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市場調査レポート
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1637847

アジア太平洋地域のリテールアナリティクス:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Asia Pacific Retail Analytics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
アジア太平洋地域のリテールアナリティクス:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アジア太平洋地域のリテールアナリティクス市場規模は、2025年に106億2,000万米ドルと推定され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは14.43%で、2030年には208億3,000万米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • 小売業者がモノのインターネットを頻繁に利用し、アナリティクスツールを迅速に導入しているため、市場は急速に拡大しています。
  • リテールアナリティクスは、在庫レベル、サプライチェーンの動き、消費者の需要、売上などに関する分析データを提供し、マーケティングや調達の意思決定に不可欠です。リテールアナリティクスとは、小売事業で生成されたデータを分析し、収益性を高めるビジネス上の意思決定を行うことです。需給に関するデータ分析は、調達レベルの維持やマーケティングの意思決定に応用できます。
  • これには、小売業の業務手順、販売動向、消費者行動、業績全体を把握し、改善するための洞察の提供も含まれます。今日、小売業に対する消費者の基準は高いため、企業はオムニチャネルに合わせた提案、実践的な手順、新たな動向への迅速な調整によって、高まる需要を満たす必要があります。こうした活動にはすべて、リテールアナリティクスが必要です。中国、日本、インド、その他の新興諸国などで小売店舗が増えるにつれ、市場は拡大すると予想されます。
  • 例えば、リライアンス・リテールは2023年2月、同国のミッドプレミアム・アパレル市場を視野に入れ、来年Gapを複数店舗オープンする計画を発表しました。リライアンス・リテールは昨年、アメリカのカジュアルウエアブランドGapのインドにおける販売権を取得しました。同小売業者は来年、全体で50店舗の新規出店を計画しています。このような出店により、小売業向け分析ソリューションの需要が高まると思われます。
  • アナリティクスは、小売企業がより良いマーケティング上の意思決定を行い、ビジネスプロセスを改善し、改善・最適化すべき領域を特定することで、より良い全体的な顧客体験を提供するのに役立ちます。この分野における分析ソリューションの需要は、あらゆる国での小売業界の急速な拡大とともに増加すると予想されます。例えば、日本の2023年2月の小売売上高は前年同月比6.6%増となり、市場予想の5.8%増を上回り、1月の改定値5%増から加速しました。小売業の売上高は12ヵ月連続で増加し、2021年5月以降で最速を記録しました。
  • さらに、小売セクターのインダストリー4.0導入の拡大が市場の拡大に大きく寄与しています。リテールアナリティクスの市場は、スマートフォンとeコマースの人気の高まりにより拡大しています。予測期間中、所得水準の上昇、ビッグデータとアナリティクスに対する政府支出、自動化された小売ベースのサービスへの需要が、地域のリテールアナリティクス市場を刺激することも予想されます。
  • リテールアナリティクス市場の成長は、リテールアナリティクス・ツールに関連するインストール、メンテナンス、テスト、ライセンシング、その他の技術的人件費に必要な資本支出が高いことが大きな制約となっています。また、未組織の小売部門はテクノロジーへのアクセスが限られており、予算が厳しいことも市場に影響を与える要因となっています。

アジア太平洋地域のリテールアナリティクス市場動向

ソリューションセグメントが主要市場シェアを占めると予測

  • 小売業界は競争が激化しているため、ビジネスプロセスを最適化し、顧客の期待に応えることが重要となっています。すべてのステップにデータ分析ソリューションの導入が含まれます。顧客ヒートマッピングは、オファーや商品配置の最適化にも利用できます。さらに、小売業界ではクラウドサービスの利用が拡大しており、アジア太平洋地域のリテールアナリティクス市場にも間もなくチャンスが訪れると思われます。
  • さらに、データ管理ソリューションがこの地域の小売分析分野を支配すると予想されています。小売業でデータが最も頻繁に使用される方法の1つは、パーソナライズされたマーケティングです。小売企業がデータの管理面にもっと注力すれば、その取り組みは大幅に改善される可能性があります。例えば、ファーストパーティの情報にサードパーティのデータを加えることで、顧客ターゲットをより正確に絞り込むことができます。
  • さらに、データ管理ソリューションの重要性は、小売やeコマースの分野でも高まっています。テクノロジーの発達と豊富な情報により、企業はデータを活用して業務を強化し、より良い顧客サービスを提供できるようになった。より良いデータ管理は、そうでなければ膨大で管理しきれないデータセットをまとめ、構造化することで、小売プロセス全体の可視性を高めます。
  • アジア太平洋地域の小売分析業界を牽引する要因の1つは、データ分析ソリューションです。データアナリティクスは、小売業がプロセスを合理化し、顧客体験を向上させ、売上を伸ばすための強力なツールを提供する、小売セクターのゲームチェンジャー的テクノロジーとして台頭しています。小売企業はデータ分析を活用し、購買履歴や閲覧行動、ソーシャルメディア上のやり取りなどの顧客データを分析することで、個々人に合った推奨品やオファー、プロモーションを作成することができます。
  • アジア太平洋地域の小売セクターは常に変化しており、データ分析は小売の今後の発展に大きく影響します。さらに、小売業におけるデジタル化の進展と相まって、小売売上高の伸びが、アジア太平洋地域の新興国の小売企業におけるリテールアナリティクス・ソリューションの採用を促進しています。例えば、インド小売業協会(RAI)のデータによると、2021年2月から2022年2月までの小売業界におけるインド全土の売上成長率は10%でした。同様に、2021年2月から2022年2月までの北インドの売上成長率は17%、西インドの売上成長率は16%でした。

日本はアジア太平洋地域のリテールアナリティクス市場で大きな牽引役となる見込み

  • 日本のリテールアナリティクス市場は、小売業におけるデータアナリティクス需要の高まりと相まって、小売業の売上高の伸びと技術的進歩により、今後数年間で大幅な成長を遂げると分析されています。さらに、国内の小売セクターにおけるデジタル変革の進展は、今後数年間におけるリテールアナリティクスソリューションの導入に大きな成長機会をもたらしています。
  • さらに、リテールアナリティクスはマーケティング戦略を大幅に強化することができます。現在および過去の顧客の所在地、年齢、嗜好、購買パターン、その他の重要な要素について収集した情報を利用して理想的な顧客を特定することで、顧客ターゲティングを支援することができます。データ管理が改善されれば、データの潜在能力が最大限に引き出され、さまざまな面で小売業の業務が改善され、小売業者のeコマースサイトの機能性が向上します。このため、予測期間中、日本におけるリテールアナリティクス・ソリューションの需要が高まる。
  • さらに将来的には、リアルタイム分析、人工知能、機械学習などのソリューションがさらに重要になると予想されます。これらは、小売業者が売上を伸ばし、マーケティング計画を合理化し、顧客にシームレスな体験を提供するのに役立ちます。これらのソリューションは、データ分析ソリューションの一部として小売ビジネスでより頻繁に使用されるようになると予想されます。
  • さらに、コンビニエンスストアやスーパーマーケットなど、より多くの小売企業や組織が、日本の小売業界における小売売上高の伸びを背景に、リテールアナリティクス・ソリューションを導入するため、需要は急成長すると予想されます。例えば、経済産業省のデータによると、日本の小売業界の売上高は150兆円(103兆5,000億米ドル)を超え、そのうちスーパーマーケットが単独店舗タイプとして15兆1,500億円(10兆4,500億米ドル)の最大シェアを占めています。次いでコンビニエンスストアが12兆2,000億円(8兆4,100億米ドル)を売り上げています。

アジア太平洋地域のリテールアナリティクス業界の概要

アジア太平洋地域のリテールオートメーション市場は、複数の大手企業が業界を支配しており、半統合的な様相を呈しています。この市場の主要参入企業には、オラクル、IBM、SAP SE、Zoho、Adobe Systems Incorporatedなどが含まれます。これらの企業は、買収、製品投入、提携など、さまざまな戦略的イニシアティブを通じて市場での存在感を継続的に高めており、市場の成長に大きく貢献しています。この分野における最近の動向をいくつか紹介しよう:

2022年11月、Qlikは"Qlik Cloud Data Integration "として知られる革新的な製品を発表しました。このeiPaaS(Enterprise Integration Platform as a Service)は、企業のデータ戦略を強化するように設計されています。これは、すべての企業アプリケーションとデータソースをクラウドに接続するリアルタイムのデータ統合ファブリックを構築することで実現します。クラウドの機能を活用し、多様なデータソース、ターゲット、宛先間のリアルタイムのデータ接続を確立することで、Qlik Cloud Data Integrationは、企業のすべてのメンバーが自信を持ってデータ主導の意思決定を行えるようにします。

2022年3月、著名なエンタープライズデータ管理ベンダーであるインフォマティカは、「インテリジェントデータ管理クラウド」(IDMC)の初の小売業向けバージョンを発表しました。Intelligent Data Management Cloud for Retail」と名付けられたこの特化型プラットフォームは、インフォマティカの機械学習機能を備えたツール群を活用し、分析およびAIアプリケーションで使用するデータのカタログ化、取り込み、統合、準備において小売業者を支援します。このカスタマイズされたソリューションは、小売業特有のデータ管理ニーズに対応し、その機能をさらに強化します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度ポーターのファイブフォース分析
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 買い手の交渉力
  • 産業バリューチェーン分析
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 予測分析重視の高まり
    • データ量の持続的増加
    • 売上予測に対する需要の高まり
  • 市場抑制要因
    • 新興地域における一般的な認識と専門知識の不足
    • 標準化と統合の問題

第6章 市場セグメンテーション

  • 展開モード別
    • オンプレミス
    • オンデマンド
  • タイプ別
    • ソリューション(分析、可視化ツール、データ管理など)
    • サービス(インテグレーション、サポート&コンサルティング)
  • モジュールタイプ別
    • 戦略&プランニング(マクロ動向、KPI、価値分析)
    • マーケティング(価格設定、ロイヤルティ、セグメント分析)
    • 財務管理(会計管理)
    • 店舗オペレーション(不正検知、労働力分析)
    • マーチャンダイジング(品揃え最適化、ショッパーパス分析)
    • サプライチェーン管理(在庫、ベンダー、需給モデリング)
    • その他のモジュールタイプ
  • ビジネスタイプ別
    • 中小企業
    • 大規模組織
  • 地域別
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • 韓国

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • SAP SE
    • Oracle Corporation
    • Qlik Technologies, Inc.
    • Zoho Corporation
    • IBM Corporation
    • Retail Next, Inc.
    • Alteryx, Inc.
    • Tableau Software, Inc.
    • Adobe Systems Incorporated
    • Microstrategy, Inc.
    • Prevedere Software, Inc.
    • Targit
    • Pentaho Corporation
    • ZAP Business Intelligence
    • Fuzzy Logix

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 47818

The Asia Pacific Retail Analytics Market size is estimated at USD 10.62 billion in 2025, and is expected to reach USD 20.83 billion by 2030, at a CAGR of 14.43% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • The market is expanding quickly due to retailers using the Internet of Things more frequently and adopting analytics tools faster.
  • Retail analytics provides analytical data on inventory levels, supply chain movement, consumer demand, sales, etc., essential for marketing and procurement decisions. Retail analytics is the analysis of data generated by retail operations to make business decisions that drive profitability. Data analytics on supply and demand can be applied to maintain procurement levels and make marketing decisions.
  • This includes offering insights to comprehend and improve the retail business's operational procedures, sales trends, consumer behavior, and overall performance. Because of consumers' high standards for retail today, companies must satisfy these growing demands with tailored omnichannel offers, practical procedures, and prompt adjustments to emerging trends. All of these activities require retail analytics. The market is expected to expand as more retail establishments open in countries such as China, Japan, India, and other developing nations.
  • For instance, Reliance Retail announced in February 2023 that it planned to open multiple Gap stores next year with an eye toward the country's mid-premium apparel market. Reliance Retail acquired the rights to sell American casual wear brand Gap in India last year. The retailer plans to open 50 new locations overall in the upcoming year. The opening of such stores will increase demand for retail analytical solutions.
  • Analytics can help retailers make better marketing decisions, improve business processes, and provide better overall customer experiences by identifying areas for improvement and optimization. The demand for analytical solutions in the sector is anticipated to increase with the rapid expansion of the retail industry across all countries. For instance, retail sales in Japan rose by 6.6% YoY in February 2023, exceeding market expectations of 5.8% and accelerating from a revised 5% growth in January. Retail trade increased for the 12th month, running the fastest since May 2021.
  • Additionally, the retail sector's growing adoption of Industry 4.0 has significantly aided the market's expansion. The market for retail analytics is expanding due to the rising popularity of smartphones and e-commerce. During the forecast period, it is also anticipated that increasing income levels, government spending on big data and analytics, and demand for automated retail-based services will stimulate the regional retail analytics market.
  • Retail analytics market growth is significantly constrained by the high capital expenditures required for installation, maintenance, testing, licensing, and other technical labor costs associated with retail analytics tools. Another factor impacting the market is the unorganized retail sectors' limited access to technology and tight budgets.

APAC Retail Analytics Market Trends

Solutions Segment is Anticipated to Hold Major Market Share

  • The retail industry is becoming more competitive, so optimizing business processes and satisfying customer expectations is crucial. Every step includes the implementation of data analytical solutions. Customer heat mapping can also be used to optimize offers and product placement. Additionally, the retail industry's growing use of cloud services will soon open up opportunities in the Asia Pacific retail analytics market.
  • Moreover, data management solutions are anticipated to dominate the region's retail analytic sector. One of the ways data is used in retail most frequently is for personalized marketing. If retailers focused more on the management side of data, their efforts could be significantly improved. For instance, adding data from third-party sources to their first-party information can help them target customers more precisely.
  • Furthermore, the importance of data management solutions has grown within the retail and e-commerce sectors. Businesses can use data to enhance operations and provide better customer service as a result of the development of technology and the abundance of information now at their disposal. Better data management increases visibility across retail processes by compiling and structuring otherwise enormous, unmanageable data sets.
  • One of the factors propelling the Asia-Pacific retail analytic industry is data analytical solutions. Data analytics has emerged as a game-changing technology in the retail sector that gives retailers strong tools to streamline their processes, enhance customer experiences, and boost sales. Retailers can use data analytics to create individualized recommendations, offers, and promotions by analyzing customer data such as purchase history, browsing behavior, and social media interactions.
  • The retail sector in Asia-Pacific is constantly changing, and data analytics significantly impacts how retail will develop in the future. Moreover, the growth in retail sales coupled with increasing digitization in the retail sector is driving the adoption of retail analytics solutions among retail businesses in the emerging countries in Asia Pacific. For instance, according to the data from the Retailers Association of India (RAI), Pan India sales growth in the retail industry from February 2021 to February 2022 was 10%. Similarly, the sales growth in North India and Western India was 17% and 16% from February 2021 to February 2022.

Japan is Expected to Witness Significant Traction in APAC Retail Analytics Market

  • The retail analytics market in Japan is analyzed to witness substantial growth in the coming years owing to the growth in retail sales and technological advancements in the retail sector coupled with the growing demand for data analytics in retail businesses. Moreover, the growing digital transformation in the country's retail sector is further offering substantial growth opportunities for the adoption of retail analytics solutions in the coming years.
  • Additionally, retail analytics can significantly enhance marketing strategies. It can assist in customer targeting by identifying the ideal customer using information gathered on the location, age, preferences, buying patterns, and other significant factors of current and previous customers. Better data management will unlock data's full potential, improving retail operations on many fronts and enhancing the functionality of retailers' e-commerce sites. Thus propelling the demand for retail analytics solutions in Japan over the forecast period.
  • Furthermore, it is anticipated that in the future, solutions like real-time analytics, artificial intelligence, and machine learning will become even more significant. These can aid retailers in increasing sales, streamlining their marketing plans, and giving customers a seamless experience. These solutions are anticipated to be used more frequently in retail businesses as part of data analytics solutions.
  • Moreover, the demand is expected to grow at a rapid pace as more retail businesses and organizations, such as convenience stores, supermarkets, etc., adopt retail analytics solutions owing to growth in retail sales in the Japanese retail industry. For instance, according to the data from METI (Japan), the sales value of the retail industry in Japan exceeded JPY 150 trillion (USD 103.5 Trillion), out of which supermarkets accounted for the largest share of JPY 15.15 trillion (USD 10.45 trillion) as a standalone store type. Convenience stores followed as the second strongest retail type, with the sales of goods and services generating JPY 12.2 trillion (USD 8.41 trillion).

APAC Retail Analytics Industry Overview

The Asia Pacific Retail Automation Market exhibits semiconsolidated, with several major players dominating the industry. Key participants in this market include Oracle, IBM, SAP SE, Zoho, and Adobe Systems Incorporated, among others. These companies are continuously fortifying their market presence through various strategic initiatives, including acquisitions, product launches, and partnerships, which significantly contribute to the market's growth. Here are some recent developments within this sector:

In November 2022, Qlik introduced a transformative product known as "Qlik Cloud Data Integration." This Enterprise Integration Platform as a Service (eiPaaS) offering is designed to empower enterprise data strategies. It achieves this by creating a real-time data integration fabric connecting all enterprise applications and data sources to the cloud. By harnessing the capabilities of the cloud and establishing real-time data connections between diverse data sources, targets, and destinations, Qlik Cloud Data Integration enables all members of the enterprise to make data-driven decisions with confidence.

In March 2022, Informatica, a renowned enterprise data management vendor, unveiled the first retail-specific version of its "Intelligent Data Management Cloud" (IDMC). This specialized platform, known as "Intelligent Data Management Cloud for Retail," leverages Informatica's suite of machine learning-powered tools to assist retailers in cataloging, ingesting, integrating, and preparing data for use in analytical and AI applications. This tailored solution caters to the unique data management needs of the retail sector, further enhancing its capabilities.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining power of Buyers
    • 4.2.2 Bargaining power of Suppliers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Bargaining power of Buyers
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Assessment of COVID-19 impact on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Emphasis on Predictive Analysis
    • 5.1.2 Sustained increase in volume of data
    • 5.1.3 Growing demand for sales forecasting
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Lack of general awareness and expertise in emerging regions
    • 5.2.2 Standardization and Integration issues

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Mode of Deployment
    • 6.1.1 On-Premise
    • 6.1.2 On-Demand
  • 6.2 By Type
    • 6.2.1 Solutions (Analytics, Visualization Tools, Data Management, etc.)
    • 6.2.2 Services (Integration, Support & Consulting)
  • 6.3 By Module Type
    • 6.3.1 Strategy & Planning (Macro Trends, KPI, Value Analysis)
    • 6.3.2 Marketing (Pricing, Loyalty and Segment Analysis)
    • 6.3.3 Financial Management (Accounts Management)
    • 6.3.4 Store Operations (Fraud Detection, Workforce Analytics)
    • 6.3.5 Merchandising (Assortment Optimization, Shopper Path Analytics)
    • 6.3.6 Supply Chain Management (Inventory, Vendor and Supply-Demand Modelling)
    • 6.3.7 Other Module Types
  • 6.4 By Business Type
    • 6.4.1 Small and Medium Enterprises
    • 6.4.2 Large-scale Organizations
  • 6.5 Geography
    • 6.5.1 China
    • 6.5.2 India
    • 6.5.3 Japan
    • 6.5.4 South Korea

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 SAP SE
    • 7.1.2 Oracle Corporation
    • 7.1.3 Qlik Technologies, Inc.
    • 7.1.4 Zoho Corporation
    • 7.1.5 IBM Corporation
    • 7.1.6 Retail Next, Inc.
    • 7.1.7 Alteryx, Inc.
    • 7.1.8 Tableau Software, Inc.
    • 7.1.9 Adobe Systems Incorporated
    • 7.1.10 Microstrategy, Inc.
    • 7.1.11 Prevedere Software, Inc.
    • 7.1.12 Targit
    • 7.1.13 Pentaho Corporation
    • 7.1.14 ZAP Business Intelligence
    • 7.1.15 Fuzzy Logix

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS