Shanghai Film Group Corporation)
    • DB Corp Ltd
    • HT Media Limited
    • BlueFocus Communication Group Co. Ltd
    • Eros International PLC

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 70043

The APAC Media And Entertainment Market size is estimated at USD 1.34 trillion in 2025, and is expected to reach USD 1.69 trillion by 2030, at a CAGR of 4.77% during the forecast period (2025-2030).

APAC Media And Entertainment - Market - IMG1

The Asia Pacific media and entertainment market is expected to have a large growth rate over the forecast period. The growing internet penetration in the new economies of the region like India and Vietnam, which has led to an increased online media and entertainment market in these countries, are major factors that contribute to this growth. In addition, the increasing market growth in Asia-Pacific is being supplemented by a continuous shift to offline media and entertainment, as evidenced by the construction of amusement parks, events, and trade shows.

Key Highlights

  • As high-speed Internet has become easily affordable, viewers/audiences that prefer good quality content prefer smart TVs over other television systems. Also, the growing admiration for OTT streaming in audiovisual content is positively impacting the overall media and entertainment market in Asia-Pacific.
  • Product development and advances implemented by market players have a significant influence on the Asia-Pacific media and entertainment market. Alibaba Pictures Group, EROS International Media Ltd., FantaWIld Holding Inc., Sony Corporation, Netflix, and Apple are some of the major players in the media and entertainment market. By offering a range of products, they are actively involved in the growth of the media and entertainment market, which is driven by strategies like mergers and acquisitions, partnerships and collaboration, technological progress, and so on.
  • In today's context, the sector is going through a major transformation. Over the past few years, when this industry encountered a number of difficulties, issues with producing content, cinema closures, and cuts to advertising spending due to the pandemic, it has gone through a roller coaster ride. However, a cycle of strong revival followed that situation. Through the ways in which this sector has revitalized its charm and is now better performing than it was before the pandemic, agility and determination to face and cope with challenges have been demonstrated.
  • Keeping pace with the changing conditions for producing quality and recognizable content is a fundamental feature of this sector. Consumer behavior and technology that pose a risk to the irrelevance of media and entertainment industries are changing rapidly as disruptive innovations approach their peak. A number of occupations within the industry, such as journalist, advertising, Digital Marketing, PR, and Public Relations, have benefited from the popularity of YouTube's videos, Podcasts, OTT media services with high-quality content, and online broadcasting.

APAC Media and Entertainment Market Trends

Increasing Trends Around Personalization and Increased Digitalization is expected to Drive the Growth of the Market

  • The region's overall 5G market development will be bolstered by a 5G network powered by Multi-access Edge Computing (MEC). Furthermore, the incorporation of emerging technologies such as Artificial Intelligence (AI), cloud computing, and robots is rapidly boosting real-time automation. Therefore, the 5G network is expected to become the most significant next-generation cellular network technology in the upcoming years as well, which is further growing the adoption of OTT (Over-the-top) platform usage.
  • Further to the latest OTT trends, streaming 4K video takes up to around 30Mbps on internet bandwidth. To stream such high-resolution video, one must have at least double that bandwidth available, which is unusual for consumer-grade internet connections. However, with the rise of 5G, the extra bandwidth will make it possible for 4K and VR (Virtual Reality) streaming to be one of the defining features during the forecast period. Such an upsurge in demand for high-resolution video will eventually lead to the adoption of superior wireless networking standards and, therefore, boost the penetration of the media and entertainment market further.
  • Increased emphasis on customer experience and personalization with the help of ever-growing technology to safeguard revenue and attain growth in the long term has proved to be one of the critical drivers for the growth of the market.
  • In 2022, Netflix announced that it was home to 74.3 million paying streaming subscribers in the US and Canada. The largest market for Netflix was North America, but for the first time in 2022, the number of subscribers in the EMEA region surpassed the number in the US and Canada. Compared to last year, there has been a 17 percent increase in the number of free stream memberships in Asia Pacific.
  • This success is fuelled by substantial financial backing from central governments. For example, China plans to build a USD 30 billion fund to ensure they are a world leader in AI by 2030. At the same time, India is making headway with mobile wallets and Progressive Web Applications to streamline in-app experiences (especially for places with slow mobile broadband). Such holistic developments in the infrastructure, which acts as a technical backbone to the market, will result in growth opportunities and improved customer retention.

