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市場調査レポート
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1456881

無菌包装市場-2024年から2029年までの予測

Aseptic Packaging Market - Forecasts from 2024 to 2029

出版日: | 発行: Knowledge Sourcing Intelligence | ページ情報: 英文 135 Pages | 納期: 即日から翌営業日

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無菌包装市場-2024年から2029年までの予測
出版日: 2024年02月07日
発行: Knowledge Sourcing Intelligence
ページ情報: 英文 135 Pages
納期: 即日から翌営業日
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  • 概要
  • 目次
概要

無菌包装市場は、2022年に649億9,100万米ドルと評価され、CAGR 8.94%で成長し、2029年には1,183億5,700万米ドルの市場規模に達します。

無菌包装は、無菌チャンバーまたは環境内で、無菌製品を無菌容器に充填するプロセスです。このプロセスによって提供されるパッケージングの利点により、食品、飲料、医療業界全体で無菌包装製品の使用が増加しています。飲食品業界の成長と、保存料を使用しない飲食品へのシフト傾向は、予測期間中の市場成長の主要要因になると予想されます。

市場の動向:

都市化の進展、厳格な食品安全法、顧客の嗜好の変化が無菌包装業界を牽引する主要要因です。無菌包装は、冷蔵や保存料を必要とせずに製品の鮮度と栄養成分を維持することで、より利用しやすく健康的な飲食品を求める顧客の需要の高まりに応えるものです。これは、特に慌ただしい生活が一般的な都市部において、すぐに食べられ、持ち運びが可能な食品に対する需要の高まりに沿ったものです。

さらに、無菌包装は包装工程全体を通じて無菌性を確保し、厳しい規制基準を満たし、食品の安全性と清潔性に関する懸念に対処します。技術開発も市場開拓の原動力であり、装置、プロセス、包装材料における画期的な進歩が生産性と性能を向上させています。

市場の促進要因:

  • 防腐剤を使用しない飲食品への動向が無菌包装市場を牽引すると予想されます。

保存料は製品の賞味期限を延ばすために広く使用されてきました。しかし、世界中の様々な食品規格協会によって承認されている保存料の多くは、複数の健康被害を引き起こす可能性があります。そのため、人々は保存料を使用した製品の採用を避けるようになっています。代替案として、超高温(UHT)処理などの熱殺菌技術があり、これによって保存料の使用が不要になります。しかし、これには無菌包装のような滅菌済みのパッケージングソリューションが必要であり、無菌包装市場の促進要因となっています。

さらに、硝酸ナトリウムや亜硝酸ナトリウムのような複数の食品保存料もがんとの関連が指摘されているが、世界の多くの地域では少量の使用が許可されています。このため、飲食品にあらゆる形態の保存料を使用しないという要求がさらに高まり、他の形態の処理やその包装の無菌包装ソリューションに対する需要が雪だるま式に増加しています。

  • 厳しい食品規制は市場にプラスの影響を与える可能性があります。

厳しい食品規制は無菌包装ビジネスに大きな影響を与え、無菌包装の業界慣行や市場力学に影響を与えています。食品の安全性、品質、清潔さを包装工程全体で保証するための厳格なガイドラインを課すことで、これらの規則は重要なセーフティネットとして機能します。メーカーは、製品承認を得て顧客の信頼を醸成するために、規制規則を遵守しています。無菌包装の技術は、充填・密封工程に無菌環境を提供することで、汚染のリスクを低減し、製品の完全性を維持することで、これらの規制目標を満たす上で重要な役割を果たしています。

市場抑制要因

無菌包装業界には、その成長と普及を制限するいくつかの障害があります。多くの企業が市場参入を難しくしている主要理由は、充填機や滅菌ユニットなどの特殊なインフラや機器の初期コストが高いことです。

また、無菌包装には、エネルギー使用、維持管理、無菌包装用品の購入費用など、多額のランニングコストがかかることもあります。特に、利益率の低い商品やコストが重視されるセグメントでは、これらの要素が無菌包装の普及を妨げる可能性があります。さらに、無菌包装の手順が複雑で、厳格な品質管理措置が要求されるため、設置時や操作時に困難が生じる可能性があり、専門作業員の関与や継続的な監視が必要となります。

  • 紙形態の包装材は、世界の無菌包装市場で大きなシェアを占めると予想されています。

包装材料別に見ると、無菌包装市場は紙、プラスチック、ガラス、金属に区分されます。再生可能で持続可能な包装の促進に関する政府の規制が厳しいため、紙が市場で大きなシェアを占め、また最も速い速度で成長すると予測されます。さらに、再生可能な包装材や使い捨てが容易な包装材を採用する傾向が強まっていることも、紙ベースの包装材の需要を促進すると予測されます。

また、プラスチックとガラスは、飲食品、医薬品・医療、化粧品など、複数の産業セグメントでの用途があるため、市場で大きなシェアを占めると予測されます。しかし、金属は市場のわずかなシェアを占めると予測され、成長率も最も低いと見られています。

  • ボトル部門は大きな市場シェアを占めると予測されます。

ボトルは、新興諸国における都市人口の増加と相まって、便利で高品質な製品に対する需要が高まっているため、大きな市場シェアを占めると予測されます。また、無菌充填ボトルは取り扱いが簡単で、再販可能で、衝撃に強く、冷蔵牛乳・乳飲料市場を拡大する新しい方法で棚で競合に差をつける良い方法でもあります。

無菌包装に関連する利点のひとつは、製品を常温条件下で保存可能にすることであり、それが現代の進歩的な包装媒体と考えられている理由です。さらに、アンプル、シリンジ、バイアルは製薬と医療産業で広く使用されており、予測期間中、医療意識の高まりと製薬セクターへの投資の増加により、大きな成長が見込まれています。

アジア太平洋は予測期間中に高成長が見込まれます。

アジア太平洋の無菌包装消費国トップは中国です。予測期間中、同市場の成長は飲食品消費の増加によって支えられると予想されます。同国の市場は、包装された食事の人気の高まり、飲食店やスーパーマーケットの拡大、ボトル入り飲料水やその他の飲料の消費の増加など、いくつかの注目すべき要因によって牽引されています。

さらに、インドの無菌包装市場は、同国の人口拡大、所得水準の上昇、ライフスタイルの進化によって推進されると予測されます。硬質プラスチック包装業界は、エンドユーザーセグメントの成長展望により、予測期間中にアジア太平洋の無菌包装市場を煽る需要の増加が予想されます。

市場開拓:

  • 2023年11月、Tetra PakとLactogalは、2022年に商業消費者テストに成功した後、紙ベースのバリアを備えた無菌飲料カートンを発表しました。これは、現在ポルトガルで実施されている2,500万パケットを超える大規模な技術検証プロジェクトのごく一部です。約80%が板紙で構成されるこのパッケージは、再生可能エネルギー含有率を90%まで高め、二酸化炭素排出量を33%削減し、Carbon TrustTMのカーボン・ニュートラル認証を取得しています。
  • 2023年2月、世界最大の牛乳市場であり、世界有数のジュース生産国であるインドに、SIG初の無菌カートン施設が建設される予定です。この施設はグジャラート州のアーメダバードに建設される予定です。

目次

第1章 イントロダクション

  • 市場概要
  • 市場の定義
  • 調査範囲
  • 市場セグメンテーション
  • 通貨
  • 前提条件
  • 基準年と予測年のタイムライン
  • 関係者にとっての主要メリット

第2章 調査手法

  • 調査デザイン
  • 調査プロセス

第3章 エグゼクティブサマリー

  • 主要調査結果
  • アナリストビュー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • ポーターのファイブフォース分析
  • 業界バリューチェーン分析
  • アナリストビュー

第5章 無菌包装市場:包装材料別

  • イントロダクション
  • プラスチック
  • ガラス
  • 金属

第6章 無菌包装市場:製品別

  • イントロダクション
  • ボトル
  • カートンと箱
  • バッグ
  • パウチ
  • 注射器
  • バイアルとアンプル
  • その他

第7章 無菌包装市場:用途別

  • イントロダクション
  • 食品
  • 飲料
  • 製薬と医療
  • その他

第8章 無菌包装市場:地域別

  • イントロダクション
  • 北米
  • 南米
  • 欧州
  • 中東・アフリカ
  • アジア太平洋

第9章 競合環境と分析

  • 主要企業と戦略分析
  • 市場シェア分析
  • 合併、買収、合意とコラボレーション
  • 競合ダッシュボード

第10章 企業プロファイル

  • Tetra Laval
  • Amcor
  • Ecolean AB
  • Sealed Air Corporation
  • Jet Technologies
  • SIG
  • DS Smith
  • Carl-Zeiss-Stiftung(SCHOTT)
  • Ferd(Elopak)
目次
Product Code: KSI061610038

The aseptic packaging market is evaluated at US$64.991 billion for the year 2022 growing at a CAGR of 8.94% reaching the market size of US$118.357 billion by the year 2029.

Aseptic packaging is the process of filling sterile products into sterile containers, within the aseptic chambers or environment. Packaging advantages offered by this process have led to an increased usage of aseptic packaging products across the food, beverage, and healthcare industries. The growing food and beverage industry, coupled with a shifting trend toward food and beverages without preservatives, is expected to be the prime driver for the growth of the market during the forecast period.

MARKET TRENDS:

Growing urbanization, strict food safety laws, and changing customer tastes are the main factors driving the aseptic packaging industry. Aseptic packaging provides an answer to the growing demand from customers for more accessible and healthful food and beverage alternatives by maintaining product freshness and nutritional content without requiring refrigeration or preservatives. This is in line with the rising demand for ready-to-eat and portable foods, especially in cities where hectic lives are common.

Furthermore, aseptic packaging ensures sterility throughout the packaging process, satisfying strict regulatory standards and addressing concerns about food safety and cleanliness. Technological developments also drive market expansion, as ongoing breakthroughs in equipment, processes, and packaging materials improve productivity and performance.

MARKET DRIVERS:

  • Shifting trends towards food and beverages without preservatives is anticipated to drive the aseptic packaging market.

Preservatives have been widely used to extend the shelf life of products. However, many of the preservatives, which are approved by various food standard associations around the globe, are capable of causing multiple health hazards. This has led to people avoiding the adoption of products that use them. As an alternative, there are thermal sterilization techniques such as Ultra High Temperature (UHT) processing, which eliminates the use of preservatives. However, it requires pre-sterilized packaging solutions in the form of aseptic packaging, thus posing as a driver for the aseptic packaging market.

Furthermore, multiple food preservatives, such as sodium nitrate and sodium nitrite, have also been linked to cancer, but are allowed in smaller quantities in many parts of the world. This has further increased the demand for the avoidance of any form of preservatives in foods and beverages and is snowballing the demand for other forms of treatment and aseptic packaging solutions for their packaging.

  • Stringent food regulations may positively impact the market.

Stringent food laws have a significant impact on the aseptic packaging business, influencing industry practices and market dynamics for aseptic packaging. By imposing strict guidelines to guarantee food safety, quality, and cleanliness throughout the packaging process, these rules act as vital safety nets. Manufacturers adhere to regulatory regulations to get product approval and foster customer confidence. By offering a sterile environment for filling and sealing processes, aseptic packaging technologies play a crucial role in satisfying these regulatory objectives by reducing the risk of contamination and maintaining product integrity.

MARKET RESTRAINTS:

There are several obstacles faced by the aseptic packaging industry that limit its growth and uptake. The main reason why many businesses find it difficult to enter the market is the high initial cost of specialized infrastructure and equipment, such as filling machines and sterilization units.

Aseptic packaging can also have significant running expenses, which include energy use, upkeep, and the cost of purchasing sterile packaging supplies. These elements could prevent aseptic packaging from becoming widely used, especially for goods with slimmer profit margins or in areas where cost is a major concern. Furthermore, the intricacy of aseptic packing procedures and the requirement for strict quality control measures may pose difficulties during installation and operation, necessitating the involvement of expert workers and ongoing oversight.

  • The paper form of the packaging material is anticipated to hold a significant share of the global aseptic packaging market.

By packaging material, the aseptic packaging market is segmented as paper, plastic, glass, and metal. Paper will hold a significant share of the market and is also projected to grow at the fastest rate owing to the heavy government regulations regarding the promotion of renewable and sustainable packaging. Furthermore, the growing trend toward adoption of the renewable or easily disposable packaging materials is also projected to drive the demand for paper-based packaging.

Plastic and glass are also predicted to hold a substantial share of the market due to their applications in multiple industry verticals such as food and beverage, pharmaceuticals and healthcare, cosmetics, and more. However, metals are projected to hold a nominal share of the market and are also seen to grow at the slowest rate.

  • The bottling segment is anticipated to hold a significant market share.

The Bottle is predicted to hold a significant market share owing to the increasing demand for convenience and quality products coupled with the increasing urban population in developing countries. Also, aseptically filled bottles are easy to handle, resalable, and shock-resistant and are also a good way of standing out from the competition on the shelf with a new way of expanding the refrigerated milk and milk beverage market.

One of the benefits associated with aseptic packaging is that it makes the product shelf-stable under ambient conditions, and that's the reason that it's considered the modern progressive packaging medium. Moreover, ampoules, syringes, and vials are widely used in the pharmaceutical and healthcare industries and are expected to grow at a significant rate as a result of increasing healthcare awareness and growing investment in the pharmaceutical sector during the forecast period.

Asia Pacific is expected to grow at a high rate during the forecast period.

China ranks among the Asia-Pacific region's top consumers of aseptic packaging. During the projected period, the market's growth is expected to be supported by the rising consumption of food and beverages. The country's market is being driven by several notable factors, including the growing popularity of packaged meals, the expansion of eateries and supermarkets, and the rise in the consumption of bottled water and other beverages.

Furthermore, India's aseptic packaging market is anticipated to be propelled by the country's expanding population, rising income levels, and evolving lifestyles. The rigid plastic packaging industry is anticipated to experience an increase in demand due to the growth prospects of end-user segments fueling the Asia Pacific aseptic packaging market during the forecast period.

Market Developments:

  • In November 2023, Tetra Pak and Lactogal introduced an aseptic beverage carton with a paper-based barrier, following successful commercial consumer testing in 2022. This is a small portion of a larger technology validation project that is presently being carried out in Portugal and involves over 25 million packets. Comprising around 80% paperboard, the package boosts its renewable content to 90%, lowers its carbon impact by 33%, and has earned the Carbon TrustTM's Carbon Neutral certification.
  • In February 2023, India, the largest milk market in the world and one of the top juice-producing nations in the world is planning to host SIG's first aseptic carton facility. The facility will be located in Gujarat's Ahmedabad.

Segmentation:

By Packaging Material

  • Paper
  • Plastic
  • Glass
  • Metal

By Product

  • Bottles
  • Cartons and Boxes
  • Bags
  • Pouches
  • Syringes
  • Vials & Ampoules
  • Cans
  • Others

By Application

  • Food
  • Beverage
  • Pharmaceutical and Healthcare
  • Others

By Geography

  • North America
  • USA
  • Canada
  • Mexico
  • South America
  • Brazil
  • Argentina
  • Others
  • Europe
  • United Kingdom
  • Germany
  • France
  • Spain
  • Others
  • Middle East and Africa
  • Saudi Arabia
  • UAE
  • Israel
  • Others
  • Asia Pacific
  • China
  • Japan
  • India
  • South Korea
  • Taiwan
  • Thailand
  • Indonesia
  • Others

TABLE OF CONTENTS

1. INTRODUCTION

  • 1.1. Market Overview
  • 1.2. Market Definition
  • 1.3. Scope of the Study
  • 1.4. Market Segmentation
  • 1.5. Currency
  • 1.6. Assumptions
  • 1.7. Base, and Forecast Years Timeline
  • 1.8. Key Benefits for the Stakeholder

2. RESEARCH METHODOLOGY

  • 2.1. Research Design
  • 2.2. Research Processes

3. EXECUTIVE SUMMARY

  • 3.1. Key Findings
  • 3.2. Analyst View

4. MARKET DYNAMICS

  • 4.1. Market Drivers
  • 4.2. Market Restraints
  • 4.3. Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1. Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2. Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3. Threat of New Entrants
    • 4.3.4. Threat of Substitutes
    • 4.3.5. Competitive Rivalry in the Industry
  • 4.4. Industry Value Chain Analysis
  • 4.5. Analyst View

5. ASEPTIC PACKAGING MARKET, BY PACKAGING MATERIAL

  • 5.1. Introduction
  • 5.2. Paper
    • 5.2.1. Market Trends and Opportunities
    • 5.2.2. Growth Prospects
    • 5.2.3. Geographic Lucrativeness
  • 5.3. Plastic
    • 5.3.1. Market Trends and Opportunities
    • 5.3.2. Growth Prospects
    • 5.3.3. Geographic Lucrativeness
  • 5.4. Glass
    • 5.4.1. Market Trends and Opportunities
    • 5.4.2. Growth Prospects
    • 5.4.3. Geographic Lucrativeness
  • 5.5. Metal
    • 5.5.1. Market Trends and Opportunities
    • 5.5.2. Growth Prospects
    • 5.5.3. Geographic Lucrativeness

6. ASEPTIC PACKAGING MARKET, BY PRODUCT

  • 6.1. Introduction
  • 6.2. Bottles
    • 6.2.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.2.2. Growth Prospects
    • 6.2.3. Geographic Lucrativeness
  • 6.3. Cartons and Boxes
    • 6.3.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.3.2. Growth Prospects
    • 6.3.3. Geographic Lucrativeness
  • 6.4. Bags
    • 6.4.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.4.2. Growth Prospects
    • 6.4.3. Geographic Lucrativeness
  • 6.5. Pouches
    • 6.5.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.5.2. Growth Prospects
    • 6.5.3. Geographic Lucrativeness
  • 6.6. Syringes
    • 6.6.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.6.2. Growth Prospects
    • 6.6.3. Geographic Lucrativeness
  • 6.7. Vials & Ampoules
    • 6.7.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.7.2. Growth Prospects
    • 6.7.3. Geographic Lucrativeness
  • 6.8. Cans
    • 6.8.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.8.2. Growth Prospects
    • 6.8.3. Geographic Lucrativeness
  • 6.9. Others
    • 6.9.1. Market Trends and Opportunities
    • 6.9.2. Growth Prospects
    • 6.9.3. Geographic Lucrativeness

7. ASEPTIC PACKAGING MARKET, BY APPLICATION

  • 7.1. Introduction
  • 7.2. Food
    • 7.2.1. Market Trends and Opportunities
    • 7.2.2. Growth Prospects
    • 7.2.3. Geographic Lucrativeness
  • 7.3. Beverage
    • 7.3.1. Market Trends and Opportunities
    • 7.3.2. Growth Prospects
    • 7.3.3. Geographic Lucrativeness
  • 7.4. Pharmaceutical and Healthcare
    • 7.4.1. Market Trends and Opportunities
    • 7.4.2. Growth Prospects
    • 7.4.3. Geographic Lucrativeness
  • 7.5. Others
    • 7.5.1. Market Trends and Opportunities
    • 7.5.2. Growth Prospects
    • 7.5.3. Geographic Lucrativeness

8. ASEPTIC PACKAGING MARKET, BY GEOGRAPHY

  • 8.1. Introduction
  • 8.2. North America
    • 8.2.1. By Packaging Material
    • 8.2.2. By Product
    • 8.2.3. By Application
    • 8.2.4. By Country
      • 8.2.4.1. USA
        • 8.2.4.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.2.4.1.2. Growth Prospects
      • 8.2.4.2. Canada
        • 8.2.4.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.2.4.2.2. Growth Prospects
      • 8.2.4.3. Mexico
        • 8.2.4.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.2.4.3.2. Growth Prospects
  • 8.3. South America
    • 8.3.1. By Packaging Material
    • 8.3.2. By Product
    • 8.3.3. By Application
    • 8.3.4. By Country
      • 8.3.4.1. Brazil
        • 8.3.4.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.3.4.1.2. Growth Prospects
      • 8.3.4.2. Argentina
        • 8.3.4.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.3.4.2.2. Growth Prospects
      • 8.3.4.3. Others
        • 8.3.4.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.3.4.3.2. Growth Prospects
  • 8.4. Europe
    • 8.4.1. By Packaging Material
    • 8.4.2. By Product
    • 8.4.3. By Application
    • 8.4.4. By Country
      • 8.4.4.1. United Kingdom
        • 8.4.4.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.4.4.1.2. Growth Prospects
      • 8.4.4.2. Germany
        • 8.4.4.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.4.4.2.2. Growth Prospects
      • 8.4.4.3. France
        • 8.4.4.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.4.4.3.2. Growth Prospects
      • 8.4.4.4. Spain
        • 8.4.4.4.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.4.4.4.2. Growth Prospects
      • 8.4.4.5. Others
        • 8.4.4.5.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.4.4.5.2. Growth Prospects
  • 8.5. Middle East and Africa
    • 8.5.1. By Packaging Material
    • 8.5.2. By Product
    • 8.5.3. By Application
    • 8.5.4. By Country
      • 8.5.4.1. Saudi Arabia
        • 8.5.4.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.5.4.1.2. Growth Prospects
      • 8.5.4.2. UAE
        • 8.5.4.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.5.4.2.2. Growth Prospects
      • 8.5.4.3. Israel
        • 8.5.4.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.5.4.3.2. Growth Prospects
      • 8.5.4.4. Others
        • 8.5.4.4.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.5.4.4.2. Growth Prospects
  • 8.6. Asia Pacific
    • 8.6.1. By Packaging Material
    • 8.6.2. By Product
    • 8.6.3. By Application
    • 8.6.4. By Country
      • 8.6.4.1. China
        • 8.6.4.1.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.6.4.1.2. Growth Prospects
      • 8.6.4.2. Japan
        • 8.6.4.2.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.6.4.2.2. Growth Prospects
      • 8.6.4.3. India
        • 8.6.4.3.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.6.4.3.2. Growth Prospects
      • 8.6.4.4. South Korea
        • 8.6.4.4.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.6.4.4.2. Growth Prospects
      • 8.6.4.5. Taiwan
        • 8.6.4.5.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.6.4.5.2. Growth Prospects
      • 8.6.4.6. Thailand
        • 8.6.4.6.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.6.4.6.2. Growth Prospects
      • 8.6.4.7. Indonesia
        • 8.6.4.7.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.6.4.7.2. Growth Prospects
      • 8.6.4.8. Others
        • 8.6.4.8.1. Market Trends and Opportunities
        • 8.6.4.8.2. Growth Prospects

9. COMPETITIVE ENVIRONMENT AND ANALYSIS

  • 9.1. Major Players and Strategy Analysis
  • 9.2. Market Share Analysis
  • 9.3. Mergers, Acquisitions, Agreements, and Collaborations
  • 9.4. Competitive Dashboard

10. COMPANY PROFILES

  • 10.1. Tetra Laval
  • 10.2. Amcor
  • 10.3. Ecolean AB
  • 10.4. Sealed Air Corporation
  • 10.5. Jet Technologies
  • 10.6. SIG
  • 10.7. DS Smith
  • 10.8. Carl-Zeiss-Stiftung (SCHOTT)
  • 10.9. Ferd (Elopak)