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市場調査レポート
商品コード
1640651

モバイルコラボレーション:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Mobile Collaboration - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
価格
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モバイルコラボレーション:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

モバイルコラボレーションの市場規模は2025年に679億米ドルと推計され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは11.29%で、2030年には1,159億1,000万米ドルに達すると予測されます。

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モバイルコラボレーションは、モバイル化と包括化が進むビジネス界において、あらゆる組織にとって不可欠なものとなりつつあります。音声、ビデオ、データ通信を統合することで、モバイルコラボレーションは様々な機能を提供し、市場を牽引しています。

主なハイライト

  • BYOD(Bring Your Own Device)の新たな動向は、典型的な職場のパラダイムシフトを補完する完璧なモデルであり、市場の成長を促進すると予想されます。デスクトップからモバイルへの急速な移行に伴い、BYODによってさまざまな組織のさまざまな従業員が使い慣れたデバイスを使用できるようになり、コラボレーションと全般的な生産性が向上し、イノベーションが促進されます。
  • さらに、うまく導入されたモバイルコラボレーション・ソリューションの結果、業務が改善され、従業員の満足度が高まる可能性もあります。
  • 現在、さまざまな組織で従業員が柔軟な働き方を求めている一方で、組織は従業員のニーズを満たすソリューションの提供に注力しています。この傾向は、従業員が地理的な場所を問わず、いつでも好きなデバイスで効率的なソリューションにアクセスできる可能性が高いため、生産性の向上が期待され、これが調査した市場の成長を促進する主な要因となっています。

モバイルコラボレーション市場動向

小売セグメントが高成長を遂げる見込み

  • モバイルコラボレーション・サービスにより、小売企業はコラボレーションのためのより良いプラットフォームへのアクセスや、シームレスな対話のためのスマートな方法を利用できるようになります。さらに、携帯電話やタブレットなどの仮想デバイスを使用することで、コストを削減し、企業間での柔軟な拡張が可能になります。
  • 顧客購買動向の変化により、現代の小売業界では、シングルポイントでのやり取りから、ウェブやソーシャルメディアなどのオムニチャネルでのやり取りへとダイナミックにシフトしています。消費者ニーズの高まりにより、あらゆるチャネルでより充実したショッピング体験が求められています。
  • モバイルコラボレーションは、サーバーベースのアプリケーション、電話、インスタント・メッセージング、Eメール、ビデオなど、すべてのコミュニケーションおよびネットワーキング・リソースを単一のインフラに統合するサービス/ソリューションです。単一のサービスで複数の機能が提供されるため、小売業界におけるモバイルコラボレーション・サービスの採用は世界的に拡大しており、調査対象市場の成長を後押ししています。
  • さらに、小売販売(eコマース)の増加に伴い、モバイルコラボレーションは顧客体験を向上させ、大幅なコスト削減と柔軟性を提供する可能性を秘めているため、市場はプラス成長が見込まれています。

北米が最大の市場シェアを占める見込み

  • 北米は次世代技術の導入が進んでおり、大手企業が進出していることから、市場は大きく成長すると予測されます。
  • さらに、同地域の中小小売業者には資源と予算の制約が課せられているため、同地域全体のモバイル通信サービス市場の重要な促進要因となっています。
  • 市場を牽引するのは、IBMのような大手企業であり、同地域全域でモバイルコラボレーションサービスに投資し、提供しています。さらに、IBMはシスコシステムズとの提携を通じて、重要な情報を見つけ、職場環境と連絡を取り合うための消費者向けソフトウェアシステムを提供しています。
  • さらに、地域全体で柔軟な勤務形態への需要が高まっていることも、この市場の成長を後押ししています。モバイルコラボレーションツールは、従業員が労働条件の柔軟性を求めるにつれて、ますます使用されるようになっています。これらのツールにより、スタッフはいつでもどこでも都合の良い場所で働くことができ、ワークライフバランスと従業員の満足度を向上させることができます。
  • 職場でイノベーションを起こし、競争力を維持するために、この地域の他の企業は、クラウド共有、スマートデバイス、または携帯電話を介してコラボレーションのためのツールとしてモビリティを使用する能力を従業員に装備しています。これは間接的に、モビリティ・コラボレーション・サービスの利用増加につながっています。この地域の市場は、より大きな規模と可用性を利用するハイブリッドクラウドモデルへの動向により成長を続けています。

モバイルコラボレーション業界の概要

モバイルコラボレーション市場は、国内外市場において多くの大小プレーヤーがビジネスを展開しているため、競争は緩やかです。市場は適度に集中しており、主要企業は製品革新、サービス革新、M&Aなどの主要戦略を採用しています。市場の主要企業としては、シスコシステムズ社、マイクロソフト社、IBM社などが挙げられます。

2019年6月、Microsoft CorporationとOracle Corporationはクラウド相互運用性パートナーシップを発表し、顧客はMicrosoft AzureとOracle Cloud間でミッションクリティカルな企業ワークロードを移行し、実行できるようになった。企業は、アナリティクスやAIなどのAzureサービスと、Autonomous DatabasesなどのOracle Cloudサービスをシームレスに接続できます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3か月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果
  • 調査の前提
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因と市場抑制要因のイントロダクション
  • 市場促進要因
    • BYODアプリケーションの需要増加
    • スマートデバイス販売の拡大
  • 市場抑制要因
    • 市場成長の課題となるセキュリティへの懸念
  • 業界の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • ソリューション別
    • ポータルとイントラネット・プラットフォーム
    • ファイル共有と同期
    • エンタープライズ・ビデオ
    • 企業内ソーシャルネットワーク
    • その他のソリューション
  • サービス別
    • マネージドサービス
    • プロフェッショナルサービス
  • エンドユーザー産業別
    • BFSI
    • 公共部門
    • ヘルスケア
    • エネルギー・公益事業
    • 小売
    • IT・通信
    • 旅行・ホスピタリティ
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Cisco Systems Inc.
    • Avaya Inc.
    • Microsoft Corporation
    • NEC Corporation
    • IBM Corporation
    • Siemens AG
    • Oracle Corporation
    • Alcatel-Lucent SA
    • Ribbon Communications LLC

第7章 投資分析

第8章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 56292

The Mobile Collaboration Market size is estimated at USD 67.90 billion in 2025, and is expected to reach USD 115.91 billion by 2030, at a CAGR of 11.29% during the forecast period (2025-2030).

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Mobile collaboration is becoming indispensable for every organization in this increasingly mobile and inclusive business world. By converging voice, video, and data communications, mobile collaboration provides various functionalities driving the market forward.

Key Highlights

  • The emerging trend of BYOD (Bring Your Own Device), which is a perfect model to complement the shifting paradigm of a typical workplace, is expected to drive market growth. With the rapid transition from desktop to mobile, BYOD allows various employees in different organizations to use the devices they are familiar with, which improves collaboration and general productivity and drives innovation.
  • Moreover, the results of a well-deployed mobile collaboration solution may improve business operations and raise employee satisfaction levels.
  • Currently, employees across various organizations expect flexible working alternatives, while organizations focus on providing solutions that meet the needs of the employees. This trend is expected to increase productivity, as employees are likely to have accessibility to efficient solutions on their preferred devices at any point in time from any geographical location, which is a primary factor driving the growth of the market studied.

Mobile Collaboration Market Trends

Retail Segment is Expected to Witness High Growth

  • Mobile collaboration services enable retailers to access a better platform for collaboration and smarter ways to interact seamlessly. Moreover, using virtual devices like mobiles and tablets reduces costs and enables flexible expansions across enterprises.
  • The changing customer-purchasing trends have resulted in a dynamic shift in the modern retail industry from a single point of interaction to omnichannel interactions, such as the web or social media. The increasing consumer demand has created the need for an enhanced shopping experience across all channels.
  • Mobile collaboration is a service/solution that combines all communication and networking resources, such as server-based applications, telephone, instant messaging, email, and video, into a single infrastructure. With multiple features offered in a single service, the adoption of mobile collaboration services in the retail industry is growing globally, thus fueling the growth of the market studied.
  • Moreover, with the increasing retail sales (e-commerce), the market is expected to have positive growth, as mobile collaboration has the potential to improve the customer experience and provide significant cost savings and flexibility.

North America is Expected to Hold the Largest Market Share

  • The market in North America is forecast to grow strongly due to the high adoption of next-generation technology and the presence of major players in that Region, which should provide an excellent growth opportunity.
  • Moreover, the Region, owing to the resources and budgetary constraints imposed on small and midsized retailers in the Region, which is an essential driver of the market for mobile telecommunications services across the Region
  • The market is driven by large players like IBM, which invests in and provides Mobile Collaboration services throughout the Region. In addition, IBM offers consumer software systems to locate key information and remain in touch with the work environment through its collaboration with Cisco Systems.
  • Moreover, The growing demand for flexible work arrangements throughout the Region is helping to fuel this market growth. Mobile collaboration tools are increasingly used as employees seek greater flexibility in working conditions. These tools enable staff to work wherever and whenever convenient to improve working-life balance and employee satisfaction.
  • To innovate at work and maintain competitiveness, other companies in this Region are equipping their employees with the ability to use mobility as a tool for collaboration via cloud sharing, Smart Devices, or Mobiles. This has indirectly led to an increase in the use of mobility collaboration services. The Region's market continues to grow due to the trend toward Hybrid Cloud Models to exploit greater scale and availability.

Mobile Collaboration Industry Overview

The mobile collaboration market is moderately competitive, owing to many small and large players running their businesses in the domestic and international markets. The market is moderately concentrated, with major players adopting key strategies, such as product innovation, service innovation, and mergers and acquisitions. Some of the major players in the market are Cisco Systems Inc., Microsoft Corporation, and IBM Corporation, among others.

In June 2019, Microsoft Corporation and Oracle Corporation announced a cloud interoperability partnership, enabling customers to migrate and run mission-critical enterprise workloads across Microsoft Azure and Oracle Cloud. Enterprises could seamlessly connect Azure services, like Analytics and AI, to Oracle Cloud services, like Autonomous Databases.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables
  • 1.2 Study Assumptions
  • 1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Introduction to Market Drivers and Restraints
  • 4.3 Market Drivers
    • 4.3.1 Increased Demand for BYOD Applications
    • 4.3.2 Growing Smart Devices Sales
  • 4.4 Market Restraints
    • 4.4.1 Security Concerns to Challenge the Market Growth
  • 4.5 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.5.1 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.5.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.5.3 Threat of New Entrants
    • 4.5.4 Threat of Substitute Products
    • 4.5.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Solution
    • 5.1.1 Portals and Intranet Platform
    • 5.1.2 File Sharing and Synchronization
    • 5.1.3 Enterprise Video
    • 5.1.4 Enterprise Social Network
    • 5.1.5 Other Solutions
  • 5.2 By Services
    • 5.2.1 Managed Services
    • 5.2.2 Professional Services
  • 5.3 By End-user Industry
    • 5.3.1 BFSI
    • 5.3.2 Public Sector
    • 5.3.3 Healthcare
    • 5.3.4 Energy and Utilities
    • 5.3.5 Retail
    • 5.3.6 IT and Telecom
    • 5.3.7 Travel and Hospitality
  • 5.4 Geography
    • 5.4.1 North America
    • 5.4.2 Europe
    • 5.4.3 Asia-Pacific
    • 5.4.4 Latin America
    • 5.4.5 Middle East & Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 Cisco Systems Inc.
    • 6.1.2 Avaya Inc.
    • 6.1.3 Microsoft Corporation
    • 6.1.4 NEC Corporation
    • 6.1.5 IBM Corporation
    • 6.1.6 Siemens AG
    • 6.1.7 Oracle Corporation
    • 6.1.8 Alcatel-Lucent SA
    • 6.1.9 Ribbon Communications LLC

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS