デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1640384

中国のクラウドゲーミング技術-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

China Cloud Gaming Technology - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.99円
中国のクラウドゲーミング技術-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

中国のクラウドゲーミング技術市場は予測期間中にCAGR 20.2%を記録する見込み

China Cloud Gaming Technology-Market-IMG1

主要ハイライト

  • 2016年6月、中国の習近平国家主席は、中国が科学技術における主要企業になるというビジョンを示しました。米国と競合する技術大国として徐々に台頭しつつあります。技術シナリオでは、急速な経済成長により財政赤字が縮小し、漸進的な経済改革が行われています。
  • 中国は5G技術の創出と全国的な基地局建設で主導権を握っています。中国の公式サイトgov.cnによると、昨年末までに設置された基地局は約140万局で、China Mobileは昨年11月、今年末までに5G信号を全国展開すると約束しました。クラウドゲーミングの普及は、5Gの普及に大きく依存しています。
  • クラウドゲーミングに有利な条件を提供する中国の急速なインフラ開発により、このセグメントの国内大手企業の多くが新興国市場でプロジェクトを開始しています。例えば、GameMatrixとSTARTはTencentが作った2つのクラウドゲームプラットフォームです。GameMatrixは元々CMatrixで、モバイルデバイス向けのクラウドゲームを専門としています。STARTの最も有名なゲームは、PCやコンソールで有名なバトルロイヤルシューティングゲーム「フォートナイト」のクラウド版で、現在はPCやコンソールのクラウドゲームを無料で楽しめるプラットフォームとなっています。
  • ByteDanceが昨年1月にクラウドゲームプラットフォーム「Aoligame」のクローズドテストを開始したのに対し、NetEaseは2019年後半に「NetEase Cloud Game」のベータテストを開始しました。中国のもう一つの重要なゲーム会社であるSeasunは、クラウドゲームクライアントを作成し、同社の有名なMMORPGであるXJ Online IIIのサイズを80GBからわずか26MBに縮小しました。ライブストリーミングプラットフォームもクラウドゲームに注目しました。中国の2大ストリーミングサービスであるHuyaとDouyuは、それぞれ昨年7月と3月にクラウドゲームサービスを開始しました。
  • ゲーム開発者だけでなく、中国の主要IT企業も、技術主導のクラウドプラットフォームを相次いで設立し、クラウドゲーミングの上流化を率先して推し進めています。中国トップ3の通信事業者であるChina Mobile、China Telecom、China Unicomは、クラウドベースのゲームサービスに投資しています。HuaweiもHuaweiクラウド部門を通じてゲームに力を入れています。同社はクラウドゲームで「低価格とより良い体験のための新技術」を利用したいと考えています。
  • COVID-19の大流行により、ゲームの遅延や範囲の縮小が発生し、コンソールゲーム部門がモバイルプラットフォームと同じような利益を得ることができなくなることが予想されました。しかし、人々は時間があるときに携帯電話やコンソールでオンデマンドゲームをプレイしているため、それも役に立っています。つまり、シリアスゲーマー、カジュアルゲーマー、ソーシャルゲーマーのすべてがクラウドゲームを求めているのです。

中国のクラウドゲーミング技術市場動向

スマートフォンの成長が市場需要を牽引

中国におけるクラウドゲーミングの契約数は、他のすべてのユーザーを合わせた数を上回っており、同国ではモバイルゲームの普及率が高く、コンソールの所有率が低いという歴史があります。年齢やスマートフォンのブランドに関係なく、中国の消費者は他のどの地域の消費者よりもスマートフォンやタブレットでゲームをプレイしており、サブスクリプション費用も大幅に高くなっています。

  • 過去数十年にわたるスマートフォンの人気上昇により、中国の現代モバイルゲーム市場は大きな変貌を遂げました。中国の若者の大半は携帯電話でインターネットを閲覧したり、ゲームをしたりしており、モバイルゲームの競合が激化しています。数多くの中国企業が、ゲームに特化した機能を詰め込んだスマートフォンを販売しています。
  • 例えば、今年12月には、Qualcommの最先端SoC「Snapdragon 8 Gen 2」を採用した初のゲーミングスマートフォンとして、「Red Magic 8 Pro」が登場する予定です。このゲーミングスマートフォンは、中国で予約受付が開始されたばかりです。このスマートフォンには、フルHD+解像度と高速リフレッシュレートを備えた6.8インチのOLEDスクリーンが搭載されます。さらに、ゲーミングスマートフォンということで、ゲームのような負荷のかかるタスクを実行する際の温度をコントロールするための強力な冷却システムも搭載されます。放熱ターボファンもこの冷却システムの一部となります。前面には1600万画素のセルフィーカメラが、背面には5,000万画素のトリプルカメラが配置される予定です。
  • Xiaomi、Vivo、Huaweiのような国内トップスマートフォンメーカーは、ゲームに特化したスマートフォンを製造しています。ノートパソコンを製造するLenovoとAsusの2社は、ゲーミングスマートフォン市場に参入しています。AsusにはROG Phoneシリーズがあり、Lenovoの最高のゲーミングスマホは昨年4月に発売されたLegion Phone Duel 2です。

しかし、オンラインゲームの中毒性を抑制し、若い世代を保護するための中国政府のゲーム規制が、市場全体の抑制要因となっている可能性があります。中国は昨年8月、未成年者のインターネットゲームのプレイ時間を制限する新たな規制を施行し始めました。ビデオゲーム禁止の目的は、子どもたちの心身の健康を守るためだと国家新聞出版局は主張しています。しばらくの間、中国政府は若いゲーマーの目の問題を心配していました。

市場開拓の原動力となる技術開発の急速な進歩

  • 最も重要なハイテク進歩は、5Gモバイル通信技術、スマートフォンの改良、中国のデジタル通貨、中国のクラウドインフラサービスであり、これらがこの地域のクラウドゲーム市場を牽引しています。
  • 第14次5ヵ年計画によると、中国は2025年までにデジタルエコノミー企業によるGDPへの付加価値を10%引き上げたいと考えています。(第14次5ヵ年計画)。同計画によると、政府は中国産業のデジタル変革をかつてない高みへと推進しています。デジタル経済の統治構造を強化するため、北京はデジタル公共サービスをより包括的なものにするつもりです。
  • そのために、中国政府は6Gの研究開発により多くの資金を投入し、集積回路や人工知能(AI)などの主要セグメントの技術革新を奨励しています。
  • 中国は今年9月の時点で、全国に222万の5G基地局を有しています。この数字は、昨年末から5G基地局が79万5,000局純増したことを示しています。中国工業情報化部のデータによると、同国の通信セクターの営業総収入は、昨年1月から9月の間に8.2%増加し、約1兆2,000億人民元(1,673億7,000万米ドル)に達しました。

ビッグデータ、クラウドコンピューティング、インターネット・データセンター、モノのインターネットなどの新興ビジネスが急速な増収を記録しました。中国の通信市場は急成長しており、中国のクラウドゲーム市場にとっても好材料となると考えられます。

中国のクラウドゲーミング技術産業概要

市場は集中しており、Tencent、37 Interactive Entertainment、NetEaseといった少数のレガシー・ベンダーが市場を独占しています。パブリッシャーとチャネルは、ゲームのシナリオをより支配しています。

2022年9月、世界最大のビデオゲーム会社であるTencent Holdingsは、スイス系アメリカのコンピューター機器メーカーであるLogitechと提携し、ValveのSteam Deckと競合する可能性のある携帯ゲーム機を製造しました。Logitech Gクラウドは、Tencent GamesとLogitech Gが製造する携帯ゲーム機で、MicrosoftのXbox Game Pass UltimateやNvidia Corp.のNvidia GeForce NOWのゲームをクラウドからストリーミングできるようになります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果
  • 調査の前提
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因と市場抑制要因の採用
  • 市場促進要因
    • 技術開発の急速な進展が市場の需要を牽引
  • 市場抑制要因
    • ゲーム産業に関する政府規制の変動が市場成長を阻害している
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ビデオストリーミング
    • ファイルストリーミング
  • デバイス別
    • IPTV
    • スマートフォン
    • コンピュータ
    • コンソール
    • コネクテッドTV

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Tencent Holdings
    • NetEase Inc.
    • 37 Interactive Entertainment
    • Perfect World Games
    • Elex Technology
    • Shanda Games
    • KongZhong Corporation
    • The9 Limited
    • NetDragon Websoft

第7章 投資分析

第8章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 52193

The China Cloud Gaming Technology Market is expected to register a CAGR of 20.2% during the forecast period.

China Cloud Gaming Technology - Market - IMG1

Key Highlights

  • In June 2016, Chinese President Xi Jinping outlined his vision for China to become the leading player in science and technology. It is slowly emerging as a technology superpower, competing with the United States. In the technological scenario, rapid economic growth has resulted in reduced fiscal deficits and gradual, progressive economic reforms.
  • China has taken the lead in creating 5G technology and constructing base stations nationwide. China had roughly 1.4 million stations installed by the end of last year, according to the Chinese official website gov.cn, and China Mobile promised in November last year to roll out nationwide 5G signal deployment by the end of the current year. The prevalence of cloud gaming is highly dependent on the universal use of 5G.
  • Many of the country's big players in the sector have started their projects in the expanding market due to China's rapid infrastructural development, which offers favorable conditions for cloud gaming. For instance, GameMatrix and START are two cloud gaming platforms created by Tencent. GameMatrix, originally CMatrix, specializes in cloud games for mobile devices. START's most well-known game is the cloud version of Fortnite, a well-known battle royale shooting game on PC and console, which is now a free platform for cloud games on PC and console.
  • While ByteDance launched a closed test for its cloud gaming platform Aoligame in January last year, NetEase started its beta test for NetEase Cloud Game in late 2019. Another significant gaming company in China, Seasun, created a cloud game client that reduced the size of their well-known MMORPG, XJ Online III, from 80GB to just 26MB. Live-streaming platforms also brought attention to cloud gaming. The two most significant streaming services in China, Huya and Douyu, respectively, launched their cloud gaming services in July and March last year.
  • Leading Chinese IT companies, in addition to game developers, have taken the lead in pushing cloud gaming upstream by successively creating tech-driven cloud platforms. China Mobile, China Telecom, and China Unicom, the country's top three telecom providers, have invested in cloud-based gaming services. Huawei has also put a lot of effort into gaming through its Huawei Cloud division. The company wants to use "new technology for low prices and a better experience" in cloud gaming.
  • The COVID-19 pandemic resulted in game delays and scope scale-downs expected to prevent the console gaming sector from witnessing the same gains as a mobile platform. But it has also been helpful because people are playing on-demand games on their phones or consoles when they have free time. This means that serious gamers, casual gamers, and social gamers all want cloud gaming.

China Cloud Gaming Technology Market Trends

Growth of Smartphones to Drive the Market Demand

Cloud gaming subscriptions in China outnumber all other users combined, and the country has a history of high mobile gaming uptake and low rates of console ownership. Regardless of age or smartphone brand, consumers in China play games on their smartphones and tablets more than consumers in any other region, and subscription costs are also significantly higher.

  • Due to the rising popularity of smartphones over the past few decades, China's contemporary mobile game market has undergone a tremendous transformation. Most young people in China use cell phones to browse the internet or play games, which increases the competitiveness of mobile games. Numerous Chinese businesses sell smartphones that are packed with gaming-specific functionality.
  • For instance, in December this year, the Red Magic 8 Pro is scheduled to debut as the first gaming smartphone to use Qualcomm's cutting-edge Snapdragon 8 Gen 2 SoC. Pre-orders for this gaming smartphone have just started to be accepted in China. The gadget will include a 6.8-inch OLED screen with Full HD+ resolution and a fast refresh rate. Further, being a gaming smartphone, it will also be equipped with a powerful cooling system to control temperatures when performing demanding tasks like gaming. A heat-dissipating turbofan will also be a part of this cooling system. A 16-megapixel selfie camera will be located in the front, and a 50-megapixel triple camera arrangement is anticipated for the back.
  • Top domestic smartphone manufacturers like Xiaomi, Vivo, and Huawei are manufacturing gaming-specific smartphones because they see them as a distinctive approach to appealing to their younger consumer base. Lenovo and Asus, two companies that make laptops, are getting into the gaming smartphone market. Asus has the ROG Phone series, and Lenovo's best gaming phone is the Legion Phone Duel 2, which came out in April last year.

However, the Chinese government's gaming regulation to control the addictive nature of online games and protect the younger generation from the addictive nature of the games may be a restraint for the overall market. China began enforcing new regulations in August last year to restrict minors' time playing internet games. Young players are now only permitted to play during public holidays, Friday through Sunday, from 8 p.m. to 9 p.m. The National Press and Publication Administration asserts that the goal of the video game ban is to safeguard children's physical and mental well-being. For a while, the Chinese government has been worried about eye issues among young gamers.

Rapid Advances in Technological Developments to drive the Market

  • The most important high-tech advances are 5G mobile communications technology, improvements to smartphones, China's digital currency, and cloud infrastructure services in China, which are driving the cloud gaming market in the region.
  • According to the 14th Five-Year Plan, China wants to raise the value added by digital economy companies to its GDP by 10% by 2025. (14th FYP). According to the plan, the government is driving Chinese industries' digital transformations to unprecedented heights. To enhance the governance structure of the digital economy, Beijing also intends to make digital public services more inclusive.
  • To do this, the Chinese government is putting more money into research and development for 6G and encouraging innovation in key areas like integrated circuits and artificial intelligence (AI).
  • China had 2.22 million 5G base stations nationwide as of September this year. From the end of the last year, the number indicates a net increase of 795,000 5G base stations. According to data from China's Ministry of Industry and Information Technology, the total operating revenue of the country's telecom sector increased by 8.2% between January and September of last year to approximately CNY 1.2 trillion (USD 167.37 billion).

Emerging businesses such as big data, cloud computing, internet data centers, and the Internet of Things registered a rapid revenue increase. The Chinese telecom market is growing quickly, which will be good for the Chinese cloud gaming market.

China Cloud Gaming Technology Industry Overview

The market is concentrated, with a few legacy vendors like Tencent, 37 Interactive Entertainment, and NetEase dominating it. The publishers and channels, then, have much more control over the gaming scenario.

In September 2022, the world's largest video game firm by revenue, Tencent Holdings, partnered with Swiss-American computer equipment maker Logitech to produce a portable game console that may compete with Valve's Steam Deck. Logitech G Cloud is a portable gaming device made by Tencent Games and Logitech G. It will be able to stream games from the cloud from Microsoft's Xbox Game Pass Ultimate and Nvidia Corp.'s Nvidia GeForce NOW.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables
  • 1.2 Study Assumptions
  • 1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Introduction to Market Drivers and Restraints
  • 4.3 Market Drivers
    • 4.3.1 Rapid Advances in Technological Developments is Driving the Market Demand
  • 4.4 Market Restraints
    • 4.4.1 Fluctuating Government Regulations Regarding Gaming Industry is Discouraging the Market Growth
  • 4.5 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.5.1 Threat of New Entrants
    • 4.5.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.5.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.5.4 Threat of Substitute Products
    • 4.5.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Video Streaming
    • 5.1.2 File Streaming
  • 5.2 By Device
    • 5.2.1 IPTV
    • 5.2.2 Smartphones
    • 5.2.3 Computers
    • 5.2.4 Consoles
    • 5.2.5 Connected TVs

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 Tencent Holdings
    • 6.1.2 NetEase Inc.
    • 6.1.3 37 Interactive Entertainment
    • 6.1.4 Perfect World Games
    • 6.1.5 Elex Technology
    • 6.1.6 Shanda Games
    • 6.1.7 KongZhong Corporation
    • 6.1.8 The9 Limited
    • 6.1.9 NetDragon Websoft

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS