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市場調査レポート
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1636258

電気自動車用電池負極:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Electric Vehicle Battery Anode - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 124 Pages
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2~3営業日
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電気自動車用電池負極:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 124 Pages
納期: 2~3営業日
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  • 目次
概要

電気自動車用電池負極の市場規模は2025年に60億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは12.54%で、2030年には109億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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主要ハイライト

  • 中期的には、電気自動車需要の増加や政府の支援策などの要因が、予測期間中の市場を牽引すると予想されます。
  • 一方、黒鉛のような負極材料に関連する技術的課題は、予測期間中の市場成長を妨げると予想されます。
  • しかし、技術革新とサステイナブル材料の開発は、今後数年間、市場に大きな機会をもたらすと予想されます。
  • アジア太平洋は、同地域の様々な国々で電気自動車の普及率が高まっているため、市場を独占すると推定されます。

電気自動車用電池負極の市場動向

市場を独占するリチウムイオン電池セグメント

  • リチウムイオン電池セグメントは、電気自動車の性能と効率において重要な役割を果たしています。電気自動車の需要が急増し続けるにつれ、高性能リチウムイオン電池の必要性が顕著になっています。高いエネルギー密度、長いサイクル寿命、比較的低い自己放電率で知られるリチウムイオン電池は、特に負極の設計において、電気自動車のエコシステムには欠かせない部品です。
  • リチウムイオン電池セグメントに影響を与える重要な動向の1つは、リチウムイオン電池の価格が低下していることであり、これによって電気自動車がより幅広い消費者にとって利用しやすくなっています。2023年の時点で、リチウムイオン電池の平均価格は1kWh当たり約139米ドルまで下がり、2013年以来82%以上低下したことになります。
  • この継続的なコスト低下は今後も続くと予測され、2025年には113米ドル/kWhを下回り、2030年には80米ドル/kWhに達する可能性があると推測されています。電池価格の低下は、EVをより手頃なものにし、メーカーが電池性能を向上させる先進的負極材料や技術に投資することを促します。
  • リチウムイオン電池の負極は主に黒鉛で作られており、優れた導電性とリチウムイオンをインターカレートする能力で好まれています。しかし、シリコンやシリコンをベースとした複合材料など、エネルギー貯蔵容量を大幅に向上させることができる代替材料の研究が進められています。このような新材料への取り組みは、EV電池の高性能化と高効率化のニーズが一因となっています。
  • 世界の主要な開発途上国の政府は、電気自動車の普及を支援し、電池製造の自立化を進めており、電池と電池アノードの需要をさらに高めています。
  • 例えば、インド政府は2030年までに二輪車と三輪車を100%電気自動車に移行させ、自動車販売台数の30%を電気自動車にすることを目指しています。
  • よりクリーンな輸送手段を求める消費者や政府が増えるにつれ、EVの生産台数は急速に増加しています。この生産台数の急増は、EV用電池、ひいては負極を含むその部品の需要を直接的に押し上げます。
  • さらに、いくつかの国が国内外の企業に電気自動車用電池生産への投資を奨励しました。例えば、2023年5月、スウェーデンの電池メーカーであるNorthvoltは、ドイツに電気自動車用電池セル工場を建設するために数十億ユーロを投資する計画を発表しました。同社はこの工場に約88億米ドルを投資する計画で、ドイツ政府は約5億ユーロの補助金を記載しています。
  • 全体として、電気自動車用電池負極市場のリチウムイオン電池セグメントは、技術の進歩、電池価格の下落、持続可能性の重視の高まりによって急速に発展しています。

アジア太平洋が市場を独占する展望

  • アジア太平洋の電気自動車(EV)用電池負極市場は、主にEV産業における中国の支配的な地位によって、著しい成長を遂げています。中国は電気自動車の生産と販売でリードしており、電池負極のサプライチェーンで極めて重要な役割を果たしています。世界の電気自動車販売台数は2019年の106万台から2023年には約810万台に急増し、650%を超える驚異的な伸びを示しており、効率的で高容量の電池負極に対する需要はかつてないほど顕著になっています。
  • 中国の電池負極生産能力の積極的な拡大は特に注目に値します。いくつかの省は、生産量を大幅に増強する野心的な目標を設定しています。いくつかの省は、生産量を増やす野心的な計画を発表しています。例えば、貴州省は2025年までに年産80万トンの電池用負極材と原料材料の生産能力を構築することを目指しています。同様に、江蘇HSC新能源材料は、2025年までに年産20万トンの負極材生産施設を完成させる予定です。
  • 中国は電気自動車の生産と販売で世界をリードしており、電池電解液の大幅な需要に貢献しています。国際エネルギー機関(IEA)によると、世界の電気自動車販売台数は2019年の106万台から2023年には810万台に増加し、650%以上の伸びを示しています。EV導入に対する補助金や奨励金など、政府の強力な支援がこの動向を加速させています。
  • さらに、企業は電池材料の革新の最前線にいます。例えば、2023年10月、インドの主要電池材料企業であるEpsilon Advanced Materials(EAM)は、ノースカロライナ州ブランズウィック郡に6億5,000万米ドルの黒鉛負極製造施設を建設する計画を発表しました。この施設は、米国の電気自動車(EV)電池市場において、インド企業による最初で最大の投資となります。2030年までに110万台の電気自動車の生産をサポートすると予測されています。建設は2024年に開始され、2026年に製造が開始され、2031年にはフル稼働に達する予定です。フル稼働後は、グリーン技術を活用して高容量負極材を生産し、年間生産能力は5万トンの黒鉛負極となります。
  • したがって、上記の要因により、市場はアジア太平洋で需要を創出すると予想されます。

電気自動車用電池負極産業概要

電気自動車用電池負極市場は半固体化しています。主要参入企業(順不同)には、Mitsubishi Chemical Group、BTR New Material Group、Shanshan Co.、Targray Industries Inc、Nexeon Ltd.などがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査範囲
  • 市場の定義
  • 調査の前提

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場概要

  • イントロダクション
  • 2029年までの市場規模と需要予測(単位:10億米ドル)
  • 最近の動向と開発
  • 政府の規制と施策
  • 市場力学
    • 促進要因
      • 電気自動車需要の増加
      • 政府の支援策
    • 抑制要因
      • 劣化などの技術的課題
  • サプライチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 投資分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 電池タイプ
    • リチウムイオン電池
    • 鉛電池
    • その他の電池タイプ
  • 電池材料タイプ
    • 黒鉛
    • シリコン
    • その他
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • その他の北米
    • 欧州
      • ドイツ
      • フランス
      • 英国
      • イタリア
      • スペイン
      • ロシア
      • トルコ
      • ノルディック
      • その他の欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • マレーシア
      • ベトナム
      • タイ
      • インドネシア
      • その他のアジア太平洋
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • コロンビア
      • その他の南米
    • 中東・アフリカ
      • サウジアラビア
      • アラブ首長国連邦
      • 南アフリカ
      • エジプト
      • カタール
      • ナイジェリア
      • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • Mitsubishi Chemical Group
    • BTR New Material Group Co. Ltd
    • Shanshan Co.
    • NEI Corporation
    • Sionic Energy
    • Targray Industries Inc.
    • Nexeon Ltd
    • LG Chem Ltd
    • Tokai Carbon Co. Ltd
    • Nippon Carbon Co. Ltd
  • 市場ランキング/シェア分析
  • その他の著名な企業一覧

第7章 市場機会と今後の動向

  • サステイナブル材料の開発
目次
Product Code: 50003539

The Electric Vehicle Battery Anode Market size is estimated at USD 6.08 billion in 2025, and is expected to reach USD 10.97 billion by 2030, at a CAGR of 12.54% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Over the medium term, factors such as the increasing demand for electric vehicles and supportive government initiatives are expected to drive the market during the forecast period.
  • On the other hand, technical challenges associated with anode materials like graphite are expected to hinder the market growth during the forecast period.
  • However, technological innovations and the development of sustainable materials are expected to provide significant opportunities for the market in the coming years.
  • Asia-Pacific is estimated to dominate the market due to the increasing adoption rate of electric vehicles across the various countries in the region.

Electric Vehicle Battery Anode Market Trends

The Lithium-Ion Batteries Segment to Dominate the Market

  • The lithium-ion batteries segment plays a crucial role in the performance and efficiency of electric vehicles. As the demand for electric vehicles continues to surge, the need for high-performance lithium-ion batteries has become more pronounced. Lithium-ion batteries, known for their high energy density, long cycle life, and relatively low self-discharge rates, are essential components in the EV ecosystem, particularly in their anode design.
  • One significant trend impacting the lithium-ion batteries segment is the declining price of lithium-ion batteries, which has made electric vehicles more accessible to a broader range of consumers. As of 2023, the average price of lithium-ion batteries dropped to around USD 139 per kWh, representing a decrease of over 82% since 2013.
  • This ongoing decline in costs is projected to continue, with estimates suggesting prices could fall below USD 113/kWh by 2025 and reach USD 80/kWh by 2030. The reduction in battery prices makes EVs more affordable and encourages manufacturers to invest in advanced anode materials and technologies that enhance battery performance.
  • Anodes in lithium-ion batteries are primarily made from graphite, favored for its excellent conductivity and ability to intercalate lithium ions. However, there is ongoing research into alternative materials, such as silicon and silicon-based composites, which can significantly enhance energy storage capacity. The push toward these new materials is partly driven by the need for higher performance and efficiency in EV batteries, as manufacturers seek to increase driving range and reduce charging times for consumers.
  • The governments of the major developing countries globally have been supporting the increasing adoption of electric vehicles and making the country self-reliant for battery manufacturing, further creating the demand for batteries and battery anodes.
  • For example, the Indian government aims to transition two and three-wheelers to 100% electric vehicles and achieve 30% e-mobility in total automotive sales by 2030.
  • As more consumers and governments push for cleaner transportation, the production of EVs is rapidly increasing. This surge in production directly boosts the demand for EV batteries and, consequently, their components, including anodes.
  • Moreover, several countries encouraged domestic and international companies to invest in electric vehicle battery production. For instance, in May 2023, Northvolt, a Swedish battery manufacturer, announced plans to invest several billion euros in building an electric-vehicle battery cell plant in Germany. The company plans to invest approximately USD 8.8 billion in the plant, with the German government providing around half a billion euros in subsidies.
  • Overall, the lithium-ion battery segment of the electric vehicle battery anode market is evolving rapidly, driven by technological advancements, declining battery prices, and a growing emphasis on sustainability.

Asia-Pacific is Expected to Dominate the Market

  • The Asia-Pacific electric vehicle (EV) battery anode market is witnessing significant growth, primarily driven by China's dominant position in the EV industry. China leads in electric vehicle production and sales and plays a pivotal role in the battery anode supply chain. With global electric vehicle sales skyrocketing from 1.06 million in 2019 to approximately 8.1 million in 2023, a staggering increase of over 650%, the demand for efficient and high-capacity battery anodes has never been more pronounced.
  • China's aggressive expansion of battery anode production capacity is particularly noteworthy. Several provinces are setting ambitious targets to enhance their output significantly. Several provinces have announced ambitious plans to increase their production. For instance, Guizhou province aims to build 800,000 tons per year (t/yr) of battery anode and feedstock materials capacity by 2025. Similarly, Jiangsu HSC New Energy Materials is set to complete a 200,000 t/yr anode material production facility by 2025.
  • China leads the world in electric vehicle production and sales, contributing to a substantial demand for battery electrolytes. According to the International Energy Agency, global electric vehicle sales grew from 1,060,000 in 2019 to 8,100,000 in 2023, representing an increase of more than 650%. The country's strong government support, including subsidies and incentives for EV adoption, accelerates this trend.
  • Moreover, companies are at the forefront of battery material innovation. For instance, in October 2023, Epsilon Advanced Materials (EAM), India's leading battery materials company, announced plans to construct a USD 650 million graphite anode manufacturing facility in Brunswick County, North Carolina. This facility marks the first and largest investment by an Indian company in the US electric vehicle (EV) battery market. It is projected to support the production of 1.1 million electric vehicles by 2030. Construction is set to begin in 2024, with manufacturing expected to start in 2026 and full operational capacity reached by 2031. Once fully operational, the facility will utilize green technologies to produce high-capacity anode materials, with an annual production capacity of 50,000 tons of graphite anode.
  • Hence, owing to the above factors, the market is expected to create demand in Asia-Pacific.

Electric Vehicle Battery Anode Industry Overview

The electric vehicle battery anode market is semi-consolidated. Some of the major players (not in particular order) include Mitsubishi Chemical Group, BTR New Material Group Co. Ltd, Shanshan Co., Targray Industries Inc., and Nexeon Ltd.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Scope of Study
  • 1.2 Market Definition
  • 1.3 Study Assumptions

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET OVERVIEW

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Market Size and Demand Forecast in USD billion, till 2029
  • 4.3 Recent Trends and Developments
  • 4.4 Government Policies and Regulations
  • 4.5 Market Dynamics
    • 4.5.1 Drivers
      • 4.5.1.1 Increasing Demand of Electric Vehicles
      • 4.5.1.2 Supportive Government Initiatives
    • 4.5.2 Restraints
      • 4.5.2.1 Technical Challenges like Degradation
  • 4.6 Supply Chain Analysis
  • 4.7 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.7.3 Threat of New Entrants
    • 4.7.4 Threat of Substitutes Products and Services
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.8 Investment Analysis

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Battery Type
    • 5.1.1 Lithium-ion Batteries
    • 5.1.2 Lead-acid Batteries
    • 5.1.3 Other Battery Types
  • 5.2 Battery Material Type
    • 5.2.1 Graphite
    • 5.2.2 Silicon
    • 5.2.3 Other Battery Material Types
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
      • 5.3.1.3 Rest of North America
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 Germany
      • 5.3.2.2 France
      • 5.3.2.3 United Kingdom
      • 5.3.2.4 Italy
      • 5.3.2.5 Spain
      • 5.3.2.6 Russia
      • 5.3.2.7 Turkey
      • 5.3.2.8 NORDIC
      • 5.3.2.9 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 China
      • 5.3.3.2 India
      • 5.3.3.3 Japan
      • 5.3.3.4 South Korea
      • 5.3.3.5 Malaysia
      • 5.3.3.6 Vietnam
      • 5.3.3.7 Thailand
      • 5.3.3.8 Indonesia
      • 5.3.3.9 Rest of Asia Pacific
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Colombia
      • 5.3.4.4 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle East and Africa
      • 5.3.5.1 Saudi Arabia
      • 5.3.5.2 United Arab Emirates
      • 5.3.5.3 South Africa
      • 5.3.5.4 Egypt
      • 5.3.5.5 Qatar
      • 5.3.5.6 Nigeria
      • 5.3.5.7 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Mitsubishi Chemical Group
    • 6.3.2 BTR New Material Group Co. Ltd
    • 6.3.3 Shanshan Co.
    • 6.3.4 NEI Corporation
    • 6.3.5 Sionic Energy
    • 6.3.6 Targray Industries Inc.
    • 6.3.7 Nexeon Ltd
    • 6.3.8 LG Chem Ltd
    • 6.3.9 Tokai Carbon Co. Ltd
    • 6.3.10 Nippon Carbon Co. Ltd
  • 6.4 Market Ranking/Share Analysis
  • 6.5 List of Other Prominent Companies

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Development of Sustainable Materials