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市場調査レポート
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1635478

欧州のAUVとROV:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe AUV and ROV - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 110 Pages
納期
2~3営業日
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欧州のAUVとROV:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州のAUVとROV市場は予測期間中にCAGR 6.37%を記録する見込み。

Europe AUV and ROV-Market-IMG1

COVID-19は2020年の市場に悪影響を与えました。現在、市場はパンデミック前の水準に到達。

主要ハイライト

  • 市場を牽引する主要要因は、海洋石油・ガス発見の増加と洋上風力発電設備の増加です。
  • その反面、化石燃料の使用増加による環境破壊の深刻化により、欧州では石油・ガスの海洋探査が禁止されています。このため、予測期間中の市場は鈍化すると予想されます。
  • AUVとROV市場の技術的進歩は、欧州にまもなく巨大な機会を生み出すと予想されます。
  • 予測期間中、英国は、同国の上流活動が高度に発達し、自動化されているため、調査された市場で大きな成長を示すことが期待されます。

欧州のAUVとROV市場動向

大きな成長が期待されるROV車種

  • 遠隔操作水中ロボット(ROV)は、ROVにつながれた地上の乗組員に代わって水中で作業を行うロボットです。ROVの主要作業には、機器修理、科学分析、浚渫/溝掘り、ケーブル敷設、ダイバー観察、プラットフォーム検査、パイプライン検査、調査、掘削支援、建設支援、瓦礫除去、呼び出し作業、プラットフォーム清掃、海底設置、通信支援、物体の位置特定と回収などがあります。
  • ROVは驚くほど複雑で、捜索救助、軍事、養殖、レクリエーション、発見、石油・ガス産業、オフショアエネルギー、水中インフラ、海運など様々なセグメントで活躍しています。市場を牽引する主要要因としては、石油・ガス生産活動の増加、洋上風力発電産業の成長、洋上石油・ガス廃止活動の増加などが挙げられます。
  • さらに、ROVは極限の深さで操作できるという利点があり、長時間水中にとどまることができます。一般的な走行条件では困難な過酷な状況下でも、繰り返し行われる作業を正確にこなすことができます。また、ROVは人間が乗る車両に比べてかさばらず、比較的安価です。
  • 地中海における石油・ガス掘削活動は、北海に比べて比較的低いです。しかし、この地域の海洋活動は、地中海横断パイプライン、LNGインフラ、欧州に物資を輸送する大型海上コンテナによって占められています。このため、石油・ガスへの投資は相対的に少ないです。このような要因にもかかわらず、炭化水素E&Pセクターではいくつかの投資が行われています。2022年2月、Reach Subseaは地中海でオーシャン・ボトム・ノード(OBN)キャンペーンを実施する契約を獲得し、2022年の操業開始を見込んでいます。
  • この地域におけるROV契約の大半は、北アフリカから欧州にガスを供給する大陸横断パイプラインのIRMサービス契約です。アルジェリアやモロッコなど、北アフリカのガス生産者もLNG輸出能力を増強しています。欧州の地中海沿岸諸国も、LNG取り扱いインフラに投資しています。
  • ロシアが2022年2月にウクライナに侵攻して以来、ほとんどの欧州諸国はウクライナに経済制裁を科し、ロシアのエネルギー輸入に代わる実行可能な代替手段を求めています。さらに、EUは二酸化炭素排出量の削減による大幅な環境目標の達成を公約しているため、天然ガスはほとんどの欧州諸国のエネルギー転換戦略の主要な要素であり続けています。このため、イタリア、スペイン、バルカン諸国など、地中海沿岸の南欧諸国の輸入能力は、欧州本土のエネルギー安全保障にとって極めて重要です。例えば、欧州からのLNG輸入量は、2015年の560億立方メートル(bcm)から2021年には約1,082bcmへと大幅に増加しています。
  • ロシア産ガスの消費を減らし、輸入能力を増やすため、ドイツ政府は電力会社RWEとUniperに、ギリシャのDynagasとノルウェーのHoeghから3基の浮体式貯蔵・再ガス化設備(FSRU)を借りるよう指示しました。浮体式貯蔵・再ガス化設備(FSRU)は、大量のLNGを再ガス化するために再利用されることが多く、投資と建設期間が大幅に少なくて済みます。操業に必要なのは深海港だけです。LNG輸入需要の増加により、点検のための海上ROVサービスの利用が増加しており、予測期間中の市場の牽引役となることが予想されます。
  • したがって、上記の要因に基づいて、ROV車種は、予測期間中に欧州のAUVとROV市場で大きな需要を示すことが期待されています。

大きな需要を確認する英国

  • 特にロシアからの天然ガス・原油の輸入への依存を減らすため、英国では北海での生産・探査活動が増加すると予想されています。さらに、英国エネルギー統計ダイジェストによると、原油生産量は2014年の3,747万4,000トンから2021年には約3,823万9,000トンと大幅に増加しています。
  • 同国のエネルギー危機が叫ばれるなか、英国の気候変動委員会は、天然ガス価格の高騰と長期的なエネルギー不安への脅威から、北海でのさらなる石油・ガス探鉱のための新規ライセンス発行に異論はないと報告しています。これは、AUVとROV市場の主要促進要因のひとつとなると考えられます。
  • 北海のほとんどの油田は成熟しており、多くの油田が廃止措置の段階に達しているか、または達しようとしているため、廃止措置サービスの需要は依然として高いです。海洋廃止措置は人間のダイバーにとって課題が多く危険な作業であるため、オフショアAUVとROVの需要は依然として高いです。
  • 例えば、2021年12月、Maersk Supply Service(MSS)は、Neptune Energyから英国北海海域のジュリエット油田の廃止措置契約を獲得しました。同契約の主要作業には、海底機器の回収用に複数のアタッチメントを装備した遠隔操作ツールキャリアであるユーティリティROVサービスシステム(UTROV)を使用した配管スプールとアンビリカルの取り外しが含まれます。デコミッショニング市場からの需要は、予測期間中、市場の重要な促進要因になると予想されます。
  • したがって、上記の要因に基づいて、英国は予測期間中に欧州のAUVとROV市場の大きな需要を示すことが期待されています。

欧州のAUVとROV産業概要

欧州のAUV・ROV市場は適度に統合されています。同市場の主要企業(順不同)には、DOF Subsea AS、Helix Energy Solutions Group Inc.、TechnipFMC PLC、Bourbon Offshore、Subsea 7 SAなどがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査範囲
  • 市場の定義
  • 調査の前提

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 調査手法

第4章 市場概要

  • イントロダクション
  • 2027年までの市場規模と需要予測(単位:100万米ドル)
  • 最近の動向と開発
  • 政府の規制と施策
  • 市場力学
    • 促進要因
    • 抑制要因
  • サプライチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威製品・サービス
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場セグメンテーション

  • 車種別
    • ROV
    • AUV
  • 車両クラス別
    • 作業クラス
    • 観測クラス
  • 用途別
    • 石油・ガス
    • 防衛
    • その他
  • 活動別
    • 掘削と開発
    • 建設
    • 点検、修理、メンテナンス
    • 廃止措置
    • その他の活動
  • 地域別
    • 英国
    • ノルウェー
    • デンマーク
    • その他の欧州

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • DOF Subsea AS
    • Helix Energy Solutions Group Inc.
    • TechnipFMC PLC
    • Bourbon Offshore
    • Subsea 7 SA
    • Saipem SpA

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 92829

The Europe AUV and ROV Market is expected to register a CAGR of 6.37% during the forecast period.

Europe AUV and ROV - Market - IMG1

COVID-19 negatively impacted the market in 2020. Presently, the market has reached the pre-pandemic level.

Key Highlights

  • The major driving factors of the market are increasing offshore oil and gas discoveries and growing offshore wind energy installations.
  • On the flip side, escalating environmental damages due to the increasing use of fossil fuels have led to a ban on offshore exploration of oil and gas in the European region. This is expected to slow down the market during the forecast period.
  • Nevertheless, technological advancements in the AUV and ROV market are expected to create enormous opportunities for the European region soon.
  • During the forecast period, the United Kingdom is expected to witness significant growth in the market studied, as the country's upstream activities are highly developed and automated.

Europe AUV & ROV Market Trends

ROV Vehicle Type Expected to Witness Significant Growth

  • Remotely-operated underwater vehicles (ROVs) are robots that complete functions underwater on behalf of a crew located on the surface, with whom the ROV is tethered. Some of the significant tasks of ROV include - equipment repair, scientific analysis, dredging/trenching, cable-laying, diver observation, platform inspection, pipeline inspection, surveys, drilling support, construction support, debris removal, call-out work, platform cleaning, subsea installations, telecommunications support, and object location and recovery.
  • ROVs are incredibly complex and serve various sectors, such as search and rescue, military, aquaculture, recreation, discovery, oil and gas industry, offshore energy, submerged infrastructure, and shipping. Major factors driving the market studied include rising offshore oil and gas production activities, growing offshore wind power industry, and increasing offshore oil and gas decommissioning activities.
  • Furthermore, ROV offers the advantage of being operated at extreme depths and can remain underwater for extended periods. Repeated tasks can be completed accurately and under harsh conditions that would hamper general driving conditions. Also, ROVs are less bulky compared to human-crewed vehicles and are relatively inexpensive.
  • Oil and gas drilling activity in the Mediterranean Sea is relatively lower than in the North Sea. However, the marine activity in the region is dominated by trans-Mediterranean pipelines, LNG infrastructure, and large marine containers shipping goods to Europe. Due to this, oil and gas investments are relatively low. Despite these factors, some investments are being made in the hydrocarbon E&P sector. In February 2022, Reach Subsea won a contract to perform an ocean bottom node (OBN) campaign in the Mediterranean Sea, expecting to begin operations in 2022.
  • Majority ROV contracts in the region are for the IRM service contracts for the trans-continental pipeline supplying gas from North Africa to Europe. Gas producers in North Africa, such as Algeria and Morocco, have also increased their LNG export capacities. Countries on the Mediterranean coast in Europe are also investing in LNG handling infrastructure.
  • Since Russia's invasion of Ukraine in February 2022, most European countries have placed economic sanctions on the country and want to find a viable alternative to Russian energy imports. Additionally, as the EU has pledged to achieve significant environmental targets by reducing carbon emissions, natural gas remains the main component of the Energy Transition strategy of most European nations. Due to this, the import capabilities of Southern European Nations along the Mediterranean coast, such as Italy, Spain, and the Balkans, are critical to the energy security of mainland Europe. For instance, LNG imports from the European region have increased significantly from 56 billion cubic meters (bcm) in 2015 to about 108.2 bcm in 2021.
  • To reduce the consumption of Russian gas and increase import capacity, the German government instructed utilities RWE and Uniper to rent 3 Floating Storage and Regasification Units (FSRUs) from the Greek company Dynagas and the Norwegian Hoegh. As Floating Storage and Regasification Units (FRSUs) are often former supertankers repurposed to regasify significant quantities of LNG, they need significantly less investment and construction time. They only require a deep sea port for operation. The increased demand for LNG imports mandates the increased use of offshore ROV services for inspection, which is expected to drive the market during the forecast period.
  • Therefore, based on the above-mentioned factors, the ROV vehicle type is expected to witness significant demand in the European AUV and ROV market during the forecast period.

United Kingdom to Witness Significant Demand

  • To reduce the dependence on the import of natural gas and crude oil, especially from Russia, the North Sea production and exploration activities are expected to increase in the United Kingdom. Further, according to the Digest of United Kingdom Energy Statistics, crude oil production volume has increased significantly from 37,474 thousand metric tons in 2014 to about 38,239 thousand metric tons in 2021.
  • Amid the energy crisis in the country, the United Kingdom's Committee on Climate Change has reported that due to the escalating natural gas prices and threat to long-term energy insecurity, it would not object to issuing new licenses for further oil and gas exploration in the North Sea. It will be one of the primary drivers for the AUV and ROV market.
  • As most fields in the North Sea are mature, and many fields have either reached or are about to reach their decommissioning phase, the demand for decommissioning services remains high. As marine decommissioning is a challenging and dangerous operation for human divers, the demand for offshore AUVs and ROVs remains high.
  • For instance, in December 2021, Maersk Supply Service (MSS) won a decommissioning contract from Neptune Energy for the Juliet field in the United Kingdom's North Sea marine territory. The contract's primary operation included removing piping spools and umbilicals using the utility ROV services system (UTROV), a remotely-operated tool carrier equipped with multiple attachments for the recovery of subsea equipment. The demand from the decommissioning market is expected to be a significant driving factor for the market during the forecast period.
  • Therefore, based on the above-mentioned factors, United Kingdom is expected to witness significant demand for the AUV and ROV market in European region during the forecast period.

Europe AUV & ROV Industry Overview

The European AUV and ROV market is moderately consolidated. Some of the major players in the market (in no particular order) include DOF Subsea AS, Helix Energy Solutions Group Inc., TechnipFMC PLC, Bourbon Offshore, and Subsea 7 SA.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Scope Of The Study
  • 1.2 Market Definition
  • 1.3 Study Assumptions

2 EXECUTIVE SUMMARY

3 RESEARCH METHODOLOGY

4 MARKET OVERVIEW

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Market Size And Demand Forecast In USD Million, Till 2027
  • 4.3 Recent Trends And Developments
  • 4.4 Government Policies And Regulations
  • 4.5 Market Dynamics
    • 4.5.1 Drivers
    • 4.5.2 Restraints
  • 4.6 Supply Chain Analysis
  • 4.7 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.7.3 Threat of New Entrants
    • 4.7.4 Threat of Substitutes Products and Services
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Vehicle Type
    • 5.1.1 ROV
    • 5.1.2 AUV
  • 5.2 By Vehicle Class
    • 5.2.1 Work Class Vehicle
    • 5.2.2 Observatory Class Vehicle
  • 5.3 By Application
    • 5.3.1 Oil and Gas
    • 5.3.2 Defense
    • 5.3.3 Other Application Types
  • 5.4 By Activity
    • 5.4.1 Drilling and Development
    • 5.4.2 Construction
    • 5.4.3 Inspection, Repair, and Maintenance
    • 5.4.4 Decommisioning
    • 5.4.5 Other Activity Types
  • 5.5 By Geography
    • 5.5.1 United Kingdom
    • 5.5.2 Norway
    • 5.5.3 Denmark
    • 5.5.4 Rest of Europe

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers & Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, And Agreements
  • 6.2 Strategies Adopted By Leading Players
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1

DOF Subsea AS

    • 6.3.2 Helix Energy Solutions Group Inc.
    • 6.3.3 TechnipFMC PLC
    • 6.3.4 Bourbon Offshore
    • 6.3.5 Subsea 7 SA
    • 6.3.6 Saipem SpA

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS