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市場調査レポート
商品コード
1548966
レベル4の自動運転に対するサプライヤーの準備:センサー、システム、戦略、市場シェアSupplier Readiness for Level 4 Autonomy: Sensors, Systems, Strategy, Market Shares |
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レベル4の自動運転に対するサプライヤーの準備:センサー、システム、戦略、市場シェア |
出版日: 2024年09月05日
発行: Auto2x
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 即日から翌営業日
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当レポートのランキングは、ADASティア1のトップ20社 (APTIV、Bosch、Continental、Denso、Mobileye、Valeo、ZF、Baidu、Alibaba、Amazon、Huawei、Foxconnなど) をカバーしています。
Auto2xでは、「レベル4自動運転におけるサプライヤーの準備状況ランキング」レポートを発表しました。その中で、ADAS (先進運転支援システム) の競合情勢の進化や、技術プロバイダーによるレベル4自動運転へのロードマップに関する分析内容を提供しています。
本ランキングは、APTIV、Bosch、Continental、Denso、Mobileye、Valeo、ZFに加え、Baidu、Alibaba、Amazon、Huawei、Foxconnなど、ADASティア1の上位20社を対象としています。
サプライヤーの準備態勢を評価するために、当レポートでは以下の項目を数値化しました。
自動運転のレースで成功するためには、サプライヤーは3つのパラメーターにおいて競争力を持つ必要があります:
インタラクティブ型グラフを利用して、主要サプライヤーと自動車メーカーの戦略について学ぶことができます。
Boschの事例 - 世界最大の自動車部品サプライヤー
このパラメーターは、以下の内容を反映しています:
「Auto2xでは、技術競争力・戦略実行力・市場ポジショニングに基づいて、主要なティア1サプライヤーと新規企業の対応力レベルを評価しました」
最初のパラメータである技術競争力は、センサー・機能・アーキテクチャ・ソフトウェアスタック・イノベーション (特許) などの製品ポートフォリオを反映しています。
Auto2xでは、APTIVとContinentalは、LiDAR、ソフトウェアスタック、コンピューティン・プラットフォームにおける成熟した艇品/サービス提供により、レベル4の自動運転技術において高い準備レベルを有していると評価しています。
BaiduはApolloの強みにより競争力のある技術を提供しています。
BoschとMobileyeは、強力な自社能力、高成長分野でのパートナーエコシステム、主要市場への投資で、このパラメータをリードしています。
Continentalは、設計・製造から検証・システム統合や機能における新サービスへの拡張に至るまで、100%システムサプライヤーです。そのため、Continentalは有利な立場にあります。
Bosch、ZF、Valeo、Denso、Continentalのような主要な自動車用ティア1サプライヤーは、自動車の収益において依然として大きなシェアを維持しています。
さらに、ADAS、電動化、新しいモビリティ・ビジネスモデルからの収益も増加しています。上位サプライヤー12社のADAS売上高は、2021年に前年比12.5%増の160億ユーロとなりました。Auto2xでは、2025年までに倍増の350億ユーロになると予想しています。
Continentalは、主にカメラ市場での優位性を活かして、2015年から2018年にかけてADAS市場を売上高でリードしました。
しかし、2019年にはBoschに抜かれ、それ以降はADASの収益で市場をリードしています。ADASに関するOEMとの契約や、より高度な自動化のための運転・駐車機能をサポートする能力が同社の強みです。
Auto2xによると、Boschはレベル1-2機能のセンサーからの収益でADAS市場をリードしていますが、レベル4の自動運転に対する技術準備では遅れをとっています。
もう一つの成功例は、Intelの自動運転戦略を先導し、ADASで大きなシェアを獲得しているMobileyeです。Mobileyeは、レベル4自動運転への対応度別のサプライヤー・ランキングでトップ3にランクされています。
ADAS世界売上高ランキングによると、ADASの自動車部品サプライヤー上位4社は、いずれも欧州のBosch、Valeo、ZF、Continentalです。2022年の自動車生産台数が4%増加し、レベル2-3システムのセンサー装着率が高まったことが、ADASの売上高と受注高に貢献しました。
しかし、主要な自動車部品メーカーは、AIとソフトウェアの能力を開発し、ソフトウェアビジネスモデルに進出し、新たな競争に直面するために、さらなる変革に直面しています。
自動車メーカーは、レベル4の自律性を実現する上で、高度なセンサー技術や膨大なデータをリアルタイムで処理する高性能コンピューティング・プラットフォームの必要性など、いくつかの課題に直面しています。
自動運転車のコンプライアンスと社会的受容性を確保するためには、規制上のハードルと安全基準を乗り越えなければなりません。
配備を成功させるために必要なインフラと技術エコシステムを構築するには、多額の投資・研究開発・パートナーシップが必要です。
サプライヤーは、競争の激化、特にAIやクラウド技術を活用する大手ハイテク企業や新規企業との競争激化によるリスクに直面しており、従来のサプライチェーンを破壊する可能性があります。
自動車メーカーがモビリティサービスプロバイダーへと変貌を遂げることで、サプライヤーはソフトウェア主導のモデルへの迅速な適応を迫られていますが、これには多額の投資と再編が必要になる可能性があります。
さらに、ハードウェアからソフトウェアへの収益化のシフトは、従来の収益源に依存しているサプライヤーに課題を突きつけ、競争力を維持するために事業戦略の厳選を必要とします。
電動化や自動運転・共有モビリティ・コネクティビティは、より専門的なソフトウェア開発を推し進めます。ハードウェア指向のシステムの大部分が標準化され、コモディティ化します。
高度なソフトウエアを搭載したECUの増加は、大幅なコスト増、車載ソフトウエアの複雑化、車両機能の最適化における制約につながります。
次世代のデジタル自動車は、新しく多様な技術と複雑な論理運用を統合する必要があり、ハードウェアアーキテクチャは高度なソフトウェア機能と更新性をサポートする必要があります。
新たなパートナーシップと新たなビジネスモデルが生まれつつあります。
ソフトウェアは自動車産業のデジタル化に対する答えですが、その実現には課題があります。
SDVの主要な技術構成要素における主要なイノベーションクラスターは、下記の通りです。
AIやクラウドコンピューティングのような新技術は、高度なデータ処理、リアルタイムの意思決定、スケーラブルなソフトウェア更新を可能にするため、自動運転の将来にとって極めて重要です。
AIは機械学習と車載アシスタントを通じて車両の知覚と自律性を強化し、クラウドコンピューティングは効率的な機能開発とシステム統合をサポートします。
クラウドコンピューティングは、効率的な機能開発とシステム統合をサポートします。両者が一体となることで、より高度な自動化への移行が促進され、車両全体の性能と安全性が向上します。
AIとクラウドコンピューティングの統合は、自動運転車の消費者体験を変えるでしょう。
AIとクラウドコンピューティングを統合することで、個別化された社内サービス (オーダーメイド・エンターテインメントやリアルタイムナビゲーション支援など) が可能になり、自動運転車における消費者体験が大幅に向上します。
クラウドコンピューティングは、継続的な更新と機能強化を可能にし、車両が最新のテクノロジーと安全機能を確実に維持できるようにします。
さらに、AIを搭載したバーチャルアシスタントは、シームレスなインタラクションを提供し、移動中の利便性と全体的な満足度を向上させることができます。
伝統的なADASサプライヤーは、依然として自動車サプライヤーの収益の大部分を占めています。しかし、自動車を刷新するようなAI・クラウド・ソフトウェアの専門知識を活用する米国・中国などの大手テック企業との競争に直面しています。
2020年代には、自動車メーカーがコスト削減を達成するためにより一般的なプラットフォームへとシフトし、既存企業は新規参入企業と競争するために垂直統合型の資産偏重型ビジネスモデルからの脱却を余儀なくされるため、自動車のソフトウェア価値はハードウェアを上回ると思われます。
ソフトウェアは、新機能、コンテンツ、パーソナライズされた新体験など、製品の差別化にとって極めて重要になります。
当レポートでは、ハイテク企業が既存のサプライチェーンに参入したり、破壊したりする機会をいくつか特定しています。
必要とされる処理能力:
サプライヤーは、進化する自動運転の需要に対応するため、高度な知覚ハードウェア、AI、クラウドコンピューティングなどの次世代技術に投資する必要があります。
もう1つの重要な側面は、自動車メーカーが、より高い自律性を開発するために必要な自動運転ソフトウェアとセンサーの能力を構築することです。
また戦略を適応させて、新たな収益源を特定し、革新的なパートナーと協業して高成長の機会を獲得するべきです。
大手自動車メーカーと商業・製品開発パートナーシップを結び、コネクテッド、電気自動車、ADASのロードマップをサポートします。急成長する中国市場におけるAIとコネクティビティの領域は、新しいADサプライヤーが世界のティア1から市場シェアを奪うために極めて重要です。
さらに、サプライヤーは市場における競争力を維持するために、継続的に競合を評価し、製品提供を強化する必要があります。
最後に、ロボットタクシーやラストマイル・デリバリーなど、革新的な技術やビジネスモデルへの投資を促進することです。
新規サプライヤーの主な市場参入戦略には、既存企業との戦略的パートナーシップの形成、革新的技術への投資、自動運転分野のニッチ市場への注力などがあります。
参入の可能性がある技術には、次世代知覚ハードウェア、自動運転向けAI、高度コンピューティングソリューションなどがあります。
新規サプライヤーにとって有望な国としては、中国、米国、そして自動運転ソリューションの需要が急増している欧州が挙げられます。
The rankings cover the Top-20 ADAS Tier-1s, including APTIV, Bosch, Continental, Denso, Mobileye, Valeo, and ZF, Baidu, Alibaba, Amazon, Huawei, Foxconn and others.
Auto2x has released its "Supplier Readiness in Level 4 Autonomous Driving Rankings" report, offering insights into the evolution of the competitive landscape of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) and the roadmaps to Level 4 autonomous driving from technology providers.
