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市場調査レポート
商品コード
1642024

ASEAN諸国の倉庫・流通物流:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

ASEAN Warehousing And Distribution Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 150 Pages
納期
2~3営業日
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ASEAN諸国の倉庫・流通物流:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ASEAN諸国の倉庫・流通物流市場規模は2025年に330億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは5.3%で、2030年には427億8,000万米ドルに達すると予測されます。

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世界で最も急成長している経済のひとつである東南アジアは、世界貿易、対内投資、バリューチェーンへの地域的・世界的統合による広範な経済成長モデルの恩恵を受けてきました。しかし、この成長の勢いを持続させるには、地域の経済的・社会的回復力を強化するためのいくつかの改革が必要です。これらの改革には、イノベーション、生産性、効率性を促進するために、競争や市場参入に対する規制障壁を低くすることが含まれます。

eコマースセグメントの急成長により、ASEANの倉庫・流通物流は急成長が見込まれます。ラストワンマイル・物流に対する高い需要と、急速に発展する交通インフラは、ASEANの倉庫・流通物流市場の開拓に貢献しています。同地域における外資系企業の存在、AdaptやGrow &Go Digitalのような政府のイニシアチブは、物流産業の成長に加えて、同地域の倉庫・流通市場の成長を促進しています。シンガポールはASEANの主要国のひとつです。その地理的位置と強力な貨物・物流ビジネスにより、この地域で最も急成長している国のひとつです。同地域の大手企業は、倉庫インフラに多額の資金を投入しています。

主にeコマースの成長により、一部の地域では倉庫需要が増加しています。前年、貸倉庫や貸工場の開発を専門とするBW(ベトナムNo.1の貸工場の開発会社)は、かつてないほどの依頼を受けました。BWの長期的な開発戦略により、製造業の需要増とeコマースの爆発的な成長に対応するため、軽くて現代的な工業用倉庫を建設することで、こうした短期的な機会を効果的に利用することができました。

冷蔵倉庫の需要が高まり、企業はサプライチェーン戦略の調整を余儀なくされています。産業レポートによると、外国人投資家は都市化プロセスと小売近代化の恩恵を受け、ベトナムの大都市が生鮮食品を手に入れる方法を変えるため、ベトナムでの冷蔵倉庫建設にますます関心を寄せています。待望のロンタイン国際空港の建設など、大規模なインフラ投資と開発により、サプライチェーンは今後より効率的になると予想されます。

ASEAN諸国の倉庫・流通物流市場動向

タイにおける倉庫スペースの増加

倉庫は単なる倉庫ではないです。ジャスト・イン・タイムの梱包、組み立て、製品のカスタマイズなど、付加価値の高い業務が行われています。過去5年間、タイではeコマースが驚異的な成長を遂げています。eコマース倉庫の集積地は、バンコクのバンナートラット通り沿いの15キロから23キロの間にあります。

タイでは近年、小売市場が大きく成長しています。全国的に、組織型小売業や現代的なショッピングが着実に増加しています。タイ国民の可処分所得が増加し、若者の人口が多く、観光産業が活況を呈していることから、多くの外国ブランドがタイに進出しています。これが倉庫サービスの増加につながっています。

タイでは予測期間中、輸出産業の好転と国内小売業の回復を主因とする緩やかな景気回復に伴い、賃貸倉庫事業者の事業拡大が続くと考えられます。新規供給への投資は今後3年間で増加する傾向にあります。大手事業者がこの最前線に立つことになり、一部の地方市場では供給過剰が生じ、価格競争が激化し、事業者の賃料引き上げ能力が制限されることになります。

現在、大半の事業者は近代的な倉庫ソリューションを提供するために施設の近代化を進めており、その結果、顧客基盤を拡大し、追加サービスを通じて収益を上げることができます。参入企業はまた、産業標準(例えばLEEDスキーム)を満たすように倉庫ビルをアップグレードしたり、エネルギー効率や環境保護に投資したり、洪水や地震などの自然災害に対する耐性を高める施設を設置したりするなど、他の手段によっても施設を近代化しています。倉庫は床面積と天井面積を拡大し、物品の移動の速度と容易性を高めています。

eコマースの成長が市場を牽引するASEAN諸国

東南アジアにおけるeコマースの現在の段階は、単に価値を高める以上のものです。同地域の消費者は、さまざまなチャネルを通じて、より幅広い製品をオンラインで購入するようになっています。同地域のサプライチェーンは、こうしたフルフィルメント需要の高まりに対応するため、新たな物流能力を必要とする可能性が高いです。すでにこうした能力を有している企業も、新たに参入する企業も、こうした変化から最も恩恵を受けることになると考えられます。

東南アジアは、様々な発展段階にある経済諸国のパッチワークのようなキルトであり、eコマースの普及率が国によって異なるのは当然です。インドネシアとシンガポールはこの地域のeコマース普及率の約30%を占めており、フィリピン、タイ、ベトナムはそれぞれ約15%でこれを引き離しています。東南アジア最大の経済大国であるインドネシアは、その大規模な消費者市場により、この地域のGMV成長の51%を占めています。

東南アジアのeコマース市場が次の成長段階に移行するにつれ、顧客はあらゆる商品カテゴリーとチャネルでより多くのデジタル購入を行うようになり、また、新しく先進的な物流ソリューションに対してより多くの要求と決済を行うようになると考えられます。他方、販売業者は中国からの輸入品への依存度を下げ、サプライチェーンの移行に伴い、調達ルートをより多くの東南アジア諸国に拡大すると考えられます。その結果、より幅広いバリューミックスにアクセスするために上流機能を拡大することを検討するようになり、物流プロバイダーにとってはより多くのチャネルが開かれることになります。

ASEAN諸国の倉庫・流通物流産業概要

ASEAN諸国の倉庫・流通物流市場はセグメント化されており、多くの参入企業が新興国市場の重要な位置を占めようとしています。インドネシアやフィリピンのように、ASEAN地域の一部の国は緩やかに成長しており、多くの地元参入企業や一部の国際的参入企業が存在します。しかし、シンガポール、ベトナム、タイは非常に競争の激しい市場であり、多数の国際的な参入企業が存在しています。CEVA、Yusen Logistics、Kerry Logistics、DHLは、この地域に進出している大手企業のひとつです。eコマースと国際貿易からの圧力が高まっているため、参入企業はこの地域に多くの倉庫を開発することができました。長期的な国内プレゼンスにより、地元の参入企業や流通業者は国際的な参入企業と競争することができるようになりました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

  • 分析手法
  • 調査フェーズ

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学と洞察

  • 現在の市場シナリオ
  • 市場力学
    • 促進要因
      • 主要立地への戦略的倉庫配置が重要な役割を果たす
      • eコマースの増加により、倉庫スペースが増加
    • 抑制要因
      • 物流・倉庫市場は競争が激しく、国内外の参入企業が存在
      • 税金、許可、ライセンス要件など、複雑な規制の枠組みが参入障壁となる可能性がある
    • 機会
      • 自動化は未来の倉庫を構築する上で重要な役割を果たす
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
  • バリューチェーン/サプライチェーン分析
  • ASEAN諸国の政府規制
  • 倉庫における技術開発
  • 倉庫賃料に関する洞察
  • 一般倉庫業に関する洞察
  • 危険物倉庫に関する洞察
  • 冷蔵倉庫に関する洞察
  • eコマースの成長効果に関する洞察
  • フリーゾーンと工業団地について洞察
  • COVID-19が市場に与える影響

第5章 市場セグメンテーション

  • 地域別
    • シンガポール
    • タイ
    • マレーシア
    • ベトナム
    • インドネシア
    • フィリピン
    • その他のASEAN諸国

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • DHL Supply Chain
    • Ceva Logistics
    • CJ Century Logistics
    • DB Schenker
    • Agility
    • Linfox
    • Kuehne+Nagel
    • Yusen Logistics
    • Kerry Logistics
    • CWT Ltd
    • Gemadept
    • Tiong Nam Logistics
    • Ych Group
    • Singapore Post
    • WHA Corporation
    • Keppel Logistics*
  • その他の企業(主要情報/概要)

第7章 今後の動向と機会

第8章 付録

目次
Product Code: 66015

The ASEAN Warehousing And Distribution Logistics Market size is estimated at USD 33.04 billion in 2025, and is expected to reach USD 42.78 billion by 2030, at a CAGR of 5.3% during the forecast period (2025-2030).

ASEAN Warehousing And Distribution Logistics - Market - IMG1

As one of the world's fastest-growing economies, Southeast Asia has benefitted from a broad-based economic growth model based on global trade, inward investment, and regional and global integration into value chains. However, sustaining this growth momentum will necessitate several reforms to strengthen the region's economic and social resilience. These reforms will include lowering regulatory barriers to competition and market entry to promote innovation, productivity, and efficiency.

Warehousing and distribution logistics in ASEAN are expected to experience rapid growth due to the rapid growth of the e-commerce sector. The high demand for last-mile logistics and the fast-developing transportation infrastructure contribute to the development of ASEAN's warehousing and distribution logistics market. The presence of foreign firms in the region, as well as government initiatives like Adapt and Grow & Go Digital, in addition to the growing logistics industry, is driving the growth of the warehousing and distribution market in the region. Singapore is one of the major countries in ASEAN. With its geographical location and strong freight and logistics business, it is one of the fastest-growing countries in the region. Major players in the region have significantly funded the warehouse infrastructure.

Warehousing demand has been on the rise in some regions, mainly due to the growth of e-commerce. The previous year, BW (Vietnam's #1 Industrial For-Rent Developer), specializing in developing warehouses and factories to rent, received unprecedented requests. BW's long-term development strategy allowed it to take advantage of these short-term opportunities effectively by constructing light and contemporary industrial warehouses to cater to the growing manufacturing demand and the explosion of e-commerce growth.

The demand for cold storage is rising, forcing companies to adjust their supply chain strategies. According to the industry report, foreign investors are increasingly interested in building cold storage facilities in Vietnam to benefit from the urbanization process and retail modernization, changing how Vietnam's big cities get fresh food. The supply chains are expected to become more efficient in the future due to significant infrastructure investment and development, including the construction of the long-awaited Long Thanh International Airport.

ASEAN Warehousing And Distribution Logistics Market Trends

Increase in Warehousing Space in Thailand

Warehouses are not just storage rooms. They house value-added operations such as just-in-time packing, assembly, product customization, etc. Over the past five years, Thailand has seen incredible growth in e-commerce. The e-commerce warehousing cluster is between 15 and 23 km along Bang Na-trat Road in Bangkok.

Thailand has seen massive growth in the retail market in recent years. There has been a steady rise in organized retail or contemporary shopping nationwide. The increasing disposable income of the people in Thailand, the large youth population, and the booming tourism industry have attracted a lot of foreign brands. This has led to an increase in warehousing services.

During the forecast period in Thailand, operators of leased warehouse space will continue to experience business growth in line with a gradual economic upturn, driven mainly by an upturn in the export industry and a recovery in domestic retail. Investment in new supply tends to increase over the next three years. Large players will be at the forefront of this, leading to oversupply in some local markets, increasing competition on pricing, and limiting operators' ability to increase rents.

Currently, the majority of operations are modernizing their facilities to provide modern warehousing solutions, which, in turn, allows them to expand their client base and generate revenue through additional services. Players are also modernizing their facilities through other means, such as upgrading their warehouse buildings to meet industry standards (for example, the LEED scheme), investing in energy efficiency and environmental protection, and installing facilities that enhance resilience to natural disasters, such as flooding and earthquakes. Warehouses have expanded their floor and ceiling space, increasing the speed and ease of goods movement.

E-commerce Growth in the ASEAN Region is Driving the Market

The current phase of e-commerce in Southeast Asia is about more than just increasing value. Consumers in the region increasingly purchase a wider range of products online through various channels. The region's supply chains will likely require new logistics capabilities to meet this growing demand for fulfillment. Those who already possess these capabilities and those new to the market will benefit the most from these changes.

Southeast Asia is a patchwork quilt of economies at various stages of development; it is only natural that e-commerce penetration rates vary from country to country. Indonesia and Singapore account for approximately 30% of the region's e-commerce penetration, with the Philippines, Thailand, and Vietnam trailing at around 15% each. The largest Southeast Asian economy, Indonesia, accounts for 51 of the region's GMV growth due to its large consumer market.

As Southeast Asia's e-commerce market moves into the next phase of growth, customers will make more digital purchases across all product categories and channels, and they will also demand and pay more for new and advanced logistics solutions. On the other hand, merchants will be less reliant on Chinese imports and expand their sourcing channels to more Southeast Asian countries as they migrate their supply chains. As a result, they will look to extend their upstream capabilities to access a wider value mix, which will open up more channels for logistics providers.

ASEAN Warehousing And Distribution Logistics Industry Overview

The warehousing and distribution market in the ASEAN region is fragmented, with many players trying to grab a significant chunk of the developing market. Some of the countries in the ASEAN region, like Indonesia and the Philippines, are moderately growing, with many local players and some international players. However, Singapore, Vietnam, and Thailand are highly competitive markets, with the presence of a large number of international players. CEVA, Yusen Logistics, Kerry Logistics, and DHL are among the major players present in the region. Increasing pressure from e-commerce and international trade has allowed the players to develop many warehouses in the region. Due to the long-term domestic presence, local players and distributors have been able to compete with international players.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

  • 2.1 Analysis Methodology
  • 2.2 Research Phases

3 EXECUTIVE SUMMERY

4 MARKET INSIGHTS AND DYNAMICS

  • 4.1 Current Market Scenario
  • 4.2 Market Dynamics
    • 4.2.1 Drivers
      • 4.2.1.1 The strategic placement of warehouses in key locations plays a crucial role
      • 4.2.1.2 Warehousing Spaces are Increasing in the region due to the rise in e-commerce
    • 4.2.2 Restraints
      • 4.2.2.1 The logistics and warehouse distribution market is highly competitive, with both domestic and international players
      • 4.2.2.2 Complex regulatory frameworks, including taxes, permits, and licensing requirements, can create barriers to entry
    • 4.2.3 Opportunities
      • 4.2.3.1 Automation plays a significant role in building the warehouse of the future
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
  • 4.4 Value Chain / Supply Chain Analysis
  • 4.5 Government Regulations in ASEAN Countries
  • 4.6 Technological Developments in Warehousing
  • 4.7 Insights into Warehousing Rents
  • 4.8 Insights into General Warehousing
  • 4.9 Insights into Dangerous Goods Warehousing
  • 4.10 Insights into Refrigerated Warehousing
  • 4.11 Insights into the Effects of E-commerce Growth
  • 4.12 Insights into Free Zones and Industrial Parks
  • 4.13 Impact of COVID-19 on the market

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Geography
    • 5.1.1 Singapore
    • 5.1.2 Thailand
    • 5.1.3 Malaysia
    • 5.1.4 Vietnam
    • 5.1.5 Indonesia
    • 5.1.6 Philippines
    • 5.1.7 Rest of ASEAN

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Overview (Market Concentration and Major Players)
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 DHL Supply Chain
    • 6.2.2 Ceva Logistics
    • 6.2.3 CJ Century Logistics
    • 6.2.4 DB Schenker
    • 6.2.5 Agility
    • 6.2.6 Linfox
    • 6.2.7 Kuehne + Nagel
    • 6.2.8 Yusen Logistics
    • 6.2.9 Kerry Logistics
    • 6.2.10 CWT Ltd
    • 6.2.11 Gemadept
    • 6.2.12 Tiong Nam Logistics
    • 6.2.13 Ych Group
    • 6.2.14 Singapore Post
    • 6.2.15 WHA Corporation
    • 6.2.16 Keppel Logistics*
  • 6.3 Other Companies (Key Information/Overview)

7 FUTURE TRENDS AND OPPORTUNITIES

8 APPENDIX