![]() |
市場調査レポート
商品コード
1635527
フランスの鉄道貨物輸送:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)France Rail Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
||||||
カスタマイズ可能
適宜更新あり
|
フランスの鉄道貨物輸送:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
|
フランスの鉄道貨物輸送の市場規模は2025年に15億米ドルと見通しで、予測期間中(2025-2030年)CAGR3.93%で成長し、2030年には18億1,000万米ドルに達すると予測されています。
野心的な持続可能性目標と戦略的政策イニシアティブが、フランス鉄道貨物輸送市場の著しい発展を推進しています。2023年には、鉄道貨物が国内総貨物輸送の約10%を占めるようになり、この分野の成長の可能性が浮き彫りになった。政府は、2030年までにこのシェアを倍増させるという野心的な目標を掲げています。ここ数カ月、鉄道システムの近代化を目指した重要なインフラ投資や政策転換が行われています。例えば、2024年10月には、鉄道貨物の競争力を強化し、複合輸送の統合を促進するために、15億ユーロ(15億8,000万米ドル)相当の基金が設立されました。
極めて重要な動きは、複合輸送に関する国家基本計画のイントロダクションです。この青写真は、マルチモーダル輸送ターミナルの容量拡大と、重要な鉄道回廊の改良に焦点を当てています。包括的な目標は、鉄道と道路の物流をシームレスに統合することにより、道路輸送への依存度を減らし、排出量を最小限に抑えることです。2024年6月、イル・ド・フランスの地域調査では、新たな複合一貫輸送ハブの候補地が特定され、環境に優しいロジスティクスの推進が強調されました。同時に、フレットSNCFのEU規制に基づく再編は、民間事業者に課題と機会の両方をもたらします。
EUのグリーン輸送政策との整合性が高まり、それに伴う財政的優遇措置もあり、未来は明るいです。近代化と持続可能性への取り組みが進むにつれ、フランスの鉄道貨物市場は、今後数年間、国のロジスティクスと環境戦略の要となる態勢を整えています。
全体として、フランスの鉄道貨物市場は、さまざまな経済・環境要因の影響を受けて変動してきました。最近の落ち込みにもかかわらず、戦略的投資と政策支援により、このセクターの見通しは明るいです。持続可能性と効率性の重視は、ロジスティクスと環境保全の将来における鉄道輸送の重要な役割を浮き彫りにしています。
2024年、フランスの鉄道貨物輸送市場は、持続可能性と効率性の向上を目指し、鉄道と道路や海上物流を融合させた複合輸送への傾斜を強めています。この動向を強調するため、2024年10月に発表された複合輸送国家基本計画では、複合一貫輸送ターミナルのアップグレードと戦略的鉄道回廊の拡大が強調されています。主要なハブ空港、特にイル・ド・フランスはこうした取り組みの先頭に立っており、環境に優しい貨物輸送ソリューションに対する需要の高まりに対応するため、新たなターミナル・プロジェクトが立ち上がりつつあります。さらに、2024年7月に導入された15億ユーロ(15億8,000万米ドル)の鉄道貨物競争力強化基金は、複合輸送インフラへの投資を強化する上で重要な役割を果たしています。この基金は、インフラ開発、技術進歩、運行改善に資金援助を提供することで、鉄道貨物の競争力を強化することを目的としています。
この動向は、2030年までに鉄道貨物のモーダルシェアを倍増させ、同時にEUの二酸化炭素排出削減義務を達成するというフランスの野心と合致しており、重要です。長距離輸送に鉄道を、最終配送に道路を活用することで、複合輸送は費用対効果の高いロジスティクスモデルを提示するだけでなく、道路の混雑を緩和し、排出量を抑制します。こうした進歩は、持続可能で信頼できる貨物輸送サービスを求める顧客の声の高まりに応えるものであり、複合輸送がフランスの現代的なロジスティクスの枠組みの基礎的要素としての役割を確固たるものにしています。さまざまな輸送手段を統合することで、貨物のシームレスな移動が保証され、サプライチェーンが最適化され、輸送時間が短縮されます。さらに、マルチモーダル輸送ターミナルを重視することで、異なる輸送モード間での貨物の効率的な移動が促進され、ロジスティクス全体の効率が向上します。
2024年、フランスの鉄道貨物市場は、国営鉄道貨物運行会社であるフレSNCFの進行中の再編によって大きく形成されつつあります。この動きは、競争上の懸念に対処し、EUの国家補助規制の遵守を確保することを目的とした欧州委員会の指令を受けてのものです。2024年1月に発表された再編計画では、フレSNCFの有利な事業を民間企業に移管することが盛り込まれています。同時に、市場競争を促進するため、SNCFの市場シェアは縮小されます。こうした戦略的転換は競合情勢を再構築し、鉄道貨物部門における革新と効率化を促進します。
この再編により、民間事業者が市場での足場を固める道が開かれました。特に、DB CargoやEuro Cargo Railのような企業は、フレットSNCFの縮小によって生じた空白を利用しています。この進化は、より多様で競争力のあるエコシステムを育成するだけでなく、民間投資によるサービスの近代化を推進します。とはいえ、この改革に異論がないわけではないです。労働組合は、潜在的な人員削減や業務の激変に対する懸念を表明しており、市場の均衡に課題をもたらしています。
とはいえ、この移行は競争力強化に向けた極めて重要な動きであり、フランスの鉄道貨物を欧州の広大なロジスティクスのタペストリーにさらに複雑に織り込んでいくものです。民間企業が率先してサービスを向上させ、EUの規制と整合させることで、市場は変革の途上にあり、近い将来、効率性と顧客満足度の向上が約束されます。
フランスの鉄道貨物輸送市場は、国際的な大手企業が存在するため、部分的に断片化され、競争が激しいです。主なプレーヤーには、SNCF Logistics、NVO Consolidation SAS、Martin Bencher Group、Ace-Trans Transportation and Logistics、Med Europe Terminalなどがあります。市場は主に、顧客に最大限のサービスを提供する地域的・世界的企業が支配しています。燃料価格の高騰により、欧州諸国では輸送業者が鉄道貨物へとシフトしていることが市場を牽引しており、新規参入するプレイヤーを惹きつけています。
The France Rail Freight Transport Market size is estimated at USD 1.50 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.81 billion by 2030, at a CAGR of 3.93% during the forecast period (2025-2030).
Ambitious sustainability goals and strategic policy initiatives are driving significant developments in the French rail freight transport market. In 2023, rail freight accounted for approximately 10% of the nation's total freight transport, underscoring the sector's growth potential. The government has set an ambitious target to double this share by 2030. Recent months have witnessed key infrastructure investments and policy shifts aimed at modernizing the system. For instance, in October 2024, a fund worth EUR 1.5 billion (USD 1.58 billion) was launched to enhance rail freight competitiveness and promote multimodal transport integration.
A pivotal move is the introduction of the National Master Plan for combined transport. This blueprint focuses on expanding multimodal terminal capacity and upgrading crucial rail corridors. The overarching goal is to seamlessly integrate rail and road logistics, thereby reducing dependence on road transport and minimizing emissions. In June 2024, a regional study in Ile-de-France has identified sites for new multimodal hubs, underscoring the push for eco-friendly logistics. At the same time, Fret SNCF's restructuring, in accordance with EU regulations, opens up both challenges and opportunities for private operators.
With a growing alignment to EU green transport policies and accompanying financial incentives, the future looks bright. As modernization and sustainability efforts continue, the French rail freight market is poised to be a cornerstone of the nation's logistics and environmental strategy in the coming years.
Overall, the French rail freight market has experienced fluctuations influenced by various economic and environmental factors. Despite recent declines, strategic investments and policy support suggest a positive outlook for the sector. The emphasis on sustainability and efficiency highlights the critical role of rail transport in the future of logistics and environmental stewardship.
In 2024, France's rail freight market is increasingly leaning towards combined transport, which merges rail with road and maritime logistics, aiming to boost sustainability and efficiency. Highlighting this trend, the National Master Plan for Combined Transport, unveiled in October 2024, emphasizes upgrading multimodal terminals and broadening strategic rail corridors. Major hubs, particularly Ile-de-France, are spearheading these initiatives, with new terminal projects emerging to cater to the rising demand for eco-friendly freight solutions. Moreover, the EUR 1.5 billion (USD 1.58 billion) rail freight competitiveness fund, introduced in July 2024, has played a crucial role in bolstering investments in combined transport infrastructure. This fund aims to enhance the competitiveness of rail freight by providing financial support for infrastructure development, technological advancements, and operational improvements.
This trend is significant as it dovetails with France's ambition to double the modal share of rail freight by 2030, all while meeting EU carbon emission reduction mandates. By leveraging rail for long hauls and road for final deliveries, combined transport not only presents a cost-effective logistics model but also alleviates road congestion and curbs emissions. These advancements respond to the rising customer demand for sustainable and dependable freight services, cementing combined transport's role as a foundational element of France's contemporary logistics framework. The integration of different transport modes ensures a seamless transition of goods, optimizing the supply chain and reducing transit times. Additionally, the focus on multimodal terminals facilitates the efficient transfer of cargo between different transport modes, enhancing overall logistics efficiency.
In 2024, the French rail freight market is being significantly shaped by the ongoing restructuring of Fret SNCF, the state-owned rail freight operator. This move comes in response to a European Commission mandate aimed at addressing competition concerns and ensuring compliance with EU state aid regulations. Unveiled in January 2024, the restructuring plan entails transferring Fret SNCF's lucrative operations to private entities. Simultaneously, the operator's market share will be curtailed to foster heightened competition. These strategic shifts are set to reshape the competitive landscape, driving innovation and efficiency within the rail freight sector.
The restructuring has paved the way for private operators to bolster their foothold in the market. Notably, companies like DB Cargo and Euro Cargo Rail are capitalizing on the voids created by Fret SNCF's scaling back. This evolution not only cultivates a more diverse and competitive ecosystem but also propels service modernization through private investments. Yet, the reforms haven't been without contention; unions have voiced concerns over potential workforce cuts and operational upheavals, introducing challenges to the market's equilibrium.
Nonetheless, this transition marks a pivotal move towards bolstering competitiveness and weaving French rail freight more intricately into the expansive European logistics tapestry. With private players spearheading service enhancements and aligning with EU regulations, the market stands on the brink of a transformative journey, promising heightened efficiency and customer satisfaction in the foreseeable future.
The France Rail Freight Transport Market is partially fragmented and highly competitive with the presence of major international players. Major players include SNCF Logistics, NVO Consolidation SAS, Martin Bencher Group, Ace-Trans Transportation and Logistics, Med Europe Terminal, and many others. The market is mainly dominated by regional and global players providing maximum services to their customers. The shifting of transporters towards rail freight in European countries due to fuel price surge is driving the market and attracting new players to enter the market.