The rankings cover the Top-20 ADAS Tier-1s, including APTIV, Bosch, Continental, Denso, Mobileye, Valeo, and ZF, in addition to Baidu, Alibaba, Amazon, Huawei, Foxconn and others.
To assess the Supplier Readiness we quantify
To succeed in the Autonomous Driving race suppliers must be competitive across 3 parameters:
Use the interactive graph to learn about the strategies of major suppliers and carmakers.
Let's have a look at some of them taking the example of Bosch, the world's biggest automotive supplier by revenue.
This parameter captures:
"Auto2x assessed the readiness levels of major Tier-1 suppliers and emerging players based on their technological competitiveness, their strategy execution and their market positioning."
The first parameter, Technology Competitiveness, captures the product portfolio of sensors, features, architecture, software stack and innovation (patents).
Auto2x assesses that APTIV and Continental have high readiness levels in Level 4 Autonomous Driving Technology due to their mature offering in Lidar, Software stack and Computing Platforms.
Baidu offers competitive technology due to Apollo's strengths.
Bosch and Mobileye lead the pack in this parameter, with strong in-house capabilities, a partner ecosystem in high-growth areas and investments in key markets.
Continental is a 100% system supplier from design and manufacturing to validation and expansion to new services in system integration and functions. This makes them well-positioned.
Major Automotive Tier-1 Suppliers like Bosch, ZF, Valeo, Denso and Continental still maintain the lion's share in terms of automotive revenues.
Furthermore, their revenues from ADAS, electrification and new mobility business models are increasing. ADAS revenues from the Top-12 Suppliers rose 12.5% in 2021 y-y to Euro-16 Billion. Auto2x expects it will double by 2025 to Euro-35 Billion.
Continental led the ADAS market by revenues between 2015 and 2018, mainly by capitalising on its dominance in the camera market.
But they were overtaken by Bosch in 2019, who leads the market by ADAS revenues since then. The contracts with OEMs for ADAS and the ability to support driving and parking features for higher levels of automation are strengths.
Auto2x found that Bosch leads the ADAS market by revenues from sensors for Level 1-2 features, but they lag in Technology Readiness for Level 4 Autonomous Driving.
Another success story is Mobileye which spearheads INTEL's Autonomous Driving strategy and has captured a large share in ADAS. Mobileye ranks at the Top-3 of Auto2x's Ranking of Suppliers by Readiness in level-4 Automated Driving.
