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市場調査レポート
商品コード
1640601

欧州の軟質包装:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

Europe Flexible Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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欧州の軟質包装:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州の軟質包装市場規模は2025年に631億7,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは5.01%で、2030年には806億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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主要ハイライト

  • 欧州では、加工食品、簡便包装食品、調理済み食品・スナックに対する需要の高まりが市場を拡大します。この動向は、同大陸の都市人口の拡大や、食事の準備に費やす時間の減少といった生活習慣の変化にも後押しされています。
  • さらに、軟質包装ソリューションはこうした製品の賞味期限を延ばすことができるため、同国では包装食品、調理済み食品、冷凍食品、高級食品の需要が高まると予想されます。サステイナブル軟質包装ソリューションの出現は、製品のパーソナライゼーションに対する消費者の欲求の高まりや、リサイクル可能で環境に優しい包装に対する飲食品産業の需要の高まりも後押ししています。
  • この地域のライフスタイルの急速な変化と経済拡大により、加工包装された商品への嗜好が食品包装市場を牽引しています。加工食品への嗜好が高まっている主要原因は、人口が農村部から都市部へと移動していることです。しかし、この地域のプラスチック包装廃棄物の量は増加している(毎年2%ずつ)。EU委員会はすべてのプラスチック包装の非合法化を検討しており、市場拡大が鈍化すると予測されています。EUの次期環境担当委員であるヴィルジニウス・シンケヴィシウス氏によると、プラスチック包装と回収プラスチックの使用は非合法となります。
  • 酪農産業は、プラスチックを使用している多くの産業のひとつであり、プラスチックの使用量を減らすことに注力しています。英国の食料・農業大臣であるルーカー卿は、酪農産業に対してよりサステイナブル産業になるよう促しており、牛乳の包装に使用されるプラスチックの数を50%削減しています。これは、すでにイノベーションの多様性を実証しているこの国で、より環境に優しい包装が拡大し続けることを示唆しています。
  • フランスでは、拡大する化粧品部門が市場を支えています。化粧品については、いくつかの有名ブランドが軟質包装材料を選択しています。柔軟なソリューションは、硬いプラスチックよりも手頃な価格で、保存期間も長いです。その結果、化粧品産業の拡大が軟質包装市場に有利な可能性をもたらすと予想されます。
  • 欧州市場は、金融危機による消費者の消費力への影響、商品価格の上昇、その他同様の懸念により困難に直面する可能性があります。プラスチック包装廃棄物をリサイクルするプロセスには、近代的なインフラが必要です。これは時間のかかる作業であり、人材の能力が要求されます。
  • さらに、軟包装用のプラスチック材料が広く使用されているため、リサイクル可能性と持続可能性に関する特定の環境問題が、市場の成長をわずかに制限する可能性があります。欧州の多くの国々ではリサイクルと廃棄の規則が厳しくなっており、一部の業者にとっては問題となる可能性があります。これらすべてが欧州の軟質包装市場の拡大を制限しています。

欧州の軟包装市場の動向

食品セグメントが同地域の軟質包装市場を牽引すると予想される

  • 軟質包装は、材料加工業者がより多くの製品をより少ない量で出荷できるようにすることで、生産、破損、部品、返品、廃棄、輸送に関連するコストを節約する軽量な代替手段です。これは食品包装にとって理想的なソリューションです。加えて、この地域の多くの中小企業は、空気、湿気、日光といった様々なタイプの食品腐敗に対して、より長い賞味期限でより良い保護を求めており、軟質包装の需要を高めています。
  • 社会人の時間的制約が大きくなり、より便利な食品オプションが利用できるようになったため、包装食品に対する需要が急速に高まっています。包装食品は、より優れたバリア保護、封じ込めまたは集積、広告、詳細な成分情報、安全性、適切性、その他の利点を記載しています。その結果、包装食品への需要とオンラインショッピング志向の高まりが、予測期間を通じて世界のeコマース包装市場の成長を促進すると予想されます。
  • Voyadoの調査によると、パンデミック時に初めてオンライン食料品を購入した消費者の割合は、スペインが30%、フランスが22%、英国とイタリアが20%、スウェーデンとデンマークが14%、フィンランドが11%、ポーランド、オランダ、ベルギー、ドイツが10%、ノルウェーが9%となっています。また、食料品をオンラインで購入する新規顧客の68%が、今後もそうすると回答しています。その結果、このような人々の習慣の変化は、バリアフィルム包装市場にプラスの影響を与えています。
  • British Food Journalに掲載された研究では、冷凍食品に切り替えた家庭では食品廃棄が47%以上減少したことが明らかになりました。その結果、消費者もゴミの量を減らすために冷凍食品に移行しています。この冷凍食品へのシフトは市場拡大に拍車をかけると考えられます。冷凍食品バッグの需要は、ライフスタイルの変化、可処分所得の増加、発展途上国の急速な都市化、特に中間層の人口拡大など、いくつかの原因によって高まっています。
  • eコマースへの動向の高まりが市場の成長を牽引しています。eコマースの拡大は欧州の冷凍食品ビジネスに大きな影響を与えています。オンライン小売業者は広範なデジタル機能を活用して、より幅広い種類の冷凍食品を提供し、消費者の自宅に直接発送することで、顧客がこれらの製品を購入し調達しやすくしています。宅配の利便性、オンライン注文の容易さ、リアルタイムでの注文追跡が可能なことなどが、冷凍食品市場の拡大を後押ししています。
  • ドイツ冷凍食品協会(Deutsches Tiefkuhlinstitut)によると、2023年の冷凍食品売上に占める冷凍焼き菓子の割合は約27%で、このカテゴリーでは最大です。2位は冷凍野菜で約13%、3位は冷凍食品(シチューやスープを含む)で約12%でした。
  • さらに、食料品チェーン、スーパーマーケット、ハイパーマーケット、コンビニエンスストアが急速に開発され、商品の入手可能性と品質が向上していることも、この産業を牽引する主要要因のひとつです。さらに、食品産業の力強い成長と雇用率の上昇も、欧州の冷凍食品産業の急成長にとって重要です。

英国が市場の著しい成長機会を確認する

  • 英国国家統計局(Office for National Statistics:UK)によると、2030年までにロンドンの人口は940万人に増加すると予測されており、これは2025年から55万人の増加を意味します。人口の増加とともに、食事の準備に費やす時間が減るなどライフスタイルの変化が、より加工され、簡便に包装され、調理済みの食品やスナックへのシフトを促しており、これが調査対象市場の成長を促進すると予測されています。
  • さらに、軟質包装ソリューションはこうした製品の保存期間を延ばすことができるため、包装食品、調理済み食品、冷凍食品、高級食品に対する需要の高まりは、全国的にこうしたソリューションに対するニーズを高めると予測されています。
  • 英国では、包装サービスに対する需要の高まりと産業部門の増加により、包装産業が劇的に成長しています。英国包装連盟は、同国の包装製造部門の年間売上高は110億英ポンド(135億9,000万米ドル)に上ると推定しています。8万5,000人以上がそこで雇用されており、これは英国の製造業の3%に相当します。
  • タバコ、ペットフード、在宅医療製品向けの軟質包装ソリューションに対する需要の増加は、予測期間中、英国のその他のエンドユーザー垂直セグメントでの軟質包装のニーズを促進すると考えられます。
  • さらに、プラスチック使用法の強化により、市場は大きな影響を受けると予想されます。例えば、英国のプラスチック包装税(PPT)は2022年4月1日に施行され、リサイクルプラスチック含有率が30%以下のプラスチック包装材1トン当たり200英ポンド(247.7米ドル)が課されます。この税金は、より環境に優しいプラスチック包装の使用を促進し、再生プラスチックの利用を促進し、プラスチック廃棄物の削減を支援することを意図しています。
  • 全国の消費者は、eコマースは配送や返品に伴うガス排出のため、エコロジー的に有益ではないと考えています。循環型経済を促進する製品を開発する特殊ポリマーメーカー、アクアパックが2022年に実施した調査では、米国の顧客の半数以上(52%)が、衣料品やアクセサリーを購入する際、エコロジーに配慮した包装のためなら、より高い金額を支払う用意があると回答しました。
  • 追加料金を支払う用意がある人の3分の1は、サステイナブル包装で商品を受け取るために1%から4%価格を上げると答え、ほぼ5分の2(39%)はさらに5%支払うと答えました。回答者の15%は10%から20%の追加料金を支払うと答え、8%は6%から9%の追加料金を支払うと答えました。

欧州の軟質包装産業概要

欧州の軟質包装市場はセグメント化されており、Amcor PLC、Mondi Group、Wipak Group、Huhtamaki Oyj、Constantia Flexiblesなどの大手企業が独占しています。これらの大手企業は突出した市場シェアを有しており、市場シェアと収益性を高めるために戦略的協業イニシアティブを活用して顧客基盤の拡大に注力しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
    • 代替品の脅威
  • 産業バリューチェーン分析

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 加工食品需要の着実な増加
    • 軽量化への動きが量的需要に拍車をかけると予想される
  • 市場の再起動
    • 軟質包装はますます競合市場になりつつあり、新規参入企業の成長展望に影響を与える可能性がある
    • リサイクルに関する環境課題

第6章 市場セグメンテーション

  • 材料タイプ別
    • ポリエチレン(PE)
    • 二軸延伸ポリプロピレン(BOPP)
    • キャストポリプロピレン(CPP)
    • ポリ塩化ビニル(PVC)
    • PET
    • その他の材料タイプ(EVOH、EVA、PAなど)
  • 製品タイプ別
    • パウチ
    • 包装用フィルム
      • PEベース
      • BOPET
      • CPPとBOPP
      • PVC
      • その他のフィルムタイプ
    • その他
  • エンドユーザー産業別
    • 食品
      • 冷凍食品
      • 乳製品
      • 果物・野菜
      • その他食品
    • 飲料
    • 医療と医薬品
    • 化粧品・パーソナルケア
    • その他
  • 国別
    • 西欧
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • イタリア
      • スペイン
    • 東欧・中欧
      • ポーランド
      • チェコ共和国
      • ルーマニア
      • ハンガリー

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amcor PLC
    • Bak Ambalaj
    • Bischof+Klein SE & Co. KG
    • Constantia Flexibles GmbH
    • Cellografica Gerosa SpA
    • Coveris Management GmbH
    • Danaflex Group
    • Di Mauro Officine Grafiche S.p.A.
    • Gualapack SpA
    • Huhtamaki Oyj
    • ProAmpac LLC
    • Wipak Group
    • Sipospack Kft.
    • ePac Holdings, LLC.
    • Mondi Group
    • Schur International A/S

第8章 投資分析

第9章 市場の将来展望

目次
Product Code: 55505

The Europe Flexible Packaging Market size is estimated at USD 63.17 billion in 2025, and is expected to reach USD 80.67 billion by 2030, at a CAGR of 5.01% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Growing demand for processed, conveniently packaged, and pre-prepared foods and snacks in Europe will expand the market. This trend is also fueled by the continent's expanding urban population and shifting lifestyle habits, such as less time spent on meal preparation.
  • Furthermore, because flexible packaging solutions can extend the shelf life of such products, the demand for packaged foods, ready-to-eat meals, frozen foods, and luxury foods is anticipated to rise in the nation. The emergence of sustainable, flexible packaging solutions has also been aided by rising consumer desire for product personalization and rising demand from food and beverage industries for recyclable and eco-friendly packaging.
  • Owing to the region's fast-changing lifestyles and economic expansion, the preference for processed and packaged goods has driven the market for food packaging. The primary cause of the rising appetite for processed foods is the population's movement from rural to urban locations. However, the amount of plastic packaging waste in the area is rising (by 2% annually). The EU Commission is considering outlawing all plastic packaging, which is predicted to slow market expansion. According to Virginijus Sinkevicius, the incoming EU commissioner for the environment, plastic packaging and the use of recovered plastic would be outlawed.
  • The dairy industry is one of many that uses plastic and concentrates on using less plastic. Lord Rooker, the United Kingdom's Food and Farming Minister, has urged the dairy industry to become more sustainable, with a 50% reduction in the number of plastics used in milk packaging. That suggests that greener packaging will continue to expand in a nation that has already demonstrated innovation diversity.
  • The expanding cosmetics sector backs the market in France. For their cosmetic items, several well-known brands are choosing flexible packaging materials. Flexible solutions are more affordable and have a longer shelf life than stiff plastic. Consequently, the expanding cosmetics industry is anticipated to open up the lucrative potential for the flexible packaging market.
  • The European market may face difficulties due to the financial crisis's effects on consumer spending power, rising commodity prices, and other similar concerns. Modern infrastructure is required for the process of recycling plastic packaging waste. It is a time-consuming operation that demands personnel competence.
  • Additionally, due to the widespread usage of plastic material for flexible packaging, specific environmental issues regarding recyclability and sustainability may marginally restrict the market growth. Recycling and disposal rules are becoming stricter in a number of European nations, which could provide a problem for some merchants there. All of these things limit the expansion of the European flexible packaging market.

Europe Flexible Packaging Market Trends

Food Segment is Expected to Drive the Flexible Packaging Market in the Region

  • Flexible packaging is a lightweight alternative that saves costs associated with production, damage, parts, returns, disposal, and transportation by allowing material processors to ship more products in less quantity. This is the ideal solution for food packaging. In addition, many small businesses in the region are looking for better protection with longer shelf life against various types of food spoilage, such as air, moisture, and sunlight, increasing the demand for flexible packaging.
  • The demand for packaged food products is rising quickly due to working professionals' growing time limitations and the availability of more convenient food options. Packaged food products provide better barrier protection, containment or accumulation, advertising, detailed ingredient information, safety, appropriateness, and other benefits. As a result, the demand for packaged foods and the growing inclination for online shopping is expected to drive growth in the worldwide e-commerce packaging market throughout the forecast period.
  • According to research conducted by Voyado, the proportion of consumers who made their first-ever online grocery purchases during the pandemic is Spain at 30%, France at 22%, the United Kingdom and Italy at 20%., Sweden and Denmark at 14%, Finland at 11%, Poland, Netherlands, Belgium, Germany at 10%, and Norway at 9%. Also, 68% of new customers who buy groceries online confirmed that keep doing so in the future. Consequently, this shift in people's habits has positively impacted the barrier film packaging market.
  • A study published in the British Food Journal revealed that families that switched to frozen food reduced their food waste by over 47%. As a result, consumers are also moving to frozen food to reduce the amount of trash they produce. This shift to frozen food will spur market expansion. The demand for frozen food bags is rising due to several causes, including changing lifestyles, increasing disposable income, and the quick urbanization of developing nations, particularly the expanding middle-class population.
  • The rising trend towards e-commerce is driving the growth of the market. The expansion of e-commerce has significantly impacted the frozen food business in Europe. Online retailers are leveraging extensive digital capabilities to offer a wider range of frozen foods and ship them directly to consumers' homes, making it easier for customers to purchase and source these products. The convenience of home delivery, the ease of online ordering, and the possibility of real-time order tracking are all driving the expansion of the frozen food market.
  • According to Deutsches Tiefkuhlinstitut in the year 2023, frozen baked goods made up approximately 27% of frozen food sales - the largest portion in this category. Frozen vegetables came in second place with nearly 13% , while frozen meals (including stews and soups) came in third with about 12% across Germany.
  • Moreover, the rapid development of grocery chains, supermarkets, hypermarkets, and convenience stores and the increasing availability and quality of products are some of the primary drivers of the industry. In addition, the strong growth of the food industry and the rising employment rate is also important for the rapid growth of the frozen food industry in Europe.

United Kingdom to Witnesses Significant Growth Opportunities in the market

  • Growing urban populations in the United Kingdom According to the Office for National Statistics (UK) is projected that by 2030, the population of London will rise to 9.4 million, which represents a growth of 550,000 individuals from 2025. along with an increase in population and their altered lifestyle patterns, such as less time spent on meal preparation, are driving a shift towards more processed, conveniently packaged, and pre-prepared foods and snacks, which is anticipated to drive the growth of the market under study.
  • Additionally, because flexible packaging solutions can extend the shelf life of such products, the rising demand for packaged foods, ready-to-eat foods, frozen foods, and luxury foods is projected to enhance the need for these solutions nationwide.
  • The packaging industry is growing dramatically in the United Kingdom due to rising demand for packaging services and the increasing industrial sector. The Packaging Federation of the United Kingdom estimates that the country's packaging manufacturing sector had yearly sales of GBP 11 billion (USD 13.59 billion). More than 85,000 people are employed there, which is 3% of the manufacturing workforce in the United Kingdom.
  • The increased demand for flexible packaging solutions for tobacco, pet food, and homecare products will drive the need for flexible packaging in the rest of the end-user verticals in the United Kingdom during the forecast period.
  • In addition, the market is expected to be significantly impacted by the tightening of plastic usage laws. For instance, the United Kingdom's Plastic Packaging Tax (PPT), which went into effect on 1 April 2022, is charged at a rate of GBP 200 (USD 247.7) per metric ton of plastic packaging in the United Kingdom that has less than 30% recycled plastic content. The tax intends to promote the use of more environmentally friendly plastic packaging, boost the utilization of recycled plastic, and aid in reducing plastic waste.
  • Consumers across the nation believe that e-commerce is not ecologically beneficial because of the gas emissions from deliveries and returns. In a survey conducted in 2022 by Aquapak, a manufacturer of specialized polymers that develops products to promote a circular economy, more than half (52%) of United Kingdom customers stated they would be ready to pay more for ecologically friendly packaging when buying clothing and accessories.
  • One-third of those prepared to pay extra indicated they would increase the price by 1% to 4% to receive their items in sustainable packaging, while nearly two-fifths (39%) said they would pay an additional 5%. 15% of respondents said they would be willing to spend an extra 10% to 20%, while 8% said they would pay an additional 6% to 9%.

Europe Flexible Packaging Industry Overview

The Europe Flexible Packaging Market is fragmented and dominated by major players like Amcor PLC, Mondi Group, Wipak Group, Huhtamaki Oyj, and Constantia Flexibles. These major players have a prominent market share and focus on expanding their customer base by leveraging strategic collaborative initiatives to increase their market share and profitability.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.2.5 Threat of Substitute Products
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Steady Rise in Demand for Processed Food
    • 5.1.2 Move Toward Light Weighting Expected to Spur Volume Demand
  • 5.2 Market Restarints
    • 5.2.1 Flexible Packaging is Increasingly Turning into a Competitive Marketplace which Could Impact the Growth Prospects of New Entrants
    • 5.2.2 Environmental Challenges Related to Recycling

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Material Type
    • 6.1.1 Polyethene (PE)
    • 6.1.2 Biaxially Oriented Polypropylene (BOPP)
    • 6.1.3 Cast Polypropylene (CPP)
    • 6.1.4 Polyvinyl Chloride (PVC)
    • 6.1.5 PET
    • 6.1.6 Other Material Types (EVOH, EVA, PA, etc.)
  • 6.2 By Product Type
    • 6.2.1 Pouches
    • 6.2.2 Bags
    • 6.2.3 Packaging Films
      • 6.2.3.1 PE-based
      • 6.2.3.2 BOPET
      • 6.2.3.3 CPP and BOPP
      • 6.2.3.4 PVC
      • 6.2.3.5 Other Film Types
    • 6.2.4 Other Product Types
  • 6.3 By End-user Industry
    • 6.3.1 Food
      • 6.3.1.1 Frozen Food
      • 6.3.1.2 Dairy Products
      • 6.3.1.3 Fruits and Vegetables
      • 6.3.1.4 Other Food Products
    • 6.3.2 Beverage
    • 6.3.3 Healthcare and Pharmaceuticals
    • 6.3.4 Cosmetics and Personal Care
    • 6.3.5 Other End-user Industries
  • 6.4 By Country
    • 6.4.1 Western Europe
      • 6.4.1.1 United Kingdom
      • 6.4.1.2 Germany
      • 6.4.1.3 France
      • 6.4.1.4 Italy
      • 6.4.1.5 Spain
    • 6.4.2 Eastern and Central Europe
      • 6.4.2.1 Poland
      • 6.4.2.2 Czech Republic
      • 6.4.2.3 Romania
      • 6.4.2.4 Hungary

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amcor PLC
    • 7.1.2 Bak Ambalaj
    • 7.1.3 Bischof + Klein SE & Co. KG
    • 7.1.4 Constantia Flexibles GmbH
    • 7.1.5 Cellografica Gerosa SpA
    • 7.1.6 Coveris Management GmbH
    • 7.1.7 Danaflex Group
    • 7.1.8 Di Mauro Officine Grafiche S.p.A.
    • 7.1.9 Gualapack SpA
    • 7.1.10 Huhtamaki Oyj
    • 7.1.11 ProAmpac LLC
    • 7.1.12 Wipak Group
    • 7.1.13 Sipospack Kft.
    • 7.1.14 ePac Holdings, LLC.
    • 7.1.15 Mondi Group
    • 7.1.16 Schur International A/S

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK OF THE MARKET