India is Expected to Witness Significant Growth

  • A rise in disposable income levels and growing internet penetration in the country also contribute to an increase in sales of smart TVs, increased online streaming subscriptions, etc., fuelling market growth. Moreover, according to the IBEF, the market size of the OTT video streaming market of India is forecasted to reach USD 5 billion by 2023.
  • Increasing internet penetration can also be termed as a contributing factor to the widespread expansion of the media and entertainment market in India. According to Bain and Company's 'Unlocking Digital for Bharat: USD 50 Billion Opportunity' report, 'India has the second-highest active Internet users, with about 390 million residents who use the web at least once a month.
  • Moreover, Indian government initiatives towards digital transformation, such as digitization of cable TV and Direct-to-Home (DTH) services, are also favoring the adoption of IPTV in the country. The IPTV scenario in India is witnessing change owing to the advent of the network services provider, with the company providing free IPTV live subscriptions to its customers. With other companies following suit, the demand for mobile-based IPTV services is expected to increase in the region, which will, in turn, increase the demand for media and entertainment in the area.
  • However, there are also some challenges faced by the market. Over the past few years, the creation of media content has witnessed a drastic change, with a shift from traditional television to online digital platforms. Online entertainment content providers, such as Netflix and Amazon, have successfully introduced acclaimed original video content in the region. These companies also finance content in regional languages to attract customers, especially in multilingual countries such as India. The rising competition in the market, high cost of content creation, and technical difficulties associated with viewing videos online may hinder the market growth to an extent during the forecast period.

APAC Media and Entertainment Industry Overview

The Asia-Pacific Media and Entertainment Market consists of several players. This industry is viewed as a lucrative investment opportunity due to the huge consumer interest gained recently. The companies are investing in future technologies to gain substantial expertise, enabling them to achieve sustainable competitive advantage. Some of the key developments in the market are:

In November 2022, Sony Pictures Entertainment and Amazon Falls announced the public launch of Columbia Pictures Aquavers, a fully branded Columbia Pictures movie theme park. The Aquaverse from Columbia Pictures was the next phase in Sony Pictures' broader global plan to create and extend location-based entertainment by using its globally recognized film and television brands. Through water parks, traveling exhibits, and theme park attractions, they are enabling all audiences across the globe to immerse themselves deeper into their stories.

In September 2022, Link-U, Inc., Comikey's Japanese partner, launched its webtoon studio, Studio Moon 6. Further, Link-U would handle distribution in Japan using its specialized knowledge and connections with Japanese publishers.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitutes
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Impacts of Macro Trends on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Trends Around Personalization and Increased Digitalization
    • 5.1.2 Significant Growth in Online Gaming, OTT, and Internet Advertising
    • 5.1.3 Smart Utilization of Data Algorithms and AI Leading to Enhanced Digital Products and Services
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Significant Increase in Piracy Leading to Loss of Revenue

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Business-to-business (B2B)
    • 6.1.2 Book Publishing
    • 6.1.3 Filmed Entertainment
    • 6.1.4 Internet Access
    • 6.1.5 Internet Advertising
    • 6.1.6 Magazine Publishing
    • 6.1.7 Music
    • 6.1.8 Newspaper Publishing
    • 6.1.9 Out-of-Home (OOH) Advertising
    • 6.1.10 Radio
    • 6.1.11 TV Advertising
    • 6.1.12 TV Subscription and Licence Fees
    • 6.1.13 Video Games and e-sports
  • 6.2 By Country
    • 6.2.1 China
    • 6.2.2 India
    • 6.2.3 Japan
    • 6.2.4 Thailand
    • 6.2.5 Malaysia
    • 6.2.6 South Korea
    • 6.2.7 Indonesia
    • 6.2.8 Australia

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Zee Entertainment Enterprises Limited
    • 7.1.2 Sun TV Network Limited
    • 7.1.3 Dish TV India Limited
    • 7.1.4 China Media Group Co. Ltd
    • 7.1.5 Shanghai Media & Entertainment Group (SMEG)
    • 7.1.6 China Film Group Corporation
    • 7.1.7 Shanghai Animation Film Studio (Shanghai Film Group Corporation)
    • 7.1.8 DB Corp Ltd
    • 7.1.9 HT Media Limited
    • 7.1.10 BlueFocus Communication Group Co. Ltd
    • 7.1.11 Eros International PLC

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS