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市場調査レポート
商品コード
1771467
航空分野の5Gの市場規模、シェア、動向分析レポート:通信インフラ別、技術別、接続タイプ別、最終用途別、地域別、セグメント予測、2025~2030年5G In Aviation Market Size, Share & Trends Analysis Report By Communication Infrastructure, By Technology, By Connectivity Type, By End Use, By Region, And Segment Forecasts, 2025 - 2030 |
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カスタマイズ可能
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航空分野の5Gの市場規模、シェア、動向分析レポート:通信インフラ別、技術別、接続タイプ別、最終用途別、地域別、セグメント予測、2025~2030年 |
出版日: 2025年06月09日
発行: Grand View Research
ページ情報: 英文 130 Pages
納期: 2~10営業日
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航空分野の5G市場サマリー
世界の航空分野の5G市場規模は、2024年に26億8,000万米ドルと推計され、2025~2030年にかけてCAGR 31.4%で成長し、136億4,000万米ドルに達すると予測されます。同市場は、災害地域での迅速な接続復旧ニーズの高まり、非地上ネットワーク(NTN)エコシステムの拡大、軽量で高スループットのフェーズドアレイアンテナの進歩などを背景に勢いを増しています。
政府や防衛機関は、緊急通信用に空中5Gシステムの利用を増やしています。同時に、HAPS(高高度擬似衛星)や航空機ベースの5Gリレーへの投資により、遠隔地やサービスが行き届いていない地域でのデジタル化が加速しています。小型アンテナシステムの技術的進歩は、商用機や軍用機に5G機能を統合する実現可能性をさらに高めています。
接続性を迅速に展開できることから、空中5Gは災害管理と回復力計画における戦略的資産となっています。しかし、規制や空域認証の複雑さが大きな課題となっています。防衛や緊急サービスの通信インフラからの需要の高まりは、同市場にとって大きな機会となっています。地震、ハリケーン、山火事、津波などの自然災害は、しばしば地上の通信インフラに被害を与え、被災地域を孤立させます。このようなシナリオでは、ドローンや航空機、HAPS(高高度疑似衛星)に搭載された空中5Gプラットフォームが、高速ネットワークを迅速に再確立することができます。例えば、2023年にトルコとシリアで発生した地震では、一時的な衛星やUAVベースの通信システムが導入されるまで、接続性のギャップが緊急時の調整の妨げとなりました。カリフォルニア州で発生した山火事では、通信ペイロードを搭載した航空機が状況把握と消防チーム間のリアルタイム調整を可能にしました。
これらのモバイル5Gシステムは、地上ネットワークがダウンしているときにリアルタイムの動画伝送、GPS連携、データ共有を可能にし、防衛機関、初動対応者、人道支援組織にとって重要なツールと見なされるようになってきています。
政府機関や民間企業は、地上ネットワークの制限を超えてモバイル接続を拡張するため、HAPS、衛星、その他の空中プラットフォームへの投資を増やしています。これらのNTNは、遠隔地、海上、またはサービスが十分でない地域での5Gカバレッジを可能にし、災害対応、防衛、地方のブロードバンドアクセスにおいて重要な役割を果たします。例えば、2025年5月、Space42の子会社Mira AerospaceはアブダビにMENA初の高高度プラットフォームステーション(HAPS)製造施設を開設しました。この4,500m2のセンターでは、年間20機以上のUAVが生産され、UAEの航空宇宙主権能力を高め、先進的な研究開発と商業化の取り組みで国家宇宙戦略2030を支援します。
同様に、2024年9月、Ericssonは、宇宙ベースのシステムを通じてD2D(Direct-to-Device)、IoTサービス、NTNを推進することに焦点を当てたイニシアチブであるMobile Satellite Services Association(MSSA)に加盟しました。MSSAは、3GPP標準を通じてモバイル機器と統合されたLバンドおよびSバンドの周波数帯を使用する世界的なNTNエコシステムの構築に取り組んでいます。これらの開発は、空中および軌道上の資産を地上インフラに統合する方向への広範なシフトを反映しています。拡大するNTNエコシステムは航空接続を再定義し、これまで到達できなかった空域まで5Gの通信範囲を拡大し、ダイナミックな機内通信をサポートし、防衛、災害対応、遠隔操作のミッションクリティカルなサービスを可能にします。
国防軍は、ISR(情報、監視、偵察)、UAVの運用、戦術調整のために、広帯域幅で低遅延のリンクを必要としています。また、緊急機関は、地震や山火事などの危機の際に、リアルタイムの状況認識と迅速な接続性の回復に依存しています。空中5GリレーとHAPSは、地上ネットワークが侵害された場合に、被災地上空にモバイル通信ハブを確立することができます。例えば、UAVや航空機に軽量のフェーズドアレイアンテナを配備することで、敵地や被害を受けた環境で一時的な5Gバックホールリンクを迅速に設定することができます。アブダビにおけるSpace42のHAPS施設の開設は、防衛に焦点を当てた技術革新の高まりを示すものであり、一方、EricssonのMSSAへの参加は、世界的にスケーラブルな衛星対応モバイルネットワークの構築に対するセクター横断的なコミットメントを示すものです。航空宇宙、電気通信、防衛の各技術が融合することで、ミッションクリティカルな環境における新たな運用回復力が引き出されます。
空中5Gシステムの導入は、特に周波数免許、耐空証明、国境を越えた空域使用など、規制上の大きなハードルに直面しています。成層圏(地上約20km)で運用される高高度疑似衛星(HAPS)は、従来の航空規制と衛星規制の間のグレーゾーンに入ります。例えば、SoftBankのHAPSプロジェクトは、成層圏での飛行運用に関する管轄地域の方針が不明確であることや、ITUの枠組みで周波数割り当ての調和が取れていないことが原因で、遅延に見舞われました。米国では、UAVベースのシステムはすべてFAAパート91(一般運用規則)またはパート107(小型無人航空機用)に準拠する必要がありますが、これらは高スループットの空中ネットワークを念頭に開発されたものではありません。国際的には、通信ペイロードのライセンス要件や標準化された認証パスが一貫していないため、展開がさらに複雑になっています。このような規制の分断は、NTNプラットフォームの世界的な拡張性を妨げ、遅延とコスト超過を招いています。
5G In Aviation Market Summary
The global 5G in aviation market size was estimated at USD 2.68 billion in 2024 and is projected to reach USD 13.64 billion, growing at a CAGR of 31.4% from 2025 to 2030. The market is gaining momentum, driven by the rising need for rapid connectivity restoration in disaster zones, the expansion of non-terrestrial network (NTN) ecosystems, and advances in lightweight, high-throughput phased array antennas.
Governments and defense agencies increasingly use airborne 5G systems for emergency communications. At the same time, investments in HAPS (High-Altitude Pseudo-Satellites) and aircraft-based 5G relays are accelerating digital inclusion across remote and underserved regions. Technological progress in compact antenna systems further enhances the feasibility of integrating 5G capabilities into commercial and military aircraft.
The ability to rapidly deploy connectivity has made airborne 5G a strategic asset in disaster management and resilience planning. However, regulatory and airspace certification complexities pose significant challenges. Growing demand from defense and emergency service communication infrastructure represents a major opportunity for the market. Natural disasters such as earthquakes, hurricanes, wildfires, and tsunamis often damage terrestrial communication infrastructure, leaving affected regions isolated. In such scenarios, airborne 5G platforms mounted on drones, aircraft, or HAPS (High-Altitude Pseudo-Satellites) can quickly re-establish high-speed networks. For example, connectivity gaps hindered emergency coordination after the 2023 earthquake in Turkey and Syria until temporary satellite and UAV-based communication systems were deployed. Similarly, during wildfires in California, aircraft equipped with communication payloads enabled situational awareness and real-time coordination among firefighting teams
These mobile 5G systems are increasingly considered critical tools for defense agencies, first responders, and humanitarian organizations, enabling real-time video transmission, GPS coordination, and data sharing when terrestrial networks are down.
Governments and private players are increasingly investing in HAPS, satellites, and other aerial platforms to extend mobile connectivity beyond the limitations of terrestrial networks. These NTNs enable 5G coverage in remote, maritime, or underserved areas and play a critical role in disaster response, defense, and rural broadband access. For instance, in May 2025, Space42's subsidiary Mira Aerospace opened MENA's first High Altitude Platform Stations (HAPS) manufacturing facility in Abu Dhabi. The 4,500 m2 center will produce over 20 UAVs annually, boosting the UAE's sovereign aerospace capabilities and supporting the National Space Strategy 2030 with advanced R&D and commercialization efforts.
Similarly, in September 2024, Ericsson joined the Mobile Satellite Services Association (MSSA), an initiative focused on advancing Direct-to-Device (D2D), IoT services, and NTNs through space-based systems. MSSA is working to build a global NTN ecosystem using L- and S-band spectrum integrated with mobile devices via 3GPP standards. These developments reflect a broader shift toward integrating aerial and orbital assets into terrestrial infrastructure. The expanding NTN ecosystem redefines aviation connectivity, extending 5G coverage to previously unreachable airspaces, supporting dynamic in-flight communication, and enabling mission-critical services in defense, disaster response, and remote operations.
Defense forces require high-bandwidth, low-latency links for ISR (intelligence, surveillance, and reconnaissance), UAV operations, and tactical coordination. Also, emergency agencies depend on real-time situational awareness and rapid connectivity restoration during crises such as earthquakes or wildfires. Airborne 5G relays and HAPS can establish mobile communication hubs over affected zones when terrestrial networks are compromised. For instance, deploying lightweight phased-array antennas on UAVs and aircraft enables quick setup of temporary 5G backhaul links in hostile or damaged environments. The opening of Space42's HAPS facility in Abu Dhabi underlines growing defense-focused innovation, while Ericsson's involvement in MSSA shows cross-sector commitment to building globally scalable, satellite-enabled mobile networks. This convergence of aerospace, telecom, and defense technologies unlocks new operational resilience across mission-critical environments.
The deployment of airborne 5G systems faces significant regulatory hurdles, especially concerning spectrum licensing, airworthiness certification, and cross-border airspace usage. High-Altitude Pseudo-Satellites (HAPS), which operate in the stratosphere (approximately 20 km above ground), fall into a grey zone between traditional aviation and satellite regulations. For example, SoftBank's HAPS project encountered delays due to unclear jurisdictional policies on stratospheric flight operations and a lack of harmonized frequency allocations under ITU frameworks. In the U.S., all UAV-based systems require compliance with FAA Part 91 (general operating rules) or Part 107 (for small unmanned aircraft), which were not developed with high-throughput airborne networks in mind. Internationally, inconsistent licensing requirements and a standardized certification path for communication payloads further complicate deployment. This regulatory fragmentation hampers the global scalability of NTN platforms, causing extended
delays and cost overruns for operators and technology developers alike.
Global 5G In Aviation Market Report Segmentation
This report forecasts revenue growth at the global, regional, and country levels and provides an analysis of the latest industry trends in each of the sub-segments from 2018 to 2030. For this study, Grand View Research has segmented the global 5G in aviation market report based on communication infrastructure, technology, connectivity type, end use, and region: