市場調査レポート
商品コード
1704673

東欧のオンライン決済市場:市場動向・消費者による導入・成長予測 (2025年)

Eastern Europe Online Payment Methods Market Trends, Consumer Adoption, and Forecasts 2025


出版日
発行
yStats.com
ページ情報
英文 89 Pages
納期
即日から翌営業日
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価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
東欧のオンライン決済市場:市場動向・消費者による導入・成長予測 (2025年)
出版日: 2025年04月14日
発行: yStats.com
ページ情報: 英文 89 Pages
納期: 即日から翌営業日
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概要

デジタルウォレットと銀行送金が東欧で勢いを増す:

デジタルウォレットとリアルタイムの銀行振込が、利便性・スピード・安全性を重視する消費者の間で東欧全域に急速に広がっています。トルコでは、デジタルウォレットが2023年のオンライン取引の10%以上を占め、2017年の5%未満から大きく成長しました。この成長を牽引しているのは、BKM Express や Paycell などの地元サービスです。ポーランドでは BLIK サービスが主導的な役割を果たしており、2024年にはインターネット利用者の65%以上がリアルタイム銀行振込を利用しています。このような変化は、地域全体で拡大するデジタルインフラによってさらに後押しされています。

代替手段の台頭にもかかわらず、カード決済が優勢を維持:

デジタルウォレットや銀行振込の利用が増えている一方で、東欧では依然としてカード決済が主流となっています。トルコでは、クレジットカードとデビットカードが2023年のオンライン取引の65%を占めました。チェコやルーマニアでもカード決済の利用が広く浸透しており、特にデビットカードの使用が顕著です。チェコのカード決済市場は今後大きく成長し、2027年までに1,100億米ドルを超えると予測されています。さらに、地域全体で非接触型カードやモバイルカードの利用も拡大を続けています。

モバイル決済と即時支払いがEコマースと消費者の嗜好を再形成:

東欧におけるモバイル決済の状況は、モバイル優先のソリューションへの移行によって急速に進化しています。ハンガリーでは、モバイル決済の割合が2022年の15%超から2023年には20%超へと成長しました。同様に、スロバキアでも非接触型決済やApple Pay、Google Payなどのデジタルウォレットの利用が拡大しています。

当レポートでは、東欧のオンライン決済の動向を調査し、西欧全体および主要国における消費者の好み、利用状況、オンライン決済の取引額の推移・予測、タイプ別のシェアなどをまとめています。

目次

第1章 重要ポイント

第2章 マネジメントサマリー

第3章 中欧のオンライン決済市場

  • ポーランド
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額:2023年・2027年
    • オンライン購入に利用される決済方法の割合:年齢別
    • オンライン購入に利用される決済方法の割合:都市規模別
    • オンライン購入に利用される決済方法の割合:性別
    • オンライン購入における支払い方法の選択理由:年齢別
    • オンライン購入における支払い方法の選択理由:性別
    • 2024年のインターネット利用者におけるオンライン決済方法の利用率
    • 2024年における15~24歳および25~34歳の若年成人のBLIK使用率
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • チェコ
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額:2023年・2027年
    • モバイルウォレット (Apple Pay、Google Pay) を好む18~24歳の割合
    • 好まれる決済手法
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • スロバキア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額:2023年・2028年
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • ハンガリー
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額:2023年・2028年
    • モバイル決済普及率、2022年および2023年
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • スロベニア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額:2023年・2028年
    • 非接触型決済カードの数:2023年・2028年
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合

第4章 南欧のオンライン決済市場

  • トルコ
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • eコマースにおける決済方法と消費者動向の概要
    • 2023年のカードスキーム別市場シェア
    • 支払タイプ別内訳
  • ルーマニア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額:2023年・2028年
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • ギリシャ
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額:2023年・2027年
    • カード取引額のシェア :決済チャネル別
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • ブルガリア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額:2023年・2028年
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • セルビア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • クロアチア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合

第5章 バルト諸国におけるオンライン決済

  • リトアニア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • カード取引額
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • ラトビア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合
  • エストニア
    • オンライン決済方法と消費者の好み:概要
    • オンラインで商品やサービスを購入した16~74歳の人口の割合

第6章 総論

目次
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2025 Trends in Eastern Europe's Digital Payments: yStats.com Unveils Consumer Adoption Insights and Market Shifts

Digital Wallets and Bank Transfers Gain Momentum Across Eastern Europe

Digital wallets and real-time bank transfers are rapidly gaining traction in Eastern Europe as consumers prioritize convenience, speed, and security. In Turkey, digital wallets made up over 10% of online transactions in 2023, up from under 5% in 2017, with local services like BKM Express and Paycell driving this growth. Poland's BLIK service is another leader, with over 65% of internet users adopting real-time bank transfers in 2024. This shift is further supported by expanding digital infrastructures across the region.

Card Payments Remain Dominant Despite Rising Alternatives

Despite the rise of digital wallets and bank transfers, card payments still lead in Eastern Europe. In Turkey, credit and debit cards accounted for 65% of online transactions in 2023. The Czech Republic and Romania also show strong adoption of card payments, with debit cards particularly prevalent. The Czech card payments market is set to grow significantly, reaching over USD 110 billion by 2027, while contactless and mobile card usage continues to rise across the region.

Mobile and Instant Payments Reshape E-Commerce and Consumer Preferences

The mobile payment landscape in Eastern Europe is evolving quickly, driven by the shift to mobile-first solutions. In Hungary, mobile payments grew from over 15% in 2022 to over 20% in 2023. Similarly, Slovakia is experiencing increased adoption of contactless payments and digital wallets like Apple Pay and Google Pay.

Table of Contents

1. Key Takeaways

2. Management Summary

3. Online Payments Market in Central Europe

  • 3.1. Poland
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2023 & 2027f
    • Share of Payment Methods Used for Online Purchases, by Age, in % Online Shoppers, 2024
    • Share of Payment Methods Used for Online Purchases, by City Size, in % of Online Shoppers, 2024
    • Share of Payment Methods Used for Online Purchases, by Gender, in % of Online Shoppers, 2024
    • Reasons for Choosing Payment Methods for Online Purchases, by Age, in % Online Shoppers, 2024
    • Reasons for Choosing Payment Methods for Online Purchases, by Gender, in % Online Shoppers, 2024
    • Share of Online Payment Method Usage, in % of Internet Users, 2024
    • Share of BLIK Usage Among Young Adults, Aged 15-24 and 25-34, in %, 2024
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 3.2. Czech Republic
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2023 & 2027f
    • Share of 18-24-Year-Olds Preferring Mobile Wallets (Apple Pay, Google Pay), in %, 2024
    • Preferred Payment Methods, in % of Respondents, 2024
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 3.3. Slovakia
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2023 & 2024 & 2028f
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 3.4. Hungary
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2023 & 2028f
    • Mobile Payment Adoption Rate, in %, 2022 & 2023
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 3.5. Slovenia
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2023 & 2024 & 2028f
    • Number of Contactless Payment Cards, in millions, 2023 & 2028f
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e

4. Online Payments Market in Southern Europe

  • 4.1. Turkey
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Payment Methods and Consumer Trends in E-Commerce Overview, April 2025
    • Breakdown of Card Schemes by Market Share, in %, 2023
    • Breakdown of Payment Methods by Type, in %, 2023
  • 4.2. Romania
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2023 & 2024 & 2028f
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 4.3. Greece
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2023 & 2027f
    • Share of Card Transaction Value, by Payment Channel, in %, 2021-2023e
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 4.4. Bulgaria
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2023 & 2024 & 2028f
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 4.5. Serbia
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2024 & 2028f
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 4.6. Croatia
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2024 & 2028f
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e

5. Online Payments in the Baltics

  • 5.1. Lithuania
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Cards Transaction Value, in USD billion, 2024 & 2028f
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 5.2. Latvia
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e
  • 5.3. Estonia
    • Overview of Online Payment Methods and Consumer Preferences, April 2025
    • Share of Population Aged 16-74 Who Purchased Goods or Services Online, in %, 2019-2024e

6. Conclusion