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市場調査レポート
商品コード
1640589

インドネシアの紙パッケージング:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

Indonesia Paper Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 103 Pages
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2~3営業日
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インドネシアの紙パッケージング:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 103 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアの紙パッケージング市場規模は2025年に151億5,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは6.07%で、2030年には203億4,000万米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • インドネシアには数多くの製紙工場が存在するため、紙パッケージング資材の入手しやすさと手ごろさが強化され、様々な産業で需要が高まっています。例えば、2023年11月のペーパーデスクによると、インドネシアの紙パルプ産業は112社で構成され、総生産能力はパルプ1,145万トン、紙2,065万トンで、同国経済に大きく貢献しています。
  • eコマースや食品宅配サービスなどの国内産業は今後も成長を続け、パルプ・紙製品の消費量も増加すると思われます。これは、国内全域に大きな市場参入・投資機会をもたらします。
  • インドネシアにおける紙パッケージング産業の増加は、小売業とeコマース産業の拡大、そして同国におけるeコマース・ソリューションに対する需要の高まりが原動力となっています。トレーディング・エコノミクス社によると、インドネシアの小売売上高は2024年2月に前年同月比6.4%増となり、前月の1.1%増から急回復しました。
  • 消費者への直接配送の物流チェーンが複雑化しているため、手頃な価格の段ボール二次包装のニーズが高まっています。eコマース貨物は、通常の物流で20回以上取り扱われることが予想されます。
  • オンライン小売業者の売上が伸びているため、当然、より多くの梱包・発送用品が必要となります。これが、段ボール市場の現在および将来の成長の理由のひとつです。段ボール箱は、持続可能性へのニーズの高まりから、オンラインベースの配送チャネルで好まれる素材になりつつあります。
  • 紙パッケージングはまた、環境的に持続可能で消費者にとって便利であるため、食品包装にも幅広く応用されています。折りたたみカートンや段ボール箱などの紙パッケージング製品は、食品包装、特に油分を含まない商品の包装に理想的です。これらの箱は頑丈な構造で知られており、企業は食品を確実に輸送することができます。段ボール箱は食品を清潔な密閉容器に収納し、腐敗のリスクを最小限に抑えます。

インドネシアの紙パッケージング市場の動向

大幅な普及が見込まれる段ボール箱

  • 都市人口の増加、環境意識の高まり、持続可能な包装ソリューションに対する国民の需要の高まり、便利な包装に対する需要の高まり、eコマース活動の拡大などの要因が、インドネシアの段ボール包装市場の成長を加速させています。
  • FMCGやブランド耐久消費財への大きな需要により、包装用段ボールの使用量は増加しています。段ボールは、パン、スナック菓子、調理済み食品(RTE)、肉製品、果物、耐久消費財、飲食品などの加工食品を包装するために、食品・飲料業界で広く使用されています。
  • 例えば、外食産業はピザの包装に段ボール箱を使用しています。高品質の包装サービスに対する需要は、消費者のライフスタイルの変化とコンビニエンス・フードに対する欲求の高まりによって牽引され、全国的な段ボール業界の拡大に拍車をかけています。
  • 段ボール包装は、輸送中の製品に強固な保護を提供することで、包装の改ざんによる出荷の返品を減らし、eコマースにおいて重要な役割を果たしています。国際貿易局が2024年1月に発表した報告書によると、インドネシアのeコマース市場規模は2023年に529億3,000万米ドルで、2028年には868億1,000万米ドルに達すると予想されています。オンラインショッピングの増加傾向に伴い、包装資材の需要も今後数年間で並行して増加すると予想されます。

飲食品産業が最も高い市場成長を示すと予想される

  • 紙パッケージングは食品分野で広く使用されています。環境に優しく、消費者にとっても便利です。その結果、飲食品業界では、消費者に高品質の製品を提供する企業間で大きな競合が起きています。ダンボールや段ボール箱など様々な包装資材があり、複数の包装ニーズを満たすことができます。
  • インドネシアの食品業界では、eコマース・プラットフォームが注目を集めています。様々な食品を提供し、それらが適切な包装で時間通りに配達されることを保証しているからです。eコマースの拡大に伴い、食品包装の需要も高まることが予想されます。革新的な包装は製品の品質を保ち、賞味期限を延ばします。
  • 国内では主にミレニアル世代の顧客がフレキシブルな紙パッケージング・ソリューションの需要を牽引しており、彼らは一人前で持ち運べる食品や飲食品を好んでいます。フレキシブルペーパーパッケージングは、持ち運びが可能で、丈夫で軽量であるため、これらの製品を包装するための一般的な選択肢となっています。国内の飲食品業界からのフレキシブル・パッケージングに対するニーズは、生鮮食品と加工食品の両方で最も急成長しているスナック菓子のカテゴリーに支配される可能性が高いです。
  • 一人当たり所得の上昇、都市化の進展、高い若者人口が、同国の包装食品・飲食品産業の勃興を後押しすると予想されます。これは、食品小売業や外食産業における紙器包装の増加に拍車をかけると思われます。紙パッケージングは、プラスチック製包装の持続可能性に対する懸念の高まりから恩恵を受けると思われます。
  • 経済協力開発機構(OECD)によると、2031年のインドネシアにおける生鮮乳製品の消費量は、1人当たり約5.01キログラムになるといいます。同機構の調査によると、インドネシアでは生鮮乳製品は日常的な主食ではないにもかかわらず、新鮮な牛乳、チーズ、ヨーグルトなどの乳製品が中所得層の間で人気を博しています。インドネシアでの乳製品消費の増加は、持続可能なパッケージングソリューションを求める消費者の嗜好と一致し、その鮮度、保存性、環境に優しい特性により、紙パッケージングの採用を推進する予定です。

インドネシアの紙パッケージング業界の概要

インドネシアの紙パッケージング市場は、いくつかの有力な市場プレーヤーが大半のシェアを占めているため、断片化されています。SIG Group AG、PT Industri Pembungkus Internasional、PT Fajar Surya Wisesa Tbk、PT Metaform(Kompas Gramedia)、AR Packaging Group AB、Rengoなどの市場プレーヤーは、市場シェアを拡大するために戦略的パートナーシップや提携を検討しています。

  • 2024年1月アジア太平洋リソーシズ・インターナショナル・リミテッド(APRILグループ)の子会社であるリアウ・アンダラン・ペーパーボード・インターナショナル(PT Riau Andalan Paperboard International)は、23億米ドルを投じた新しい板紙製造工場の試運転を開始しました。これにより、同工場は今年後半に予定されている本格的な商業生産に近づいた。新しい板紙工場は、高付加価値製品に川下から多角化し、持続可能な事業成長を目指すAPRILグループの戦略を強調するものです。この戦略は、繊維をベースとした消費者向け製品の総合メーカーとしての当社の強みを生かしたものです。
  • 2024年5月-国際規模の展示会主催者であるクリスタエグジビションは、ALLPack Indonesia 2024がAllPrint Indonesia Expo 2024と併催されることを発表しました。このイベントは10月にジャカルタのケマヨランにあるジャカルタ国際エキスポ(JIExpo)センターで開催される予定です。第23回目となるALLPack Indonesia 2024は、食品、飲食品、ビスケット、菓子類、医薬品、伝統的なハーブ飲料、化粧品、パーソナルケア、美容、農業、エレクトロニクス、クーラーなど、多様な産業に対応する加工・包装技術に焦点を当てる。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 環境に優しい包装への需要の増加
    • 様々な産業における紙器採用の増加
  • 市場の課題
    • 原材料価格の変動

第6章 現在の貿易シナリオ-輸出入分析

  • 段ボール原紙
  • 古紙

第7章 インドネシア国別分析

  • 主要マクロ経済指標の分析
  • 規制状況と法制度
  • 経済成長に寄与する主要産業
  • 外資系企業がインドネシアに進出するための重要課題

第8章 インドネシア包装産業の展望

第9章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 折りたたみカートン
    • 段ボール箱
    • その他のタイプ
  • エンドユーザー産業別
    • 飲食品
    • ヘルスケア
    • パーソナルケア
    • 工業
    • その他エンドユーザー産業

第10章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • PT Industri Pembungkus Internasional
    • PT Fajar Surya Wisesa TBK
    • PT Metaform(Kompas Gramedia)
    • AR Packaging Group AB
    • Rengo Co. Ltd
    • APP(Asia Pulp & Paper)
    • PT Pabrik Kertas Indonesia(PT Pakerin)
    • International Paper Company
    • SIG Group AG
    • Teguh Group
    • PT Pura Barutama

第11章 投資分析

第12章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 55338

The Indonesia Paper Packaging Market size is estimated at USD 15.15 billion in 2025, and is expected to reach USD 20.34 billion by 2030, at a CAGR of 6.07% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • The presence of numerous paper mills in Indonesia bolsters the availability and affordability of paper packaging materials, driving demand across diverse industries. For instance, as per Paper Desk in November 2023, Indonesia's pulp and paper industry consisted of 112 companies with a total capacity of 11.45 million tons of pulp and 20.65 million tons of paper, contributing significantly to the country's economy.
  • Domestic industries like e-commerce and food delivery services, among others, will continue to grow over the coming years, and so will the consumption of pulp and paper products. This presents significant market entry and investment opportunities across the country.
  • The increase in the paper packaging industry in Indonesia is driven by the expansion of the retail and e-commerce industries and the growing demand for eco-conscious packaging solutions in the country. According to Trading Economics, retail sales in Indonesia increased by 6.4% Y-o-Y in February 2024, sharply picking up from the 1.1% growth registered in the previous month.
  • There is a growing need for affordable secondary corrugated board packaging since the logistics chain for direct-to-consumer delivery is getting more complicated. E-commerce shipments are anticipated to be handled up to 20 times or more during ordinary distribution.
  • With online retailers' growing sales, they naturally need more packing and shipping supplies. This is one of the reasons for the current and future growth of the corrugated boxes market. Corrugated boxes are becoming the material of preference for online-based delivery channels due to the rising need for sustainability.
  • Paper packaging also finds extensive application in food packaging as it is environmentally sustainable and convenient for consumers. Paper packaging products such as folding cartons and corrugated boxes are ideal for food packaging, specifically for non-greasy items. These boxes are known for their sturdy structures, allowing businesses to transport food products reliably. A corrugated box stores food in a clean and sealed container to minimize spoilage risk.

Indonesia Paper Packaging Market Trends

Corrugated Boxes Expected to Register Significant Adoption

  • Factors such as rising urban populations, growing environmental consciousness, the nation's increasing demand for sustainable packaging solutions, the rise in demand for convenient packaging, and the expansion of e-commerce activities are accelerating the growth of the corrugated packaging market in Indonesia.
  • The usage of corrugated boards for packaging is increasing due to the significant demand for fast-moving consumer goods (FMCG) and branded consumer durables. Corrugated boards are widely used in the food and beverage industry to package processed foods, including bread, snacks, ready-to-eat (RTE) meals, meat products, fruits, durable foods, and beverages.
  • Foodservice establishments, for instance, use corrugated boxes to package pizza. The demand for high-quality packaging services has been driven by a shift in consumer lifestyles and the increased desire for convenience food, fueling the expansion of the corrugated board industry across the country.
  • Corrugated packaging plays a crucial role in e-commerce by providing robust protection to products during transit, thus reducing shipment returns due to tampered packaging. According to the International Trade Administration's report published in January 2024, Indonesia's e-commerce market size was USD 52.93 billion in 2023 and is expected to reach USD 86.81 billion by 2028. With the rising trend of online shopping, a parallel increase in the demand for packaging materials is also expected over the coming years.

The Food and Beverage Industry is Expected to Exhibit the Highest Market Growth

  • Paper packaging is being extensively used in the food segment. It is both environmentally beneficial and convenient for consumers. As a result, there is tremendous competition in the food and beverage industry among companies that provide high-quality products to consumers. Various packaging materials, such as cardboard and corrugated boxes, are available to satisfy multiple packaging needs.
  • E-commerce platforms have gained much attention in the Indonesian food industry. This is because they offer various food products and ensure those are delivered on time and in proper packaging. With the expansion of e-commerce, the demand for food packaging is expected to rise. Innovative packaging preserves a product's quality and extends its shelf-life.
  • Millennial customers in the country primarily drive the demand for flexible paper packaging solutions, as they favor single-serving and on-the-go food and beverage products. Flexible paper packaging is a common alternative for packing these products because it is meant to be portable, sturdy, and lightweight. The need for flexible packaging from the food and beverage industry in the country is likely to be governed by the fastest-growing categories of snack foods, both fresh and processed foods.
  • The rising per capita income, increasing urbanization, and a high youth population are expected to boost the country's packaged food and beverage industry's rise. This will help fuel the increase in folding carton packaging in the food retail and restaurant industries. Paper packaging will benefit from growing concerns about the sustainability of plastic packaging.
  • According to the Organization for Economic Co-operation and Development, the human consumption of fresh dairy products in Indonesia in 2031 will be around 5.01 kilograms per capita. The organization's study outlines that despite fresh dairy products not being a regular staple in the Indonesian daily diet, dairy products like fresh milk, cheese, and yogurt have gained traction among middle-income families. The rising consumption of dairy products in Indonesia intends to propel the adoption of paper packaging due to its freshness, preservation, and eco-friendly attributes, aligning with consumer preferences for sustainable packaging solutions.

Indonesia Paper Packaging Industry Overview

The Indonesian paper packaging market is fragmented due to several prominent market players holding the majority share. The market players, such as SIG Group AG, PT Industri Pembungkus Internasional, PT Fajar Surya Wisesa Tbk, PT Metaform (Kompas Gramedia), AR Packaging Group AB, and Rengo Co. Ltd, are considering strategic partnerships and collaborations to expand their market share.

  • January 2024: PT Riau Andalan Paperboard International, a subsidiary of Asia Pacific Resources International Limited (APRIL Group), began commissioning its new USD 2.3 billion paperboard manufacturing plant. This move brings the facility closer to its anticipated full-scale commercial production, set for later this year. The new paperboard facility underscores APRIL Group's strategy of diversifying downstream into high-value-added products, aiming for sustainable business growth. This strategy capitalizes on the company's strength as a fully integrated producer of fiber-based consumer products.
  • May 2024 - Krista Exhibitions, an international-scale exhibition organizer, announced that ALLPack Indonesia 2024 will take place alongside the AllPrint Indonesia Expo 2024. The event is scheduled for October at the Jakarta International Expo (JIExpo) center in Kemayoran, Jakarta. The 23rd edition of ALLPack Indonesia 2024 will highlight processing and packaging technologies catering to a diverse range of industries, including food, beverages, biscuits, confectionery, pharmaceuticals, traditional herbal drinks, cosmetics, personal care, beauty, agriculture, electronics, and coolers.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Demand for Eco-friendly Packaging
    • 5.1.2 Increase in Adoption of Folding Carton by Different Industries
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Fluctuations in the Prices of Raw Materials

6 CURRENT TRADE SCENARIO - EXPORT/IMPORT ANALYSIS

  • 6.1 Cartonboard
  • 6.2 Recovered Paper

7 INDONESIA COUNTRY ANALYSIS

  • 7.1 Analysis of Key Macroeconomic Indicators
  • 7.2 Regulatory and Legal Landscape
  • 7.3 Major Industries Contributing to Economic Growth
  • 7.4 Key Imperatives for Foreign Companies to Establish a Presence in Indonesia

8 INDONESIA PACKAGING INDUSTRY OUTLOOK

9 MARKET SEGMENTATION

  • 9.1 By Type
    • 9.1.1 Folding Cartons
    • 9.1.2 Corrugated Boxes
    • 9.1.3 Other Types
  • 9.2 By End-user Industry
    • 9.2.1 Food and Beverage
    • 9.2.2 Healthcare
    • 9.2.3 Personal Care and Household Care
    • 9.2.4 Industrial
    • 9.2.5 Others End-user Industries

10 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 10.1 Company Profiles
    • 10.1.1 PT Industri Pembungkus Internasional
    • 10.1.2 PT Fajar Surya Wisesa TBK
    • 10.1.3 PT Metaform (Kompas Gramedia)
    • 10.1.4 AR Packaging Group AB
    • 10.1.5 Rengo Co. Ltd
    • 10.1.6 APP (Asia Pulp & Paper)
    • 10.1.7 PT Pabrik Kertas Indonesia (PT Pakerin)
    • 10.1.8 International Paper Company
    • 10.1.9 SIG Group AG
    • 10.1.10 Teguh Group
    • 10.1.11 PT Pura Barutama

11 INVESTMENT ANALYSIS

12 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS