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市場調査レポート
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1636589

欧州のリテールアナリティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Retail Analytics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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欧州のリテールアナリティクス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
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概要

欧州のリテールアナリティクス市場は予測期間中にCAGR 20.76%を記録する見込みです。

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主なハイライト

  • この地域でリテールアナリティクスを利用する原動力となっているのは、顧客行動に関する具体的かつ実用的な洞察を得られることです。リテールアナリティクス・サービスは、消費者一人ひとりに合わせた配慮を行うように設計されています。企業は、消費者ニーズの変化や、顧客ロイヤリティをめぐる小売業者間の競争激化に対応し、顧客の企業への関与を長期化させるデータ主導型のリテールアナリティクス・ソリューションを利用しています。小売業の予測分析により、小売業者は顧客データを評価し、顧客の欲求を予測することができます。
  • さらに、顧客中心の観点から、リテールアナリティクス戦略の導入は、オンラインチャネル全体でシームレスな消費者体験を創造し、自動化するために必要なリソースとテクノロジーを企業に提供することを目的としています。顧客関係管理(CRM)システムを導入する小売企業が増えるにつれ、顧客体験は向上しています。さらに、IoT、POS、RFID、その他のスマートデバイスの利用拡大により、膨大なデータが生成され、小売企業はこれらのデータを活用して、顧客の購買嗜好や隠れた顧客インサイトを見つけることができます。その結果、小売業者は主に顧客体験の向上に注力するようになり、リテールアナリティクスのサービスやソフトウェアに対する需要は今後数年で一気に高まると予想されます。
  • 小売業者の主な資源は、商品在庫と棚スペース配分です。アナリティクスとは、適切な顧客に対して、適切な場所で、適切なタイミングで、適切な数量の商品提供を決定するためのアナリティクスの活用を指します。ミクロレベルの分析と品揃え計画の観点から、この動向は現在、小売業界において恒常的なプロセスとなっています。棚スペースの管理は、店舗における顧客の嗜好や、様々な品揃えが財務に与える影響との関連で研究されています。
  • 例えば、欧州の新興企業であるTrax Ltd.とRoamler社は、消費者包装商品(CPG)企業に店舗監査サービスを提供するために提携しました。企業は常に棚の写真を撮影し、棚の状況についての洞察を提供します。これにより、棚における商品の在庫状況が改善され、加盟店はタイムリーな洞察を得て、買い物客の体験を改善するための意思決定を行うことができます。
  • 意思決定支援システム(DSS)のようなビジネス・インテリジェンス・ツールにより、欧州の企業はストレステストや売上予測を作成できるようになった。DSSを活用することで、企業は感応度分析を実施し、ロックダウンの可能性や従業員の病気といった外部変数が業務に及ぼす影響を評価することができます。データ主導の意思決定を好む企業は、アナリティクスやビジネス・インテリジェンスを利用しない企業よりも、危機管理を強化し、回復を早めることが期待できます。

リテールアナリティクス市場の動向

クラウドセグメントが市場を牽引する要因の1つ

  • 小売企業がアナリティクスとBIをクラウド上で行うことには、さまざまな理由と経済的メリットがあります。その中には、インフラに依存しないクラウド環境の24時間365日の可用性、BIコンポーネントの導入時間の短縮、要件に応じたインフラの拡張や縮小の柔軟性、インフラ調達の費用対効果などがあります。さらに、ライセンスに多額の費用をかけ、モバイルやウェブベースのリモートアクセスをサポートしてデータベースへのアクセスを制御することで、ユーザーのセキュリティを確保し、分析を実行できます。
  • A&BIプラットフォームの総所有コスト(TOC)を知ることは、重要な検討事項です。外部のクラウドホスティングと比較して、インフラストラクチャライセンスとサポートの内部コストを検証するコスト比較が評価されなければならないです。SaaSの場合、いくつかの要因により、総所有コストは一般的に低くなります。第一に、SaaSソリューションの中には、複数のユーザーがソフトウェアの基盤となるインフラを共有できるマルチテナント・プラットフォームもあります。共有プラットフォームであっても、ユーザーはプライベートな個別の情報を保持します。第二に、SaaS分析およびBIプラットフォームは、ソフトウェアを稼働させるために企業のサーバー、ハードウェア、ITリソースを必要としません。
  • SaaSのA&BIプラットフォームは自動化されており、すぐに利用できるため、導入にかかる時間は大幅に短縮されます。SaaSは標準的なウェブブラウザでアクセスできるため、学習曲線が短縮され、採用率が高まります。SaaSソリューションは、直感的で、セルフサービスであり、親しみやすいため、すべてのユーザーがアクセス可能です。一方、オンプレミスのA&BIインフラストラクチャの導入には一般的に数カ月を要し、インサイトを抽出するためにはトレーニングを受けた従業員が必要となります。
  • オンプレミス・ソリューションに対するクラウド・ソリューションの優位性は、クラウド導入を大きく促進すると予想されます。データ主導の意思決定を支持する企業は、アナリティクスやビジネス・インテリジェンスを利用しない企業よりも危機管理を強化し、回復を早めることが期待されます。
  • Eurostatによると、2021年においても、電子メールとファイル・ストレージのためのクラウドの利用は依然として普及しており、クラウド・コンピューティングを利用している組織のそれぞれ79%と66%が、この種のクラウド・サービスを購入していると報告しています。2020年と比較すると、電子メール、オフィス・ソフトウェア、会計・財務アプリケーションのクラウド利用は緩やかに増加した(電子メールとオフィス・ソフトウェアで+3%ポイント、会計アプリケーションで+2%ポイント)。その他のクラウドサービスの採用率は比較的一定でした。

フランスは大幅な成長が見込まれる

  • フランスの小売企業は、従業員情報から在庫詳細、サプライヤーデータ、顧客の購買行動に至るまで、膨大な量の情報を管理しなければならないです。あらゆるインタラクションやデータポイントが、小売ビジネスをより効率的かつ成功に導くチャンスとなります。マイクロソフトのBIツールであるPower BIは、これらのデータポイントを記録し、顧客動向をグラフィカルに表現することで、実用的な洞察の生成を支援します。そのため、小売企業はBIデータを活用して、パーソナライゼーションによる効果的な顧客ターゲティングを行うことができます。
  • さらに、eコマースの急速な台頭により、ビジネスインテリジェンスは、ユーザーがeコマースストアとどのようにやり取りしているかを追跡することができます。この情報により、顧客のショッピング体験やサービス体験をさらに向上させることができます。また、eコマースでは、ビジネス・インテリジェンスを活用することで、小売業者は顧客の行動に基づいて賢く効率的な意思決定を行うことができます。このデータはリアルタイムで確認できるため、企業は価格調整や商品提供の変更を迅速に行うことができます。
  • さらに、Eurostatによると、2021年にフランスでオンラインショッピングをした人のうち、34%が調査前の3ヶ月間に1度か2度行ったといいます。残りの3分の2は、この期間に3回以上オンラインショッピングを利用しています。
  • Retail-Indexによると、フランスの小売市場には、2021年2月現在、20以上のカテゴリーにわたって382の小売企業が存在します。衣料品業界には130以上の店舗があり、そのうち52社は靴と革製品の販売を専門としています。食品小売業に特化した小売企業は28社でした。
  • ターゲットを絞ったオファーと予測分析により、フランスの小売企業は、すべての顧客に対して非常にきめ細かくパーソナライズされたオファーを開発することができます。例えば、小売業者は、購買頻度を高めるインセンティブを与えるオファーを提供することで、店舗での体験をパーソナライズし、購買を促進することができます。予測分析は、顧客のアップセルやクロスセルに活用できます。

リテールアナリティクス業界の概要

欧州のリテールアナリティクス市場レポートにおいて事業を展開している主要プレイヤーは、SAP SE、Oracle Corporation、Qlik Technologies, Inc.、Zoho Corporation、IBM Corporation、Retail Next, Inc.、Alteryx, Inc.、Tableau Software, Inc.、Adobe Systems Incorporated、Microstrategy, Inc.、Prevedere Software, Inc.、Targit、Pentaho Corporation、ZAP Business Intelligence、Fuzzy Logixなどの国内プレイヤーです。

2022年11月、RetailNextは、欧州とアジアにおけるフット・トラフィック・モニタリング・プラットフォームを拡大するため、市場調査会社Ipsosから英国のライバルRetail Performanceの買収を発表しました。リテールネクストはこの買収について、英国および欧州の小売インテリジェンス分野における戦略的拡大であると説明しています。同社の現在のモニタリング業務は、50カ国の4,500以上の小売店舗で年間10億人以上の消費者の来店を記録しています。

2022年9月、次世代デジタルサービスとコンサルティングの世界的企業であるインフォシスは、マイクロソフトのクラウド・フォー・リテールと提携しました。この提携により、小売企業は消費者体験の再構築、プロセスの刷新、クラウドとデータによるシステムの増幅を迅速に行うことができるようになります。Infosysの小売企業向けクラウド・ソリューションと業界サービスは、Microsoft Cloud for Retailパートナーとして提供され、Infosys Cobalt内のMicrosoft Cloud製品を補完します。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
    • 予測分析重視の高まり
    • データ量の持続的増加
    • 売上予測に対する需要の高まり
  • 抑制要因
    • 新興地域における一般的な認識と専門知識の欠如
    • 標準化と統合の問題
  • 業界バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 展開モード別
    • オンプレミス
    • クラウド
  • タイプ別
    • ソリューション(分析、可視化ツール、データ管理など)
    • サービス(インテグレーション、サポート&コンサルティング)
  • モジュールタイプ別
    • 戦略&プランニング(マクロ動向、KPI、価値分析)
    • マーケティング(価格設定、ロイヤルティ、セグメント分析)
    • 財務管理(会計管理)
    • 店舗オペレーション(不正検知、労働力分析)
    • マーチャンダイジング(品揃え最適化、ショッパーパス分析)
    • サプライチェーン管理(在庫、ベンダー、需給モデリング)
    • その他のモジュールタイプ
  • ビジネスタイプ別
    • 中小企業
    • 大規模組織
  • 国別
    • 英国
    • ドイツ
    • フランス
    • その他の国

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • SAP SE
    • Oracle Corporation
    • Qlik Technologies, Inc.
    • Zoho Corporation
    • IBM Corporation
    • Retail Next, Inc.
    • Alteryx, Inc.
    • Tableau Software, Inc.
    • Adobe Systems Incorporated
    • Microstrategy, Inc.
    • Prevedere Software, Inc.
    • Targit
    • Pentaho Corporation
    • ZAP Business Intelligence
    • Fuzzy Logix

第7章 投資分析

  • 最近のM&A
  • 投資の見通し

第8章 欧州のリテールアナリティクス市場の今後の動向

目次
Product Code: 53590

The Europe Retail Analytics Market is expected to register a CAGR of 20.76% during the forecast period.

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Key Highlights

  • The driving factor for using retail analytics in the region is that it provides tangible and practical insights into customer behavior. Retail analytics services are designed to give each consumer tailored attention. Companies have used data-driven retail analytics solutions that keep customers engaged with the company for a longer period in response to changing consumer needs and increasing rivalry among retailers for customer loyalty. Retail predictive analytics allows retailers to evaluate customer data and anticipate client wants and desires.
  • Furthermore, from a customer-centric standpoint, implementing a retail analytics strategy is intended to offer businesses the resources and technology required to create and automate seamless consumer experiences across online channels. Customer experiences are improving as more retailers implement customer relationship management (CRM) systems. Furthermore, the increased use of IoT, POS, RFID and other smart devices generates enormous data, which merchants can utilize to find client buying preferences and hidden customer insights. As a result, retailers primarily focus on improving customer experience, which is expected to immediately drive demand for retail analytics services and software in the coming years.
  • A retailer's primary resources are product inventory and shelf space allotment. It refers to the use of analytics to decide product offers in the right place, at the right time, and in the appropriate quantity for the right customers. In terms of micro-level analysis and assortment planning, this trend has now become a constant process in the retail industry. Shelf space management is being studied in relation to client preferences in the store and the financial impact of various assortments.
  • For instance, Trax Ltd. and Roamler, two European startups, have joined forces to provide shop auditing services to consumer packaged goods (CPG) corporations. Companies constantly capture shelf photos and provide insights about shelf conditions. It improves product availability on the shelf and enables merchants to get timely insights and make decisions to improve shopper experiences.
  • Business intelligence tools like decision support systems (DSS) have allowed companies in Europe to produce stress tests and sales forecasts, which are significantly used to assess a company's ability to operate under challenging economic scenarios. Utilizing DSS, companies can perform sensitivity analyses to evaluate the impacts of external variables, such as a possible lockdown or employee sickness, on their operations. Companies that favor data-driven decision-making are more expected to manage the crisis better and recover faster than businesses that do not use analytics and business intelligence.

Retail Analytics Market Trends

Cloud Segment is One of the Factors Driving the Market

  • There are various reasons and financial benefits for retailers to have their analytics and BI on the cloud. Some of them are the 24x7 availability of the cloud environment without any infrastructure dependency, the reduction of the time taken to deploy BI components, the flexibility of scaling up or scaling down the infrastructure based on the requirement, and the cost-effectiveness in terms of infrastructure procurement. Additionally, the massive spending on licenses and the support of mobile and web-based remote access to control database access ensure user security and perform analytics.
  • Knowing the Total Cost of Ownership (TOC) of the A&BI platform is a significant consideration. A cost comparison that examines the internal costs of infrastructure licensing and support compared to external cloud hosting must be assessed. With SaaS, the total cost of ownership is typically lower due to several factors. First, some SaaS solutions are multitenant platforms that allow several users to share the software's underlying infrastructure. Even though it could be a shared platform, users retain their private and separate information. Second, SaaS analytics and BI platforms don't need the business's servers, hardware, or IT resources to get the software up and running.
  • Because SaaS A&BI platforms are automated and ready to use, they have significantly less implementation time- typically a matter of days. SaaS is accessible via standard web browsers, resulting in reduced learning curves and higher adoption rates. Because SaaS solutions are intuitive, self-service, and approachable, they are accessible to all users. On the other hand, implementation of on-premise A&BI infrastructure generally takes months and requires trained employees to extract insights.
  • The advantages of cloud solutions over on-premise solutions are expected to drive cloud deployment significantly. Companies that favor data-driven decision-making are expected to manage the crisis better and recover faster than businesses that do not use analytics and business intelligence.
  • According to Eurostat, In 2021, the usage of the cloud for e-mail and file storage was still prevalent, with 79% and 66% of organizations utilizing cloud computing, respectively, reporting purchasing these sorts of cloud services. Compared to 2020, the use of e-mail, office software, and accounting and financial apps in the cloud increased moderately (+3 % points for both e-mail and office software and +2% points for accounting applications). The adoption of other forms of cloud services remained relatively constant.

France is Expected to Observe Significant Growth

  • Retail businesses in France have to manage an enormous amount of information, from employee information to inventory details and supplier data to customer buying behavior. Every interaction and data point offers an opportunity to make the retail business more efficient and successful. Microsoft's Power BI, a BI tool, records these data points and helps generate actionable insights via its graphical representations of customer trends. Retailers can thus leverage BI data for effectively targeting customers through personalization.
  • Moreover, with the rapid rise of e-commerce, business intelligence can track how users interact with e-commerce stores. This information can further enhance the customer shopping and service experience. E-commerce also allows retailers to make smart, efficient decisions based on customer behavior with business intelligence. This data can be viewed in real-time, enabling businesses to adjust prices or alter merchandise offerings quickly.
  • Further, according to Eurostat, among people shopping online in France in 2021, 34 % did so once or twice in the three months before the survey. The remaining two-thirds engaged in this activity three or more times during this period.
  • According to Retail-Index, The French retail market had 382 separate retailer enterprises across over 20 categories as of February 2021. There were over 130 different stores in the garment industry, with 52 specializing in selling footwear and leather goods. Twenty-eight retail enterprises focused on the food retail sector.
  • Targeted offers and predictive analytics enable merchants in France to develop highly personalized offers to all their customers at a very granular level. For instance, retailers can personalize the in-store experience by providing offers to incentivize frequent buying to drive more purchases, thereby achieving higher sales across all their channels. Predictive analytics can be used to upsell or cross-sell a customer.

Retail Analytics Industry Overview

The major players operating in the European retail analytics market report are SAP SE, Oracle Corporation, Qlik Technologies, Inc., Zoho Corporation, IBM Corporation, Retail Next, Inc., Alteryx, Inc., Tableau Software, Inc., Adobe Systems Incorporated, Microstrategy, Inc., Prevedere Software, Inc., Targit, Pentaho Corporation, ZAP Business Intelligence, Fuzzy Logix, among other domestic players.

In November 2022, RetailNext announced the acquisition of U.K. rival Retail Performance from market research firm Ipsos to expand its foot-traffic-monitoring platform in Europe and Asia. RetailNext described the transaction as a strategic expansion in the United Kingdom and Europe's retail intelligence area. The company's current monitoring operations log more than 1 billion consumer visits annually across over 4,500 retail locations in 50 countries.

In September 2022, Infosys, a global player in next-generation digital services and consulting, partnered with Microsoft Cloud for Retail. Retail organizations will be able to rapidly reimagine consumer experiences, refresh processes, and amplify systems with cloud and data due to this partnership. Infosys cloud solutions and industry services for retailers would be made available as a Microsoft Cloud for Retail partners, complementing Microsoft Cloud products within Infosys Cobalt.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
    • 4.2.1 Increased Emphasis on Predictive Analysis
    • 4.2.2 Sustained Increase in Volume of Data
    • 4.2.3 Growing Demand for Sales Forecasting
  • 4.3 Restraints
    • 4.3.1 Lack of General Awareness and Expertise in Emerging Regions
    • 4.3.2 Standardization and Integration Issues
  • 4.4 Industry Value Chain Analysis
  • 4.5 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.5.1 Threat of New Entrants
    • 4.5.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.5.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.5.4 Threat of Substitute Products
    • 4.5.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Mode of Deployment
    • 5.1.1 On-Premise
    • 5.1.2 Cloud
  • 5.2 By Type
    • 5.2.1 Solutions (Analytics, Visualization Tools, Data Management, etc.)
    • 5.2.2 Services (Integration, Support & Consulting)
  • 5.3 By Module Type
    • 5.3.1 Strategy & Planning (Macro Trends, KPI, Value Analysis)
    • 5.3.2 Marketing (Pricing, Loyalty and Segment Analysis)
    • 5.3.3 Financial Management (Accounts Management)
    • 5.3.4 Store Operations (Fraud Detection, Workforce Analytics)
    • 5.3.5 Merchandising (Assortment Optimization, Shopper Path Analytics)
    • 5.3.6 Supply Chain Management (Inventory, Vendor and Supply-Demand Modelling)
    • 5.3.7 Other Module Types
  • 5.4 By Business Type
    • 5.4.1 Small & Medium Enterprises
    • 5.4.2 Large-scale organizations
  • 5.5 By Country
    • 5.5.1 United Kingdom
    • 5.5.2 Germany
    • 5.5.3 France
    • 5.5.4 Other Countries

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 SAP SE
    • 6.1.2 Oracle Corporation
    • 6.1.3 Qlik Technologies, Inc.
    • 6.1.4 Zoho Corporation
    • 6.1.5 IBM Corporation
    • 6.1.6 Retail Next, Inc.
    • 6.1.7 Alteryx, Inc.
    • 6.1.8 Tableau Software, Inc.
    • 6.1.9 Adobe Systems Incorporated
    • 6.1.10 Microstrategy, Inc.
    • 6.1.11 Prevedere Software, Inc.
    • 6.1.12 Targit
    • 6.1.13 Pentaho Corporation
    • 6.1.14 ZAP Business Intelligence
    • 6.1.15 Fuzzy Logix

7 INVESTMENT ANALYSIS

  • 7.1 Recent Mergers & Acquisitions
  • 7.2 Investment Outlook

8 FUTURE TRENDS IN EUROPE RETAIL ANALYTICS MARKET