The Top-4 Automotive Suppliers of ADAS are all European, Bosch, Valeo, ZF and Continental, according to Global ADAS Ranking by Revenues. The 4% growth in automotive production in 2022 and the higher sensor fitment for Level 2-3 systems benefited their ADAS sales and Order Books.
But major automotive suppliers face further transformation to develop capabilities in AI and software, expand into software business models and face new competition.
Automotive companies face several challenges in achieving Level 4 autonomy, including the need for advanced sensor technology and high-performance computing platforms to process vast amounts of data in real time.
Regulatory hurdles and safety standards must be navigated to ensure compliance and public acceptance of autonomous vehicles.
Significant investments, research and development, and partnerships are required to build the necessary infrastructure and technology ecosystem for successful deployment.
Suppliers face risks from increased competition, particularly from tech giants and emerging players that leverage AI and cloud technologies, potentially disrupting traditional supply chains.
The transformation of carmakers into mobility service providers pressures suppliers to adapt quickly to software-driven models, which may require significant investment and restructuring.
Additionally, the shift from hardware to software monetization poses challenges for suppliers reliant on traditional revenue streams, necessitating the refinement of their business strategies to remain competitive.
Electrification, automated driving, shared mobility and connectivity push for more dedicated software development. A large part of hardware-oriented systems becomes more standardized and commoditized.
The growing number of ECUs with sophisticated software leads to significant cost increases, higher in-vehicle software complexity and constraints in optimising vehicular functions.
Next-generation Digital vehicles must integrate new, diverse technologies and complex logical operations; the hardware architecture has to support advanced software functionality and upgradability.
New partnerships and new business models are emerging.
Software is the answer to the Digitization of the Automotive Industry but delivery is challenging.
Learn about top innovation clusters across major technological building blocks of SDVs.
New technologies like AI and cloud computing are crucial for the future of autonomous driving as they enable advanced data processing, real-time decision-making, and scalable software updates.
AI enhances vehicle perception and autonomy through machine learning and in-car assistants, while cloud computing supports efficient feature development and system integration.
Together, they facilitate the transition to higher levels of automation and improve overall vehicle performance and safety.
The integration of AI and cloud computing will change the consumer experience in autonomous vehicles
Integrating AI and cloud computing will significantly enhance the consumer experience in autonomous vehicles by enabling personalized in-car services, such as tailored entertainment and real-time navigation assistance.
Cloud computing allows for continuous updates and feature enhancements, ensuring vehicles remain up-to-date with the latest technology and safety features.
Additionally, AI-powered virtual assistants can provide seamless interaction, improving convenience and overall satisfaction during travel.
Traditional ADAS suppliers still maintain the lion's share in automotive supplier revenues. But they face competition from US, Chinese and other Tech giants who capitalize on their expertise in AI, Cloud and Software transforming automotive.
In the 2020s the vehicle's software value will exceed that of hardware as carmakers shift to more common platforms to achieve cost savings and existing players are forced to move away from vertically integrated, asset-heavy business models to compete with new entrants.
Software will be crucial for product differentiation such as new features, content, and new personalized experiences.
We have identified several opportunities for Tech Companies to enter or disrupt the existing supply chain.
"The computing power required for a
Suppliers should invest in next-generation technologies, such as advanced perception hardware, AI, cloud computing to meet the evolving demands of autonomous driving.
Another important aspect is building competence in Autonomous Driving software and sensors needed by carmakers to develop higher autonomy.
They should also adapt their strategies to identify new revenue pools and collaborate with innovative partners to tap into high-growth opportunities.
By forming commercial and product development partnerships with volume carmakers to support their connected, electric and ADAS roadmaps. The AI and connectivity domains in the booming Chinese market are crucial for new AD Suppliers to claim market share from global Tier-1s.
Additionally, suppliers must continuously assess competition and enhance their product offerings to maintain a competitive edge in the market.
Finally, fuel investments in innovative technologies and business models incl. robotaxis, and last-mile delivery.
Key market entry strategies for new suppliers include forming strategic partnerships with established players, investing in innovative technologies, and focusing on niche markets within the autonomous driving sector.
Technologies with potential for entry include next-gen perception hardware, AI for autonomy, and advanced computing solutions.
Countries with promising opportunities for new suppliers include China, the USA, and in Europe, where demand for autonomous driving solutions is rapidly growing.