市場調査レポート
商品コード
1527363
TrendForce (2024年):ニアアイディスプレイの市場動向と技術分析TrendForce 2024 Near-Eye Display Market Trend and Technology Analysis |
TrendForce (2024年):ニアアイディスプレイの市場動向と技術分析 |
出版日: 2024年07月31日
発行: TrendForce
ページ情報: 英文 164 Pages
納期: 即日から翌営業日
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TrendForceの最新レポートによると、ニアアイディスプレイ (NED) の出荷台数は在庫一掃に伴い、今後数年間で年々増加する見込みです。ハイエンドのVR/MR市場ではOLEDoSの技術シェアが2030年までに23%に上昇し、主流市場ではLCDが引き続きニアアイディスプレイの63%のシェアを占めると予測されています。
TrendForceでは、VR/MRデバイスを1つのディスプレイで没入感を実現する装置をニアアイディスプレイ (Near-Eye Display) として定義しています。透明性を重視し、仮想と現実の活用領域を統合したデバイスはARデバイスに分類されます。
TrendForceは、VR/MRはすでにエンターテインメントやゲームの分野で確固たる基盤を確立していると指摘します。さらに、2024年のApple Vision Proの導入は、VR/MRの用途に新たな道を開くと期待されています。現在問題となっている高額な価格設定や限られたサービスコンテンツは、時間の経過とともに改善されると予想されます。したがってTrendForceでは、VR/MRデバイスの出荷台数は2030年までに3,730万台に達し、2023年から2030年までのCAGRは23%に達すると予測しています。
Apple Vision Proに関するSonyとAppleの提携は、ハイエンドVR/MR市場におけるOLEDoSの優位性を確立しました。この提携は、業界が高解像度のVR/MR機器を追求していることを浮き彫りにし、OLEDoSへの注目を高めました。
OLEDoSはCMOSと高発光OLEDコンポーネントを採用して高い発光効率を実現し、OLEDoS製品の基本解像度を3,000 PPI以上に押し上げました。TrendForceは、CMOS製造の複雑さと歩留まりの低さにより、OLEDoSディスプレイの製造コストが高くなり、普及の伸びを抑えていると指摘しています。
TrendForceはまた、OLEDoS分野に積極的に投資している外資系企業に加え、SeeYaやBOEなどの中国メーカーも追随していると指摘しています。これにより、VR/MRデバイス市場におけるこの技術の今後の拡大が促進され、CMOS技術のコスト削減と歩留まり向上に貢献することが期待されます。OLEDoSはハイエンド市場でもまだ可能性を秘めており、TrendForceは市場シェアが2024年の7%から2030年には23%に拡大すると予測しています。
主流のニアアイディスプレイ市場では、Metaが費用対効果を重視しているため、LCD技術が優位を保っています。しかし、高精細化・高画質化が進むにつれ、1,200PPIのLCD製品は他の技術との競合に直面することになります。TrendForceの予測では、2024年のLCDニアアイディスプレイ製品の出荷台数は680万台で、2023年比で5.6%減少します。
TrendForceは、LCDの複雑な部品にはまだ最適化の余地があると指摘します。例えば、めまいを軽減するための液晶材料の改善や、1,500 PPIを超える解像度を高めるためのバックプレーン技術の更新などです。BOEは、VR/MR機器におけるLCDディスプレイ仕様の継続的な更新と反復により、ニアアイディスプレイにおけるLCDの応用に多大な投資を行っており、この技術が中低価格市場で強力な競争力を維持することを保証しています。TrendForceは、LCD技術が2030年までに63%の市場シェアを占めると予測しています。
発光材料は蒸着後、スクリーンを完全に覆うことができないため、VR/MR機器使用時にスクリーンドア効果を悪化させます。TrendForceによると、OLEDはハイエンド市場ではOLEDoSより競争力が劣り、LCD製品の費用対効果には及びません。さらに、VR/MR市場でのOLEDの適用は特定のメーカーに大きく依存しており、普及率が長期的に制限されています。TrendForceは、2024年から2030年まで、VR/MR市場におけるOLEDの市場シェアは13~15%にとどまると予測しています。
TrendForce's latest report reveals that shipments of near-eye displays are expected to increase year-by-year over the next few years following inventory clearance. It is anticipated that OLEDoS will dominate the high-end VR/MR market, with its technological share rising to 23% by 2030, while LCD will continue to occupy the mainstream market, holding a 63% share in near-eye displays.
TrendForce defines VR/MR devices as near-eye displays that achieve an immersive experience through a single display. Devices emphasizing transparency and the integration of virtual and real-world applications are classified as AR devices.
TrendForce notes that VR/MR has already established a solid foundation in the entertainment and gaming sectors. Furthermore, the introduction of Apple Vision Pro in 2024 is expected to open new avenues for VR/MR applications. Current issues of high pricing and limited service content are expected to improve over time. Therefore, TrendForce predicts that VR/MR device shipments could reach 37.3 million units by 2030, with a CAGR of 23% from 2023 to 2030.
The collaboration between Sony and Apple on the Apple Vision Pro has established OLEDoS as dominant in the high-end VR/MR market. This partnership highlights the industry's pursuit of high-resolution VR/MR devices and has increased attention on OLEDoS.
OLEDoS employs CMOS and top-emitting OLED components to achieve higher luminous efficiency, pushing the basic resolution of OLEDoS products to over 3,000 PPI. TrendForce notes that the complexity of CMOS manufacturing and its lower yield rates result in high production costs for OLEDoS displays, which limit its penetration growth.
TrendForce also indicates that, in addition to international companies actively investing in the OLEDoS field, Chinese manufacturers such as SeeYa and BOE are also following suit. This is expected to drive the future expansion of this technology in the VR/MR device market, helping to reduce costs and improve yield for CMOS technology. OLEDoS still has potential in the high-end market, with TrendForce estimating its market share will increase from 7% in 2024 to 23% in 2030.
In the mainstream near-eye display market, LCD technology remains dominant due to Meta's focus on cost-effectiveness. However, as these devices continue to pursue higher resolution and image quality, LCD products-with their 1,200 PPI-will face competition from other technologies. TrendForce estimates that in 2024, the shipment volume of LCD near-eye display products will be 6.8 million units, a 5.6% decrease compared to 2023.
TrendForce points out that there is still room for optimization in the complex components of LCD. For example, improving liquid crystal materials to reduce dizziness and upgrading backplane technology to boost resolution beyond 1,500 PPI. BOE has invested heavily in the application of LCD in near-eye displays, with continuous updates and iterations of LCD display specifications in VR/MR devices, ensuring this technology maintains strong competitiveness in the mid-to-low-end market. TrendForce forecasts that LCD technology will hold a 63% market share by 2030.
Emission material cannot fully cover the screen after deposition, which exacerbates the screen door effect when using VR/MR devices. TrendForce indicates that OLED is less competitive than OLEDoS in the high-end market and cannot match the cost-effectiveness of LCD products. Additionally, the application of OLED in the VR/MR market relies heavily on specific manufacturers, limiting its long-term penetration rate. TrendForce estimates that from 2024 to 2030, the market share of OLED in the VR/MR market will remain between 13% and 15%.